Nederlands gasdraad te gebruiken voor NPT verbindingen?

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Bean Bandit
Posts: 337
Joined: Thu May 27, 2010 2:02 am

Nederlands gasdraad te gebruiken voor NPT verbindingen?

Post by Bean Bandit »

Hi all,
Ik ben al een tijdje aan het uitzoeken of je Nederlandse gasdraad koppelingen kan gebruiken ipv NPT koppelingen.
(ik heb het overigens over de messing koppelingen die bij de bouwmarkt te koop zijn)
Ik denk ergens gelezen te hebben dat het NL gasdraad is afgeleid van het Britse BSPT.
Als ik het tabelletje hieronder bekijk, ze je dat bijvoorbeeld 1/2" en 3/4" dezelfde hoeveelheid gangen per inch hebben.
Overigens weet ik niet of de diepte/vorm van het schroefdraad hetzelfde is.

Iemand enig idee?

Groeten, Remco

Image
CM
Posts: 3247
Joined: Mon Mar 21, 2005 7:01 pm

Re: Nederlands gasdraad te gebruiken voor NPT verbindingen?

Post by CM »

vergelijk deze dan ook even met elkaar :)

http://www.gewinde-normen.de/en/tapered ... hread.html
&
http://www.gewinde-normen.de/en/npt-pipe-thread.html

en hier ook nog wat leesmateriaal.
(met het antwoord op je vraag)
http://www.coleparmer.com/TechLibraryArticle/1133



btw, NL'se gasdraad?
Bean Bandit
Posts: 337
Joined: Thu May 27, 2010 2:02 am

Re: Nederlands gasdraad te gebruiken voor NPT verbindingen?

Post by Bean Bandit »

"The Whitworth thread is now used internationally as a standard thread for jointing low carbon steel pipes" moet ik dan maar aannemen dat Nederland hier ook bij hoort?

Ik heb overigens alleen gezocht in het Nederlands. En daar werd ik niet veel wijzer van.
Daar vond ik, op een Wiki, de volgende uitleg:
"Voor schroefdraad op buizen en aanverwante apparatuur (appendages) wordt vaak BSP (British Standard Pipe) draad gebruikt, vaak in BSPT uitvoering (waarbij de T staat voor taper, ofwel conische schroefdraad). Deze schroefdraad wordt doorgaans gasdraad genoemd"

Dit soort teksten bevestigen, in mijn optiek, niet duidelijk of BSPT nu het NL gasdraad is.

Groet, Remco
rene74monte
Posts: 4630
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Nederlands gasdraad te gebruiken voor NPT verbindingen?

Post by rene74monte »

wat wil je er mee gaan doen dan?
CM
Posts: 3247
Joined: Mon Mar 21, 2005 7:01 pm

Re: Nederlands gasdraad te gebruiken voor NPT verbindingen?

Post by CM »

ik had de indruk dat je in je eerste bericht zelf al had geconcludeerd dat het BSP was..
BSP(T) is wel standaard in NL (ook al is het geen NL'se gasdraad)

BSW (whitworth) is wel wat anders dan BSP (ook wel aangegeven met G (recht) of R (tapered))

ik had de indruk dat je wilde weten of je BSP(T) en NPT kon combineren en dat staat dus heel mooi omschreven in de laatste link die ik poste :)
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: Nederlands gasdraad te gebruiken voor NPT verbindingen?

Post by boyanka »

:) hangt er een beetje vanaf, je kan bv een stop/pijp met npt wel in een sok van bsp draaien maar als je pijp bsp in een npt sok wilt draaien gaat hij er max 2 gangen in dus dat werkt weer niet.
floffy
Posts: 439
Joined: Thu Apr 13, 2006 6:46 pm

Re: Nederlands gasdraad te gebruiken voor NPT verbindingen?

Post by floffy »

Klopt , ik heb mijn npt koppeling laten opsnijden (18 naar 19)naar gaspijp maar dr werd mij verteld dat andersom niet werkt. Dit was voor mijn benzine leiding.
Bean Bandit
Posts: 337
Joined: Thu May 27, 2010 2:02 am

Re: Nederlands gasdraad te gebruiken voor NPT verbindingen?

