raam in plakken

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Chief big ol'Cadillac
Posts: 7635
Joined: Sat Oct 23, 2004 11:28 am

raam in plakken

Post by Chief big ol'Cadillac »

Met welke lijm of kit is het beste om een voorruit in te plakken?
69yellowbird
Posts: 144
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:57 am

Re: raam in plakken

Post by 69yellowbird »

er zijn er meerdere, maar ik werk meestal met.

Sikaflex 260

Festix SP050 ( ILLBRUCK )
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: raam in plakken

Post by Corp »

let wel op dat bij een boel van deze auto's origineel koude kit gebruikt wordt, die kleverige bende hardt niet uit. Vaak zitten er afstandsblokjes of butyl rubber lint tussen om zo de hoogte goed te krijgen anders ligt straks de ruit te diep en past de trim niet goed. Als je met sika of vergelijkbare kit gaat plakken de tuit inknippen in V vorm zodat je een grote kam met kit op de ruit zet en dan de ruit in de sponning ztten en met tape vastzetten zodat hij niet zakt.
rulez
Posts: 1975
Joined: Wed Nov 12, 2008 5:00 pm

Re: raam in plakken

Post by rulez »

kun je carglass niet bellen? kost je wellicht wat maar dan hoef je zelf niet teklooien en geen spul te kopen...
johnny
Posts: 1593
Joined: Wed Aug 25, 2004 5:55 pm

Re: raam in plakken

Post by johnny »

rulez wrote:kun je carglass niet bellen? kost je wellicht wat maar dan hoef je zelf niet teklooien en geen spul te kopen...

carglass staat nu niet al te goed bekend, maar er zijn er meer, hier in de buurt bijv. zit een eenmansbedrijfje en die gast heeft bij mij thuis in de schuur m'n ruiten eringeplakt ( inmiddels weeral 15 jaar geleden ) kostte maar een drol, hoefde zelf niet te lopen klooien, zitten er perfect in ( kwestie van ervaring / vakkennis ) en hij heeft ook nog de sierstrips er netjes terug opgezet ( geloof dat het toen honderd gulden was voor de voorruit en de achterruit.....
Chief big ol'Cadillac
Posts: 7635
Joined: Sat Oct 23, 2004 11:28 am

Re: raam in plakken

Post by Chief big ol'Cadillac »

Carglass heeft de vorige erin gezet, heeft altijd gelekt en is nu al weer kapot (4j geleden)

Kan dat met deze temperatuur om een ruit in te plakken? staat uiteraard wel binnen maar niet echt verwarmd
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: raam in plakken

Post by Corp »

carglass = knoeiers, hebben een keer van 1 van mijn vettes een nieuwe ruit erin geplakt. Was duur en ik was de auto aan het opbouwen en kwam er later achter dat de ruit te diep lag, de trim pastte niet goed. Heb de ruit er weer uitgezaagd, ging allemaal goed en toen knapte de ruit omdat die knoeiers allemaal klodders kit hadden geklodderd waar het niet hoort, in het overlappende deel dat over de ruitenwiserbak gaat.. en dus nieuwe ruit kapot! nooit weer!
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: raam in plakken

Post by kn@pestaart »

Ik heb daar gewerkt, prutsers inderdaad... Ik had een grote bek wat betreft de manier van werken daar en toen werd ik gewieberd... :D
En ja, lekkende ruitjes komen vaak voor daar.
En ja, ik schroom niet om ze lekker zwart te maken :D
En ja, wat Corp zegt!
Ruitje plakken met 1k PUR-kit kan vanaf 10 graden bij CG, maar kouder mag geen probleem zijn. De kit hardt uit door de luchtvochtigheid, niet de tempratuur. Hoe kouder, hoe minder vocht in de lucht, hoe langer het duurt voor de kit is uitgehard.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: raam in plakken

Post by Corp »

heb laatst een nieuwe ruit in mijn mercury gezet, 't vroor toen maar ik had geen andere keuze... zit goed vast en lekt niet.
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: raam in plakken

Post by kn@pestaart »

Als ik zo naar de titel van dit topic kijk, lijkt het of het ruitje al bij Carglass gedaan is... "Raam in plakken" :D

Maar als je een ruit gaat inplakken, kun je het beter zelf doen inderdaad. :P
(Een raam is een kozijn ;) )
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: raam in plakken

Post by Renev »

Ik heb het een aantal jaren geleden door de glasgarage hier in Soest laten doen en dat was supernetjes gedaan, ik heb toen zelf de ruit aangeleverd.
Maar die zullen misschien ook niet overal hetzelfde werken :(
kruiwagen
Posts: 518
Joined: Mon Feb 02, 2009 5:48 pm

Re: raam in plakken

Post by kruiwagen »

Vergeet geen primer te gebruiken.

Gr Henk
Chief big ol'Cadillac
Posts: 7635
Joined: Sat Oct 23, 2004 11:28 am

Re: raam in plakken

Post by Chief big ol'Cadillac »

kruiwagen wrote:Vergeet geen primer te gebruiken.

Gr Henk

Oh? primer op het metaal of ook zoiets op het glas?
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: raam in plakken

Post by kn@pestaart »

In de sponning en op het glas ;) De primer is bijna belangrijker dan de kit. Als je niet primert, dan trek je de ruit er zo weer uit :P
Chief big ol'Cadillac
Posts: 7635
Joined: Sat Oct 23, 2004 11:28 am

Re: raam in plakken

Post by Chief big ol'Cadillac »

Okee, nooit eerder gehoord; maar ik hoor dan ook weinig over ruiten... wat voor primer moet dat zijn? Toen vorige keer Carglass de ruit in de auto monteerde (5 jaar geleden of zoiets) stond ik er bij te kijken maar hij heeft er niks op gedaan als primer zijnde of zo. Ruit heeft ook altijd gelekt...

Thanx 4 telling me.
Post Reply