spruitstuk lassen
-
- Posts: 2835
- Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm
spruitstuk lassen
binnenkort ga ik het spruitstuk eraf halen van mijn L6 250.(zon gecombineerd in/uitlaat geval)
er zit een scheur/breuk in, inmiddels heb ik een bedrijfje gevonden die dat wil gaan lassen.
ze vroegen 40,- per uur en volgens de beste man moest het binnen een uurtje wel lukken.
maar nou bedenk ik mij net dat ik ook nog van die EGR toestand erop heb zitten.. is het slim om dit ook meteen weg te laten halen? volgens mij werkt het niet eens meer..
(ten minste ik neem aan dat dit ook gelast moet worden dan)
bovendien vraag ik mij af of het spruitstuk ook gevlakt moet worden na de laswerkzaamheden.
zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?
bvd
er zit een scheur/breuk in, inmiddels heb ik een bedrijfje gevonden die dat wil gaan lassen.
ze vroegen 40,- per uur en volgens de beste man moest het binnen een uurtje wel lukken.
maar nou bedenk ik mij net dat ik ook nog van die EGR toestand erop heb zitten.. is het slim om dit ook meteen weg te laten halen? volgens mij werkt het niet eens meer..
(ten minste ik neem aan dat dit ook gelast moet worden dan)
bovendien vraag ik mij af of het spruitstuk ook gevlakt moet worden na de laswerkzaamheden.
zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?
bvd
-
- Posts: 1548
- Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm
Re: spruitstuk lassen
heb je al gekeken wat ee nieuw spruitstuk kost?
-
- Posts: 2835
- Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm
Re: spruitstuk lassen
die zijn er niet.. maar nieuw hoeft ook niet.. als het maar weer dicht is ben ik al blij
Re: spruitstuk lassen
of het gevlakt moet worden zie je pas na het lassen, zorg wel dat ze het spruitstuk donker rood stoken voordat ze gaan lassen en na het lassen nog eens rood stoken en daarna inwikkelen in steenwol om langzaam te laten afkoelen.
-
- Posts: 392
- Joined: Sat Mar 13, 2010 5:31 pm
Re: spruitstuk lassen
EGR zou ik niet dicht laten lassen maar gewoon een plaatje voor schroeven.
-
- Posts: 2835
- Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm
Re: spruitstuk lassen
dat heb ik vandaag ook gedaan idd, gewoon losgeschroeft en er een plaatje voor gezet. tevens heb ik de sensor uit de koelleiding gehaald en afgedopt.
maar onderaan het spruitstuk zat nog een ander vacuumpotje met een hendeltje.. deze wou ik losdraaien maar dat hele geval zat muurvast en brak af.. dat kijk ik wel na als het spruitstuk eraf is.
verder alle moeren goed in de kruipolie gezet en ik heb het "Vapor Canister" eruit gehaald.
ik vraag me af wat ik moet met de slang die vanaf benzine tank komt, iemand een idee?
maar onderaan het spruitstuk zat nog een ander vacuumpotje met een hendeltje.. deze wou ik losdraaien maar dat hele geval zat muurvast en brak af.. dat kijk ik wel na als het spruitstuk eraf is.
verder alle moeren goed in de kruipolie gezet en ik heb het "Vapor Canister" eruit gehaald.
ik vraag me af wat ik moet met de slang die vanaf benzine tank komt, iemand een idee?
Re: spruitstuk lassen
klein modelbouw K&N filtertje op zetten.
is de tank toch ontlucht en komt er geen vuil in.
is de tank toch ontlucht en komt er geen vuil in.
Re: spruitstuk lassen
Tank ontlucht normaliter bij de vul dop.
Misschien een aardig weetje, het gene wat Boem doet zijn benzine dampen en niet zozeer de vloeistof.
Wander
Misschien een aardig weetje, het gene wat Boem doet zijn benzine dampen en niet zozeer de vloeistof.
Wander
-
- Posts: 2835
- Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm
Re: spruitstuk lassen
ik denk dat ik hem dan eerst maar gewoon afdop, ik rijd namelijk zeer zelden op benzine.. en er zit maar een bodempje benzine in de tank.
