voorste krukaskeerring Mustang III 3,8 L v6

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
jan suburban
Posts: 390
Joined: Wed Feb 11, 2004 12:05 am

voorste krukaskeerring Mustang III 3,8 L v6

Post by jan suburban »

Hallo,
De voorste krukaskeerring van mijn Mustang 1984 lekt.
Volgens Haynes kan die vervangen worden zonder de distributiedeksel te verwijderen en dus ook zonder de carterpan te laten zakken en daarvoor weer de motor te lichten , zoals bij mijn chevy small block.
Het gaat dus om een 3.8 liter V6 (232inch) van 1984.

Klopt het dat ik de radiateur, slangen , drivebelt en de krukaspoelie moet verwijderen en dat ik dan de keerring er uit kan pielen en een nieuwe monteren?

Alvast bedankt en voor elk antwoord zal mijn dank oneindig zijn.


jan
peerke
Posts: 1081
Joined: Sun Dec 16, 2007 6:30 pm

Re: voorste krukaskeerring Mustang III 3,8 L v6

Post by peerke »

hoi,laat ik nu ook een 3.8 v6 uit 1984 hebben.
zal later op de dag eens in mijn werkplaatshandboek kijken,maar heb dat bij 2 ford v8 gedaan en daar moet je toch echt het distr.deksel verwijderen.
ik zou echt niet weten hoe je het anders kunt vernieuwen,onmogelijk zou ik zeggen
ronald ce 82
Posts: 1059
Joined: Thu Mar 03, 2005 1:19 am

Re: voorste krukaskeerring Mustang III 3,8 L v6

Post by ronald ce 82 »

draai 2 parkers in de keerring en trek deze er met een tangetje uit.
even een stukje plakband over de krukas zodat je de nieuwe niet beschadigd
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: voorste krukaskeerring Mustang III 3,8 L v6

Post by Ranch73 »

En zorg ervoor dat de krukas geen krassen krijgt,niet gaan pielen tussen keering/krukas met niet daarvoor ontworpen gereedschap :) en monteer de keering recht in de behuizing,geleiden van keering door plakbandje over rand krukas is nieuwe voor mij maar zeker wel te overwegen indien geen geleidebus aanwezig.
peerke
Posts: 1081
Joined: Sun Dec 16, 2007 6:30 pm

Re: voorste krukaskeerring Mustang III 3,8 L v6

Post by peerke »

heb even in werkplaats handboek gekeken
ze beweren dat het kan zonder het distr.butiedeksel te verwijderen
bij de 3.8v6 zal dit mogelijk zijn,bij de v8 absoluut niet,onmogelijk
voordeel is dat als je het deksel verwijderd je meteen de distr.tandwielen kunt controleren en eventueel vervangen.
hoef je dat ook niet meer te doen
jan suburban
Posts: 390
Joined: Wed Feb 11, 2004 12:05 am

Re: voorste krukaskeerring Mustang III 3,8 L v6

Post by jan suburban »

Hé , bedankt allemaal.
In de Haynes staat ook dat het zonder kan, maar ik wilde het echt zeker weten. Haynes heeft het ook wel eens mis.
Het verwijderen van het distributiedeksel is niet het probleem, dat wordt het pas als eerst de carterpan eronderuit moet en dat daarvoor de motor weer iets gelicht moet worden, zoals bij de V8 van GM. Dat kan ook wel, maar dan moet ik de werkzaamheden anders plannen.
Motor loopt echt heel mooi , stationair en op toeren. Ik verwacht eigenlijk niet dat er iets mis is met de distributie (tandwielen en ketting), maar mocht het zo zijn, dat het deksel te demonteren is zonder dat de carterpan er onder uit hoeft, dan doe ik dat. Pakketset heb ik inmiddels binnen.

Nogmaals bedankt voor advies en tips.

jan
caddy123
Posts: 1138
Joined: Tue Jan 23, 2007 6:13 pm

Re: voorste krukaskeerring Mustang III 3,8 L v6

Post by caddy123 »

Je komt er snel genoeg achter als de lip aan de binnenkant zit moet alles eraf :(
Je heb 2 soorten bij ford.
succes
jan suburban
Posts: 390
Joined: Wed Feb 11, 2004 12:05 am

Re: voorste krukaskeerring Mustang III 3,8 L v6

Post by jan suburban »

Nou,
Keerring was appeltje eitje. Kon er zo van buitenaf bij.
Wel weer een nieuw probleem. De balancer viel uit elkaar bij het verwijderen. Was al een keer "gerepareerd" met een extra lapje rubber ertussen geprakt.
Nieuwe balancer is voor een '84 3.8 L V6 slecht te krijgen. Ben nog bezig met Voorend voor een gebruikte, maar anders komt er een nieuwe van Summit. En weer 112,00 dollar armer exclusief handelingskosten, verzendkosten, invoerkosten, btw en weet ik veel...

jan..
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: voorste krukaskeerring Mustang III 3,8 L v6

Post by Pavement Pounder »

Rockauto?
jan suburban
Posts: 390
Joined: Wed Feb 11, 2004 12:05 am

Re: voorste krukaskeerring Mustang III 3,8 L v6

Post by jan suburban »

Pavement Pounder wrote:Rockauto?
Nee, levert wel +/- 4.500 uitvoeringen voor de 5 liter V8. En voor de nieuwere V6 (vanaf 1996 tot heden)

jan
jan suburban
Posts: 390
Joined: Wed Feb 11, 2004 12:05 am

Re: voorste krukaskeerring Mustang III 3,8 L v6

Post by jan suburban »

Laatste update.
Voorend had inderdaad nog een 3.8 L v6 uit 1984 staan voor de onderdelen en kon de balancer wel missen.
Weet natuurlijk hoe zeldzaam ze zijn (slecht in de 3.8l van 83 tot 86 geleverd en de 3.8 was niet echt populair in europa) en wat ze kosten als je er een uit Amerika laat komen. vroeg de hoofdprijs. Toch maar gedaan, was een net ding en kon hem direct ophalen.

Probleem opgelost.
Jan
peerke
Posts: 1081
Joined: Sun Dec 16, 2007 6:30 pm

Re: voorste krukaskeerring Mustang III 3,8 L v6

Post by peerke »

tja,als je iets speciaals voor ford zoekt moet je bij voorend zijn.
niet altijd de goedkoopste maar wel precies wat je moet hebben
Post Reply