Epoxy

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Epoxy

Post by Jeroen_Sp »

Ik ben bezig met de restauratie van een brommertje wat ik al heb sinds mijn 16e (nostalgie gevoel).

Nu ga ik deze binnenkort in de afbijt zetten en daarna de rest schuren tot kaal metaal. Daarna wat lassen waar nodig.
Om te beschermen zie ik dat iedereen zijn project hier in die gele epoxy zet. Volgens mij is dit 2k en voor mij niet mogelijk om te spuiten.

Daar het een lang lopend project gaat worden zou ik mijn kale metaal toch tijdelijk willen kunnen beschermen voor er definitief verf op komt.

Kan iemand mij tips geven wat het beste te gebruiken. (misschien anders toch gewoon grondverf?)
Remon.
Posts: 960
Joined: Wed Sep 26, 2012 9:25 am

Re: Epoxy

Post by Remon. »

Vrij duur, maar wel effectief voor als je geen spuitinstallatie hebt. Misschien nog wel ergens goedkoper te krijgen.

http://www.nonpaints.com/nl/2k-epoxy-pr ... k-spraymax
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: Epoxy

Post by Ranch73 »

Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Epoxy

Post by Jeroen_Sp »

Is na het ontlakken evt een laag grondverf ook goed genoeg?

Frame moet een maandje of 1 a 2 opgeslagen kunnen staan.
Remon.
Posts: 960
Joined: Wed Sep 26, 2012 9:25 am

Re: Epoxy

Post by Remon. »

Epoxy (en volgens mij grondverf ook) sluit in ieder geval niet af dus zou hem niet buiten of in vochtige schuur opslaan. Als het frame binnen staat zal een laagje grond voldoende zijn.
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Epoxy

Post by Jeroen_Sp »

komt in een loods te staan, kurkdroog wil ik het er niet noemen.

Wat kan ik dan het beste doen om het frame wel nu te kunnen behandelen en tijdelijk op te slaan zonder roest te krijgen.
Remon.
Posts: 960
Joined: Wed Sep 26, 2012 9:25 am

Re: Epoxy

Post by Remon. »

Misschien niet exact wat je wilt horen, maar waarom niet direct aflakken?

Ik zou toch voor een epoxy of iets van ijzermenie (of: loodmenie 8) )gaan al wil je het frame opslaan voor maandje of twee. Moet voldoende zijn.
Camatruder
Posts: 77
Joined: Sun Dec 30, 2012 3:50 pm

Re: Epoxy

Post by Camatruder »

De meeste merken hebben wel een washprimer in hun aanbod.
Gewoon aanbrengen met de verfborstel, schuurt er zo weer af als je verder wil.
Rob(firebird)
Posts: 2114
Joined: Tue Feb 03, 2004 6:26 pm

Re: Epoxy

Post by Rob(firebird) »

Jeroen_Sp wrote:Frame moet een maandje of 1 a 2 opgeslagen kunnen staan.
Misschien een maandje of 1 a 2 wachten met kaalmaken? (Zal wel te simpel gedacht zijn)


Rob
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Epoxy

Post by Jeroen_Sp »

Punt is dat een maat van me het aflakken gaat doen, maar wanneer is nog onduidelijk. Tenminste, ik kan zijn loods gebruiken waar een spuitstraatje in zit. Maar dat staat nu nog vol en hij heeft geen tijd op korte termijn het leeg te halen.
Ik wil het voorwerk dan al gedaan hebben.

Maar is menie een goede basis?

Misschien toch maar eerst alles strippen en dan wachten met de verf te strippen zodra de laatste datum in zicht komt.
Spuiten met spuitbussen heb ik ook aan zitten denken, maar dat gaat volgens mij nooit zo strak worden als met een compressor en in een juist ruimte. Of maakt dat voor een brommerframe niet zo veel uit?

Het is mijn eerste project(je) vandaar mijn vragen. Technisch dingen aanpakken is geen probleem. Maar dit is de eerste keer dat ik met verf aan de gang wil.
Remon.
Posts: 960
Joined: Wed Sep 26, 2012 9:25 am

Re: Epoxy

Post by Remon. »

Voor een brommerframe meer dan goed genoeg. Je heb geen grote delen zoals bij plaatwerk. Die spraymax bussen spuiten ook nog best goed. Dus ik zeg: strippen, in de (2K) epoxy met een spuitbus, opslaan en over een tijdje spuiten..

Ik heb een keer een camper gespoten met spuitbussen (was achteraf duurder en meer gekut dan compressor en pot verf, maargoed) en ziet er nagenoeg evengoed uit als een gewone spuitbeurt.
Post Reply