Impco 425 afstelling

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Impco 425 afstelling

Post by sjak_brak »

Pakking tussen de mixer en kleppenplaat heeft niks te lijden, kan je prima hergebruiken.
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: Impco 425 afstelling

Post by kikkegek »

dit is de adapterplaat van mijn Quadrajet. Ik kan niet goed zien of die onderkant nou in het midden zit of niet. Maar bedoel je dat gaatje?

Image
Image
Image
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Impco 425 afstelling

Post by sjak_brak »

Nee, het gaat hier om een Holley-plaat. Sommige varianten hebben een groot gat in het midden zitten.
meganix
Posts: 151
Joined: Mon Aug 30, 2010 6:09 pm

Re: Impco 425 afstelling

Post by meganix »

precies. de kleppenplaat zelf waar je gaskabel aan zit. volgens mij zit er dan een gat in van ongeveer 5 mm ofzo. maar dat is alweer een jaar of langer geleden dus kan het ook fout hebben.
Lite-On
Posts: 522
Joined: Fri Apr 24, 2009 10:41 pm

Re: Impco 425 afstelling

Post by Lite-On »

Ben vandaag weer even met de afstelling bezig geweest van de 425. Nog altijd het probleem dat de wagen vanzelf rijker gaat lopen. Met sportieve rijstijl / doortrappen lijkt het een stuk sneller te gebeuren. Voorheen dat ik dat het alleen maar gebeurde met doortrappen. Maar laatste naar Muiden geweest, en heel de tijd 80 KM/h gereden met geen enkele keer doortrappen. Toen ik thuis was de hele gastank leeggereden (wat voorheen met de 300A een halve tank was).... vandaag met AFR een koude start gedaan, en had toen 11.8 gemeten.... knetterijk dus.
Weer een aantal slagen armer moet zetten eerder dat ik weer in de "normale" range was.
Lijkt de laatste tijd alleen maar sneller en sneller te gebeuren.

Kikkegek kwam met het idee om eens te tellen hoeveel slagen nodig waren van de huidige afstelling tot helemaal dicht, en dan naderhand eens kijken of dat hetzelfde was om te zien of de stelschroef uit zichzelf draaide. Dit lijkt wel het geval te zijn.
Had net in de garage de inbus erin laten zitten, en een paar keer goed gas gegeven - je zag gewoon de inbus beetje bij beetje meedraaien :o Na 3 keer ff keer het gasintrappen was de stelschroef al bijna een kwart gaan draaien.

Veel weerstand heb ik niet op de inbus... was ik de inbus de powerknop probeer te stellen heb ik zowat 10x zoveel weerstand. Als ik de inbus erin stop draait ie nog net niet vanzelf, maar hoef er maar met m'n pink een tikje tegenaan te geven, en hij is gelijk een halve slag gedraaid.
Op de idle schroef begin ik pas bij de laatste 4 slagen wat weerstand te krijgen.
Dit alle lijkt me alles behalve normaal :o
Sjak.... jij enig idee?
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: Impco 425 afstelling

Post by kikkegek »

kijk!

zo ben je al weer een stap verder. Sjak kan je daar vast mee helpen. Bel of PM hem ff...dat gaat sneller...

Die 11.8 is nu gemeten op LPG toch? of was dat nog op oude benzine stand?
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Impco 425 afstelling

Post by sjak_brak »

De max. doorlaat zit meestal aardig vast op de mixers met inbus-stelschroeven.

De stationaire inbus is en stuk soepeler, maar moet wel wat weerstand geven over het gehele afstelberiek. Misschien zit membraan niet helemaal recht gemonteerd, of misschien productiefout (dolgedraaid?).

Ik herken dit probleem in ieder geval niet, is dus niet iets dat vaak voorkomt op nieuwe mixers :o
gert
Posts: 3762
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Impco 425 afstelling

Post by gert »

ik ook nooit meegemaakt.
mischien een beetje loctite op schroefdraad?
Lite-On
Posts: 522
Joined: Fri Apr 24, 2009 10:41 pm

Re: Impco 425 afstelling

Post by Lite-On »

sjak_brak wrote:De max. doorlaat zit meestal aardig vast op de mixers met inbus-stelschroeven.

