verschil tussen een Ford 5,0 ltr en een 5,8 ltr

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Buddha RMCF
Posts: 2
Joined: Sun Aug 05, 2012 5:11 pm

verschil tussen een Ford 5,0 ltr en een 5,8 ltr

Post by Buddha RMCF »

hallo ,
ik ben aan het kijken voor een Van en in het bijzonder naar een econoline en nou heb ik in het verleden ook 2 van deze vans gehad zowel een 5,0 als een 5,8 ltr .
ik heb toen alleen niet echt gekeken naar wat de verschillen waren tussen de motoren en eventueel de bak

kan iemand mij uitleggen wat de verschillen ( behalve de inhoud) zijn?

Alvast bedankt
Buddha
peerke
Posts: 1081
Joined: Sun Dec 16, 2007 6:30 pm

Re: verschil tussen een Ford 5,0 ltr en een 5,8 ltr

Post by peerke »

de 302( 5 liter) is een windsor blok.
de 351 (5,8 liter) is er als windsor blok,maar ook als cleveland/modified.
dit is een andere type/model blok.
denk dat als je een van van eind jaren tachtig/negentig hebt ,het altijd een windsor blok is.
Buddha RMCF
Posts: 2
Joined: Sun Aug 05, 2012 5:11 pm

Re: verschil tussen een Ford 5,0 ltr en een 5,8 ltr

Post by Buddha RMCF »

waar ik naar aan het kijken ben is een 93 '

en wat zijn de verschillen tussen die blokken ?
gert
Posts: 3763
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: verschil tussen een Ford 5,0 ltr en een 5,8 ltr

Post by gert »

een Cleveland is niet te versmaden......
Econoline72
Posts: 3
Joined: Thu Nov 15, 2012 10:39 pm

Re: verschil tussen een Ford 5,0 ltr en een 5,8 ltr

Post by Econoline72 »

Hoi dit is mijn econoline.....
Deze heb ik nu 6jaar en er ligt een 3,3l 6inlijn motor in en heeft een handgeschakelde
bak aan t stuur.....
Ik wil deze graag laten opknappen of verkopen....ben ik nog niet uit.
Heeft iemand interesse om mijn ford zo klaar te maken dat er een APK op komt?
Heb de ford ingevoerd dus is wel door de RDW gekomen 6jaar geleden......

Groetjes :lol:
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: verschil tussen een Ford 5,0 ltr en een 5,8 ltr

Post by Corp »

0.8L ? :lol:
Texas Boy
Posts: 7741
Joined: Mon Oct 20, 2008 4:12 pm

Re: verschil tussen een Ford 5,0 ltr en een 5,8 ltr

Post by Texas Boy »

Corp wrote:0.8L ? :lol:


:) Maar naast verbruik en Power zijn ze redelijk vergelijkbaar denk ik.
kruis
Posts: 84
Joined: Sun Jun 19, 2011 3:20 pm

Re: verschil tussen een Ford 5,0 ltr en een 5,8 ltr

Post by kruis »

peerke wrote:de 302( 5 liter) is een windsor blok.
de 351 (5,8 liter) is er als windsor blok,maar ook als cleveland/modified.
dit is een andere type/model blok.
denk dat als je een van van eind jaren tachtig/negentig hebt ,het altijd een windsor blok is.

de Cleveland is n stuk breder dan de windsor, is op basis van het bigblock, dus ff kijken of je genoeg ruimte hebt in je motorruimte.
Cleveland zijn er meer dan Windsor, de Windsor willen ze allemaal in de eerste mustangs hebben, die is op de basis van een smallblock, omdat bij de eerste mustangs de motorruimte heel smal is.

meestal is een cleveland goedkoper dan een Windsor
Speedy18
Posts: 573
Joined: Thu Mar 02, 2006 8:38 am

Re: verschil tussen een Ford 5,0 ltr en een 5,8 ltr

Post by Speedy18 »

kruis wrote:meestal is een cleveland goedkoper dan een Windsor
Dan ga er maar eens 1 reviseren, dan ben je blij als je een Windsor hebt...
Gearz
Posts: 3033
Joined: Thu Jan 04, 2007 1:34 am

