aansluiten van het elektriek trekhaak van USA naar europees

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
patsy 'n gene
Posts: 644
Joined: Sun Oct 08, 2006 10:27 pm

aansluiten van het elektriek trekhaak van USA naar europees

Post by patsy 'n gene »

Wil op mijn suburban de trekhaak voorzien van europese aansluiting voor deugdelijke verlichting maar moet hier van het amerikaanse"älles in 1 bolletje" naar europees op de aanhangwagenverlichting.Al DIE TOUWTJES,WHAT'S THE TRICK? Iemand een schema of simpele uitleg?? Denk zelf bij voorkeur aan draden trekken.

Last edited by patsy 'n gene on Wed Apr 17, 2013 5:36 pm, edited 1 time in total.
patsy 'n gene
Posts: 644
Joined: Sun Oct 08, 2006 10:27 pm

Re: aansluiten van het elektriek trekhaak van USA naar europ

Post by patsy 'n gene »

heb net toch een topic gevonden van een eerder gestelde zelfde vraag,maar evengoed zijn aanvullende reacties welkom.
Remi
Posts: 276
Joined: Wed Nov 16, 2011 6:48 pm

Re: aansluiten van het elektriek trekhaak van USA naar europ

Post by Remi »

Knipperlichten kan je van voor halen, rem komt dan van je remlichtschakelaar bij je pedaal. Constante + zou ik ook van voor(accu) trekken met een zekering er tussen. Achterlichten kan je wel van achter pakken en massa op 't frame. Dan ben je er denk wel
gert
Posts: 3763
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: aansluiten van het elektriek trekhaak van USA naar europ

Post by gert »

er is een duur kastje voor te koop bij een handelaar in Gouderak.
maar je kunt gewoon de remlichten laten vervallen, immers, de L en R richting aanw. branden dan.
patsy 'n gene
Posts: 644
Joined: Sun Oct 08, 2006 10:27 pm

Re: aansluiten van het elektriek trekhaak van USA naar europ

Post by patsy 'n gene »

Remi wrote:Knipperlichten kan je van voor halen, rem komt dan van je remlichtschakelaar bij je pedaal. Constante + zou ik ook van voor(accu) trekken met een zekering er tussen. Achterlichten kan je wel van achter pakken en massa op 't frame. Dan ben je er denk wel
denk inderdaad dat dit de meest duurzame oplossing is, gaat het in elk geval aan m'n trekhakensleutelmaat voorleggen. Hij is iets handiger met touwtjes dan ik.Dank je voor het advies.
gert
Posts: 3763
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: aansluiten van het elektriek trekhaak van USA naar europ

Post by gert »

waarom zou je de knipperlichten van voor halen als ze achter aanwezig zijn?
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: aansluiten van het elektriek trekhaak van USA naar europ

Post by Pavement Pounder »

gert wrote:waarom zou je de knipperlichten van voor halen als ze achter aanwezig zijn?
Omdat ze achter tevens remlicht zijn.
chevystan67
Posts: 1418
Joined: Thu Jan 17, 2008 8:51 pm

Re: aansluiten van het elektriek trekhaak van USA naar europ

Post by chevystan67 »

hier op het forum is er volgens mij ook iemand die nog die kastjes te koop heeft
alie-r
Posts: 599
Joined: Thu Oct 27, 2005 7:16 pm

Re: aansluiten van het elektriek trekhaak van USA naar europ

Post by alie-r »

chevystan67 wrote:hier op het forum is er volgens mij ook iemand die nog die kastjes te koop heeft

jep. heb dr nog 4.
zijn 37.50 incl verzenden.


andre
RobertFord
Posts: 70
Joined: Mon Mar 25, 2013 10:13 pm

Re: aansluiten van het elektriek trekhaak van USA naar europ

Post by RobertFord »

Wat voor een kastjes zijn dit?
chevystan67
Posts: 1418
Joined: Thu Jan 17, 2008 8:51 pm

