aansluiten van het elektriek trekhaak van USA naar europees
-
- Posts: 644
- Joined: Sun Oct 08, 2006 10:27 pm
aansluiten van het elektriek trekhaak van USA naar europees
Wil op mijn suburban de trekhaak voorzien van europese aansluiting voor deugdelijke verlichting maar moet hier van het amerikaanse"älles in 1 bolletje" naar europees op de aanhangwagenverlichting.Al DIE TOUWTJES,WHAT'S THE TRICK? Iemand een schema of simpele uitleg?? Denk zelf bij voorkeur aan draden trekken.
Last edited by patsy 'n gene on Wed Apr 17, 2013 5:36 pm, edited 1 time in total.
-
- Posts: 644
- Joined: Sun Oct 08, 2006 10:27 pm
Re: aansluiten van het elektriek trekhaak van USA naar europ
heb net toch een topic gevonden van een eerder gestelde zelfde vraag,maar evengoed zijn aanvullende reacties welkom.
Re: aansluiten van het elektriek trekhaak van USA naar europ
Knipperlichten kan je van voor halen, rem komt dan van je remlichtschakelaar bij je pedaal. Constante + zou ik ook van voor(accu) trekken met een zekering er tussen. Achterlichten kan je wel van achter pakken en massa op 't frame. Dan ben je er denk wel
Re: aansluiten van het elektriek trekhaak van USA naar europ
er is een duur kastje voor te koop bij een handelaar in Gouderak.
maar je kunt gewoon de remlichten laten vervallen, immers, de L en R richting aanw. branden dan.
maar je kunt gewoon de remlichten laten vervallen, immers, de L en R richting aanw. branden dan.
-
- Posts: 644
- Joined: Sun Oct 08, 2006 10:27 pm
Re: aansluiten van het elektriek trekhaak van USA naar europ
denk inderdaad dat dit de meest duurzame oplossing is, gaat het in elk geval aan m'n trekhakensleutelmaat voorleggen. Hij is iets handiger met touwtjes dan ik.Dank je voor het advies.Remi wrote:Knipperlichten kan je van voor halen, rem komt dan van je remlichtschakelaar bij je pedaal. Constante + zou ik ook van voor(accu) trekken met een zekering er tussen. Achterlichten kan je wel van achter pakken en massa op 't frame. Dan ben je er denk wel
Re: aansluiten van het elektriek trekhaak van USA naar europ
waarom zou je de knipperlichten van voor halen als ze achter aanwezig zijn?
-
- Posts: 7963
- Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm
Re: aansluiten van het elektriek trekhaak van USA naar europ
Omdat ze achter tevens remlicht zijn.gert wrote:waarom zou je de knipperlichten van voor halen als ze achter aanwezig zijn?
-
- Posts: 1418
- Joined: Thu Jan 17, 2008 8:51 pm
Re: aansluiten van het elektriek trekhaak van USA naar europ
hier op het forum is er volgens mij ook iemand die nog die kastjes te koop heeft
Re: aansluiten van het elektriek trekhaak van USA naar europ
chevystan67 wrote:hier op het forum is er volgens mij ook iemand die nog die kastjes te koop heeft
jep. heb dr nog 4.
zijn 37.50 incl verzenden.
andre
-
- Posts: 70
- Joined: Mon Mar 25, 2013 10:13 pm
Re: aansluiten van het elektriek trekhaak van USA naar europ
Wat voor een kastjes zijn dit?
-
- Posts: 1418
- Joined: Thu Jan 17, 2008 8:51 pm
Re: aansluiten van het elektriek trekhaak van USA naar europ
hier kan je er alles over vindenRobertFord wrote:Wat voor een kastjes zijn dit?
viewtopic.php?f=1&t=75595&hilit=trekhaak
-
- Posts: 70
- Joined: Mon Mar 25, 2013 10:13 pm
Re: aansluiten van het elektriek trekhaak van USA naar europ
Om even te brainstormen, als ik het wel heb zou je dit zelfde apparaat met twee relais kunnen maken ( link )
Dan krijg je hier de volgende binaire schakeling uit:
Ri en Li kun je dan herschrijven als volgt:
Bij de relais ben ik uit gegaan van de volgende betekenis van de polen, maar hoor het graag als ik er naast zit:
Dan kan je met het eerste relais het stoplicht en linker knipperlicht schakelen door de draden als volgt aan te sluiten:
Met het tweede relais schakel je dan het rechter knipperlicht, de So is eigenlijk ten overvloede, maar we hebben de 'rust' uitgang 87a nodig, dus dan kunnen we So net zo goed ook op 87 aansluiten
Heb ik hierin iets gemist? Het enige wat nu minder goed gaat is als je af wilt slaan en remmen tegelijk :mrgreen:
Code: Select all
Aannames:
Ri = Knipperlicht rechts input
Li = Knipperlicht links input
Ro = Knipperlicht rechts output
Lo = Knipperlicht links output
So = Stop output
Binaire tabel:
Ri Li Ro Lo So Uitgangspunt
0 0 0 0 0 Geen signalen
0 1 0 1 0 Knipperlicht links in gebruik
1 0 1 0 0 Knipperlicht rechts in gebruik
1 1 0 0 1 Beide knipperlichten = stoplicht in gebruik
Code: Select all
So = Ri AND Li
Ro = Ri AND NOT(Li)
Lo = Li AND NOT(Ri)
Code: Select all
Ro = Ri AND NOT(Ri AND Li)
Lo = Li AND NOT(Ri AND Li)
So = Ri AND Li
Code: Select all
30: Voedingsdraad
85: Aardedraad
86: Schakeldraad
87a: Uitgangsdraad in ongeschakelde 'rust' stand
87: Uitgangsdraad in geschakelde stand
Code: Select all
30: Li
85: Aarde
86: Ri
87a: Lo
87: So
Code: Select all
30: Ri
85: Aarde
86: Li
87a: Ro
87: So
-
- Posts: 1418
- Joined: Thu Jan 17, 2008 8:51 pm
Re: aansluiten van het elektriek trekhaak van USA naar europ
wat een gedoe, en ik snap er geen reet van, ik zou gewoon da kassie kopen aansluiten en klaar,
en het is klein, ipv 2 relais en bedrading, nou ben ik ook niet tegnies onderlecht dus dat is ook een reden dat ik niet snap wat je bedoel met je schema
dan moet het in jip en janneke taal met beschrijving erbij
en het is klein, ipv 2 relais en bedrading, nou ben ik ook niet tegnies onderlecht dus dat is ook een reden dat ik niet snap wat je bedoel met je schema
dan moet het in jip en janneke taal met beschrijving erbij
-
- Posts: 70
- Joined: Mon Mar 25, 2013 10:13 pm
Re: aansluiten van het elektriek trekhaak van USA naar europ
In feite is het heel simpel. Je hebt per kant een schakeling die standaard ongeschakeld 'uit' staat. Dit betekent, voor bijvoorbeeld de rechterkant, dat wanneer het knippersignaal gewoon doorgestuurd wordt naar het knipperlicht. Echter, wanneer de linkerkant ook aan is, dan gaat de schakeling om, en geeft hij geen signaal naar het knipperlicht door, maar naar het remlicht. Het omgekeerde is voor de linkerkant. Stiekem doodsimpel
Re: aansluiten van het elektriek trekhaak van USA naar europ
Zeg dat dan gelijk