olds 455 revisie vraagje

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
hounddog
Posts: 172
Joined: Wed Dec 29, 2004 11:11 pm

olds 455 revisie vraagje

Post by hounddog »

Ik heb samen met een maat mn motor blok uit elkaargehaald. het blijkt dat al mijn lagers zijn versleten terwijl hij in 2002 is gereviseerd. na her en der op internet gezocht te hebben blijkt dat het een kwaal van die blokken is dat ze veel te veel olie naar boven gooien en dat er dan te weinig overblijft beneden in. klinkt lochies. nu spreken ze over zogenaamde restrictors om het probleem op te lossen. wat is dat precies en heeft er iemand een ervaring met die dingen? heeft iemand nog andere oplossingen?
FreeBird
Posts: 1369
Joined: Tue Feb 01, 2005 9:37 pm

Re: olds 455 revisie vraagje

Post by FreeBird »

Heb je ge-googled op die oil restrictors? De meesten vinden het maar onzin. Mondello en andere parts suppliers zweren erbij, maar het blijkt helemaal niet zo geweldig te werken. Waste of time and money.
Wat wel gedaan wordt is oil restricting push rods.

Ik kan je dit boek aanraden, van Bill Trovato:
http://www.btrperformance.com/

Hem zou je ook nog kunnen mailen, is een Olds engine builder.

Nog een site voor onderdelen:
http://www.oldsperformanceproducts.com/
Johan Oldsmobile
Posts: 112
Joined: Tue Aug 24, 2004 4:21 pm

Re: olds 455 revisie vraagje

Post by Johan Oldsmobile »

> het blijkt dat al mijn lagers zijn versleten terwijl hij in 2002 is gereviseerd.

Weinig over te zeggen zonder verdere details.

Wat is er aan het blok gedaan in 2002, revisie kan zo'n beetje alles betekenen?

Hoeveel 'olds' ervaring had degene die het blok in 2002 reviseerde?

Hoeveel kilometer heeft ie na 2002 gelopen?

Hoe is de motor in die 10 jaar gebruikt, drag racen of toeren?

Hoeveel toeren maakt de motor als je volgas doortrekt tot aan de volgende versnelling?

Wat was de oliedruk doorgaans (koud/warm/stationair/hogere toeren)?
hounddog
Posts: 172
Joined: Wed Dec 29, 2004 11:11 pm

Re: olds 455 revisie vraagje

Post by hounddog »

Johan Oldsmobile wrote:> het blijkt dat al mijn lagers zijn versleten terwijl hij in 2002 is gereviseerd.

Weinig over te zeggen zonder verdere details.

Wat is er aan het blok gedaan in 2002, revisie kan zo'n beetje alles betekenen?

Hoeveel 'olds' ervaring had degene die het blok in 2002 reviseerde?

Hoeveel kilometer heeft ie na 2002 gelopen?

Hoe is de motor in die 10 jaar gebruikt, drag racen of toeren?

Hoeveel toeren maakt de motor als je volgas doortrekt tot aan de volgende versnelling?

Wat was de oliedruk doorgaans (koud/warm/stationair/hogere toeren)?

Wat er toen gedaan is weet ik ook niet. ik had de auto toen nog niet. wel heb ik fotos dat het blok uit elkaar ligt.
wel heb ik in de 8 jaar dat ik hem heb gewoon normaal getoerd. af en toe natuurlijk wel eens het gas opengetrookken. maar niet te lang. gewoon eens lekker wegtrekken zeg maar. qua kilometer.... dat is echt bijna niets. het is mn mooie weer auto. af en toe een meetingje. ik denk dat ik nog geen 2000 per jaar rijd.
hoeveel toeren hij maakt weet ik niet en oliedruk weet ik ook niet. Ik heb geen toerenteller en ook geen oliedrukmeter.
dat laatste ben ik sowieso wel van plan om er in te zetten.
hounddog
Posts: 172
Joined: Wed Dec 29, 2004 11:11 pm

Re: olds 455 revisie vraagje

Post by hounddog »

