4 barrel op chevy 400

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

4 barrel op chevy 400

Post by Jeroen_Sp »

Vriend van me heeft een 1974 caprice convertible met een 400 motor en een 2 barrel carb.

Om dat beestje wat meer leven in te blazen zit ie te denken aan een 4 barrel te monteren. De wagen loopt op benzine en zal dat ook blijven doen.

Nu ben ik wel thuis met een ford maar niet met chevy. Ik hoor goede verhalen over holley maar wie kan me op weg helpen.
Het moet gewoon zorgen voor wat meer koppel etc. maar hoeft geen racemonster te worden.

Ik snap dat ook de inlaat vervangen moet worden. Wat is een leuke combo van inlaat en carb voor deze motor en welk bedrag moet hij dan aan denken?
Shev Ed
Posts: 5352
Joined: Thu May 18, 2006 9:35 pm

Re: 4 barrel op chevy 400

Post by Shev Ed »

Ik heb dan geen chevy maar een mopar, maar met me vorige Holley (600) carburateur heb ik nooit problemen gehad.
De carburateur was eigenlijk iets te groot voor mijn motor (4.5L V8) , moest een 500 op, zit nu een Edelbrock ding op, bevalt tot nu toe nog goed.

Maar over de Holley heb ik in ieder geval geen enkele klacht mogen hebben :)
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: 4 barrel op chevy 400

Post by Pavement Pounder »

Alleen monteren van een grotere carb resulteerd alleen maar in een hoger verbruik.
Er vanuit gaande dat de motor nog geheel origineel is.
bluesfreak1975
Posts: 524
Joined: Fri Apr 16, 2010 10:18 am

Re: 4 barrel op chevy 400

Post by bluesfreak1975 »

Eens met het antwoord van hierboven.
Je pompt er meer benzine in waar het blok helemaal niets mee kan. Je zal toch het e&a moeten opvoeren eerdat een grotere carb nut gaat hebben.

Mike
GMC RP
Posts: 541
Joined: Wed Feb 04, 2004 6:14 am

Re: 4 barrel op chevy 400

Post by GMC RP »

niet helemaal mee eens, had op mijn impala van 1975 5.7 ook een 2barrel gewijzigd voor een 4 barral rochester met origineel 4 barrel chevy manifold. motor pakte feller op en hing beter aan het gas. Als je normaal rijdt is het verbruik niet hoger, bij doortrappen natuurlijk wel. auto liep alleen op benzine.
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: 4 barrel op chevy 400

Post by Jeroen_Sp »

Motor is inderdaad helemaal origineel.

Reden van aanpassen is dat de huidige 2 barrel zo een beetje aan het einde van zn leven is. Er moet toch iets vervangen worden.
Maar het maakt dus geen barst uit of ik er een 2 of 4 barrel op zet volgens jullie?
gert
Posts: 3763
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: 4 barrel op chevy 400

Post by gert »

heb je wel een 4 barrel spruitstuk?
dan kun je wel meer resultaat verwachten.
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: 4 barrel op chevy 400

Post by Jeroen_Sp »

nee, maar een 4 barrel spruitstuk zal er ook op komen. zie openingspost
Shev Ed
Posts: 5352
Joined: Thu May 18, 2006 9:35 pm

Re: 4 barrel op chevy 400

Post by Shev Ed »

Pavement Pounder wrote:Alleen monteren van een grotere carb resulteerd alleen maar in een hoger verbruik.
Er vanuit gaande dat de motor nog geheel origineel is.
Op mijn oude Plymouth had je bepaalde 'sport' paketten als optie, 1 daarvan was een 4barrel inlaat en 4barrel carburateur.

Volgens mij niet eens andere nokkenassen ofzo, alles gewoon hetzelfde verder, zo even uit het hoofd scheen dat toch iets van 40pk meer te geven (volgens de fabrieks papieren :D )

Het orginele 2barrel inlaat heb ik nog, evenals de carburateur, en ik kan je zeggen dat het carburateurtje niet veel groter is als die van me brommert :D

Als er ooit nog is een goede benzine crisis komt zal ik dan ook dat orginele carburateurtje er wel weer opgooien :P :D
gert
Posts: 3763
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: 4 barrel op chevy 400

Post by gert »

ik heb eens op een 390 ford motor met origineel een 2 barrel, een edelbrock performer gezet met een 4 barrel, dat scheelde of je de rem had losgezet.
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: 4 barrel op chevy 400

Post by Pavement Pounder »

Pavement Pounder wrote:Alleen monteren van een grotere carb resulteerd alleen maar in een hoger verbruik.
Er vanuit gaande dat de motor nog geheel origineel is.
Ik had niet gelezen dat je de intake ook wou aanpassen, dan maakt het wel wat verschil, voor het mooie ook een nokkenas doen en meteen de distributie vervangen.
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: 4 barrel op chevy 400

Post by Jeroen_Sp »

Het is inderdaad Carburateur EN inlaat welke vervangen zullen worden. Anders heeft het inderdaad weinig nut.
Nokkenas zal blijven zitten, is voor nu toch wel wat te veel van het goede.

Maar mijn vraag is eigenlijk welke carb en inlaat zijn goed. Liefste voor wat meer koppel onderin, vermogen is niet zo belangrijk. Is voor een echte cruiser. Holley of Jokkebrock? Hoeveel cfm voor de carb, 600? En welke inlaat?
gert
Posts: 3763
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: 4 barrel op chevy 400

Post by gert »

edelbrock of weiand, wat je maar vinden kan.
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: 4 barrel op chevy 400

Post by Pavement Pounder »

Kleine poorten verhogen het koppel. Grote poorten verhogen de pk's
Shev Ed
Posts: 5352
Joined: Thu May 18, 2006 9:35 pm

Re: 4 barrel op chevy 400

Post by Shev Ed »

Er zijn als het goed is wel site's te vinden waar je berekeningen kan doen naar wat je nodig hebt.

Dan moet je je motorinhoud doorgeven, en het maximale rpm, en dan krijg als het goed is door wat voor carb. je nodig hebt.

En zo zul je ook wel keus hebben in de soorten inlaat spruitstukken, een 'performer' zal wel presteren op hoge toeren, en een 'cruizer' (ik zeg maar even wat) , zal wel het maximale koppel geven.

Naar mijn weten geven 'lange' inlaat spruitstukken altijd veel koppel, en korte (dus de carb. zo dicht mogenlijk bij de cilinders) veel vermogen op hogere toeren. :)
Post Reply