Pontiac 400

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Green-Hornet
Posts: 569
Joined: Mon Jan 04, 2010 7:45 pm

Pontiac 400

Post by Green-Hornet »

Ben bezig met het demonteren van delen van mijn Pontiac blok 400 van mijn TA '76 .

Een aantal vragen :

1.Mss een domme vraag maar kan ik de krukasas poelie zo demonteren,of moet ik nog op dingen letten?

Image

2. Hoe heet die plaat tussen de cilinderkoppen ?

Image

3.Ik schrok een beetje van de rommel onder de kleppen deksel,is dit een kwestie van schoonmaken of de boel vernieuwen,graag jullie mening.

Image

Image

4.Kun je die rockers zo de/monteren of moet je ze daarna afstellen ??
Last edited by Green-Hornet on Tue Oct 16, 2012 4:52 pm, edited 2 times in total.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Pontiac 400

Post by Corp »

ja, die demper kan er zo af
2e heet de valley plate, die is hol en zit vaak vol met troep (aangebakken olie e.d.). nieuwe kopen!
die roestige zooi is het resultaat van lang stilstaan zonder dat er olie op zit. Ik zou nieuw kopen

rockers zijn niet verstelbaar op pontiac, gewoon op moment aandraaien, is wel verstelbaar te maken met sc chevy spul

waar ik me wel zorgen om maak is dat je zulke vragen stelt e meent de motor te kunnen reviseren?? of haal je hem alleen uit elkaar en brang je hem dan weg? Aan hoe het spul eruit ziet als 't eruit komt kun je een boel concluderen over eventuele verborgen problemen e.d. van de motor.
Last edited by Corp on Tue Oct 16, 2012 4:55 pm, edited 1 time in total.
Green-Hornet
Posts: 569
Joined: Mon Jan 04, 2010 7:45 pm

Re: Pontiac 400

Post by Green-Hornet »

Corp wrote:ja, die demper kan er zo af
2e heet de valley plate, die is hol en zit vaak vol met troep (aangebakken olie e.d.). nieuwe kopen!
die roestige zooi is het resultaat van lang stilstaan zonder dat er olie op zit. Ik zou nieuw kopen

waar ik me wel zorgen om maak is dat je zulke vragen stelt e meent de motor te kunnen reviseren?? of haal je hem alleen uit elkaar en brang je hem dan weg? Aan hoe het spul eruit ziet als 't eruit komt kun je een boel concluderen over eventuele verborgen problemen e.d. van de motor.
Ben hem eigenlijk niet van plan te reviseren.
Motor heeft goed gelopen,compressie is in orde.

Plan : motorblok opnieuw spuiten ,poelies poedercoaten,nieuwe waterpomp,benzine pomp,inlaatspruitstuk laten stralen,nieuwe klepdeksel pakkingen enz,maar niet de krukas of zuigers eruit halen,haha
64Redneck
Posts: 1652
Joined: Sun Jun 27, 2004 11:19 am

Re: Pontiac 400

Post by 64Redneck »

Als die rockers en zo roestig uit zien dan denk ik dat er water bij de olie zit/heeft gezeten.
Green-Hornet
Posts: 569
Joined: Mon Jan 04, 2010 7:45 pm

Re: Pontiac 400

Post by Green-Hornet »

Heb toch besloten om het blok uit elkaar te halen,ben nu toch bezig.
Maar vooral omdat ik schrok van de rommel,opgedroogde olie enz enz

Image

De nokkenas zit er nog goed uit,de cilinderwanden ook

Image

Image

Nou dat ik de koppen gedemonteerd heb,moet ik nieuwe kopbouten bestellen of kan ik gewoonde oude gebruiken??

Weet iemand een betrouwbaar revisie bedrijf in de buurt van Uden/Oss/Nijmegen ??
Dit i.v.m met de koppen schoonmaken,kleppen controleren.
roadrage david
Posts: 5050
Joined: Tue Feb 03, 2004 10:54 pm

Re: Pontiac 400

Post by roadrage david »

Oude bouten kan je gewoon gebruiken.Dat ding tussen de cilinder koppen heet geen valey plate maar een valey pan !. en kan gewoon gereinigt worden. je had er beter aan gedaan om voordat je het block open had gemaakt er eerst 2 keer engine flush in te gooien met cheap ass oil. om de boel goed schoon te maken.. Sommige ford rockers passen op pontiac maar is compleet overbodig. NOOIT chevy spul gebruiken . alles wat je nodig heeft is gewoon in Pontiac parts te krijgen.. Er zijn plenty revisie bedrijven in Nederland. pas wel OP dat de meeste geen motoren bouwers zijn en als ze dat wel zijn vaak gespecializeerd zijn in chevy en ford . en vaker de pontiac motor verkeerd benaderen. een goede revizie mashine shop is Dymo track onder anderen . wat betreft meer pontiac kennis heeft Mopar ecspear DR performance aka Clemmy redelijk wat pontiac motoren kennis opgedaan.. omtrend de bouw en in overleg de juiste keuze van onder delen..
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Pontiac 400

Post by Corp »

wat een kolder, net of pontiac zo anders is dan de anderen LOL. Principes zijn allemaal hetzelfde, details misschien niet maar man wat doe je er gewichtig over, net of je hoge school pontiac moet hebben gedaan om die dingen te kunnen bouwen. Ongeschoolde apen hebben die zooi aan de lopende bank in elkaar geramd he!!! E het liep al die tijd. LOL

valley pan..valley plate... same difference
Peter Pontiac
Posts: 1948
Joined: Wed Feb 04, 2004 1:17 am

