achter ruit vervangen

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
peipstra
Posts: 103
Joined: Sat Feb 26, 2011 9:45 pm

achter ruit vervangen

Post by peipstra »

Hallo luitjes

Ik heb al een tijdje een nieuw achterraam in de schuur liggen wat bestemd is voor m'n chevy C 10 pickup.
Nu is mijn vraag of deze makkelijk zelf te vervangen is of dat ik dat toch beter aan de "experts"over kan laten.
Tips en adviesen zijn van harte welkom.
Hoor het graag.

Gr Peter
meganix
Posts: 151
Joined: Mon Aug 30, 2010 6:09 pm

Re: achter ruit vervangen

Post by meganix »

Die is toch gewoon met een rubber gemonteerd?
Zoja dan is het het makkelijkst om een nieuw rubber te kopen en de oude ruit eruit te snijden.

Nieuwe rubber om de nieuwe ruit, rubber insmeren met bandenvet of iets dergelijks,

Een touwtje of stuk 1 aderig elektra snoer in de rand van het rubber leggen waar deze om de carrosserie komt te vallen.

Het begin en het eind van het snoer 20 of 30 cm laten overlappen en de uiteinden ook 20 cm te lang laten en met een plakbandje aan de binnenkant van de ruit plakken. (ongeveer midden onder)

Dan een vrijwilliger zoeken die de ruit op zn plek tegen de buitenkant van de carrosserie wil duwen. (niet te hard en niet te zacht)

Dan trek je 1 van de 2 uiteinden van het snoer voorzichtig haaks op de ruit uit het rubber waardoor hij over de carrosserie rand valt.


Dit gaat lukken als je een beetje handig bent en als het niet de 1e keer is dan de 2e keer wel.

kan soms zijn dat als je klaar bent je de ruit/het rubber nog wat meer in de richting van de auto moet kloppen met de hand.

(Zo niet dan heb ik voor niks zitten typen en moet je de ruit er uit snijden met een zaagkoord en de nieuwe ruit erin kitten :P)
peipstra
Posts: 103
Joined: Sat Feb 26, 2011 9:45 pm

Re: achter ruit vervangen

Post by peipstra »

hoi kerel bedankt voor de info.
zal binnenkort is een helpende hand scorren en dan gaan we er maar voor.

gr peipstra
64Redneck
Posts: 1652
Joined: Sun Jun 27, 2004 11:19 am

Re: achter ruit vervangen

Post by 64Redneck »

Als de ruit in het rubber zit, zit er een pees in het rubber wat het rubber fixeerd, zodat de ruit niet meer kan bewegen. Kijk maar naar middenbaan in je rubber, je ziet vast wel een stukje metaal zitten wat je weg kan halen. Daaronder zitten de uiteinden. Peuter 1 eind naar buiten toe en trek hem los. Je rubber is veel flexibeler. Je kunt nu van binnenuit het raam eruit drukken. Het lukt het best met 1 voet in de hoek goed druk zetten.

,
Bij montage van de ruit zie post hierboven ergens. Om de pees weer op z'n plek te krijgen bestaat een pezentrekker, en die wil je echt hbben want dat ding is echt onmisbaar. Ga niet kutten met een schroevendraaier, want dat kost je een nieuwe ruit.
Post Reply