Re: aansluiten van het elektriek trekhaak van USA naar europ

Post by chevystan67 »

RobertFord wrote:Wat voor een kastjes zijn dit?
hier kan je er alles over vinden ;)

viewtopic.php?f=1&t=75595&hilit=trekhaak
RobertFord
Posts: 70
Joined: Mon Mar 25, 2013 10:13 pm

Re: aansluiten van het elektriek trekhaak van USA naar europ

Post by RobertFord »

Om even te brainstormen, als ik het wel heb zou je dit zelfde apparaat met twee relais kunnen maken ( link )

Code: Select all

Aannames:
Ri = Knipperlicht rechts input
Li = Knipperlicht links input

Ro = Knipperlicht rechts output
Lo = Knipperlicht links output
So = Stop output

Binaire tabel:
Ri   Li             Ro   Lo   So        Uitgangspunt
0    0              0     0    0          Geen signalen
0    1              0     1    0          Knipperlicht links in gebruik
1    0              1     0    0          Knipperlicht rechts in gebruik
1    1              0     0    1          Beide knipperlichten = stoplicht in gebruik
Dan krijg je hier de volgende binaire schakeling uit:

Code: Select all

So = Ri AND Li
Ro = Ri AND NOT(Li)
Lo = Li AND NOT(Ri)
Ri en Li kun je dan herschrijven als volgt:

Code: Select all

Ro = Ri AND NOT(Ri AND Li)
Lo = Li AND NOT(Ri AND Li)
So = Ri AND Li
Bij de relais ben ik uit gegaan van de volgende betekenis van de polen, maar hoor het graag als ik er naast zit:

Code: Select all

30: Voedingsdraad
85: Aardedraad
86: Schakeldraad
87a: Uitgangsdraad in ongeschakelde 'rust' stand
87: Uitgangsdraad in geschakelde stand
Dan kan je met het eerste relais het stoplicht en linker knipperlicht schakelen door de draden als volgt aan te sluiten:

Code: Select all

30: Li
85: Aarde
86: Ri
87a: Lo
87: So
Met het tweede relais schakel je dan het rechter knipperlicht, de So is eigenlijk ten overvloede, maar we hebben de 'rust' uitgang 87a nodig, dus dan kunnen we So net zo goed ook op 87 aansluiten

Code: Select all

30: Ri
85: Aarde
86: Li
87a: Ro
87: So
Heb ik hierin iets gemist? Het enige wat nu minder goed gaat is als je af wilt slaan en remmen tegelijk :mrgreen:
chevystan67
Posts: 1418
Joined: Thu Jan 17, 2008 8:51 pm

Re: aansluiten van het elektriek trekhaak van USA naar europ

Post by chevystan67 »

wat een gedoe, en ik snap er geen reet van, ik zou gewoon da kassie kopen aansluiten en klaar,
en het is klein, ipv 2 relais en bedrading, nou ben ik ook niet tegnies onderlecht dus dat is ook een reden dat ik niet snap wat je bedoel met je schema
dan moet het in jip en janneke taal met beschrijving erbij :D
RobertFord
Posts: 70
Joined: Mon Mar 25, 2013 10:13 pm

Re: aansluiten van het elektriek trekhaak van USA naar europ

Post by RobertFord »

In feite is het heel simpel. Je hebt per kant een schakeling die standaard ongeschakeld 'uit' staat. Dit betekent, voor bijvoorbeeld de rechterkant, dat wanneer het knippersignaal gewoon doorgestuurd wordt naar het knipperlicht. Echter, wanneer de linkerkant ook aan is, dan gaat de schakeling om, en geeft hij geen signaal naar het knipperlicht door, maar naar het remlicht. Het omgekeerde is voor de linkerkant. Stiekem doodsimpel :)
Remi
Posts: 276
Joined: Wed Nov 16, 2011 6:48 pm

Re: aansluiten van het elektriek trekhaak van USA naar europ

Post by Remi »

Zeg dat dan gelijk :lol:
Post Reply