Welk injectie systeem

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
JurgenS
Posts: 570
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:35 pm

Welk injectie systeem

Post by JurgenS »

Ik zit te overwegen om op mijn Chevrolet motor een injectie systeem te plaatsen. Heb al wat zitten zoeken en lezen en zie door het bos de bomen niet meer. Motor is een ZZ4 crate (SBC 350 met 355pk) met hotcam kit en 1.6 tuimelaars. Ik ben niet zozeer op zoek om het hoogste vermogen eruit te halen maar wel naar gebruiksgemak (instellen en zo weinig mogelijk naar omkijken) Verbruik is ook niet zo belangrijk.

Mijn eerste struikelblok is, multipoint of tbi. Ik weet wel wat het verschil is maar niet de voor- of nadelen tov elkaar. Multipoint is duurder, tbi lijkt makkelijker in setup. Momenteel heb ik een carb, moet dus wel een standalone systeem zijn.

Ik zou eerder een mpfi overwegen omdat ik denk dat die door de afzonderlijke injectoren, nauwkeuriger is.

Iemand ervaring mee?
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Welk injectie systeem

Post by Pavement Pounder »

En dan heb je ook nog de keuze zelflerend of alles zelf invoeren/veranderen.
Dat laatste heb ik in mpfi, genaamd Edelbrock Pro-flo 2
voordeel van een tbi zelflerend is carb eraf tbi erop wat draden aansluiten en go.
Uiteraard mpfi is inlaatspruitstuk wisselen dus meer werk.
Mpfi is het beste ivm directe inspuiting en alle cilinders even veel + als je een beetje modern spul neemt ook sequential firing dus inspuiten wanneer nodig en niet continue dus iets zuiniger.
MSD, Fast, Edelbrock en de goedkoopste Retrotekspeed verkopen de zelflerende tbi's waarbij Fast bv weer geen turbo of supercharger kunnen hebben vanwege de 1 bar mapsensor.
Voordeel van de tbi ook snel demonteren en op andere auto zetten.
Je moet vooral naar jezelf luisteren en veel Googlen, daar steek je veel van op.

http://www.summitracing.com/search/Depa ... n-Systems/

http://www.retrotekspeed.com/news.php

http://www.atomicefi.com/

http://www.edelbrock.com/automotive_new ... ntro.shtml

do it yourself: http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html
JurgenS
Posts: 570
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:35 pm

Re: Welk injectie systeem

Post by JurgenS »

Ja naar die atomicefi van msd was ik ook al aan het kijken. Als was het maar omdat ik al een msd verdeler en een 6al heb.

Die megascuirt is ongetwijfeld super handig als je met turbo's en zo aan de slag gaat zodat je veel mogelijkheden maar dat gaat mijn petje te boven.

Zit nu eerder te denken aan de pro-flo 2 (een carb like throttle body) of anders de pro-flo XT een front mounted throttle body).
alains-streetmachines
Posts: 353
Joined: Wed Feb 14, 2007 11:21 am

Re: Welk injectie systeem

Post by alains-streetmachines »

Zelf heb ik een ViPEC V88 op mijn twin turbo '69 Dart gebouwd. Ik kan iedere MAP sensor gebruiken die ik wil, zolang je calibratie gegevens hebt. Van een aantal veel gebruikte MAP sensoren staan er al calibratietabellen in geprogrammeerd. Hetzelfde geldt voor overige sensoren zoals koelwatertemp, throttle position sensor, etc.

ViPEC heeft veel mogelijkheden qua wat je er allemaal mee kan schakelen en als je het programma even door hebt is het erg simpel. Injectie is helemaal niet moeilijk te programmeren/af te stellen, maar als je al een auto met een carb niet af kunt stellen, dan kan je dat nog steeds niet met efi. De ViPEC heeft tevens een ingebouwde datalogger waardoor je rijdende weg alle signalen kan loggen. Vervolgens sluit je een laptop aan en haal je het log-bestandje binnen en kan je deze over je gewenste waarden projecteren. Het programma geeft dan aan waar de afwijkingen zitten en dan kan je kiezen om bij te stellen (of je doet dat in desbetreffend celletje zelf).

Ik schakel er van alles mee, mijn elektrische waterpomp, koelventilator 1 en 2 op verschillende temp niveaus, een elektrische vacuumpomp, allebei de brandstofpompen bij verschillende belastingen van de motor en als later dit jaar mijn overdrive bak eronder zit ga ik de 4e versnelling en de lockup er ook mee aansturen.

Verder heb je uiteraard je verschillende toerenbegrenzingen, boostbegrenzing, launch control, idle control, anti-lag en closed loop lambda control op zitten. Ik heb er tevens een GM flex fuel sensor op aangesloten, daar mijn Dart op E85 rijdt, zodat bij wisselende percentages ethanol in de brandstof, de ViPEC automatisch de inspuithoeveelheid en de ontsteking afsteld.

