302 efi loopt te rijk

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Mercury
Posts: 203
Joined: Wed Mar 03, 2004 3:56 pm

302 efi loopt te rijk

Post by Mercury »

Hij heeft 2 temperatuur sensoren, heb je de juiste vervangen?

Weet je of de benzine druk goed is? Vacuum aan de drukregelaar?

Heb je al een engine on test gedaan? Of alleen key on? Volgens mij kun je de ecu resetten door tijdens een key on test, hem uit de test modus te halen.

Eerst foutloos maken.

Adam
alie-r
Posts: 599
Joined: Thu Oct 27, 2005 7:16 pm

Re: 302 efi loopt te rijk

Post by alie-r »

er zit een tempzender op voor de meter in het dashboard en een tempzender voor de ecu.
die voor de ecu heb ik vervangen.
benzinedruk heb ik niet gemeten omdat er geen nipple op de leiding zit om dit te doen.
en op gas heeft hij het zelfde probleem.
heb de test gedaan met de motor alleen op kontact en dan heb ik geen foutcodes.
heb de test ook gedaan met lopende motor en dan krijg ik die codes.
heb de accu al 20 min losgekoppeld om te resetten, maar krijg daarna weer hetzelfde.


andre
Mercury
Posts: 203
Joined: Wed Mar 03, 2004 3:56 pm

302 efi loopt te rijk

Post by Mercury »

Als het goed is heeft een ect en een act ( engine coolant temperature en air charge temperature). De eerste kijkt naar de temp van de motor, de act naar de temp van de ingaande lucht.
Veel meer bij http://oldfuelinjection.com/

Normaal zit er een ventiel in de leiding na de regulator. Kijk op de website ook hoe je hem kunt resetten.

Je rijdt ook op gas? Daar kan eec iv niet altijd goed mee overweg. Hij leest hem dan uit als arm (als je op gas rijdt), hij leert daarop in. Als je dan op benzine gaat rijden, dan gaat hij naar max, pas na een groot aantal ritten naar weer naar een goed mengsel. Je kunt hiervoor lambda sonde simulatoren voor krijgen, voor als je op gas rijdt.


Adam
alie-r
Posts: 599
Joined: Thu Oct 27, 2005 7:16 pm

Re: 302 efi loopt te rijk

Post by alie-r »

Mercury wrote:Als het goed is heeft een ect en een act ( engine coolant temperature en air charge temperature). De eerste kijkt naar de temp van de motor, de act naar de temp van de ingaande lucht.
Veel meer bij http://oldfuelinjection.com/

Normaal zit er een ventiel in de leiding na de regulator. Kijk op de website ook hoe je hem kunt resetten.

Je rijdt ook op gas? Daar kan eec iv niet altijd goed mee overweg. Hij leest hem dan uit als arm (als je op gas rijdt), hij leert daarop in. Als je dan op benzine gaat rijden, dan gaat hij naar max, pas na een groot aantal ritten naar weer naar een goed mengsel. Je kunt hiervoor lambda sonde simulatoren voor krijgen, voor als je op gas rijdt.


Adam


luchttempzender is doorgemeten en werkt goed, tempzender is nieuw.
er zit geen ventiel in de brandstofleiding, is pas in '87 gekomen op de ford trucks.
gas instalatie is een gasinjectiesysteem en is ook lambdagestuurd en word aangestuurd door de originele ecu
loopt op gas en benzine hetzelfde.
resetten heb ik gedaan door middel van accupool loskoppelen voor 20 minuten.
heb er 3 ecu's bij en hij doet op allemaal hetzelfde.

heb vandaag ook nog het vacuum gemeten bij stationair. 18.5 inch

andre
Mercury
Posts: 203
Joined: Wed Mar 03, 2004 3:56 pm

302 efi loopt te rijk

Post by Mercury »

alie-r wrote:
vanavond de accu weer 20 minuten los gekoppeld en daarna weer 20 minuten gereden.
zelfde code's 44"72 "73" met lopende motor.
motor op contact geen code's


andre
44 Thermactor Air Injection system inoperative (Right side).
Zou geen problemen moeten geven

72 MAF/MAP change during Dynamic Response Test (user error).
Heb je tijdens het signaal een dot gas gegeven? Zo niet dan ziet hij geen verandering en dus deze foutcode, heb je dit wel gedaan, dan is het slangetje los of verstopt.

73 TPS senor did not exceed 25% rotation during Dynamic Response Test (user error).
Hetzelfde als 72, waarschijnlijk geen gas gegeven.

Als dit zo is dan geeft de ecu geen probleem aan, of verkeerd ingeleerd (gas gerelateerd), of benzine heeft een te hoge druk, of de lucht is ernstig belemmerd. Ook zou het gas onvoldoende afgeschakeld kunnen zijn.

Ook kunnen overgangsweerstanden in de bedrading de ecu een onvoldoende signaal geven. Dan is de sensor goed, maar komt het niet goed aan. Dit zou je via de 60 pins stekker kunnen doen die in de ecu gaat.