Re: verschil tussen een Ford 5,0 ltr en een 5,8 ltr

Post by Gearz »

kruis wrote:de Cleveland is n stuk breder dan de windsor, is op basis van het bigblock
Ik denk dat je toch beter even terug met je neus de boeken moet.
Een 351 Cleveland is evengoed een smallblock en heeft ook gewoon het sbf (Later Windsor V8) bellhousing bolting pattern.
Wel is het een compleet anders ontworpen smallblock als de Windsor.
kruis wrote:Cleveland zijn er meer dan Windsor
De 351 Cleveland is door Ford geproduceerd van 1969 t/m 1974 (4 jaar)
De 351 Windsor is door Ford geproduceerd van 1969 t/m 1996 (27 jaar)
kruis wrote:meestal is een cleveland goedkoper dan een Windsor
Los van het feit dat er veel meer 351W blokken gemaakt zijn dan 351C blokken heeft de 351W ook nog eens veel onderdelen die identiek zijn of passen op een 302/5.0 blok.
Dus wat denk je zelf dat goedkoper is ?

kruis wrote:de Windsor willen ze allemaal in de eerste mustangs hebben, die is op de basis van een smallblock, omdat bij de eerste mustangs de motorruimte heel smal is.
De reden dat de 351W populair is voor montage in de eerste mustangs is aangezien deze o.a. gemakkelijk is te stroken naar 392, 408, 427 en zelfs 454 cui big block inhoud terwijl het blok het gewicht en de uiterlijke dimensies van een smallblock behoud. Een 351 Cleveland heeft een minder efficiënt oiling systeem en neigt iets eerder naar warmlopen, ze zijn wel degelijk ook te stroken maar zijn minder populair en er zijn ook aanzienlijk minder onderdelen voor verkrijgbaar. Je hebt gelijk dat ze iets breder zijn maar dit is nog verre van de FE en de big block afmetingen. Ook is een 351W een stuk gemakkelijker te vinden dan een 289 blok.
De Cleveland is naar OEM specificaties eerder het performance blok dan de Windsor en heeft in die gedaante aanzienlijk meer potentie.


Om op de vraag van de topic starter terug te komen,
Het verschil tussen een 302/5.0 of een 351W/5.8 is met name het verschil in cilinderinhoud.
Het verschil tussen een 302/5.0-351W/5.8 en een 351C is een totaal verschillend ontwerp blok.
Een Cleveland heeft het koppen met het zogenaamde canted valves ontwerp, er zijn 2V en 4V koppen De kleppen van de 2V zijn wat kleiner, die van de 4V zijn enorm,
ook is er verschil in de vorm van de ontbrandingskamers.

Het is zelfs mogelijk om een Windsor blok met Cleveland koppen te maken al vergt dit enige kleine aanpassingen aan de koppen en het gebruik van o.a Cleveland style zuigers en een speciale intake.
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: verschil tussen een Ford 5,0 ltr en een 5,8 ltr

Post by boyanka »

:) 351C
Image
kruis
Posts: 84
Joined: Sun Jun 19, 2011 3:20 pm

Re: verschil tussen een Ford 5,0 ltr en een 5,8 ltr

Post by kruis »

naslagwerkje,

http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Windsor_engine

cleveland is dus net wat breder dan de windsor, geen probleem voor n econoline, wel voor de eerste stangs
Pirana
Posts: 7487
Joined: Tue Feb 03, 2004 11:01 pm

Re: verschil tussen een Ford 5,0 ltr en een 5,8 ltr

Post by Pirana »

Wat gearz zegt.....amen.
the1970mach1
Posts: 186
Joined: Mon Jun 07, 2010 4:31 pm

Re: verschil tussen een Ford 5,0 ltr en een 5,8 ltr

Post by the1970mach1 »

Het is zelfs mogelijk om een Windsor blok met Cleveland koppen te maken al vergt dit enige kleine aanpassingen aan de koppen en het gebruik van o.a Cleveland style zuigers en een speciale intake.
Leuk idee, ga ik doen. Hahaa ! Lets call it a clevor 8)
Post Reply