Hoe gastanks te koppelen

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
1967coupe
Posts: 344
Joined: Sat Apr 26, 2008 9:19 pm

Hoe gastanks te koppelen

Post by 1967coupe »

Hallo,

ik ben ook in het bezit van een Dodge busje. Ik ben van plan om de gastank die achterin ligt, eronder te hangen. Als ik dat toch aan het doen ben dan zit ik te denken om er een gastank bij te plaatsen. Mijn volgende vragen:
1 Zodra de tank eronder zit met men dan bij het afdek klepje kunnen? Of moet ik mijn tank wat draaien? volgens een kennis mag dit niet en hoeft de tank alleen gasdicht te zijn.
2 Als ik ze koppel, kan ik dan volstaan met een t-stuk in de aanvoerslang? worden beide tanks dan gevuld?
3 Als ik een t-stuk in de aanvoerleiding zet naar de verdamper moet ik dan mijn tanks kunnen schakelen? Of gaat dit automatisch?
4 Kan ik beide tanks aansluiten op de benzine meter (er zit er nu 1 op maar die werkt omgekeerd)?

Mvg
Rene
alie-r
Posts: 599
Joined: Thu Oct 27, 2005 7:16 pm

Re: Hoe gastanks te koppelen

Post by alie-r »

nogmaals

een t-stuk tussen de vulleiding en bijde tanks worden gelijktijdig gevuld.
een t-stuk in de koperen leiding naar de verdamper.
dan heb je zelf nog de keus om ze gelijktijdig leeg te rijden(bijde afsluiters aan elkaar doorverbinden) of 1 voor 1 met een schakeling.

tankmeter/benzinemeter is ooit een draadje over geweest . weerstanden veranderen in de opnemer op de gastank ,geloof ik. moet je even de zoekfunktie gebruiken.

als je op bijde tanks wilt aflezen zal je dat ook dmv een schakeling moeten doen.

bij een tank onder de auto hoeft de appendagekast niet meer aanwezig te zijn.
is alleen voor eventuele lekkage in de auto, dat dan naar buiten toe afgevoerd word door de geribbelde slang.

kijk maar op de site van vogelsautogas. daar staan de inbouweisen voor lpg.

andre
1967coupe
Posts: 344
Joined: Sat Apr 26, 2008 9:19 pm

Re: Hoe gastanks te koppelen

Post by 1967coupe »

jij zit ook overal he, mijn mailbox, hier

Bedankt, ga op zoek naar de link.
Oja, moet het een gekeurde tank zijn? Zoja hoe is dat te zien?

Gr
Rene
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Hoe gastanks te koppelen

Post by BigBlockMopar »

De standaard tankmeter bij Mopars in het dashboard hebben de 'verkeerde' waarde (ca. 10-85Ω) voor een LPG-tankmeter. Je moet eigenlijk hebben 0-90Ω hebben, wat ook standaard in GM's gebruikt wordt.

De tank op de 'warmste' locatie gaat altijd het eerste leeg. Daar is de druk hoger.
Sluit de dashboard-tankmeter aan op de koudste tank. Dan rijdt je bijv. een week lang met 4 lampjes aan, en wanneer ook de 2e tank leeg gaat dan zie je het aantal brandende lampjes verminderen.
1967coupe
Posts: 344
Joined: Sat Apr 26, 2008 9:19 pm

Re: Hoe gastanks te koppelen

Post by 1967coupe »

Bigblockmopar? Herman?

Wat kan ik doen aan de verkeerde tankmeter? Hij geeft nu met 1 tank de omgekeerde wereld aan. Als de tank vol is staat de meter op empty. Ben er wel aan gewend maar het zou leuk zijn als ik het kon aanpassen.
Ik wil beide tanks onder mijn bus hangen. Zijn dan beide neem ik aan even warm/koud. Denk dat ik dan zelf schakel tussen de tanks. Eerst de bijgevoegde leeg rijden en dan overschakelen op de tank die er al in zit.

Gr
Rene
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Hoe gastanks te koppelen

Post by sjak_brak »

En mbt APK:
Bron is het voertuig reglement:
• Bijlage X. , behorende bij artikel 6.3
Wijziging van de motorbrandstof van een voertuig
Hoofdstuk 0. Algemeen
§ 6. Overige voorschriften voor de LPG -tank

Artikel 1.16 Terugslagklep
1. In dien meerdere LPG -tanks met één enkele gasleiding zijn verbonden, moet elke tank zijn voorzien van een terugslagklep die stroomafwaarts van de op afstand bediende afnamekraan wordt gemonteerd en moetin de gasleiding stroomafwaarts van de terugslagklep een overdrukklep worden gemonteerd. Stroomopwaarts van de terugslagklep(pen) moet een doeltreffend filtersysteem worden gemonteerd om verstopping van de terugslagklep(pen) te voorkomen.

Gestelde eis wordt beoordeeld aan de hand van documentatie van de fabrikant van de betreffende onderdelen.