Re: Pontiac 400

Post by Peter Pontiac »

He he eindelijk goed valley pan... :moony:

Ben het wel met Corp eens dat het allemaal dezelfde simpele jaren 60 zooi is maar toch is een motorbouwer die eerder Pontiac blokkenonder handen genomen heeft wel handig. Inderdaad Maarten van Dymo kan het wel of die kerel in Rijsenhout :thumbs:
Leuk voorbeeld is dat sommige mensen de kopbouten met pasta insmeren omdat ze in koelkanalen uitkomen......Dat is dus bij Pontiac niet zo.
roadrage david
Posts: 5050
Joined: Tue Feb 03, 2004 10:54 pm

Re: Pontiac 400

Post by roadrage david »

Corp wrote:wat een kolder, net of pontiac zo anders is dan de anderen LOL. Principes zijn allemaal hetzelfde, details misschien niet maar man wat doe je er gewichtig over, net of je hoge school pontiac moet hebben gedaan om die dingen te kunnen bouwen. Ongeschoolde apen hebben die zooi aan de lopende bank in elkaar geramd he!!! E het liep al die tijd. LOL

valley pan..valley plate... same difference
Tuurlijk corp heb je helemaal gelijk in !!! ongeschoolde apen ""zetten dingen in elkaar aan de lopende band"", die bouwen geen motoren!!. hierzo weet je weer wat meer de volgende keer http://forums.performanceyears.com/foru ... iac+engine
zorg wel dat je alle posts en pagina,s leest..........
PS Peter,, Maarten van dymo maakte ook geregeld fouten . Belde geregeld DR Performance op om te vragen hoe en wat!!. en die had zijn info van CVMS (mr pbody). go figure..
David - 71 camaro
Posts: 1054
Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm

Re: Pontiac 400

Post by David - 71 camaro »

Mr P. Body wrote:But if you do some serious research, you will find, with only one or two exceptions, the FASTEST and QUICKEST Pontiac-powered cars get their engines from shops that DO build more than JUST Pontiacs. Scott Rex, John Langer, Scott Roberts, Jay DeLaigle, all deal with shops that are not Pontiac "specific".
Haha...kennelijk kom je er niet als je alleen Pontiacs bouwt..... :D --> waarschijnlijk te beperkte technologie voor een goede technische basis.....
Peter Pontiac
Posts: 1948
Joined: Wed Feb 04, 2004 1:17 am

Re: Pontiac 400

Post by Peter Pontiac »

OK, hebben we d'r al een paar, Maarten weet nu hoe het moet, Jacco in Rijsenhout weet het ook, Dr Performance en zo zullen er nog wel een aantal zijn in NL.
Niet iedereen maakt reklame of zit op het net, "mijn " motorbouwer in Florida moet ik gewoon nog bellen of nog beter langs gaan.

En David ga jij nou maar achterassen bouwen gast :lol: :lol: die zijn van Pontiac ook weer helemaal anders.....haha!
David - 71 camaro
Posts: 1054
Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm

Re: Pontiac 400

Post by David - 71 camaro »

He Peter......vind het altijd mooi als mensen emotioneel raken vwb een merk.....krijg altijd tranen in mijn ogen.... :D

Enne, nu ik je toch 'aan de lijn' heb - stuur eens een update over ARP bouten etc - toevallig dacht ik gister aan je (achteras)...:)

Cheers
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Pontiac 400

Post by Corp »

roadrage david wrote: Tuurlijk corp heb je helemaal gelijk in !!! ongeschoolde apen ""zetten dingen in elkaar aan de lopende band"", die bouwen geen motoren!!. hierzo weet je weer wat meer de volgende keer http://forums.performanceyears.com/foru ... iac+engine
zorg wel dat je alle posts en pagina,s leest..........
PS Peter,, Maarten van dymo maakte ook geregeld fouten . Belde geregeld DR Performance op om te vragen hoe en wat!!. en die had zijn info van CVMS (mr pbody). go figure..
Jij hebt in je hele leven nog nooit wat gebouwd. Alleen pronken met andermans veren. Lees nog maar een pontiac boekje, papieren soldaat.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
Last edited by Corp on Thu Oct 18, 2012 12:04 pm, edited 3 times in total.
Green-Hornet
Posts: 569
Joined: Mon Jan 04, 2010 7:45 pm

Re: Pontiac 400

Post by Green-Hornet »

De koppen wil ik dus laten schoonmaken en nakijken,cilinder wanden laten honen,en de rest wil ik eigenlijk toch zelf gaan doen met het werkplaats handboek,moet toch lukken??
Wil zoveel mogelijk zelf doen aan mijn project.
Blok zit niet echt moeilijk in elkaar wat ik zo zie.

Weet iemand de beste manier om de ontsteking eraf te halen,zodat hij weer in 1 keer terug gemonteerd kan worden ?
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: Pontiac 400

Post by Renev »

Gewoon d`r uithalen, als je hem straks in elkaar zet kun je hem gewoon goed erin zetten door de merktekens te gebruiken.
Je kunt ook alles merken en dan eruit halen maar dan moeten die merktekens wel blijven staan tijdens je schoonmaak klus :)

Motoren komen in de basis allemaal op hetzelfde neer of je nou een Opel een Ford een Chevy of een Mopar pakt.
Alleen een Wankelmotor (rotatie) is echt anders.
Post Reply