spruitstuk lassen

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Supervaags
Posts: 2835
Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm

spruitstuk lassen

Post by Supervaags »

binnenkort ga ik het spruitstuk eraf halen van mijn L6 250.(zon gecombineerd in/uitlaat geval)
er zit een scheur/breuk in, inmiddels heb ik een bedrijfje gevonden die dat wil gaan lassen.
ze vroegen 40,- per uur en volgens de beste man moest het binnen een uurtje wel lukken.

maar nou bedenk ik mij net dat ik ook nog van die EGR toestand erop heb zitten.. is het slim om dit ook meteen weg te laten halen? volgens mij werkt het niet eens meer.. :?
(ten minste ik neem aan dat dit ook gelast moet worden dan)

bovendien vraag ik mij af of het spruitstuk ook gevlakt moet worden na de laswerkzaamheden.

zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?

bvd :)
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Re: spruitstuk lassen

Post by sansemiano »

heb je al gekeken wat ee nieuw spruitstuk kost?
Supervaags
Posts: 2835
Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm

Re: spruitstuk lassen

Post by Supervaags »

die zijn er niet.. maar nieuw hoeft ook niet.. als het maar weer dicht is ben ik al blij :)
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: spruitstuk lassen

Post by boyanka »

:) of het gevlakt moet worden zie je pas na het lassen, zorg wel dat ze het spruitstuk donker rood stoken voordat ze gaan lassen en na het lassen nog eens rood stoken en daarna inwikkelen in steenwol om langzaam te laten afkoelen.
olle griese
Posts: 392
Joined: Sat Mar 13, 2010 5:31 pm

Re: spruitstuk lassen

Post by olle griese »

EGR zou ik niet dicht laten lassen maar gewoon een plaatje voor schroeven.
Supervaags
Posts: 2835
Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm

Re: spruitstuk lassen

Post by Supervaags »

dat heb ik vandaag ook gedaan idd, gewoon losgeschroeft en er een plaatje voor gezet. tevens heb ik de sensor uit de koelleiding gehaald en afgedopt.

maar onderaan het spruitstuk zat nog een ander vacuumpotje met een hendeltje.. deze wou ik losdraaien maar dat hele geval zat muurvast en brak af.. dat kijk ik wel na als het spruitstuk eraf is.
verder alle moeren goed in de kruipolie gezet en ik heb het "Vapor Canister" eruit gehaald.

ik vraag me af wat ik moet met de slang die vanaf benzine tank komt, iemand een idee?
impala62
Posts: 532
Joined: Fri Mar 11, 2005 5:36 pm

Re: spruitstuk lassen

Post by impala62 »

klein modelbouw K&N filtertje op zetten.
is de tank toch ontlucht en komt er geen vuil in.
Wander
Posts: 96
Joined: Tue Oct 02, 2012 10:21 am

Re: spruitstuk lassen

Post by Wander »

Tank ontlucht normaliter bij de vul dop.

Misschien een aardig weetje, het gene wat Boem doet zijn benzine dampen en niet zozeer de vloeistof.


Wander
Supervaags
Posts: 2835
Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm

Re: spruitstuk lassen

Post by Supervaags »

ik denk dat ik hem dan eerst maar gewoon afdop, ik rijd namelijk zeer zelden op benzine.. en er zit maar een bodempje benzine in de tank.

pakking is onderweg, binnenkort maar eens beginnen met het demonteren van het spruitstuk :?
cees V8
Posts: 227
Joined: Fri May 13, 2011 11:45 pm

