Lincoln aan zijn eind..?
-
- Posts: 3059
- Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm
Lincoln aan zijn eind..?
Daar is ie weer met een vraag,
Mijn Lincoln Continental Mark V 6,6 V8 uit '79 maakt herrie.
Zal even het hele verhaaltje erbij vertellen.
Toen ik hem in bezit kreeg heeft hij een tijd wel leuk gereden zonder echte problemen.
Vervolgens is mijn oliepomp een keer stuk gegaan, omdat er een borgveer van een hydraulische klepstoter tussen kwam.
Niet vragen hoe het kan maar ik kreeg het voor elkaar.
Vervolgens nog wel een paar kleine dingen gehad maar allemaal wel opgelost.
Toen begon hij na een rit van 20miles te tikkeren/klapperen onder de klepdeksels vervolgens moter open gepeld,
Waren de hydraulische klepstoters overleden, deze bleven onder in staan.
Ook was het hele blok vanbinnen zwart van de aangekoekte olie, dit heb ik allemaal netjes weg gekrapd/geborsteld en weg gezogen.
Toen heb ik de nieuwe stoters erin gezet alles weer dicht gebouwd en verse 20W50 olie MPM Classic erin gedaan.
Dit ging goed, dorp op en neer geweest en toen maakte hij weer herrie..
Vervolgens weer het blokje open gepeld en zag één stoter weer onder in staan.
De andere 15 niet. Maar ook zag ik metaalkleurige gruis in de olie.
Heeeel fijne gruis was het, toen heb ik de nokkenas er ook maar even uit getrokken omdat ik die zelf ervan verdacht niet goed meer te zijn.
Maar ik zie er eigenlijk niet veel raars aan..
Iemand misschien een tip wat ik nog even zou kunnen controleren?
Of waar de gruis vandaan komt?
Jammer, de hobby wordt er zo niet leuker op
Mijn Lincoln Continental Mark V 6,6 V8 uit '79 maakt herrie.
Zal even het hele verhaaltje erbij vertellen.
Toen ik hem in bezit kreeg heeft hij een tijd wel leuk gereden zonder echte problemen.
Vervolgens is mijn oliepomp een keer stuk gegaan, omdat er een borgveer van een hydraulische klepstoter tussen kwam.
Niet vragen hoe het kan maar ik kreeg het voor elkaar.
Vervolgens nog wel een paar kleine dingen gehad maar allemaal wel opgelost.
Toen begon hij na een rit van 20miles te tikkeren/klapperen onder de klepdeksels vervolgens moter open gepeld,
Waren de hydraulische klepstoters overleden, deze bleven onder in staan.
Ook was het hele blok vanbinnen zwart van de aangekoekte olie, dit heb ik allemaal netjes weg gekrapd/geborsteld en weg gezogen.
Toen heb ik de nieuwe stoters erin gezet alles weer dicht gebouwd en verse 20W50 olie MPM Classic erin gedaan.
Dit ging goed, dorp op en neer geweest en toen maakte hij weer herrie..
Vervolgens weer het blokje open gepeld en zag één stoter weer onder in staan.
De andere 15 niet. Maar ook zag ik metaalkleurige gruis in de olie.
Heeeel fijne gruis was het, toen heb ik de nokkenas er ook maar even uit getrokken omdat ik die zelf ervan verdacht niet goed meer te zijn.
Maar ik zie er eigenlijk niet veel raars aan..
Iemand misschien een tip wat ik nog even zou kunnen controleren?
Of waar de gruis vandaan komt?
Jammer, de hobby wordt er zo niet leuker op
Re: Lincoln aan zijn eind..?
dat de stoters allemaal tegelijk kapot gaan is onmogelijk, er komt waarschijnlijk te weinig olie in de stotergalerij. Dat wordt het ding volledig uit elkaar om te controleren.
-
- Posts: 3012
- Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am
Re: Lincoln aan zijn eind..?
Hydraulische klepstoters die onderin blijven staan? Zelfs zonder olie worden ze omhoog gedrukt door de nokkenas,.... raar fenomeen....
Re: Lincoln aan zijn eind..?
