Oldtimer zonder papieren (nu met extra vraagje ;)
-
- Posts: 370
- Joined: Sun Nov 14, 2010 7:24 pm
Oldtimer zonder papieren (nu met extra vraagje ;)
Goedemorgen,
Ik weet niet of ik op de juiste forum zit, maar weet wel dat hier de meeste kennis is .
Ik heb een leuke oldtimer gezien. Een mustang uit begin jaren 70 hier in Holland.
Alleen is er 1 probleem. Eigenaar heeft geen papieren.
Ik heb wel kenteken, maar volgend de RDW is het een hele oude geschorste volkswagen .
Dus dat klopt ook niet.
Ik krijg een van deze dagen het chassisnummer door. Mijn vraag is, hoe krijg het op mijn naam?
Hij claimt dat hij ook zonder papieren gekocht heeft?
Eerste stap lijkt mij om bij RDW/politie te kijken of hij niet gestolen etc is.
Maar als hij gewoon eerlijk is hebben we een probleem.
Wie heeft hier ook mee te maken gehad?
Ik hoor het graag
gr
Ik weet niet of ik op de juiste forum zit, maar weet wel dat hier de meeste kennis is .
Ik heb een leuke oldtimer gezien. Een mustang uit begin jaren 70 hier in Holland.
Alleen is er 1 probleem. Eigenaar heeft geen papieren.
Ik heb wel kenteken, maar volgend de RDW is het een hele oude geschorste volkswagen .
Dus dat klopt ook niet.
Ik krijg een van deze dagen het chassisnummer door. Mijn vraag is, hoe krijg het op mijn naam?
Hij claimt dat hij ook zonder papieren gekocht heeft?
Eerste stap lijkt mij om bij RDW/politie te kijken of hij niet gestolen etc is.
Maar als hij gewoon eerlijk is hebben we een probleem.
Wie heeft hier ook mee te maken gehad?
Ik hoor het graag
gr
Last edited by mercury-capri on Thu May 10, 2012 7:12 pm, edited 1 time in total.
-
- Posts: 4067
- Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am
Re: Oldtimer zonder papieren
Ik heb er geen persoonlijke revaring mee, maar ik zou met het chassisnummer bij de hand ff de RDW in Veendam bellen.
Als er al een nummer (legaal) is ingeslagen zou dat een europa auto of al een ingevoerde auto betreffen.....
Als er al een nummer (legaal) is ingeslagen zou dat een europa auto of al een ingevoerde auto betreffen.....
Re: Oldtimer zonder papieren
en dan kunnen ze onderzoek doen of het voertuig al eerder is ingeschreven in europa...dus mogelijk ooit al een kenteken had (of kenteken is aan derden verkocht)
Re: Oldtimer zonder papieren
Nee hoor, de kennis voor dit topic zit bij de RDW/Politie.mercury-capri wrote:Goedemorgen,
Ik weet niet of ik op de juiste forum zit, maar weet wel dat hier de meeste kennis is .
Ik zou even een telefoontje wagen naar de RDW dan heb je het meest uptodate antwoord.
Daar kunnen ze je precies vertellen hoe eea zit aan de hand van het kenteken en wat je eventueel moet doen om er een kenteken op te krijgen.
Laat ons even weten hoe het zit.
Ik denk dat er meerdere zijn die dit willen weten.
Re: Oldtimer zonder papieren
ik heb eenzelfde met een motorfiets uitgezocht, wellicht nuttige info.
Informatie van RDW
Wanneer een motorfiets nooit eerder aantoonbaar geregistreerd geweest moet het voertuig getoetst worden aan de toelating- en permanente eisen ten tijde van datum eerste toelating (bouwjaar).
Het bouwjaar mag uit het identificatienummer worden bepaald met bijvoorbeeld zogenaamde decoderingslijsten van de fabrikant. Er mag ook andere documentatie kan worden gebruikt om de DET te bepalen.
Hiervoor kan gebruik worden gemaakt van:
- registrerende instantie in het land van herkomst
- een verklaring van de fabrikant, waaruit blijkt wanneer het voertuig is gefabriceerd;
- Het originele typeplaatje;
- Betrouwbare literatuur over de betreffende motorfiets, waarin is vermeld hoe het bouwjaar uit het identificatienummer kan worden bepaald;
- Een invoerdocument.
