Impco 425 afstelling

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Lite-On
Posts: 522
Joined: Fri Apr 24, 2009 10:41 pm

Impco 425 afstelling

Post by Lite-On »

Ik ben momenteel bezig met het ombouwen naar een single fuel opstelling met Impco 425 mixer.
Zo ver zo goed.... maar om misverstanden te voorkomen nog even een snelle vraag m.b.t de afstelling.

Als ik naar de kant van de mixer kijk waar de stel schroeven voor de idle/power zitten. Stel dat ik de idle rechtsom draai, wordt het mengsel rijker of juist armer? Ik vermoed dat het mengsel in dat geval armer zou worden.

Kans dat ik het het fout heb.... vandaar dat ik het maar ff hier op 't forum vraag :D
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: Impco 425 afstelling

Post by Ranch73 »

sjakbrak.com al gegeken ?hij heeft zo z,n best gedaan om dit soort vraagstellingen voor te zijn :D



viewtopic.php?f=1&t=77755
gert
Posts: 3763
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Impco 425 afstelling

Post by gert »

als je de schroef indraait wordt ie armer, en uitdraaien voor rijker.

als je geen verschil merkt, kun je even het deksel erafschroeven, opletten waar het kleine veertje blijft, en het membraantje controleren.
je ziet dan meteen hoe het werkt.
het metalen lipje waar de schroef tegenaan drukt is wel eens verbogen.
Lite-On
Posts: 522
Joined: Fri Apr 24, 2009 10:41 pm

Re: Impco 425 afstelling

Post by Lite-On »

@Ranch73,
Mja, sjak's website weet ik te vinden, maar zover ik weet staat daar op dit moment nog geen info over op m.b.t. de 425 mixer :)

@Gert,
Thanks, daar kan ik wat mee 8)
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: Impco 425 afstelling

Post by kikkegek »

wat ik wel heb gemerkt, is dat idle afstellen zonder CO meter niet te doen is.

Bij mij liep die meteen na monteren, maar ben daarna wel nog ff naar een garage gereden om CO af te stellen...
gert
Posts: 3763
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Impco 425 afstelling

Post by gert »

ik draai gewoon die schroef tot ie mooi rond loopt, hoeveel co zal me jeuke......
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: Impco 425 afstelling

Post by kikkegek »

gert wrote:ik draai gewoon die schroef tot ie mooi rond loopt, hoeveel co zal me jeuke......
is APK eis...dus kan je niet intereseren, maar een keer per jaar moet je het toch goed afstellen...vandaar
gert
Posts: 3763
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Impco 425 afstelling

Post by gert »

bij mijn ouwe autos is nog nooit co gechecked.
Lite-On
Posts: 522
Joined: Fri Apr 24, 2009 10:41 pm

Re: Impco 425 afstelling

Post by Lite-On »

gert wrote:bij mijn ouwe autos is nog nooit co gechecked.
Is volgens mij ook alleen bij de "recentere" wagens welke aan CO eisen moeten voldoen.

Gisteren voor het eerste wat rondgereden met de 425 mixer. Op dit moment mis ik nog vermogen onderin - krijg met plankgas bij de stoplichten nog niet eens de banden piepend.
Ook heb ik bijna al mijn vermogen op met alleen de primaire kleppen geopend, zodra ik doortrap en de 2de trap kleppen open gaan hoor ik wel dat het blok meer herrie gaat maken alsof het beter zijn best doet.... echter kwa vermogen merk ik niets.
Duidelijk dat er iets kwa afstelling nog flink fout zit. Heb helaas geen CO meter bij de hand, dus zal het nu even op gevoel moeten doen.
Veder rijdt de auto lekker - reageert een stuk feller t.o.v. de oude 300A opstelling...... nu alleen uitvinden waarom ik nog vermogen mis :)

Moet vandaag nog even kijken naar de afstelling van de kleppenplaat, maar op dit moment ervaar ik met een warmte motor dat het blok hoger stationair loopt; 900rpm in park en 500rpm in drive. Kreeg hem gisteren met de stationair schroef in de kleppenplaat niet lager. Lijkt mij een gevalletje van te rijk mengsel? Desondanks ruiken de uitlaatgassen helemaal niet zo "gassy".

Weet iemand zo nog hoe staat de "power" knop gemiddeld afgesteld wordt? Bij mij zal deze nu iets van 4 slagen ingedraaid zijn, dus staat nog behoorlijk ver open.

Aangezien sjak nu op vakantie is vraag ik het hier maar even op het forum.
Gaat er nu even om dat ik de basis afstelling in orde krijg - daarna kan ie altijd nog een keer aan de CO kast.