Injectiesystemen (goede althans) zijn niet goedkoop, maar er gaat een wereld voor je open. Ik heb nog een Autronic SM2 unit liggen en deze komt nog eens een keer op mijn Camaro. Eenmaal met injectie aan de gang geweest, dan heb je geen zin meer in dat gepruts met een carburateur (stenen-tijdperk spul).
Thing
Posts: 3082
Joined: Mon Jul 25, 2005 5:38 pm

Re: Welk injectie systeem

Post by Thing »

alles heeft z'n voor en nadelen...

die atomic van msd zou ik nog even vanaf blijven.. niet geschikt voor boost/lachgas of enig ander bijkomende power-adders oid bovendien kun je zelf dmv een laptop NIETS wijzigen..

de Professional Products Powerjection 3 WEL! buiten dat die mooier(vind ik), eenvoudiger,zelflerend maar WEL zelf nog af te stellen is, kan deze omgaan met boost en lachgas eenvoudiger aansluiten (6 draden ipv een hele kabelboom zoals de msd atomic)

ik heb de Retrotek in handen gehad, en werkend gezien. prijstechnisch(1800 dollar voor complete set incluus brandstofpomp, filter, leidingen, en alle toebehoren en eenvoud zou ik zeker deze kiezen

de atomic kost 1700 KAAL, 2290 met pompkit e.d.

de f.a.s.t.-ez kit is ronduit slecht, kost niet veel.. maar veel doet ie ook niet... echter weer wel zelf aan te passen.. maar een dikke onnodige kabelboom en weinig A/F refentie punten in de computer(8 ipv 32 van de powerjection 3)

http://www.summitracing.com/parts/PFS-70026/
JurgenS
Posts: 570
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:35 pm

Re: Welk injectie systeem

Post by JurgenS »

Thing wrote:alles heeft z'n voor en nadelen...

Ben ik het mee eens en ik sta echt open voor elk injectie systeem. Als we de prijs buiten beschouwing laten welk voordeel heeft De Powerjection III dan tov de Edelbrock Pro-Flo XT?

Edelbrock nadeel is dat de wideband O² sensor optioneel is. Mogelijk ander nadeel, maar waarschijnlijk wel op te lossen, is dat je vast zit aan hun intake. Heb nog een nieuwe intake in de doos zitten....
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Welk injectie systeem

Post by Pavement Pounder »

De Powerjection is zelflerend de Edelbrock Pro - flo 2 en XT niet.
Bij de Edelbrock zitten een aantal bewezen settings van bepaalde types motoren die je kunt downloaden, verder moet je hem zelf fine tunen, dus extra werk tenzij je een motor presies zo hebt opgebouwd zoals een van de tunes die je kunt downloaden.
Ik was bijna voor de powerjection gegaan toen ik de Edelbrock set nieuw goedkoop voorbij zag komen op Ebay.
Ik heb een wideband a/f meter waar de Edelbrock set ook op loopt, dat is ook prettiger met afstellen.
Ik moest dus bij alle toerentallen in vergelijking met de stand van het gaspedaal alles veranderen met de laptop, ook een 2 bar mapsensor heb ik geplaatst en moest ook weer het 1 en ander veranderen in de tune.
Met de powerjection hoeft dat niet.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Welk injectie systeem

Post by Corp »

Dat zelflerende is leuk op een smog blokje maar met een beetje nokkenstok met leuke overlap werkt dat dus helemaal niet goed, volgas wel, stationair en cruise is waardeloos. Met kleime LSA of onstabiel motorvac ben je gewoon gezien. Powerjection is dikke vette kutzooi, zo dat is eruit. Heb dat op een 69er mustang 428 gezet, niets dan ellende, ding loopt nooit 2x hetzelfde, stationair gewenst toerental d.m.v. iac pos kun je niet verstellen, zelflerend maakt alles stationair pisrijk en koude start is helemaal droevig alsof je de douche openzet. De pwm control optie voor de brandstofpomp is ook leuk op papier maar werkt voor geen meter. Thing heeft denk ik alleen de folder of de jijbuis reclame filmpjes gezien want dit frusti systeem wens je je grootste vijand niet toe. Ondersteuning is ook bar en bar slecht.