Van iedere motorfiets moet worden aangetoond dat het rechtmatig is verkregen.
Dit blijkt uit betrouwbare documenten. Hieraan is in elk geval voldaan wanneer het kentekenbewijs wordt overgelegd.
Toelatingseisen
Een motorfiets die in gebruik genomen voor 1 januari 1998 voldoet aan de toelatingseisen, als deze aan de permanente eisen (vergelijkbaar met de APK) voldoet.
De motorfiets moet technisch in goede staat zijn en dus voldoen aan de permanente eisen. Dit zijn de eisen ten aanzien van de verkeersveiligheid, zoals die worden gehanteerd bij de uitvoering van de Algemene Periodieke keuring, aangevuld met onder andere eisen ten aanzien van het geluid. De permanente eisen maken deel uit van de Regeling Voertuigen. De Regeling Voertuigen kunt u raadplegen via www.wetten.overheid.nl.
Onderzoek
Als het bovenstaande op uw motorfiets van toepassing is kunt u voor het verkrijgen van een Nederlands kentekenbewijs de voertuig voor een onderzoek bij een RDW-keuringsstation aanbieden. De vestigingsplaatsen van de keuringsstations, inclusief routebeschrijving, kunt u vinden via www.rdw.nl onder “locaties”.
Voor de reis van uw woonadres naar het keuringsstation en terug, kunt u gebruik maken van een ééndagskenteken.
Tenaamstelling:
Het motorfiets kan alleen op naam worden gesteld van een in Nederland wonend persoon (die persoonlijk aan RDW-loket moet verschijnen) of een in Nederland gevestigd rechtspersoon. Eventueel kunt u een bedrijf, dat door de RDW erkend is, machtigen om de tenaamstellingprocedure uit te voeren. De overige voorwaarden voor de tenaamstelling kunt u vinden op de website van de RDW, www.rdw.nl, onder “legitimeren”.
Afhandeling bij douane/belasting:
Na het onderzoek door de RDW kunt u de belastingzaken afhandelen op het douanekantoor dat in ieder RDW-keuringsstation is gehuisvest. Hier betaalt u de Belasting Personenauto's en Motorrijwielen (BPM). Informatie over de BPM regeling kunt u krijgen bij de BelastingTelefoon Auto. Het telefoonnummer is: 0800-0749 (gratis). Het internetadres is: www.belastingdienst.nl
Na het akkoord van de douane ontvangt u van de RDW het kentekenbewijs per post.
Keuringsafspraak maken
Via ons afsprakensysteem kunt u zelf een keuringsafspraak maken. U krijgt vervolgens een bevestigingsmail toegezonden. Via de dienst ‘Keuringsafspraak maken’ kunt u een keuring kiezen die op uw voertuig van toepassing is. U maakt een keuringsafspraak op een locatie, datum en tijdstip naar keuze.
http://burger.rdw.nl/keuringsafspraak/P ... fault.aspx
Keuren zonder afspraak
U kunt uw ingevoerde voertuig op werkdagen van 08.00 tot 12.00 uur zonder afspraak bij een RDW-keuringsstation aanbieden voor een kentekenonderzoek. Dit geldt voor voertuigen niet zwaarder dan 3500 kg. Voor voertuigen zwaarder dan 3500 kg moet u wel een afspraak maken.
-----------
Informatie van FEHAC
Het is goed mogelijk om een Nederlands kenteken te verkrijgen voor een zgn. 'schuurvondst' waarbij papieren etc. ontbreken.
Samen met een Bouwjaarverklaring van de Fehac ga je naar een RDW station voor een keuring van de motor.
Wij adviseren om hiervoor station Nieuwegein te kiezen omdat hier kundige/welwillende motormensen werken.
Voor een Bouwjaarverklaring hebben we foto's nodig van de voor- en achterkant, als wel de beide zijkanten van de motor.
Tevens duidelijke foto's nodig van het frame- en motorblok van de motor.
Voor een dergelijke veteraan motor kan men een donkerblauwe kentekenplaat aanvragen.
Informatie van RDW
Wanneer een motorfiets nooit eerder aantoonbaar geregistreerd geweest moet het voertuig getoetst worden aan de toelating- en permanente eisen ten tijde van datum eerste toelating (bouwjaar).
