verschil tussen een Ford 5,0 ltr en een 5,8 ltr
-
- Posts: 2
- Joined: Sun Aug 05, 2012 5:11 pm
verschil tussen een Ford 5,0 ltr en een 5,8 ltr
hallo ,
ik ben aan het kijken voor een Van en in het bijzonder naar een econoline en nou heb ik in het verleden ook 2 van deze vans gehad zowel een 5,0 als een 5,8 ltr .
ik heb toen alleen niet echt gekeken naar wat de verschillen waren tussen de motoren en eventueel de bak
kan iemand mij uitleggen wat de verschillen ( behalve de inhoud) zijn?
Alvast bedankt
Buddha
ik ben aan het kijken voor een Van en in het bijzonder naar een econoline en nou heb ik in het verleden ook 2 van deze vans gehad zowel een 5,0 als een 5,8 ltr .
ik heb toen alleen niet echt gekeken naar wat de verschillen waren tussen de motoren en eventueel de bak
kan iemand mij uitleggen wat de verschillen ( behalve de inhoud) zijn?
Alvast bedankt
Buddha
Re: verschil tussen een Ford 5,0 ltr en een 5,8 ltr
de 302( 5 liter) is een windsor blok.
de 351 (5,8 liter) is er als windsor blok,maar ook als cleveland/modified.
dit is een andere type/model blok.
denk dat als je een van van eind jaren tachtig/negentig hebt ,het altijd een windsor blok is.
de 351 (5,8 liter) is er als windsor blok,maar ook als cleveland/modified.
dit is een andere type/model blok.
denk dat als je een van van eind jaren tachtig/negentig hebt ,het altijd een windsor blok is.
-
- Posts: 2
- Joined: Sun Aug 05, 2012 5:11 pm
Re: verschil tussen een Ford 5,0 ltr en een 5,8 ltr
waar ik naar aan het kijken ben is een 93 '
en wat zijn de verschillen tussen die blokken ?
en wat zijn de verschillen tussen die blokken ?
Re: verschil tussen een Ford 5,0 ltr en een 5,8 ltr
een Cleveland is niet te versmaden......
-
- Posts: 3
- Joined: Thu Nov 15, 2012 10:39 pm
Re: verschil tussen een Ford 5,0 ltr en een 5,8 ltr
Hoi dit is mijn econoline.....
Deze heb ik nu 6jaar en er ligt een 3,3l 6inlijn motor in en heeft een handgeschakelde
bak aan t stuur.....
Ik wil deze graag laten opknappen of verkopen....ben ik nog niet uit.
Heeft iemand interesse om mijn ford zo klaar te maken dat er een APK op komt?
Heb de ford ingevoerd dus is wel door de RDW gekomen 6jaar geleden......
Groetjes
Deze heb ik nu 6jaar en er ligt een 3,3l 6inlijn motor in en heeft een handgeschakelde
bak aan t stuur.....
Ik wil deze graag laten opknappen of verkopen....ben ik nog niet uit.
Heeft iemand interesse om mijn ford zo klaar te maken dat er een APK op komt?
Heb de ford ingevoerd dus is wel door de RDW gekomen 6jaar geleden......
Groetjes
-
- Posts: 3
- Joined: Thu Nov 15, 2012 10:39 pm
Re: verschil tussen een Ford 5,0 ltr en een 5,8 ltr
Corp wrote:0.8L ?
Maar naast verbruik en Power zijn ze redelijk vergelijkbaar denk ik.
Re: verschil tussen een Ford 5,0 ltr en een 5,8 ltr
peerke wrote:de 302( 5 liter) is een windsor blok.
de 351 (5,8 liter) is er als windsor blok,maar ook als cleveland/modified.
dit is een andere type/model blok.
denk dat als je een van van eind jaren tachtig/negentig hebt ,het altijd een windsor blok is.
de Cleveland is n stuk breder dan de windsor, is op basis van het bigblock, dus ff kijken of je genoeg ruimte hebt in je motorruimte.