EDIT:
Nog even ter toevoeging.... betreft een Pontiac 389 blok
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: Impco 425 afstelling

Post by kikkegek »

http://www.rasoenterprises.com/index.ph ... &Itemid=48

halverwege wordt de IMPCO 425 toegelicht.

simpele procedure, die Sjak me ook wel eens vaker heeft verteld:
- ik zou gewoon de POWER schroef volledig opendraaien
- stil stukkie weg zoeken
- plank gas
- en power knop steed een hele slag verder dichtdraaien
- als het goed is merk je wanneer die gaat inhouden
- dan weer klein stukje (halve slag ofzo) opendraaien
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: Impco 425 afstelling

Post by kikkegek »

gert wrote:bij mijn ouwe autos is nog nooit co gechecked.
dan hebbie een oude auto:
Milieu.
Auto’s voor 01-01-1974 hebben geen eis voor wat betreft de uitlaatgassen, na deze datum moeten auto’s voldoen aan de eis die bij de apk verplicht is, dit is echter niet te controleren zonder co meter.
Lite-On
Posts: 522
Joined: Fri Apr 24, 2009 10:41 pm

Re: Impco 425 afstelling

Post by Lite-On »

kikkegek wrote:http://www.rasoenterprises.com/index.ph ... &Itemid=48

halverwege wordt de IMPCO 425 toegelicht.

simpele procedure, die Sjak me ook wel eens vaker heeft verteld:
- ik zou gewoon de POWER schroef volledig opendraaien
- stil stukkie weg zoeken
- plank gas
- en power knop steed een hele slag verder dichtdraaien
- als het goed is merk je wanneer die gaat inhouden
- dan weer klein stukje (halve slag ofzo) opendraaien
Thanks voor je reply.
Was zondag ochtend nog even verder aan het knutselen geweest. Nog niet echt aan de powerknop toegekomen, maar deze zal ik morgen wel voorlopig weer helemaal open draaien.

Probleem wat ik nog altijd heb is dat de auto hoog stationair blijft lopen. Na een stukje rijden 900 - 1000rpm in Park, en zakt naar 500-600 in drive. RPM in drive is normaal, maar stationair veel te hoog, en ik krijg het niet weggesteld op de kleppenplaat.
Met een koude start overigens geen last van een hoger toerental, maar eerder dat ie nog wat te traag loopt (400rpm in Park en Drive). Was voorheen iets hoger, dus vermoed dat dit te maken had met mijn idle afstelling die ik armer gezet had (1,5 slag ongeveer), maar dit veranderde eigenlijk niets in het stationair toerental bij 'n warmte motor.
Met de laatste wijziging (1,5 slag armer gezet), bleef ie stationair nog goed lopen en kakte ie niet in met warmte motor - merkte overigens met terugdraaien ook niks kwa toerental veranderingen oid.

Daarnaast heb ik nog altijd vrijwel al mijn vermogen op de eerste kleppen. Bij het opengaan van de 2de rij kleppen merk ik eigenlijk nauwelijks extra performance.
Morgen ga ik de mixer weer 1,5 slag rijker zetten zoals voorheen in de hoop dat een koude start dan beter gaat.

Ik mis t.o.v. de 300A welke er eerder op zat nog vermogen (voornamelijk onderin) - krijg de banden niet eens slippend.

Iemand enig idee wat voor "probleem" ik zou hebben? Te last van een mengsel dat nog altijd te arm is, of toch een te rijk mensel?
Het gaat er mij nu om dat ik de wagen goed rijdend krijg op gevoel - dan kan ik later eens opzoek gaan naar een CO kast om verder te stellen :)
gert
Posts: 3763
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Impco 425 afstelling

Post by gert »

ik heb op mijn 396 met symmetrische 4 kleppenplaat onder de 425 de hoofdafstelling(powerknop) helemaal open staan.
ik rij op dit moment met een lamdasonde in de uitlaat en een air/fuel ratio meter op het dashboard.
bij deellast geeft ie arm(rood) aan, tot ongeveer 3/4 gas, dah gaat ie richting rich, en volgas gaat ie keurig in het groen.
stationair geeft ie geel aan, ongeveer 0 Lambda
Image
ik heb nog geen luchtfilter, slechts een keien gaasje.

hoe liep je motor voorheen?
welk luchtfilter heb je?, probeer es zonder te rijden.

hoe is je onsteking?