Re: spruitstuk lassen

Post by cees V8 »

boyanka wrote::) of het gevlakt moet worden zie je pas na het lassen, zorg wel dat ze het spruitstuk donker rood stoken voordat ze gaan lassen en na het lassen nog eens rood stoken en daarna inwikkelen in steenwol om langzaam te laten afkoelen.
Dat is afhankelijk van de manier van lassen. Er zijn zoveel manieren om gietijzer te lassen. Die hier boven beschreven wordt , kan ook op 2 manieren. Met 99% nikkel electroden is dit mogelijk, maar dan zou ik bij elke laag heel zacht hameren en dus de las oprekken. Dit zelfde kan ook terwijl je het werkstuk koud houd. Je bent veel langer bezig omdat je tijdens het lassen warmte inbrengt. Dan zijn er electroden die een andere samenstelling hebben en dus een andere werkwijze vraagt. Naar mijn mening is de de beste manier het autogeen te lassen met het moeder materiaal, dus een draad van het juiste gietijzer. Van gietijzer zijn ook veel soorten. Gietijzer heeft de nare eigenschap dat het GEEN rek of krimp kan hebben, gebeurt dat wel, dan scheurt/breekt het. Daarom gebruikt men vaak nikkel bij reparatie. Dat kan namenlijk 55% rek/krimp hebben voordat het scheurt
Last edited by cees V8 on Fri Oct 19, 2012 6:51 pm, edited 1 time in total.
Luziano
Posts: 67
Joined: Tue Oct 02, 2012 7:55 pm

Re: spruitstuk lassen

Post by Luziano »

Het kromtrekken van een werkstuk is vaak érg moeilijk met het blote oog te zien. En het zou natuurlijk érg jammer zijn als je er achteraf achter komt dat hij valse lucht aan trekt. Dat betreft zou ik hem dus laten vlakken..

Al klinkt de methode van boyanka ook wel hoopvol.
cees V8
Posts: 227
Joined: Fri May 13, 2011 11:45 pm

Re: spruitstuk lassen

Post by cees V8 »

Luziano wrote:Het kromtrekken van een werkstuk is vaak érg moeilijk met het blote oog te zien. En het zou natuurlijk érg jammer zijn als je er achteraf achter komt dat hij valse lucht aan trekt. Dat betreft zou ik hem dus laten vlakken..

Al klinkt de methode van boyanka ook wel hoopvol.
Klopt hoor wat je zegt, lassen is krimpen in dikte, lengte en breedte
Supervaags
Posts: 2835
Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm

Re: spruitstuk lassen

Post by Supervaags »

bedankt voor de tips :)

de man had het aan de telefoon geloof ik over electroden.. :? maar ik had het dan ook over een klein scheurtje.
achteraf denk ik dat ik iets te optimisch ben geweest :P maar dat zie ik wel als het ding eraf ligt.

ik zal duidelijk aangeven dat het wel goed moet gebeuren(vanzelfsprekend natuurlijk, maar toch ;) ), desnoods kost het maar iets meer.. heb ik liever dan dat er zo weer een barst in zit.
de methode van lassen zal ik met hem bespreken.. warm stoken ed.

zal ook op zoek gaan naar een bedrijf wat eventueel kan vlakken
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: spruitstuk lassen

Post by boyanka »

Dat is afhankelijk van de manier van lassen. Er zijn zoveel manieren om gietijzer te lassen. Die hier boven beschreven wordt , kan ook op 2 manieren. Met 99% nikkel electroden is dit mogelijk, maar dan zou ik bij elke laag heel zacht hameren en dus de las oprekken. Dit zelfde kan ook terwijl je het werkstuk koud houd. Je bent veel langer bezig omdat je tijdens het lassen warmte inbrengt. Dan zijn er electroden die een andere samenstelling hebben en dus een andere werkwijze vraagt. Naar mijn mening is de de beste manier het autogeen te lassen met het moeder materiaal, dus een draad van het juiste gietijzer. Van gietijzer zijn ook veel soorten. Gietijzer heeft de nare eigenschap dat het rek of krimp kan hebben, gebeurt dat wel, dan scheurt/breekt het. Daarom gebruikt men vaak nikkel bij reparatie. Dat kan namenlijk 55% rek/krimp hebben voordat het scheurt[/quote]

8) gietijzer kan je beter niet met electrodes lassen,(tenzij het maar tijdelijk is). Gewoon met staafjes en de pit.
Supervaags
Posts: 2835
Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm

Re: spruitstuk lassen

Post by Supervaags »

spruitstuk er vandaag afgehaald

aan de voor en achterkant zijn gewoon complete stukken afgebroken :?
morgen maar eens langs het lasbedrijfje..
Post Reply