Impco 425 afstelling

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: Impco 425 afstelling

Post by kikkegek »

Lite-On wrote:
Op dit moment nog op benzine. Dus het geheel lijkt allemaal wat rijker dan dat is het is.
Ik ga vandaag nog eens proberen om dat kreng te herprogrammeren :)
of je trouwens een vacuum lek hebt, kan je makkelijk controleren door je stationaire schroef helemaal dicht te draaien...dan zou die in principe moeten afslaan...doet die dat niet, dan krijgt die dus ergens anders zijn lucht vandaan..

ik moet me ook gaan verdiepen in AFR waardes. als het goed is komt deze week de meter binnen...ik ga je bevindingen op de voet volgen
Lite-On
Posts: 522
Joined: Fri Apr 24, 2009 10:41 pm

Re: Impco 425 afstelling

Post by Lite-On »

kikkegek wrote:of je trouwens een vacuum lek hebt, kan je makkelijk controleren door je stationaire schroef helemaal dicht te draaien...dan zou die in principe moeten afslaan...doet die dat niet, dan krijgt die dus ergens anders zijn lucht vandaan..

ik moet me ook gaan verdiepen in AFR waardes. als het goed is komt deze week de meter binnen...ik ga je bevindingen op de voet volgen
Mja, op zo'n manier zou je verwachten dat er ergens vacuum lekt.... ik heb mijn stelschroef namelijk nagenoeg helemaal "dicht" gedraaid. Afslaan of net met "z'n kop boven water" blijven lopen doet ie niet. Blok loopt nu zo'n 500rpm a 600rpm stationair, en dat is het laagste dat ik hem kan krijgen.

Ik ben al eerder een halve remreiniger bus aan het leegspuiten geweest, maar heb toen ook niets kunnen vinden (eerder daarvoor een heel klein scheurtje in een slang welke inmiddels vervangen is).
Zijn er nog andere methodes om te checken of er ergens vacuum lekt? Ik heb thuis iig geen vacuum meter.

Wat betreft het AFR gebeuren.... wellicht een apart topic voor openen - dan blijven de bevinden van iedereen centraal, kan erg handig zijn en wellicht ook wel voor op sjak z'n "kook-toestellen :lol: " website.
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: Impco 425 afstelling

Post by kikkegek »

die van mij loopt bij warme motor in P of N ongeveer 450 rpm en in D ongeveer 400...maar mijn stel schroef staat ook dicht op de kleppenvoet...

als ik hem smorgens start, draait die met moeite 250rpm...dan houd ik ff gas licht erop 700-800rpm...en minuutje laten kan ik probleemloos wegrijden...

ik krijg bij jou het idee dat die onderin gewoon te rijk staat...heb je de standaard gas-valve erin?
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Impco 425 afstelling

Post by sjak_brak »

kikkegek wrote:ik krijg bij jou het idee dat die onderin gewoon te rijk staat...
dat vermoeden heb ik ook, maar wil dat graag zelf ff meten :)
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: Impco 425 afstelling

Post by kikkegek »

ik merk trouwens sinds ik de BAL aansluiting van de 425 op de verdamper heb aangesloten, dat die op de grote weg wat minder zuinig is. ff opgezocht wat ik hiermee nou regel:
The balance line is to ensure that that the converter (aka vaporizer) is "seeing" the same pressure as the mixer. If you leave the converter's port open and the air filter becomes dirty, the fuel mixture will become richer. Similarly, if you've got a cold air system on the mixer, the balance line will keep the fuel mixture from becoming leaner. As I mentioned earlier, the balance port on the mixer goes to the vent port on the converter that is supplying it with fuel. If you have the dual mixer setup's single air cleaner assembly (instead to 2 individual filters) and only one converter, you only need connect the balance port of one mixer to the vent port of the converter.
dat van dat vieze filter en te rijk mengsel is eigenlijk top. Maar ben bang dat die nu dus op de grote weg vanwege mijn koude luchtinlaat wat rijker staat (lucht van achter de gril)...

mijn AFR zal dat binnenkort wel bevestigen dus...

naar Frankrijk reed ik 100 kph en reed ik 1:5,1 bepakt en bezakt

nu naar SPN reed ik alleen in de auto ook 100 kph en heb ik "slechts" 1:4,8 op vlakkere wegen gehaald
Lite-On
Posts: 522
Joined: Fri Apr 24, 2009 10:41 pm

Re: Impco 425 afstelling

Post by Lite-On »

sjak_brak wrote:dat vermoeden heb ik ook, maar wil dat graag zelf ff meten :)
Zou heel goed kunnen ja, aangezien de AFR dat grotendeels al bevestigd naar mijn idee gezien het stationair mengsel een stuk rijker is.
Ik wil best wel een keertje langskomen om dat te laten meten, roep maar wanneer ;-) Just curious.... wat/hoe wil je dat dan precies gaan meten? Gewoon de CO kast eraan?