pakking is onderweg, binnenkort maar eens beginnen met het demonteren van het spruitstuk
pakking is onderweg, binnenkort maar eens beginnen met het demonteren van het spruitstuk
Re: spruitstuk lassen
Dat is afhankelijk van de manier van lassen. Er zijn zoveel manieren om gietijzer te lassen. Die hier boven beschreven wordt , kan ook op 2 manieren. Met 99% nikkel electroden is dit mogelijk, maar dan zou ik bij elke laag heel zacht hameren en dus de las oprekken. Dit zelfde kan ook terwijl je het werkstuk koud houd. Je bent veel langer bezig omdat je tijdens het lassen warmte inbrengt. Dan zijn er electroden die een andere samenstelling hebben en dus een andere werkwijze vraagt. Naar mijn mening is de de beste manier het autogeen te lassen met het moeder materiaal, dus een draad van het juiste gietijzer. Van gietijzer zijn ook veel soorten. Gietijzer heeft de nare eigenschap dat het GEEN rek of krimp kan hebben, gebeurt dat wel, dan scheurt/breekt het. Daarom gebruikt men vaak nikkel bij reparatie. Dat kan namenlijk 55% rek/krimp hebben voordat het scheurtboyanka wrote: of het gevlakt moet worden zie je pas na het lassen, zorg wel dat ze het spruitstuk donker rood stoken voordat ze gaan lassen en na het lassen nog eens rood stoken en daarna inwikkelen in steenwol om langzaam te laten afkoelen.
Last edited by cees V8 on Fri Oct 19, 2012 6:51 pm, edited 1 time in total.
Re: spruitstuk lassen
Het kromtrekken van een werkstuk is vaak érg moeilijk met het blote oog te zien. En het zou natuurlijk érg jammer zijn als je er achteraf achter komt dat hij valse lucht aan trekt. Dat betreft zou ik hem dus laten vlakken..
Al klinkt de methode van boyanka ook wel hoopvol.
Al klinkt de methode van boyanka ook wel hoopvol.
Re: spruitstuk lassen
Klopt hoor wat je zegt, lassen is krimpen in dikte, lengte en breedteLuziano wrote:Het kromtrekken van een werkstuk is vaak érg moeilijk met het blote oog te zien. En het zou natuurlijk érg jammer zijn als je er achteraf achter komt dat hij valse lucht aan trekt. Dat betreft zou ik hem dus laten vlakken..
Al klinkt de methode van boyanka ook wel hoopvol.
-
- Posts: 2835
- Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm
Re: spruitstuk lassen
bedankt voor de tips
de man had het aan de telefoon geloof ik over electroden.. maar ik had het dan ook over een klein scheurtje.
achteraf denk ik dat ik iets te optimisch ben geweest maar dat zie ik wel als het ding eraf ligt.
ik zal duidelijk aangeven dat het wel goed moet gebeuren(vanzelfsprekend natuurlijk, maar toch ), desnoods kost het maar iets meer.. heb ik liever dan dat er zo weer een barst in zit.
de methode van lassen zal ik met hem bespreken.. warm stoken ed.
zal ook op zoek gaan naar een bedrijf wat eventueel kan vlakken
de man had het aan de telefoon geloof ik over electroden.. maar ik had het dan ook over een klein scheurtje.
achteraf denk ik dat ik iets te optimisch ben geweest maar dat zie ik wel als het ding eraf ligt.
ik zal duidelijk aangeven dat het wel goed moet gebeuren(vanzelfsprekend natuurlijk, maar toch ), desnoods kost het maar iets meer.. heb ik liever dan dat er zo weer een barst in zit.
de methode van lassen zal ik met hem bespreken.. warm stoken ed.
zal ook op zoek gaan naar een bedrijf wat eventueel kan vlakken
Re: spruitstuk lassen
Dat is afhankelijk van de manier van lassen. Er zijn zoveel manieren om gietijzer te lassen. Die hier boven beschreven wordt , kan ook op 2 manieren. Met 99% nikkel electroden is dit mogelijk, maar dan zou ik bij elke laag heel zacht hameren en dus de las oprekken. Dit zelfde kan ook terwijl je het werkstuk koud houd. Je bent veel langer bezig omdat je tijdens het lassen warmte inbrengt. Dan zijn er electroden die een andere samenstelling hebben en dus een andere werkwijze vraagt. Naar mijn mening is de de beste manier het autogeen te lassen met het moeder materiaal, dus een draad van het juiste gietijzer. Van gietijzer zijn ook veel soorten. Gietijzer heeft de nare eigenschap dat het rek of krimp kan hebben, gebeurt dat wel, dan scheurt/breekt het. Daarom gebruikt men vaak nikkel bij reparatie. Dat kan namenlijk 55% rek/krimp hebben voordat het scheurt[/quote]
8) gietijzer kan je beter niet met electrodes lassen,(tenzij het maar tijdelijk is). Gewoon met staafjes en de pit.
8) gietijzer kan je beter niet met electrodes lassen,(tenzij het maar tijdelijk is). Gewoon met staafjes en de pit.
-
- Posts: 2835
- Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm
Re: spruitstuk lassen
spruitstuk er vandaag afgehaald
aan de voor en achterkant zijn gewoon complete stukken afgebroken
morgen maar eens langs het lasbedrijfje..
aan de voor en achterkant zijn gewoon complete stukken afgebroken
morgen maar eens langs het lasbedrijfje..