Het bouwjaar mag uit het identificatienummer worden bepaald met bijvoorbeeld zogenaamde decoderingslijsten van de fabrikant. Er mag ook andere documentatie kan worden gebruikt om de DET te bepalen.
Hiervoor kan gebruik worden gemaakt van:
- registrerende instantie in het land van herkomst
- een verklaring van de fabrikant, waaruit blijkt wanneer het voertuig is gefabriceerd;
- Het originele typeplaatje;
- Betrouwbare literatuur over de betreffende motorfiets, waarin is vermeld hoe het bouwjaar uit het identificatienummer kan worden bepaald;
- Een invoerdocument.
Van iedere motorfiets moet worden aangetoond dat het rechtmatig is verkregen.
Dit blijkt uit betrouwbare documenten. Hieraan is in elk geval voldaan wanneer het kentekenbewijs wordt overgelegd.
Toelatingseisen
Een motorfiets die in gebruik genomen voor 1 januari 1998 voldoet aan de toelatingseisen, als deze aan de permanente eisen (vergelijkbaar met de APK) voldoet.
De motorfiets moet technisch in goede staat zijn en dus voldoen aan de permanente eisen. Dit zijn de eisen ten aanzien van de verkeersveiligheid, zoals die worden gehanteerd bij de uitvoering van de Algemene Periodieke keuring, aangevuld met onder andere eisen ten aanzien van het geluid. De permanente eisen maken deel uit van de Regeling Voertuigen. De Regeling Voertuigen kunt u raadplegen via www.wetten.overheid.nl.
Onderzoek
Als het bovenstaande op uw motorfiets van toepassing is kunt u voor het verkrijgen van een Nederlands kentekenbewijs de voertuig voor een onderzoek bij een RDW-keuringsstation aanbieden. De vestigingsplaatsen van de keuringsstations, inclusief routebeschrijving, kunt u vinden via www.rdw.nl onder “locaties”.
Voor de reis van uw woonadres naar het keuringsstation en terug, kunt u gebruik maken van een ééndagskenteken.
Tenaamstelling:
Het motorfiets kan alleen op naam worden gesteld van een in Nederland wonend persoon (die persoonlijk aan RDW-loket moet verschijnen) of een in Nederland gevestigd rechtspersoon. Eventueel kunt u een bedrijf, dat door de RDW erkend is, machtigen om de tenaamstellingprocedure uit te voeren. De overige voorwaarden voor de tenaamstelling kunt u vinden op de website van de RDW, www.rdw.nl, onder “legitimeren”.
Afhandeling bij douane/belasting:
Na het onderzoek door de RDW kunt u de belastingzaken afhandelen op het douanekantoor dat in ieder RDW-keuringsstation is gehuisvest. Hier betaalt u de Belasting Personenauto's en Motorrijwielen (BPM). Informatie over de BPM regeling kunt u krijgen bij de BelastingTelefoon Auto. Het telefoonnummer is: 0800-0749 (gratis). Het internetadres is: www.belastingdienst.nl
Na het akkoord van de douane ontvangt u van de RDW het kentekenbewijs per post.
Keuringsafspraak maken
Via ons afsprakensysteem kunt u zelf een keuringsafspraak maken. U krijgt vervolgens een bevestigingsmail toegezonden. Via de dienst ‘Keuringsafspraak maken’ kunt u een keuring kiezen die op uw voertuig van toepassing is. U maakt een keuringsafspraak op een locatie, datum en tijdstip naar keuze.
http://burger.rdw.nl/keuringsafspraak/P ... fault.aspx
Keuren zonder afspraak
U kunt uw ingevoerde voertuig op werkdagen van 08.00 tot 12.00 uur zonder afspraak bij een RDW-keuringsstation aanbieden voor een kentekenonderzoek. Dit geldt voor voertuigen niet zwaarder dan 3500 kg. Voor voertuigen zwaarder dan 3500 kg moet u wel een afspraak maken.
-----------
Informatie van FEHAC
Het is goed mogelijk om een Nederlands kenteken te verkrijgen voor een zgn. 'schuurvondst' waarbij papieren etc. ontbreken.
Samen met een Bouwjaarverklaring van de Fehac ga je naar een RDW station voor een keuring van de motor.