Ik heb nog een leuke injectie liggen, zgan street and performance multiport, helemaal gepolijst compleet met standalone kabelboom en waterdichte gm corvette ecm dus te monteren in de motorruimte, heeft ook lockup control automaatbak. Dius een echte injectie die betrouwbaar is en ook timing regelt, niet zo'n hap snap geamputeerd ding waar je geen timing control op hebt. Ligt niet in de weg en voor 1k gaat ie zeer zeker niet weg
indy408
Posts: 25
Joined: Fri Jan 08, 2010 7:27 am

Re: Welk injectie systeem

Post by indy408 »

Ik rij zelf al een jaar of 4 met Accel dfi GEN 7 , en het bevalt mij uitstekend. :thumbs:

Ik wist 4 jaar teug ook nog niets van efi af, en moest alles nog leren.
Accel dfi is daar erg geschikt voor. Bij elke verandering die je kunt doen is er een help pagina die precies uitlegt wat het inhoudt.
Het enige wat ik mis is dat ik niet makkelijk even een log kan maken zonder de laptop. En dat heeft de Accel dfi thruster wel weer. Maar de mogelijkheden met de gen 7 zijn veel groter.
Ik heb ook een tune gemaakt voor de jaarlijkse apk, 1 klik met de muis en hij rolt weer door de apk heen.

Voor mij in ieder geval nooit weer een carburateur. Het enige nadeel als je nog moet beginnen met efi , trek er gerust een jaartje voor uit om alles te leren. En dan bedoel ik ook het hele programma van a tot z te kennen.

Als ik jou was zou ik zeker eens kijken naar de Accel dfi thruster, hij is bij Summit te koop voor een kleine $ 1700 dollar incl wideband sensor.


Groetjes,

Martin
JurgenS
Posts: 570
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:35 pm

Re: Welk injectie systeem

Post by JurgenS »

indy408 wrote: Als ik jou was zou ik zeker eens kijken naar de Accel dfi thruster, hij is bij Summit te koop voor een kleine $ 1700 dollar incl wideband sensor.


Groetjes,

Martin
Als je een volledig systeem nodig hebt, zoals ik, dan is het geen $1700 maar wel $3,836.99. Ik heb ook een intake, injectors, fuelrails,.... nodig.

Link

Ziet er wel een goed systeem uit!
JurgenS
Posts: 570
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:35 pm

Re: Welk injectie systeem

Post by JurgenS »

Corp, jouw systeem is dat van deze site, op basis van een TPI?

Hoe is die the configureren? Als ik goed gezocht heb moet je een chip laten maken? Als je wat wil wijzigen dan weer opnieuw?
roadrage david
Posts: 5050
Joined: Tue Feb 03, 2004 10:54 pm

Re: Welk injectie systeem

Post by roadrage david »

Wij gaan voor het Holly direct port injection systeem http://www.holley.com/Index.asp?division=Holleyefi . we hebben hier een poncho op power inection systeem loopt goed..
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Welk injectie systeem

Post by Pavement Pounder »

roadrage david wrote:Wij gaan voor het Holly direct port injection systeem http://www.holley.com/Index.asp?division=Holleyefi . we hebben hier een poncho op power inection systeem loopt goed..
Ik dacht dat jij alleen maar in een carb geloofde ? ben je nu toch over ?
JurgenS
Posts: 570
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:35 pm

Re: Welk injectie systeem

Post by JurgenS »

roadrage david wrote:Wij gaan voor het Holly direct port injection systeem http://www.holley.com/Index.asp?division=Holleyefi . we hebben hier een poncho op power inection systeem loopt goed..
David welke systeem is dat precies want "direct port" vind ik niet onmiddelijk terug. Wel Avenger EFI, HP EFI, ....
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Welk injectie systeem

Post by Corp »

roadrage david wrote:Wij gaan voor het Holly direct port injection systeem http://www.holley.com/Index.asp?division=Holleyefi . we hebben hier een poncho op power inection systeem loopt goed..
Is dat de nieuwste powerjection met de ecm in de tb?? die heb ik nog niet gebruikt, die oude wat dus gewoon de retrotek set is is Kilo Utrecht Tango

Jurgen, ja, is van die site idd maar niet de tpi, dit is een tunnelram style inlaat, staat er wel bij, heet multiport, is gewoon met de laptop te tunen zonder proms te hoeven branden maar dan moet je wat kleine dingen erbij kopen en kun je de ecm beter in de cabine plaatsen. Heb dat op mijn camaro ook, in principe dezelfde ecm, zo on the fly te tunen

Ding is nu opgezet voor een 35 SBC, alu koppen (corvette L98) dus vrijwel identiek aan wat jij hebt. Kwestie van erop zetten, aansluiten en gassen maar. Setje 22lbs inj. nodig. Ik heb wel multecs en rochesters over maar geen Bosch III meer, maar die kosten niet de hele wereld. De multecs zijn gewoon slecht.
Last edited by Corp on Wed Jun 13, 2012 11:47 am, edited 2 times in total.
Post Reply