geriviserde motor eerste start niet willen lopen, NU WEL!

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
duster440
Posts: 228
Joined: Mon May 21, 2007 7:55 pm

Re: geriviserde motor eerste start niet willen lopen

Post by duster440 »

boyanka wrote:8) denk toch ook dat je ontsteking 180 graden verkeerd staat, je nokkenas maakt namelijk2 slagen tov je krukas
bijna goed.....

....alleen net andersom

:P
gert
Posts: 3763
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: geriviserde motor eerste start niet willen lopen

Post by gert »

kleppen zijn goed, motor heeft goed compressie.

als de eerste cilinder op begin arbeid staat, en de rotor naar de eerste cil. wijst, hoe kan dan de timing 180 graden verkeerd staan?
camaro67
Posts: 1181
Joined: Wed Nov 09, 2005 7:31 pm

Re: geriviserde motor eerste start niet willen lopen

Post by camaro67 »

dat staat die dan niet, dan staat hij goed
maar klopt het merkteken wel als de zuiger bovenaan staat
Lennard
Posts: 3520
Joined: Mon Feb 06, 2006 3:57 pm

Re: geriviserde motor eerste start niet willen lopen

Post by Lennard »

ik had het bij mijn blok ook zoiets soortgelijks .
Bij mij bleek de ontsteking toch veel te laat te staan. na deze verdraaid te hebben liep ie gewoon

Groeten Lennard
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: geriviserde motor eerste start niet willen lopen

Post by sjak_brak »

Misschien iets anders dat je over het hoofd hebt gezien? Bv verkeerde draairichting aangehouden bij plaatsen bougiekabels, of bv cilinderbank 1 en 2 verwisseld :?:
gert
Posts: 3763
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: geriviserde motor eerste start niet willen lopen

Post by gert »

dat is het ook niet.
het enige wat ik nog kan bedenken is dat de rotor, niet exact naar cil 1 wijst als de merktekens overeenkomen, hij wijst tussen 1 en 2 in.
en als je dan de verdeler verdraait om dat te compenseren gaat de timing een beetje vervroegen of verlaten.
ik ga vandaag nog een keer proberen, alles opnieuw instellen, tenminste ,als het nog droog wordt.
Speedy18
Posts: 573
Joined: Thu Mar 02, 2006 8:38 am

Re: geriviserde motor eerste start niet willen lopen

Post by Speedy18 »

Daar zit ook je hele probleem, de rotor moet niet naar cilinder 1 wijzen, maar moet met ca 32º voorontsteking meer naar cilinder 2 wijzen dan naar cilinder 1. Heb je wel de juiste volgorde, Chevy is 1-8-4-3-6-5-7-2 waarbij de linker cilinderbank dus bestuurderskant cilinder 1, 3, 5 en 7 zijn vanaf de voorkant van de auto gezien en de rechterbank 2, 4, 6 en 8 vanaf de vookant gezien.

Overigens moet Wander toch ook de oplossing kunnen bedenken...
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: geriviserde motor eerste start niet willen lopen

Post by kn@pestaart »

De rotor moet iets voor de 1e cilinder staan... En het lijkt me vrij logisch dat de ontsteking vervroegt of verlaat als je de verdeler draait... :P
Als je de draaiing met de verdeler niet kan maken moet je proberen hem een tandje terug te zetten... Verdelerhuis eruit trekken en een tandje terug in de nokkenasoverbrenging plaatsen...
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: geriviserde motor eerste start niet willen lopen

Post by MotiV8 »

Hmmm door Wander he..........
Kan me nog een gevalletje met een blok van Rocking Ramon herinneren........
Liep ook niet zo lekker.........zaten Rhoads lifters in dachten ze....... want hij tikkerde er vrolijk op los.........
Zelfs nog een paar test runs mee gemaakt (Brustem) onder het mum van moet nog inlopen.....
Bleek dat Wander de distributie niet goed getimed had ( iets met merktekentjes.. :?: ).........& Rhoads lifters zaten er niet in....
Gevolg wat schade in het blok............. :oops: :oops:
Dus.........