De stationaire inbus is en stuk soepeler, maar moet wel wat weerstand geven over het gehele afstelberiek. Misschien zit membraan niet helemaal recht gemonteerd, of misschien productiefout (dolgedraaid?).

Ik herken dit probleem in ieder geval niet, is dus niet iets dat vaak voorkomt op nieuwe mixers :o
Dolgedraaid, geen idee. Weet iig dat het zo al van het begin af aan is - maar als ie dol zou zijn, zou ik ook moeite moeten hebben met afstellen lijkt me? Hij reageert namelijk wel keurig op het stel schroefje. Zie duidelijk op de AFR dat een kwart slag op de idle schroef gewoon netjes resulteerd in een rijker/armer mengsel.

Wat mij trouwens wel opviel, maar giteren vergeten was te melden in dit topic.... Ik had hem gisteren 12 slagen dicht moeten draaien... bij +/- 8 begon ik weerstand te krijgen. Voordat ik 'm dicht draaide had ik een AFR van 15.5, en daar liep ie mooi stationair op.
Na het dichtdraaien heb ik hem met dezelfde hoeveelheid slagen weer opengedraaid, en de wagen gestart..... hartstikke arm mengsel. Liep beroerd stationair en had een AFR van +/- 20.5. Toen nog een stuk rijker moeten draaien voordat ie weer in de 15.5 range zat en mooi stationair liep :o
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Impco 425 afstelling

Post by sjak_brak »

Zoals gezegd, lijkt me onregelmatigheid aan stationair-circuit van de mixer, en is ook een zeer ongebruikelijke afwijking. Ik heb nog niet eerder meegemaakt, heb intussen een paar honderd mixers "ervaring" :D

De rest lossen we buiten de topic wel op, heb binnenkort weer nieuwe mixers in huis.
Lite-On
Posts: 522
Joined: Fri Apr 24, 2009 10:41 pm

Re: Impco 425 afstelling

Post by Lite-On »

sjak_brak wrote:Zoals gezegd, lijkt me onregelmatigheid aan stationair-circuit van de mixer, en is ook een zeer ongebruikelijke afwijking. Ik heb nog niet eerder meegemaakt, heb intussen een paar honderd mixers "ervaring" :D

De rest lossen we buiten de topic wel op, heb binnenkort weer nieuwe mixers in huis.
Moet ik anders eens keer met de wagen langs rijden? Wellicht dat we zo iets kunnen ontdekken? Ik heb zelf nooit een 425 mixer open gehad, en weet daarom ook niet of we zo het e.a. kunnen open maken om te ontdekken / zien of er wat spookt in dat ding.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Impco 425 afstelling

Post by sjak_brak »

Ik wou m pas openhalen als er een reserve-mixer achter de hand is 8)

Op zich zitten er maar 3 onderdelen in het stationair-plaatje, nl plaatje met seal dat aan membraan vastzit, een veertje en de schroef.
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: Impco 425 afstelling

Post by kikkegek »

gaat helemaal goed komen volgens mij! 8)
Lite-On
Posts: 522
Joined: Fri Apr 24, 2009 10:41 pm

Re: Impco 425 afstelling

Post by Lite-On »

sjak_brak wrote:Ik wou m pas openhalen als er een reserve-mixer achter de hand is 8)

Op zich zitten er maar 3 onderdelen in het stationair-plaatje, nl plaatje met seal dat aan membraan vastzit, een veertje en de schroef.
Allright - ik ga de komende tijd toch niet veel rijden met de auto, dus dan blijft ie maar wat meer in de garage :)
Je hebt dus al een andere batch mixers onderweg naar NL? :)
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Impco 425 afstelling

Post by sjak_brak »

Ja. Als dat te lang duurt heb ik ook nog wel wat mixers in onderdelen liggen, waarvan we t stationair-deel af zouden kunnen halen.
Post Reply