Hij bedoelt dat de zuiger in de stoter onderin blijft staan, een zgn "collapsed lifter"
-
- Posts: 3012
- Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am
Re: Lincoln aan zijn eind..?
Ik snap 'm, maar dan heb je dus helemaal geen oliedruk in je lifters??
Re: Lincoln aan zijn eind..?
Dat gruis,slijpsel verstopt zowat alle kleine gaatjes(lifters).DCI 's hebben dat ook,slijpsel van een uitgelopen lagerschaal.Turbo defect en wat nog allemaal.
Je zou kunnen zeggen de filter haalt het eruit.Als die verzadigt is dan is er een bypass-klep,je olie stroomt dan ongefilert rond.
Soms laat men de motorolie onderzoeken
Je zou kunnen zeggen de filter haalt het eruit.Als die verzadigt is dan is er een bypass-klep,je olie stroomt dan ongefilert rond.
Soms laat men de motorolie onderzoeken
Re: Lincoln aan zijn eind..?
die bypass gaat ook open met een koude motor, met dikke olie. Heel vaak al bij een drukval van ongeveer 15 psi over het filter, en met koude dikke olie heb je dat gegarandeerd, ofwel... een deel van de tijd rij je rond met ongefilterde olie.
Re: Lincoln aan zijn eind..?
klink als een gevalletje motor helemaal uit elkaar halen.
controleer ook even of je oliepicp-up (onder in het carte) niet te hoog is gaan staan....euvel heb ik ook gehad.
controleer ook even of je oliepicp-up (onder in het carte) niet te hoog is gaan staan....euvel heb ik ook gehad.
Re: Lincoln aan zijn eind..?
Controleer je drijfstang lagerschalen maar. Ik denk dat die overleden zijn en dat daar je gerammel vandaan komt.
Zeker na je overleden oliepomp verhaal.......
En die MPM olie is leuk om je blok te spoelen maar verder ook niet. Niet constand in viscosieteit ofwel olieverbruik bevorderend en binnen no-time is die zwart van kleur.
Nee ik ga geen olie merk aanprijzen, maar MPM is het in ieder geval niet.
Zeker na je overleden oliepomp verhaal.......
En die MPM olie is leuk om je blok te spoelen maar verder ook niet. Niet constand in viscosieteit ofwel olieverbruik bevorderend en binnen no-time is die zwart van kleur.
Nee ik ga geen olie merk aanprijzen, maar MPM is het in ieder geval niet.
-
- Posts: 1548
- Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm
Re: Lincoln aan zijn eind..?
klinkt als een dichtgeslibde motor als gevolg van veel te dikke minerale olie, die er veel te lang in gezeten heeft gecombineerd met veel korte ritjes.
-
- Posts: 3059
- Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm
Re: Lincoln aan zijn eind..?
Dan de motor er maar uit halen, en nieuwe lagers, keeringen en pakkingen bestellen.
En op verder onderzoek uit..
En op verder onderzoek uit..
-
- Posts: 3059
- Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm
Re: Lincoln aan zijn eind..?
Wat zouden jullie allemaal nieuw bestellen?
- Krukaslagers
- Drijstanglagers
- Nieuwe Lifters
- etc..
- Krukaslagers
- Drijstanglagers
- Nieuwe Lifters
- etc..
-
- Posts: 2835
- Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm
Re: Lincoln aan zijn eind..?
zou je de boel niet eerst ff open trekken om te kijken wat er precies aan de hand is?
misschien is de motor dermate versleten dat je beter voor een andere kan gaan(ik noem maar wat).
misschien is de motor dermate versleten dat je beter voor een andere kan gaan(ik noem maar wat).
Re: Lincoln aan zijn eind..?
Idd, en in dat geval, pleur er een 460 in, en dump dat bootanker in de maasSupervaags wrote:zou je de boel niet eerst ff open trekken om te kijken wat er precies aan de hand is?
misschien is de motor dermate versleten dat je beter voor een andere kan gaan(ik noem maar wat).
-
- Posts: 1181
- Joined: Tue Aug 24, 2004 6:43 pm
Re: Lincoln aan zijn eind..?
Sleutelen is toch een deel van de hobby??Bromgabber wrote: ... Jammer, de hobby wordt er zo niet leuker op