Wij adviseren om hiervoor station Nieuwegein te kiezen omdat hier kundige/welwillende motormensen werken.
Voor een Bouwjaarverklaring hebben we foto's nodig van de voor- en achterkant, als wel de beide zijkanten van de motor.
Tevens duidelijke foto's nodig van het frame- en motorblok van de motor.
Voor een dergelijke veteraan motor kan men een donkerblauwe kentekenplaat aanvragen.
-
- Posts: 1611
- Joined: Thu Apr 28, 2011 4:14 pm
Re: Oldtimer zonder papieren
[zeg ook maar wat] hebben ze dat niet pas de nek omgedraaid? tijdje terug was er iets in het nieuws over oude auto's zonder papieren die niet meer op kenteken gezet konden worden [/zeg ook maar wat]
Re: Oldtimer zonder papieren
Erg toevallig dat ie het ook weer zonder papieren verkoopt, of niet?mercury-capri wrote:Hij claimt dat hij ook zonder papieren gekocht heeft?
Als de prijs niet hoger is dan de waarde van de onderdelen + oud ijzer, dan loop je weinig risico. Als de prijs beduidend hoger is, dan goed je huiswerk doen
Re: Oldtimer zonder papieren
Je loopt inderdaad het risico dat ie gejat is.
Ik heb zelf ook 2 jaar geleden een oude motor gekocht zonder papieren, gewoon totaal niets.
Ding kwam uit 1966 wat ik zelf met wat andere uit heb moeten zoeken (via een stel Amerikanen)
Alles eigenlijk maar heel simpel en basic op papier gezet en zelf uitgeprint, de vorige eigenaar gebeld, en even gevraagd hoe hij aan de motor kwam. (hij had hem van een boer gekocht, in 1e instantie kocht hij hem voor de onderdelen aangezien hij race'te met zo'n zelfde motor)
Dus hem het hele verhaal laten schrijven en hij heeft naar mij gemailt, vervolgens geprint en meegegeven, veel meer kon ik niet doen.
De motor kwam zonder probleem door de keuring, nieuw kenteken gegeven (uiteraard wel met bouwjaar 1966) , en that's it.
Naar mijn idee is het geen enkel probleem, je moet alleen zorgen voor zoveel mogenlijk informatie, en hopen dat hij niet als gejat geregistreerd staat. Dat is je grootste zorg.
Ik heb zelf ook 2 jaar geleden een oude motor gekocht zonder papieren, gewoon totaal niets.
Ding kwam uit 1966 wat ik zelf met wat andere uit heb moeten zoeken (via een stel Amerikanen)
Alles eigenlijk maar heel simpel en basic op papier gezet en zelf uitgeprint, de vorige eigenaar gebeld, en even gevraagd hoe hij aan de motor kwam. (hij had hem van een boer gekocht, in 1e instantie kocht hij hem voor de onderdelen aangezien hij race'te met zo'n zelfde motor)
Dus hem het hele verhaal laten schrijven en hij heeft naar mij gemailt, vervolgens geprint en meegegeven, veel meer kon ik niet doen.
De motor kwam zonder probleem door de keuring, nieuw kenteken gegeven (uiteraard wel met bouwjaar 1966) , en that's it.
Naar mijn idee is het geen enkel probleem, je moet alleen zorgen voor zoveel mogenlijk informatie, en hopen dat hij niet als gejat geregistreerd staat. Dat is je grootste zorg.
-
- Posts: 1611
- Joined: Thu Apr 28, 2011 4:14 pm
Re: Oldtimer zonder papieren
toch ergens gehoord; http://www.fiatblog.nl/?p=8309
maar ook vrij gauw weer teruggedraaid; http://www.fiatblog.nl/?p=9616
maar ook vrij gauw weer teruggedraaid; http://www.fiatblog.nl/?p=9616
Re: Oldtimer zonder papieren
zorg dat je een aankoopverklaring krijg van de vorige eigenaar, met daarbij een kopie van zijn id bewijs.