FreeBird wrote:Heb je ge-googled op die oil restrictors? De meesten vinden het maar onzin. Mondello en andere parts suppliers zweren erbij, maar het blijkt helemaal niet zo geweldig te werken. Waste of time and money.
Wat wel gedaan wordt is oil restricting push rods. /
Dit had ik wel een beetje begrepen van amerikaanse sites. fijn dat jij het ook toch nog even bevestigd.
Had begrepen dat de normale restrictors aan de verkeerde kant van de toevoerlijn zitten.

heb jij ervaring met de oil restrictor pushrods?
Johan Oldsmobile
Posts: 112
Joined: Tue Aug 24, 2004 4:21 pm

Re: olds 455 revisie vraagje

Post by Johan Oldsmobile »

gewoon normaal getoerd. af en toe natuurlijk wel eens het gas opengetrookken. maar niet te lang. gewoon eens lekker wegtrekken zeg maar.
In dat geval is het probleem in ieder geval niet dat er te veel olie naar boven is gegaan en er onderin niets over bleef. Om de oliepan leeg te zuigen zul je echt je best gedaan moeten hebben.

Let bij het opbouwen dat je de juiste lagerspeling hebt, liever iets te ruim als te krap.

Let er bij het monteren van de oliepomp op dat die vlak tegen het blok zit. Er moet (volgens wat ik gelezen heb) vaak een hoekje afgeslepen worden omdat die anders ergens tegenaan zit en er dan een lek tussen de pomp en het blok ontstaat.
hounddog
Posts: 172
Joined: Wed Dec 29, 2004 11:11 pm

Re: olds 455 revisie vraagje

Post by hounddog »


Let er bij het monteren van de oliepomp op dat die vlak tegen het blok zit. Er moet (volgens wat ik gelezen heb) vaak een hoekje afgeslepen worden omdat die anders ergens tegenaan zit en er dan een lek tussen de pomp en het blok ontstaat.
Is het dan ook raadzaam om er gelijk een nieuwe oliepomp erin te zetten?
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: olds 455 revisie vraagje

Post by sjak_brak »

hounddog wrote:Is het dan ook raadzaam om er gelijk een nieuwe oliepomp erin te zetten?
Stel je wel eens retorische vragen :D

Zou beetje zonde zijn als je blok opentrekt, weet ik wat voor kosten en moeite doet, boel vervolgens weer in mekaar zet, inbouwt, en dan erachter komt dat zon fuckpompje van 2 tientjes gaar is...
jobnu
Posts: 693
Joined: Sun Mar 11, 2007 9:12 am

Re: olds 455 revisie vraagje

Post by jobnu »

Let er bij het monteren van de oliepomp op dat die vlak tegen het blok zit. Er moet (volgens wat ik gelezen heb) vaak een hoekje afgeslepen worden omdat die anders ergens tegenaan zit en er dan een lek tussen de pomp en het blok ontstaat.
Pomp zit op de achterste lagerkap gebout. Nooit gehoord van een hoekje wegslijpen. :?
FreeBird
Posts: 1369
Joined: Tue Feb 01, 2005 9:37 pm

Re: olds 455 revisie vraagje

Post by FreeBird »

hounddog wrote: heb jij ervaring met de oil restrictor pushrods?
Nee, nog niet athans. Weet zo ook niet waar je die kan krijgen. Ben het alleen al een paar keer tegen gekomen op Olds fora. Daar maar eens informeren waar je ze kan krijgen.
Ik wil in de nabije toekomst een Olds stroker gaan bouwen (350DX diesel blok). En heb zelf een auto met een Olds 403. Ben al een tijdje bezig me te verdiepen in deze blokken, vandaar. Dat boek kan ik je echt aanraden.

Daar staat ook iets in over dat hoekje dat je van de oliepomp moet slijpen. In ieder geval er op letten, helemaal als je main studs gebruikt. Dan heb je grote kans dat de oliepomp net tegen de kraag van de moer komt en dus niet goed en vlak op de main cap zit. Het is in ieder geval iets om ff op te letten!
Post Reply