Gevalletje pech op de snelweg

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Champy
Posts: 196
Joined: Wed Sep 29, 2010 9:38 pm

Gevalletje pech op de snelweg

Post by Champy »

Ik reed gisteren van Eindhoven naar Tilburg, zoals ik bijna iedere dag doe, met mijn Camaro. Opeens klonk er een superharde tik uit de motorruimte, de motorkap en alles begon te trillen. Ik was toevallig 50 meter van een tankstation, dus snel daar de parkeerplaats opgeschoten. Toen ik stopte viel de motor meteen uit. Meteen de motorkap open, niks te zien. Motor weer gestart, dit ging moeizaam, maar het ging nog. Weer klonk er bij iedere slag een harde tik bij een cilinder, dus motor maar snel uitgezet. ANWB gebeld, aardige man die me kwam helpen, maar die kon helaas ook niks voor me betekenen. Hij dacht dat de zuigerstang kapot was van een cilinder, en dat kunnen zij natuurlijk niet repareren langs de snelweg. Sleepwagen geregeld en met de sleep mee naar huis.
Nu zal het er toch van moeten komen dat het blok open moet. Ik zou dit graag zelf willen doen (arme student), maar heb totaal geen ervaring hiermee. Ik heb wel gehoord dat het 350 blok dat er in ligt een makkelijk blok is om aan te sleutelen, gereedschap is ook geen probleem, en manuals zijn aanwezig.
Heeft iemand ervaringen en tips voor als je voor het eerst een blok open maakt? Alles labelen, netjes opbergen, foto's maken ed lijkt me niet meer dan logisch, maar weet je nog iets, help me. Alle tips worden op prijs gesteld!

Antoine
Mikeyy25
Posts: 332
Joined: Fri Dec 18, 2009 4:59 pm

Re: Gevalletje pech op de snelweg

Post by Mikeyy25 »

Heb zelf een DVD van "BoxWrench Basic Engine Building"

Gewoon het filmpje volgen en nadoen :lol:
Staat ook vast wel wat van op Youtube.


Mike
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Gevalletje pech op de snelweg

Post by Corp »

gemakkelijker om gewoon de motor te wisselen, als de drijfstang werkelijk kapot is dan is het blok zo goed als zeker ook kapot, alles slaat dan naar de mallemoeren, cilinderwand,misschien de krukas beschadigd enz enz.
Last edited by Corp on Tue Jul 10, 2012 11:54 pm, edited 1 time in total.
Thompson
Posts: 703
Joined: Fri Oct 01, 2010 11:14 am

Re: Gevalletje pech op de snelweg

Post by Thompson »

Mikeyy25 wrote:Heb zelf een DVD van "BoxWrench Basic Engine Building"

Gewoon het filmpje volgen en nadoen :lol:
Staat ook vast wel wat van op Youtube.


Mike
Die is ook aanwezig :)
kruis
Posts: 84
Joined: Sun Jun 19, 2011 3:20 pm

Re: Gevalletje pech op de snelweg

Post by kruis »

trek eerst het carter er onderuit, als je echt een gebroken zuigerstang hebt kan je beter een nieuw blok zoeken.
dat zie je dan gauw genoeg.
Het kan ook zijn dat er een drijfstanglager uitgelopen is, met een beetje geluk is je krukas niet beschadigd, en kan je met n nieuw setje lagers weer de weg op zonder het blok eruit te lepelen, dus als alles nog vastzit alle lagerkappen demonteren en lagers bekijken.
Als alles aan de onderkant er goed uitziet, is er waarschijnlijk een klep gebroken, of is hij op de zuiger gevallen doordat spietje of veer de geest heeft gelaten.

Maar ik ben bang dat ie overleden is :oops:
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Gevalletje pech op de snelweg

Post by BigBlockMopar »

Een drijfstang gaat niet zomaar stuk (zelfs niet bij zo'n Chevy-ding volgens mij :D ) en als zoiets gebeurt dan hoor je niet alleen maar een 'tik' onder de kap. Dan hoor je wel wat meer gebeuren daaronder. :)
Er zal waarschijnlijk gewoon een stoterstangetje krom naast een lifter liggen ofzo.

Even de kleppendeksels eraf halen en je ziet dat snel genoeg.
Champy
Posts: 196
Joined: Wed Sep 29, 2010 9:38 pm

Re: Gevalletje pech op de snelweg

Post by Champy »

BigBlockMopar wrote:Een drijfstang gaat niet zomaar stuk (zelfs niet bij zo'n Chevy-ding volgens mij :D ) en als zoiets gebeurt dan hoor je niet alleen maar een 'tik' onder de kap. Dan hoor je wel wat meer gebeuren daaronder. :)
Er zal waarschijnlijk gewoon een stoterstangetje krom naast een lifter liggen ofzo.

Even de kleppendeksels eraf halen en je ziet dat snel genoeg.
Kleppendeksels zijn er af geweest, en daaronder was alles prima in orde, dus daar ligt het helaas niet aan.
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Gevalletje pech op de snelweg

Post by BigBlockMopar »

Dan zit er weinig op dan dieper de motor in te gaan. Of gewoon een ander blokkie regelen en dat in een middagje overhangen.
Bushman
Posts: 15
Joined: Thu Mar 01, 2012 5:49 pm

Re: Gevalletje pech op de snelweg

Post by Bushman »

Heb je hem al eens op rollen gezet en een maat laten "rijden" terwijl jij het blok bekijkt. Als de klik er dan komt dan zie je misschien wat bewegen...

Simpelste oplossing is inderdaad nieuw blokkie kopen maar ik denk dat dit een dure oplossing is.
Brutus II
Posts: 81
Joined: Sat Nov 26, 2011 12:28 pm

Re: Gevalletje pech op de snelweg

Post by Brutus II »

mijn broertje had ook een harde tik in de motor maar dat blijken de hydrolyse klep stoters te zijn.
Donkey
Posts: 64
Joined: Sun Jan 01, 2012 4:07 pm

Re: Gevalletje pech op de snelweg

Post by Donkey »

ook de balancer al goed bekeken,als die uit het rubber is gescheurd krijg je ook de meest vreemde klappen en tikken,in ieder geval succes hoop voor je dat het meevalt.
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: Gevalletje pech op de snelweg

Post by Renev »

Champy wrote:Sleepwagen geregeld en met de sleep mee naar huis.
En nu je bak ook kapot als je een automaat hebt?????
Hoever en hoe hard (snelheid) ben je gesleept????
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: Gevalletje pech op de snelweg

Post by boyanka »

8) ik denk dat een sleper heus wel weet dat ie de aandrijfas los moet gooien
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: Gevalletje pech op de snelweg

Post by Renev »

boyanka wrote:8) ik denk dat een sleper heus wel weet dat ie de aandrijfas los moet gooien

Nouuuu dat durf ik je nog niet zo snel na te zeggen :o :eek:
Champy
Posts: 196
Joined: Wed Sep 29, 2010 9:38 pm

Re: Gevalletje pech op de snelweg

Post by Champy »

Nee was geen sleep, stond gewoon in z'n geheel op de wagen
Post Reply