afslaan op gas...

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

afslaan op gas...

Post by LeonW »

tijdens het rijden!

Sinds een week of twee heb ik het probleem dat de auto zonder enige regelmaat tijdens het rijden plotseling afslaat op lpg.
Soms kan ik hem gelijk weer starten, andere keer moet ik eerst op benzine starten en dan na even omschakelen op gas.
Soms, zoals gisteravond wil hij helemaal niet meer op gas.
Gisteren dus thuis weggereden, en wilde hij niet lopen op gas. Op benzine de snelweg op, en daar omgeschakeld. Na een 2-3 km sloeg hij dan weer uit op lpg. Weer op benzine, en dit een aantal keren zo herhaald. Dan maar de tank vol gegooid met benzine, luchtfilter op "benzine" stand gezet, en maar op benzine doorgereden.
Vervolgens heeft de auto 2,5 uur geparkeerd gestaan. Op benzine gestart, luchtfilter weer terug op lpg standje, en gelijk omgeschakeld naar lpg. Naar huis probleemloos op lpg gereden..... Ik heb dus helemaal niets veranderd, en vervolgens loopte het kreng gewoon op lpg.

Het betreft een impco met 300A installatie.

Wie o wie??

Grt Leon
harry_clamshell
Posts: 1521
Joined: Sun Feb 18, 2007 11:37 pm

Re: afslaan op gas...

Post by harry_clamshell »

Kan meerdere oorzaken hebben..onlangs ook zoiets gehad; breuk in inductie draad. Een nieuwe geplaatst probleem was weg
gert
Posts: 3760
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: afslaan op gas...

Post by gert »

ik zou ook de bedrading controleren en/of vervangen.

koelwater op peil?

mixer en luchtfilter goed aangesloten?
Collector
Posts: 935
Joined: Mon Nov 01, 2010 6:09 pm

Re: afslaan op gas...

Post by Collector »

9 van de tien keer hebben dit soort klachten met dat veiligheidsrelais te maken.
Heb die klachten ook gehad alleen was het voor mij niet meer mogelijk om om te schakelen naar benzine want dat zat er niet meer in, ik heb dus standaard een overbruggingsrelais in het dashboard kastje liggen, bij klachten frot ik het veiligheidsrelais eruit, overbruggingsrelais erin en zodra ik dan contact aanzet gaan alle afsluiters open.
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: afslaan op gas...

Post by LeonW »

Het systeem zit er 2 jr in, voorheen probleemloos gereden. Ik ga er dan van uit dat alles goed is aangesloten.
Koelwater is op peil.
Hoe kan ik het veiligheidsrelais testen?
Zal de inductiedraad controleren.
Kan zo nog geen losse draadjes stekkertjes vinden.

Leon
gert
Posts: 3760
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: afslaan op gas...

Post by gert »

je kunt het relais beter even bijpassen, gewoon de draden die naar de afsluiters gaan aan + 12 volt leggen, en dan maar rijden en afwachten.

ik heb overigens de veiligheidsrelais in mijn 3 autos verwijderd om storing te voorkomen.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: afslaan op gas...

Post by sjak_brak »

gert wrote:je kunt het relais beter even bijpassen, gewoon de draden die naar de afsluiters gaan aan + 12 volt leggen, en dan maar rijden en afwachten.
Idd.

Als probleem dan verholpen is, dan is of de signaaldraad niet meer goed/goed aangesloten, of het relais gaar.
meganix
Posts: 151
Joined: Mon Aug 30, 2010 6:09 pm

Re: afslaan op gas...

Post by meganix »

ik heb ook al meerdere keren gehad dat de elektromagneten op de afsluiters stuk waren. dus als hij na het bypassen van je veiligheids relais nogsteeds storing geeft zou ik die magneet spoelen vervangen.
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: afslaan op gas...

Post by LeonW »

Ik heb de signaaldraad goed nagekeken, op het eerste oog lijkt hij goed.
Wel heb ik de massa beter vastgezet, deze zat dubieus vast.
Gisteren weer probleemloos gereden, dus we zullen zien.

Thanks voor het meedenken!
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: afslaan op gas...

Post by kikkegek »

LeonW wrote:Ik heb de signaaldraad goed nagekeken, op het eerste oog lijkt hij goed.
Wel heb ik de massa beter vastgezet, deze zat dubieus vast.
Gisteren weer probleemloos gereden, dus we zullen zien.

Thanks voor het meedenken!
meet ff voor de zekerheid je signaaldraad door anders. ff loshalen, multimeter op Ohm of piep stand en kijken of die 0Ohm geeft of piept.
stef
Posts: 2849
Joined: Sat Nov 06, 2004 5:11 pm

Re: afslaan op gas...

Post by stef »

Ik heb momenteel exact hetzelfde.
Bij de APK 2 weken geleden wees men mij er al op dat het Co wel heel erg laag stond (0,2).
Ik moet hem nog ruimer zetten, maar heb zelf het vermoeden dat het daar mee te maken heeft.
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: afslaan op gas...

Post by kikkegek »

stef wrote:Ik heb momenteel exact hetzelfde.
Bij de APK 2 weken geleden wees men mij er al op dat het Co wel heel erg laag stond (0,2).
Ik moet hem nog ruimer zetten, maar heb zelf het vermoeden dat het daar mee te maken heeft.
van een slechte signaal draad loopt die helemaal niet, zoals in dit geval zegmaar. maar daar gaat die volgens mij niet arm van lopen.
stef
Posts: 2849
Joined: Sat Nov 06, 2004 5:11 pm

Re: afslaan op gas...

Post by stef »

Ik heb ook nooit beweerd dat ie van een slechte signaaldraad arm gaat lopen.
Wat ik wel beweer is dat de motor met dit koude weer minder vergevingsgezind is voor een zeer arm (lpg) mengsel.
Het zou dus heel goed kunnen dat dit probleem er al was maar niet werd opgemerkt, en nu boven water komt.
Het LPG systeem is dusdanig eenvoudig, dat daar op zich welig mis mee kan zijn.
Als je twijfelt over de gastoevoer, kan je er (tijdelijk) voor kiezen om even constante voeding op je lpg kleppen te zetten. Dan zouden alle electrische haperingen overbrugd moeten zijn.
Kan er verder nog een scheurtje in een membraan zitten, maar dan heb je het wel gehad...
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: afslaan op gas...

Post by sjak_brak »

Bij spontane storingen idd 99.99% kans dat het electrisch probleem is, hetzij in de ontsteking (bv module, speling op contactslot/schakelaar,...) hetzij (minder vaak) veiligheidsrelais.
Post Reply