Motivatie....check & dubbel check.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: geriviserde motor eerste start niet willen lopen

Post by Corp »

waarom moet de rotor naar cyl 1 wijzen? Dat is wel zo'n kolder, het is volledig arbitrair waar hij heen wijst tenzij je het echt zo wilt. Gewoon de verdeler erin steken en de rotor draaien totdat hij ook de oliepomp pakt en helemaal zit. Kijken waar de rotor heen staat met cyl 1 op TDC en dan simpelweg die als #1 gebruiken, wil je dat niet dan ff met de prime tool of een lange schroevendraaier de oliepomp as zo verdraaien dat je de verdeler op een andere cyl kunt steken, of de verdeler zo zetten als je wilt met de rotor, hij gaat dan niet helemaal naar beneden dus let erop dat de rotor iets te vroeg kloksgewijs staan en later komt te zitten, startmotor ff rond bumpen en bam het ding zakt er vanzef in. Starten en slopen maar.

Als het dan alleen nog pruttelt zit de nokkenstok er verkeerd in
akaQ
Posts: 322
Joined: Wed Jun 17, 2009 8:13 pm

Re: geriviserde motor eerste start niet willen lopen

Post by akaQ »

wat corp zegt, en als hij loopt ff je distributeur draaien tot hij lekker loopt. lampje dr bij en afstellen maar. zo moeilijk is het niet
gert
Posts: 3763
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: geriviserde motor eerste start niet willen lopen

Post by gert »

niet zeiken over Wander, want die heeft me geweldig geholpen!
verder heb ik zelf de ontsteking getimed, want Wander werkt alleen met MSD, hij haat contactpuntjes! ik weet niet waarom, want geheel Amerika reed in de sixties met puntjes zonder problemen.

corp, als de merktekens overeenkomen , en de cilinder op bdp eind compressie staat , kan de rotor niet anders dan naar 1 wijzen. of ik dat nou wil of niet.

maar ik begin ook te denken dat de nokkenas verkeerd zit.......
chevycaprice91
Posts: 653
Joined: Sat Oct 03, 2009 7:26 pm

Re: geriviserde motor eerste start niet willen lopen

Post by chevycaprice91 »

Zit er wel vaste spanning op je ontsteking?bij starten krijgt de onsteking even de volle 12v van de startmotor.

En dan via de weerstand tenminste bij oudere autos,heb het zelf ook een keer gehad plofte hij alleen bij het starten,en bij het stoppen met starten had de ontsteking geen spanning meer.

Mischien is dat het succes ermee.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: geriviserde motor eerste start niet willen lopen

Post by Corp »

gert wrote:
corp, als de merktekens overeenkomen , en de cilinder op bdp eind compressie staat , kan de rotor niet anders dan naar 1 wijzen. of ik dat nou wil of niet.
Echt wel, de rotor as is het enige dat met 't tandwiel verbonden is, die kun je op elke tand steken... hij gaat er echter maar op 2 posities helemaal in als ook de oliepomp as gepakt wordt, dat is gewoon een plat eind aan de as, net als een platte schroevendraaier zeg maar. Die kan er dus op 2 manieren in, op ALLE andere posities gaat de verdeler niet helemaal naar beneden.

pomp met as:

Image

Losse tussenasje wat er tussen gaat is net zo, mannelijk/vrouwelijk.

Verdeler:

Image

Als wander die kletskoek verkoopt dat het maar op 1 manier past dan kan hij er beter vanaf blijven want dan begrijp je zelfs dat elementaire niet.

Is de bobine wel op S van de starter aangesloten zodat je bij starten volle 12V erop hebt staan en niet de afgezwakte spanning vanaf de ballast? Met zo'n laf vonkje wil hij anders niet starten want bij starten trek je de systeemspanning zo naar 10V en dan heb je aanzienlijk minder nog met de ballast er tussen.

18436572 is de ontstekings volgorde met de klok mee van bovenaf gezien
gert
Posts: 3763
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: geriviserde motor eerste start niet willen lopen

Post by gert »

in de auto zat een 6 cilinder, en daar had ik nooit start problemen mee, en aan de bedrading is niks veranderd, alleen een andere startmotor, met dezelfde 2 draden aan de solenoid.
ik gebruik ook dezelfde bobine.
maar ik kan proberen een draadje naar +bobine en +accu te leggen.

en nogmaals, het was niet Wanders idee, maar van mijzelf, en zo staat het ook in het werkplaatshandboek.
Post Reply