2. Een terugslagklep en overdrukklep in de gasleiding zijn niet nodig als de terugstroomdruk van de op afstand bediende afnamekraanin gesloten toestand meer dan 500 kPa bedraagt. In dat geval dienen de op afstand bediende afnamekranen zodanig te zijn ontworpen dat niet meer dan één op afstand bediende klep tegelijk in geopende toestand kan verkeren. De overlap bij het omschakelen mag niet meer dan twee minuten bedragen.
Hier wordt echter niet op gecontroleerd is mijn ervaring, mijn ex-Imperial had 2 tanks in de kofferbak, die gelijktijdig leeg werden gereden, zat er zo al in toen ik de auto kocht, dus is op die manier 10 keer door de APK gekomen.
OBELIX
Posts: 16
Joined: Thu Oct 09, 2008 10:03 pm

Re: Hoe gastanks te koppelen

Post by OBELIX »

heb 1 tank van 70 en 1 tank van 120 liter deze kan ik allebei apart schakelen.
rijdt eerst die van 120 liter leeg en gebruik die van 70 liter voor reserve.
heb op die van 120 liter wel een terugslagklep zitten anders stroomt het gas bij overschakelen naar de 70 litertank terug
de 120 litertank in .
en heb de benzinemeter aangesloten op de 70 litertank.
1967coupe
Posts: 344
Joined: Sat Apr 26, 2008 9:19 pm

Re: Hoe gastanks te koppelen

Post by 1967coupe »

Hoi,

alle tanks hebben toch een terugslagklep?

Mvg
Rene
Collector
Posts: 935
Joined: Mon Nov 01, 2010 6:09 pm

Re: Hoe gastanks te koppelen

Post by Collector »

1967coupe wrote:Hoi,

alle tanks hebben toch een terugslagklep?

Mvg
Rene
Aan de kant waar je ze vult wel ja, maar aan de afname kant zit geen terugslagklep, zodra allebei de afsluiters open gaan dan gaan beide tanks nivelleren
1967coupe
Posts: 344
Joined: Sat Apr 26, 2008 9:19 pm

Re: Hoe gastanks te koppelen

Post by 1967coupe »

Dus Obelix bedoeld een afsluiter, geen terugslagklep?

Andre heb jij 2 tanks met dezelfde inhoud?

Gr
Rene
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Hoe gastanks te koppelen

Post by sjak_brak »

1967coupe wrote:Dus Obelix bedoeld een afsluiter, geen terugslagklep?
Nee, dat bedoelt hij niet. Hij bedoelt een afsluiter EN een terugslagklep.
Collector
Posts: 935
Joined: Mon Nov 01, 2010 6:09 pm

Re: Hoe gastanks te koppelen

Post by Collector »

1967coupe wrote:Dus Obelix bedoeld een afsluiter, geen terugslagklep?

Andre heb jij 2 tanks met dezelfde inhoud?

Gr
Rene
Wat Obelix bedoeld is dat hij als EXTRA een terugslagklep in de afname leiding van de 120 litertank heeft zitten
VetteV8
Posts: 417
Joined: Fri Feb 25, 2011 11:00 pm

Re: Hoe gastanks te koppelen

Post by VetteV8 »

Als je tanks niet op precies dezelfde hoogte zitten, zoals in Vans, of pick-ups, met inbouw en een onderbouw tank, dan krijg je echt wèl problemen als je geen terugslagkleppen plaatst, en beide tanks onder het rijden open zet.
Dan vult de hogere tank de lagere, en wel tot 100%.
Als je dan de auto stil zet en het wordt warmer, dan blaast gelijk je overdruk ventiel het vloeibare gas naar buiten.
Da's niet handig dus.
Maar nogmaals, dat is alleen het geval, als je beide tanks tijdens het rijden open zet; het is dus veel handiger, om een keuze schakelaar [ná je veiligheidsrelais] op je tankventielen te zetten, dan kan dit overlopen niet gebeuren.
Cor
1967coupe
Posts: 344
Joined: Sat Apr 26, 2008 9:19 pm

Re: Hoe gastanks te koppelen

Post by 1967coupe »

Bedankt voor de tips,

ik wil sowieso een tank erbij. Die rijd ik leeg en dan schakel ik zelf over naar de tank die er al inzat en aangesloten is op de benzinemeter.
Alleen nog het probleem verhelpen dat hij verkeerd om aangeeft. Niet dat het erg is maar als het kan dan doe ik het. Weet nog niet hoe maar dat zien we wel.

Mvg
Rene
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Hoe gastanks te koppelen

Post by sjak_brak »

Ook bij tanks op gelijke hoogte, en met maar 1 tegelijk afsluiter open, kan dit gebeuren (zeker als bv 1 tank i nde zon staat en de ander in de schaduw)

De afsluiters zijn ontworpen om overdruk vanaf de tank-kant tegen te houden en doen dat goed. Overdruk vanaf de leidingkant gaat ze soms wat minder af.
Post Reply