ik heb een paar jaar gelelden een 390 Ford motor omgebouwd van 300A naar 425, het leek of de handrem eraf gezet was.
Last edited by gert on Mon Aug 20, 2012 5:50 pm, edited 1 time in total.
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: Impco 425 afstelling

Post by kikkegek »

hoi Liteon,

graag gedaan!

wat voor kleppenplaat heb je? Ik heb een Quadrajet kleppenplaat en mijn secondairies gaan mechanisch open...weet je zeker dat je secondairies wel open gaan? visueel gecontroleerd? sommige secundairies worden met vacuum geopend en niet mechanisch...

als je van een 300A mixer naar een 425 bent overgestapt, heb je nu waarschijnlijk een ander luchtfilter. Gert merkt terecht op, dat dit misschien ook je probleem kan zijn.

Andere hier op het forum merken echt een toename in rijden op gas als je van 300 naar 425 gaat
425 max flow rate: 460 CFM
300A max flow rate: 348 CFM
bijna 50% meer doorlaat dus, daar kan je probleem niet zitten.

het feit dat die hoog stationaire loopt bij een warme motor (900-1000rpm) en dan slechts 40 rpm bij Drive, lijkt mij te duiden op een vacuum lek...vooral omdat je het niet weggereld krijgt op je idle knop van je kleppenplaat. Die staat dan kennelijk al helemaal dicht en hoger stationaire lopen, vanwege toevoer extra lucht, komt dan dus van een vacuumlek...check dus goed of je echt alle aansluitinge aangesloten of afgedopt hebt. Achterop zit bijvoorbeeld een klein koper pijpje...op dit plaatje linksonderin nog net te zien...die moet je wel afdoppen (volgens mij, want ik voel daar lichte zuiging op bij mijn mixer).
Image

controleer verder of de aansluiting van je gasslang achter op je mixer, die zwarte plastic haakse aansluiting, wel goed gasdicht is, zit daar bijvoorbeeld teflontape omheen? of zo erin gedraaid?

dus....

post ff wat fotos van je setup
1. controleer je vacuum aansluitingen
2. is je luchtfilter wel schoon
3. gaan je secundairies wel open? visueel controleren...
4. hoe staat je ontsteking (maar als je daar niks aan verandert hebt, zou ik daar niet zoeken)
5. ik zou wel kijken hoe je vacuumvervroeging van je ontsteking nu is aangesloten (schreef ik al eerder).

en laat ff weten hoe het uitpakt
Lite-On
Posts: 522
Joined: Fri Apr 24, 2009 10:41 pm

Re: Impco 425 afstelling

Post by Lite-On »

@gert/kikkegek.

Ik heb bij sjak vorige week een kleppenplaat en 425 mixer gehad. De secondaire kleppen gaan mechanisch open - tijdens het monteren heb ik dit diverse keren gechecked. Tijdens het intrappen van 't gaspedaal voel ik ook wanneer de sec. kleppen opengaan - ik voel dan wat weerstand van de veer welke de sec. kleppen.

Met mijn oude 300A opstelling kreeg ik bij volgas gewoon de banden piepend, maar dat lukt me nu bij lange na niet. Het lijkt me dat dit met een 425 een eitje moet zijn :lol:

Aan de ontsteking is niets veranderd. Omdat ik op mijn oude carb + 300A geen ported vacuum had, rij ik nog altijd zonder vacuum vervroeging rond. Wanneer de nieuwe 425 setup helemaal in orde is, ga ik wel weer mijn vac. vervroeging erbij zetten.... maar dat is voor latere zorg.
19 graden initieel, en ongeveer 30 a 32 graden (weet het zo niet meer uit mijn hoofd) maximale vervroeging. Icm met de 300A opstelling ging dit erg goed, dus dat mag nu absoluut het probleem niet zijn.

Wat betreft het luchtfilter... ik rij op dit moment met een "custom made" MDF luchtfilter rond, aangezien ik nog aan het wachten ben op de levering van mijn nieuwe luchtfilter welke op de 425 past.
Gebruik nu mijn filter element welke ook in de Impco 300A zat, welke geklemt zit tussen 2 MDF plaatjes. Redneck oplossing, maar 't werkt wel voor tijdelijk :D
Eerste testritje had ik zonder filter gereden, en dat had overigens dezelfde uitkomt.

Ik zal vandaag nog een keer uitgebreid opzoek gaan naar een vacuumlek/valse lucht + wat foto's maken van mijn setup.
Dat koperen pijpje op mijn 425 heb ik idd afgedopt.
De haakse plastic aansluiting zit erin gedraaid met teflon tape - dat lijkt mij toch de juiste manier :)
Post Reply