Cleveland zijn er meer dan Windsor, de Windsor willen ze allemaal in de eerste mustangs hebben, die is op de basis van een smallblock, omdat bij de eerste mustangs de motorruimte heel smal is.
meestal is een cleveland goedkoper dan een Windsor
Re: verschil tussen een Ford 5,0 ltr en een 5,8 ltr
Dan ga er maar eens 1 reviseren, dan ben je blij als je een Windsor hebt...kruis wrote:meestal is een cleveland goedkoper dan een Windsor
Re: verschil tussen een Ford 5,0 ltr en een 5,8 ltr
Ik denk dat je toch beter even terug met je neus de boeken moet.kruis wrote:de Cleveland is n stuk breder dan de windsor, is op basis van het bigblock
Een 351 Cleveland is evengoed een smallblock en heeft ook gewoon het sbf (Later Windsor V8) bellhousing bolting pattern.
Wel is het een compleet anders ontworpen smallblock als de Windsor.
De 351 Cleveland is door Ford geproduceerd van 1969 t/m 1974 (4 jaar)kruis wrote:Cleveland zijn er meer dan Windsor
De 351 Windsor is door Ford geproduceerd van 1969 t/m 1996 (27 jaar)
Los van het feit dat er veel meer 351W blokken gemaakt zijn dan 351C blokken heeft de 351W ook nog eens veel onderdelen die identiek zijn of passen op een 302/5.0 blok.kruis wrote:meestal is een cleveland goedkoper dan een Windsor
Dus wat denk je zelf dat goedkoper is ?
De reden dat de 351W populair is voor montage in de eerste mustangs is aangezien deze o.a. gemakkelijk is te stroken naar 392, 408, 427 en zelfs 454 cui big block inhoud terwijl het blok het gewicht en de uiterlijke dimensies van een smallblock behoud. Een 351 Cleveland heeft een minder efficiënt oiling systeem en neigt iets eerder naar warmlopen, ze zijn wel degelijk ook te stroken maar zijn minder populair en er zijn ook aanzienlijk minder onderdelen voor verkrijgbaar. Je hebt gelijk dat ze iets breder zijn maar dit is nog verre van de FE en de big block afmetingen. Ook is een 351W een stuk gemakkelijker te vinden dan een 289 blok.kruis wrote:de Windsor willen ze allemaal in de eerste mustangs hebben, die is op de basis van een smallblock, omdat bij de eerste mustangs de motorruimte heel smal is.
De Cleveland is naar OEM specificaties eerder het performance blok dan de Windsor en heeft in die gedaante aanzienlijk meer potentie.
Om op de vraag van de topic starter terug te komen,
Het verschil tussen een 302/5.0 of een 351W/5.8 is met name het verschil in cilinderinhoud.
Het verschil tussen een 302/5.0-351W/5.8 en een 351C is een totaal verschillend ontwerp blok.
Een Cleveland heeft het koppen met het zogenaamde canted valves ontwerp, er zijn 2V en 4V koppen De kleppen van de 2V zijn wat kleiner, die van de 4V zijn enorm,
ook is er verschil in de vorm van de ontbrandingskamers.
Het is zelfs mogelijk om een Windsor blok met Cleveland koppen te maken al vergt dit enige kleine aanpassingen aan de koppen en het gebruik van o.a Cleveland style zuigers en een speciale intake.
Re: verschil tussen een Ford 5,0 ltr en een 5,8 ltr
naslagwerkje,
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Windsor_engine
cleveland is dus net wat breder dan de windsor, geen probleem voor n econoline, wel voor de eerste stangs
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Windsor_engine
cleveland is dus net wat breder dan de windsor, geen probleem voor n econoline, wel voor de eerste stangs
Re: verschil tussen een Ford 5,0 ltr en een 5,8 ltr
Wat gearz zegt.....amen.
-
- Posts: 186
- Joined: Mon Jun 07, 2010 4:31 pm
Re: verschil tussen een Ford 5,0 ltr en een 5,8 ltr
Leuk idee, ga ik doen. Hahaa ! Lets call it a clevor 8)Het is zelfs mogelijk om een Windsor blok met Cleveland koppen te maken al vergt dit enige kleine aanpassingen aan de koppen en het gebruik van o.a Cleveland style zuigers en een speciale intake.