Kan EEC IV gas aansturen?

Succes,

Adam
alie-r
Posts: 599
Joined: Thu Oct 27, 2005 7:16 pm

Re: 302 efi loopt te rijk

Post by alie-r »

code 72 en 73 komt waarschijnlijk door niet voldoende gas geven tijdens het uitlezen, moet ik nog een keer proberen.
code 44 komt waarschijnlijk doordat de catalisators verdwenen zijn.

lpg computer krijgt de aansturing van de lambda sonde, een eigen mapsensor, koelwatertempsensor, lpgtempsensor en de en de injectortiming van de ecu.


afgelopen week gemeten met een afr meter,stationair een afr van 16 a 17. zeker niet te rijk dus.
2km rijden en even aan de co meter. 2.2% niet echt verkeerd voor een auto zonder cats.
rijd weer naar huis en zie dat de afr ineens rond de 12 zit. van alles geprobeerd maar niets hielp.
auto uitgezet en minuutje later weer gestart en afr weer rond de 16 a 17
ik snap er niks meer van.

ga alles nog een keer doormeten vanaf de 60 pins connector bij de ecu.


andre
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: 302 efi loopt te rijk

Post by Pavement Pounder »

Heb je ook nog de staat van je dynamo gechekt ?
Klinkt mischien vreemd maar als die fluctoeerd tussen 12 Volt en 14.5 Volt dan heb je ook wisselende a/f ratios.
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: 302 efi loopt te rijk

Post by Ranch73 »

Is er een drukregelaar aanwezig om druk op injector te regelen?,wellicht te hoge brandstofdruk door happerend/defecte regelaar
alie-r
Posts: 599
Joined: Thu Oct 27, 2005 7:16 pm

Re: 302 efi loopt te rijk

Post by alie-r »

Pavement Pounder wrote:Heb je ook nog de staat van je dynamo gechekt ?
Klinkt mischien vreemd maar als die fluctoeerd tussen 12 Volt en 14.5 Volt dan heb je ook wisselende a/f ratios.
heb ik nog niet gecontroleerd. zal ik nakijken.

andre
alie-r
Posts: 599
Joined: Thu Oct 27, 2005 7:16 pm

Re: 302 efi loopt te rijk

Post by alie-r »

Ranch73 wrote:Is er een drukregelaar aanwezig om druk op injector te regelen?,wellicht te hoge brandstofdruk door happerend/defecte regelaar

er zit wel een drukregelaar op en deze regelt ook,maar ik weet niet wat voor druk hij geeft omdat er geen ventiel in de leiding zit om te meten.
daarintegen zou die brandstofdruk op lpg geen invloed moeten hebben toch?

er zitten 2 pompen op.
1 in de tank en 1 aan het frame.
de laatste zorgt voor de meeste druk en diegene in de tank is alleen een opvoerpompje.
deze is het slangetje in de tank van los en kan de tank dus maar half leeg rijden.

andre
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: 302 efi loopt te rijk

Post by Ranch73 »

Nee klopt,kon uit de eerste reply,s niet opmaken dat er lpg aan boord was,in dat geval is het onwaarschijnlijk dat deze op lpg invloed heeft :D als het om 1 storing gaat i.i.g.
Mercury
Posts: 203
Joined: Wed Mar 03, 2004 3:56 pm

302 efi loopt te rijk

Post by Mercury »

Voor closed loop ( waar het mogelijk fout gaat) heeft hij nodig : RPM / MAF or MAP / TPS / ECT / ACT / EGR / HEGO. Deze moet je uitsluiten maar de ecu zelf geeft daar geen verstoring aan.
alie-r
Posts: 599
Joined: Thu Oct 27, 2005 7:16 pm

Re: 302 efi loopt te rijk

Post by alie-r »

Mercury wrote:Voor closed loop ( waar het mogelijk fout gaat) heeft hij nodig : RPM / MAF or MAP / TPS / ECT / ACT / EGR / HEGO. Deze moet je uitsluiten maar de ecu zelf geeft daar geen verstoring aan.
enigste wat ik van deze nog niet gecontroleerd heb is de egr.
van de rest heb ik sensors ed doorgemeten,maar niet de gehele bedrading zoals MERCURY aangaf.
dat ga ik nog proberen.
ga nu eerst een aantal biertjes drinken (geen "22-Overbetaalde-KorteBroek/LangeKousen-Homo's-Op-Een-Grasveldje"-spel kijken) en dan zien we volgende week wel weer.

andre
JurgenS
Posts: 570
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:35 pm

Re: 302 efi loopt te rijk

Post by JurgenS »

Uitmeten wil niet noodzakelijk zeggen dat er geen probleem mee is. Heb hetzelfde gehad met een TPS, met uitmeten was het ook geen verdachte. Uiteindelijk omdat we het niet vonden, alle elektrische onderdelen 1 voor 1 gaan vervangen (van donor). Gelukkig zijn we met de TPS begonnen want het gelijk opgelost.
Post Reply