Op de bon moet de reden staan van het ontbreken van de papieren ,de aanschafprijs en de nummers die ergens op de auto staan en een handtekening.
kijk goed of er niet duidelijk gerommeld is met de plaatjes op de body , deze worden grondig onderzocht bij de rdw, bij twijfel wordt de politie ingeschakeld en dan word het een langdradig en vervelend verhaal.
zorg dat je zoveel mogelijk documentatie meeneem van de auto zoals fotos of een brochure om het bouwjaar aan te kunnen tonen
succes !
Op de bon moet de reden staan van het ontbreken van de papieren ,de aanschafprijs en de nummers die ergens op de auto staan en een handtekening.
kijk goed of er niet duidelijk gerommeld is met de plaatjes op de body , deze worden grondig onderzocht bij de rdw, bij twijfel wordt de politie ingeschakeld en dan word het een langdradig en vervelend verhaal.
zorg dat je zoveel mogelijk documentatie meeneem van de auto zoals fotos of een brochure om het bouwjaar aan te kunnen tonen
succes !
-
- Posts: 370
- Joined: Sun Nov 14, 2010 7:24 pm
Re: Oldtimer zonder papieren (nu met extra vraagje ;)
Hoi,
Bedankt voor de snelle reply's
Ik weet nu meer.
Hij heeft geen papieren, maar wel aankoopbon van vorige eigenaar
was van een garage die failliet is gegaan.
Nu mijn andere vraag.
Zaterdag wil ik de auto gaan kijken en eventueel starten etc.
Auto heeft bijna 15 jaar stil gestaan .
Wat kan ik het beste doen/chekken voordat ik het ga starten?
Ik neem een accu mee, en wat benzine.
Ik zat de te denken gewoon accu aansluiten beetje benzine in de carb. gooien en gaan met die banaan
Bedankt voor de snelle reply's
Ik weet nu meer.
Hij heeft geen papieren, maar wel aankoopbon van vorige eigenaar
was van een garage die failliet is gegaan.
Nu mijn andere vraag.
Zaterdag wil ik de auto gaan kijken en eventueel starten etc.
Auto heeft bijna 15 jaar stil gestaan .
Wat kan ik het beste doen/chekken voordat ik het ga starten?
Ik neem een accu mee, en wat benzine.
Ik zat de te denken gewoon accu aansluiten beetje benzine in de carb. gooien en gaan met die banaan
Re: Oldtimer zonder papieren (nu met extra vraagje ;)
Bij zo lang stilstaan kan je verwachten dat je werk hebt aan de motor, al was het maar vervangen van alle pakkingen, leidingen, ontstekingsdelen, bedrading etc. M.i. is het niet relevant of ie wel of niet start. Hooguit of de krukas nog rond gaat.
Verder kan je ervan uitgaan dat je alles aan de remmerij kan vervangen. Als het al niet lek is, dan zal je er binnen de kortste keren doorheen trappen, dat kan je beter voor zijn
Verder kan je ervan uitgaan dat je alles aan de remmerij kan vervangen. Als het al niet lek is, dan zal je er binnen de kortste keren doorheen trappen, dat kan je beter voor zijn
Re: Oldtimer zonder papieren (nu met extra vraagje ;)
Helemaal mee eens, maar aan de andere kant kun je ook geluk hebben.sjak_brak wrote:Bij zo lang stilstaan kan je verwachten dat je werk hebt aan de motor, al was het maar vervangen van alle pakkingen, leidingen, ontstekingsdelen, bedrading etc. M.i. is het niet relevant of ie wel of niet start. Hooguit of de krukas nog rond gaat.
Verder kan je ervan uitgaan dat je alles aan de remmerij kan vervangen. Als het al niet lek is, dan zal je er binnen de kortste keren doorheen trappen, dat kan je beter voor zijn
Ik zou eerst kijken of hij voorzien is van alle sappen.
Olie etc.
Daarna kijken of er geen water bij de olie zit. Duidt op lekke koppakking.
Als er helemaal geen olie inzit zou ik hem laten staan. Een motor zonder olie is nooit goed. Mits daar de prijs naar is natuurlijk
Je zou in plaats van benzine een bus carbreiniger mee kunnen nemen en dat erin spuiten.
Maakt meteen de carb schoon en helpt het snelle starten.
Laat ons weten hoe het afloopt.
Re: Oldtimer zonder papieren (nu met extra vraagje ;)
Ligt er ook helemaal aan hoe hij weg is gezet, staat ie buiten in weer en wind, onder een afdakje, in een koude loods, in een loods die altijd op tempratuur wordt gehouden..