@Kikkegek
Ik heb gewoon een standaard 425 mixer bij Sjak gehaald, en dat ding is verder gewoon helemaal standaard.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Impco 425 afstelling

Post by sjak_brak »

Lite-On wrote:Just curious.... wat/hoe wil je dat dan precies gaan meten? Gewoon de CO kast eraan?
jep :)

@ Jochen: redeneer eens wat er gebeurt met rijwind op de mixer en het gas vanuit de verdamper, en wat er gebeurt als je wel of geen balanslijn hebt ;) In feite heb je zonder bal.lijn een speed-sensitive adaptive mixture control :D :D
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: Impco 425 afstelling

Post by kikkegek »

sjak_brak wrote:jep :)

@ Jochen: redeneer eens wat er gebeurt met rijwind op de mixer en het gas vanuit de verdamper, en wat er gebeurt als je wel of geen balanslijn hebt ;) In feite heb je zonder bal.lijn een speed-sensitive adaptive mixture control :D :D
okay, now you lost me...daar moet ik ff over nadenken...NA me werk
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Impco 425 afstelling

Post by Jeroen_Sp »

Lite-On wrote:Ik wil best wel een keertje langskomen om dat te laten meten, roep maar wanneer
Hou mij op de hoogte als er een datum is. Probeer ik ook te komen.
Lite-On
Posts: 522
Joined: Fri Apr 24, 2009 10:41 pm

Re: Impco 425 afstelling

Post by Lite-On »

Ik had net nog even een stuk gereden. Ik heb het idee dat de wagen uit zichzelf steeds rijker begint te lopen :?

Koude start: 11.9 AFR
Warm, in Drive met voet op de rem: 12.2 AFR
Constante snelheid (30MPH): 13.3 AFR
Constante snelheid (40MPH): +/- 13.9 AFR
En met wat acceleratie rond de 14 - 14,5 AFR

Ik snap alleen niet waarom de AFR na elke rit iets lager begint te worden (rijker mengsel). Wagen ruikt bij de stoplichten ook weer "gassy".
Zou een vacuum lek dit ook kunnen veroorzaken?
Net tijdens het rijden zat ik ook te denken om eens naar een lek opzoek te gaan bij de inlaat pakkingen, los van de carb ben ik nog niet ergens anders aan het zoeken geweest - die zijn ook nog altijd orgineel van dit blok.

@Jeroen_SP, goed idee :)
Lite-On
Posts: 522
Joined: Fri Apr 24, 2009 10:41 pm

Re: Impco 425 afstelling

Post by Lite-On »

Ben gisteravond ff naar de meeting in Den Haag gereden met de Pontiac. Een iets langer ritje om het e.a. eens goed in de gaten te houden.
Een aantal keer flink doorgetrokken op de snelweg (tunnels ), en de AFR in de gaten gehouden.

Waar ik geen verklaring voor heb is dat de auto uit zichzelf rijker gaat lopen nadat ik 'm een aantal keer flink doorgetrokken heb op de snelweg.
Gisteren op de heenweg had ik een AFR van 11.9 stationair (rijk), rond de 13 a 13.5 met cruisen en 12.7 WOT - ik bij een tankstation toen nog even de idle mixture knop een kwart slag armer gezet zodat het stationaire mengsel op 12.5 uitkwam. Nog steeds te rijk, maar iig een stuk beter.
Op de terugweg weer een paar keer flink doorgetrokken, en nu heb ik een stationair AFR van 10.8 - 11.0, cruise eind in de 12 / 13, en WOT weer +/- 12.5 @ WOT.
Stationair rijkt de wagen nu ook weer wat gassy bij de uitlaat.
Zoals ik nu naar de AFR waardes kijk kan ik de mixer zeker weer een halve slag armer zetten.

Iemand een verklaring waarom dit "spookt"? Lijkt me sterk dat een nieuwe mixer 'ingereden' moet worden.
Zeg dat ik nu +/- 400KM met de 425 setup heb gereden.

Had dit bericht ookal gestuurd naar Sjak, maar dacht.... ff de details delen met de rest de LPG holics :D
Stimpy
Posts: 2034
Joined: Sun Jan 30, 2005 5:10 pm

Re: Impco 425 afstelling

Post by Stimpy »

Op de een of andere manier veranderd er wel iets als je de setup langer in gebruik hebt.
Ik had met de nieuwe setup in het begin aardig meer moeite met het starten. Maar na een tijdje werdt het steeds beter, tot dat het nu gewoon goed is. Metingen heb ik toen nog niet verricht.
meganix
Posts: 151
Joined: Mon Aug 30, 2010 6:09 pm

Re: Impco 425 afstelling

Post by meganix »

als je je mixer eraf haalt, en je kijkt bovenop je kleppenplaat. zit er dan tussen je 4 gaskleppen een klein gaatje? zoja check of deze afgedicht wordt tegen de mixer of zorg dat hij dicht word.

Ik heb ook zo een keer een 425 gemonteerd en kon hem ook niet stationair afstellen met de gaskleppen te hoge toeren
geen vermogen onderin en datsoort gedoe. nadat dit dicht was verschilde dat nogal wat.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Impco 425 afstelling

Post by sjak_brak »

Dat is inderdaad een goeie tip, komt wel eens voor!
Lite-On
Posts: 522
Joined: Fri Apr 24, 2009 10:41 pm

Re: Impco 425 afstelling

Post by Lite-On »

meganix wrote:als je je mixer eraf haalt, en je kijkt bovenop je kleppenplaat. zit er dan tussen je 4 gaskleppen een klein gaatje? zoja check of deze afgedicht wordt tegen de mixer of zorg dat hij dicht word.

Ik heb ook zo een keer een 425 gemonteerd en kon hem ook niet stationair afstellen met de gaskleppen te hoge toeren
geen vermogen onderin en datsoort gedoe. nadat dit dicht was verschilde dat nogal wat.
Hmmm, dat zou best wel eens kunnen zijn. Volgens mij wordt deze niet afgedicht, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Zal ik het hele zooitje nog een keer los moeten halen.
Kan ik de pakking tussen de impco en de kleppenplaat nog wel hergebruiken, of is het beter om er gelijk een andere op te zetten? Heb zo 1,2,3 geen andere pakking daarvoor liggen namelijk.
Post Reply