Post by Bean Bandit »

Wat ik wil is een verbinding tussen m'n inlaatspruitstuk en m'n waterpomp. Daar zit nu nog een voorgevormde rubber slang.
Ik wil daar gas koppelingen naar 22mm koperpijp. Ik ben die npt naar slang koppelstukken en die slang zat.
Nu staat er in die lijst, die ik hierboven plaatste, dat iig de gangen van 1/2" en 3/4" hetzelfde zijn (tussen npt en bspt). Dit zijn precies de maten die ik nodig heb.

Ik heb dus twee maal een female npt schroefdraad (een gat van een 1/2" en 3/4"), om het zo maar te zeggen. En d'r moeten dus male gasdraad koppelingen in.

Dus voordat ik het schroefdraad van m'n aluminium inlaatspruitstuk naar de kl#ten help, wilde ik het eerst zeker weten.

Groeten, Remco

p.s. het gaat hierom, zie groene cirkeltje en pijltje:
Image
themidnightcruiser
Posts: 4564
Joined: Wed Feb 25, 2004 8:35 pm

Re: Nederlands gasdraad te gebruiken voor NPT verbindingen?

Post by themidnightcruiser »

Wil je dan tussen de gaskoppelingen (NPT) een koperen pijp met wartels?
Dan zou je een 1/2"NPT en een 3/4"NPT inschroefkoppeling kunnen gebruiken naar 18L of 22L (lichte uitvoering)
Daartussen zet je dan je koperen buis met wartel en snijring.

Het zal niet mee vallen op zo een kort stukje de bochten te buigen.
Bean Bandit
Posts: 337
Joined: Thu May 27, 2010 2:02 am

Re: Nederlands gasdraad te gebruiken voor NPT verbindingen?

Post by Bean Bandit »

Een 3/4" naar 22mm en een 1/2" naar 22mm. Het zal niet lukken om die verbinding geheel van 22mm koperpijp te maken. Dus het wordt een recht stukje 22mm aan de intake en een stukje gebogen 22mm aan de waterpomp kant. Met er tussen een stukje slang.
Die gasfittingen hebben knelkoppelingen voor de 22mm buis. En nog een randje van een koperen koppelstuk afzagen, welke dan op het eind van de buizen gesoldeerd wordt en dient als zgn "barb" zodat de slang er niet vanaf schuift en dat het waterdicht wordt.

Groeten, Remco

p.s. Dit is wel een interessant stukje van een Australische site:
http://aussiehomebrewer.com/topic/36689 ... onversion/
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: Nederlands gasdraad te gebruiken voor NPT verbindingen?

Post by boyanka »

:) bij een hydroliek boer kan je de juiste npt koppelingen kopen, je kan natuurlijk ook even rechte draad tappen in je manifold.
donny
Posts: 1856
Joined: Thu Feb 22, 2007 7:28 pm

Re: Nederlands gasdraad te gebruiken voor NPT verbindingen?

Post by donny »

themidnightcruiser wrote:Wil je dan tussen de gaskoppelingen (NPT) een koperen pijp met wartels?
Dan zou je een 1/2"NPT en een 3/4"NPT inschroefkoppeling kunnen gebruiken naar 18L of 22L (lichte uitvoering)
Daartussen zet je dan je koperen buis met wartel en snijring.

Het zal niet mee vallen op zo een kort stukje de bochten te buigen.
Ik zou bijna zeggen dat jij bij een hydrauliek boer werkt...

Maar idd, dat buigen zal niet meevallen... misschien met een knietje werken? Al wordt zo'n verbinding met een22l wel erg lomp denk ik....

Donny
themidnightcruiser
Posts: 4564
Joined: Wed Feb 25, 2004 8:35 pm

Re: Nederlands gasdraad te gebruiken voor NPT verbindingen?

Post by themidnightcruiser »

donny wrote: Ik zou bijna zeggen dat jij bij een hydrauliek boer werkt...


Donny
Hydrauliek is mijn vak, maar ik ben geen slangenboer.
donny
Posts: 1856
Joined: Thu Feb 22, 2007 7:28 pm

Re: Nederlands gasdraad te gebruiken voor NPT verbindingen?

Post by donny »

Ah, een hydrauliekboer.... :D

IK heb 4 jaar bij Pirtek gewerkt, daar kwamen vaker van dit soort gevallen, ook ps leidingen enzo, vond het altijd wel een leuke uitdaging....

Donny
Post Reply