Magnum V8 Info

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
kooscoe
Posts: 333
Joined: Sun Jun 06, 2004 8:54 pm

Magnum V8 Info

Post by kooscoe »

Ik zoek informatie over te kwaliteit van de Chrysler/Dodge/Jeep 5.2 en 5.9 Magnum V8 Motoren en automaat.
Voor mijn Jeep Grand Slam Wagoneer wil een andere motor en ik dacht dan aan een eind jaren 90 begine 2000 motor.
Ik wil er een beetje een moderne look aan geven.
Maar ik heb geen enkele ervaring met Mopar motoren en automaten.

Alle info welkom. :)
gerrutcamaro
Posts: 1611
Joined: Thu Apr 28, 2011 4:14 pm

Re: Magnum V8 Info

Post by gerrutcamaro »

ik heb een ram gehad met zo'n magnum v8, vond hem traag & dorstig, als je de keuze hebt zou ik voor iets moderners kijken ipv zo'n opgeleukt jaren 60 ding
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Magnum V8 Info

Post by sjak_brak »

Automaat: de overdrive 4-bakken zijn soms wat zwak, maar ook dat is te verhelpen met wat kleine aanpassingen.

Prima motoren, en is genoeg performance-spul voor te krijgen. In standaard vorm niet al te indrukwekkend, maar dat geldt natuurlijk net zo goed ook voor de Fomoco & GM 8-cilindertjes uit die periode.

Mooi strokerkitje en blowertje erop, en knallen met die hap.

Is ook best wat leesvoer over te vinden.

Image

Image

Image

Image

Image
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: Magnum V8 Info

Post by boyanka »

:D mopar is natuurlijk wel degelijk
indy408
Posts: 25
Joined: Fri Jan 08, 2010 7:27 am

Re: Magnum V8 Info

Post by indy408 »

Goede keus :D


Het zijn erg betrouwbare motoren en bakken.

Ik sleutel nu zo`n 8 jaar aan deze motoren en kan zeggen dat ze goed zijn.Ik heb zelf een stroker in een Dodge pickup liggen en kan je zeggen dat deze goed van z`n plek komt.
Als je 1 keer per jaar de filter en olie verwisseld van een 46re transmissie dan gaat deze ook lang mee. Onderhoud is alles.


Waar je wel even om moet denken dat als je een motor en bak van na 1996 gebruikt dat je de computer ook mee overzet. De controle van de bak gaat via de computer.
Ik heb trouwens nog wel redelijk wat onderdelen liggen van een magnum motor, waaronder nog een complete draadboom voor de motor en bak.

Als je nog specifieke vragen hebt hoor ik het wel,

Groetjes

Martin
kooscoe
Posts: 333
Joined: Sun Jun 06, 2004 8:54 pm

Re: Magnum V8 Info

Post by kooscoe »

Bedankt voor de info, het ziet er veel belovend uit. :)
Is ook mooi om te weten dat er ook zoveel boeken over de mopar motoren zijn.
Ik heb nog een 5L chevy motor met TH200-4R liggen en wilde die ombouwen tot een TPI met Vortec kopen Voor de Jeep. Vind de TPI setup wel erg mooi staan onder de motorkap. Maar als je zo uitrekend wat het alleen al aan onderdelen kost is het wel net zo verstandig een jongere motor te kopen die al de nodige pk's heeft.
Ik vind het eigenlijk ook wel cooler lijken om ook een moderne Jeep motor in de oude Jeep te zetten.
Een 5.7 Hemi was natuurlijk super maar dan spreek je wel over een veel hogere prijskaartje.
Een 5.9 magnum heeft ongeveer 245 hp (183 kW) en 345 lb•ft (468 N•m) dat vind ik perfekt voor een dagelijkse auto.
De bedoeling is wel dat ik op gas ga rijden. Hoeveel PK zal ik eventueel moeten inleveren op gas?
Ik ben ook erg benieuwd naar welke automaten er zijn en de overbrengingen van de automaat?
Mijn TH200-4R is met de vierde versnelling nog even gunstiger dan de TH700. 200= 2.74/1.57/1.00/0.67 700= 3.06/1.62/1.00/0.70

De achteras heeft nu een 3.08 overbrenging en de band dia is 29inch.
Waar zit ongeveer de de beste toeren band met de pk's bij de Magnum 5.9
Bij de chevy kwam ik op 2000 toeren bij 120km met deze bandenmat, achteras en automaat.
Ik wil proberen alles zo gunstig mogelijk op mekaar af te stemmen. Genoeg overbrenging om lekker weg te rijden en ook weer lage toeren om het brandstof verbruik voor en dagelijkse auto laag te houden.

Ik vraag me ook af hoe het zit met de pk's als je 120km/u rijd. Door de luchtweerstand heb je natuurlijk meer vermogen nodig. Welke pk's gebruik je dan? (natuurlijk die in de motor,voor de wakkere onder ons :lol: ) Gaat meer om de toeren en versnelling en zo.

Martin jij bent toch ook aan het dragracen met je dodge pickup? Ik ken je via Arnold.

Groeten Koos
Last edited by kooscoe on Sun Mar 11, 2012 4:07 pm, edited 3 times in total.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Magnum V8 Info

Post by sjak_brak »

kooscoe wrote:Een 5.9 magnum heeft ongeveer 245 hp (183 kW) en 345 lb•ft (468 N•m) dat vind ik pervekt voor een dagelijkse auto.
De bedoeling is wel dat ik op gas ga rijden. Hoeveel PK zal ik eventueel moeten inleveren op gas?
Ligt er een beetje aan wat voor installatie, opbouw etc. Met single-fuel mixer-verdamper lever je weinig in, en je kan het verlies beperken door bv wat zaken als timing compressie e.d. optimaal te maken voor gas. Met gasinjectie kan je zelfs vermogen winnen afhankelijk van type installatie e.d., maar heeft als nadeel dat er een benzinesysteem aanwezig moet zijn voor koudstart.
kooscoe
Posts: 333
Joined: Sun Jun 06, 2004 8:54 pm

Re: Magnum V8 Info

Post by kooscoe »

Super info Sjak_brak :) Mooi te weten dat Gas niet perse vermogen moet kosten.
Een koud start benzineinjectie is ook een beetje waar ik voor wil gaan.
Ik probeer een complete auto/truck te vinden die al op gas rijd. (schade auto) Dan heb ik alles voorhanden om de motor om te zetten naar je Wagoneer.
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: Magnum V8 Info

Post by boyanka »

:? waarom wil je koudstart op benzine? Is slechter voor je olie en blok
kooscoe
Posts: 333
Joined: Sun Jun 06, 2004 8:54 pm

Re: Magnum V8 Info

Post by kooscoe »

boyanka wrote::? waarom wil je koudstart op benzine? Is slechter voor je olie en blok
Wist ik niet. Waarom? Op gas is hij toch ook koud.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Magnum V8 Info

Post by sjak_brak »

Gas verdunt je olie niet, gas zorgt niet voor zwarte aanslag in je verbrandingskamer.

Bij een gasinjectie-systeem moet de boel een bepaalde temperatuur bereikt hebben ivm oa bevriezing injectoren, vandaar dat die systemen een (korte) koudstart/warmloop op benzine hebben (bij warm weer paar honderd meter, bij erg koud weer kan dat oplopen tot 1,5-2km)

Als je voor mixer/verdamper-systeem gaat (bv klassieke Impco installatie), dan heb je de benzine sowieso niet nodig, behalve als je in Spanje, Scandinavie, Liechtenstein en buiten Europa/Turkije wilt rijden met de wagen.
Post Reply