Maar 'even' starten zit er vaak niet in hoor als een motor zolang heeft stilgestaan, drab in de carburateurs, als je pech hebt vast zittende zuiger, als je nog meer pech hebt uitgedroogde keerringen, en noem maar op.
Proberen kan altijd, maar onthoud wel dat je een risico neemt op (meer) motorschade.
Wat je zoiezo moet doen is de bougie's eraf halen, en wat WD40 in de cilinders spuiten voordat je de boel rond gaat gooien.
e.v.t. ook even eerst starten met de bougie's eruit, en als alles dan mooi ronddraait kan je de bougie's erin doen en hopen dat hij start.
Je zou e.v.t. ook wat WD40 in de carb/inlaat kunnen spuiten zodat de klepjes ook wat smeersel hebben.
Liefst ook het kleppendeksel eraf halen en wat motorolie over de kleppentrein gooien.
Al met al is het een heel werk als je zo min mogenlijk risico wilt lopen met de motor.
Nog meer werk zou het zijn om de hele motor uit elkaar te halen, maargoed, dat ligt er maar net aan hoe de motor weg is gezet.
Droog in een warme loods zou ik het wel aandurven, maar in ieder geval bougie's eraf halen en WD40 in de cilinders spuiten, dat is denk wel het belangrijkste.
Maar 'even' starten zit er vaak niet in hoor als een motor zolang heeft stilgestaan, drab in de carburateurs, als je pech hebt vast zittende zuiger, als je nog meer pech hebt uitgedroogde keerringen, en noem maar op.
Proberen kan altijd, maar onthoud wel dat je een risico neemt op (meer) motorschade.
Wat je zoiezo moet doen is de bougie's eraf halen, en wat WD40 in de cilinders spuiten voordat je de boel rond gaat gooien.
e.v.t. ook even eerst starten met de bougie's eruit, en als alles dan mooi ronddraait kan je de bougie's erin doen en hopen dat hij start.
Je zou e.v.t. ook wat WD40 in de carb/inlaat kunnen spuiten zodat de klepjes ook wat smeersel hebben.
Liefst ook het kleppendeksel eraf halen en wat motorolie over de kleppentrein gooien.
Al met al is het een heel werk als je zo min mogenlijk risico wilt lopen met de motor.
Nog meer werk zou het zijn om de hele motor uit elkaar te halen, maargoed, dat ligt er maar net aan hoe de motor weg is gezet.
Droog in een warme loods zou ik het wel aandurven, maar in ieder geval bougie's eraf halen en WD40 in de cilinders spuiten, dat is denk wel het belangrijkste.
Re: Oldtimer zonder papieren (nu met extra vraagje ;)
je zou ook wat olie met benzine kunnen mengen en dat in je cylinders spuiten, heb je en smering en wat damp om te ontbranden.
maarja of de motor blijft lopen of alleen een poging tot aanslaan wil geven....
eerst idd ff checken of de motor loszit lijkt me handiger.
maar met de accu kun je wel de electric controleren
lijstje van klusjes kan eindeloos kunnen zijn
rubber slangen, rubbers ophanging, rubbers draaiende delen
vloeistoffen
vloeistofreservoirs vol drab of roest
blok en bak uit elkaar, schoonmaken en in elkaar
bandjes
roest op bekende plekken
deurrubbers, kofferbakrubber
koelsysteem vol of lek (vol kan ook net afgevuld zijn, dus goed lijken)
Maar veel plezier met het bekijken....we zijn benieuwd
maarja of de motor blijft lopen of alleen een poging tot aanslaan wil geven....
eerst idd ff checken of de motor loszit lijkt me handiger.
maar met de accu kun je wel de electric controleren
lijstje van klusjes kan eindeloos kunnen zijn
rubber slangen, rubbers ophanging, rubbers draaiende delen
vloeistoffen
vloeistofreservoirs vol drab of roest
blok en bak uit elkaar, schoonmaken en in elkaar
bandjes
roest op bekende plekken
deurrubbers, kofferbakrubber
koelsysteem vol of lek (vol kan ook net afgevuld zijn, dus goed lijken)
Maar veel plezier met het bekijken....we zijn benieuwd