Maximaal vermogen TH350

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
69GTO-jr
Posts: 445
Joined: Mon Mar 21, 2005 10:10 pm

Maximaal vermogen TH350

Post by 69GTO-jr »

Heeft iemand een idee van wat een standaard TH350 ongeveer aan vermogen aan kan?

ik heb een TH350 met shiftkit.

ik heb de bak tijdens een revicie "Hi-perf" laten maken en dat is binnen 1 jaar 2X kapot gegaan met mijn ca. 250pk 350cui.
de bak is nu weer origineel op de shiftkit na, en heb geen problemen meer.

maar ben bezig met een sneller blokje (ca. 400pk/530Nm) maar vraag me af of de standaard TH350 daar sterk genoeg voor is?
anders moet ik een andere oplossing zoeken ;)

groeten,
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: Maximaal vermogen TH350

Post by boyanka »

8) als je veel drift en spint dan is ie zo kapot
meganix
Posts: 151
Joined: Mon Aug 30, 2010 6:09 pm

Re: Maximaal vermogen TH350

Post by meganix »

volgens de revisie boer waar ik ze tegenwoordig heen breng moet het tot 800 pk nog goed gaan als hij echt in goede staat en origineel is. maar k heb t nog niet geprobeerd :P licht er wel aan hoe zwaar de auto is waar hij in komt enz.
over een th350. Een th400 moet sterker zijn maar vreet meer vermogen op. een th700 zou netzo sterk als een th350 zijn

je moet je bak alleen niet bij elferink laten reviseren want dan is de kans groot dat ie niet goed gefixt word is mijn ervaring. van de 4 keer alleen de 1e keer een echt goede bak terug gekregen.

maargoed dat is mijn ervaring tot nu toe. weet niet of er nog anderen met andere ervaringen zijn.
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Maximaal vermogen TH350

Post by Pavement Pounder »

Koppel en tractie is wat een bak molt.
Een standaart (niet versleten) 350 kan nog heel wat aan.
Een shiftkit verlengt de levensduur ook ivm minder remband slijtage.
Zit er een standaart converter in ?
David - 71 camaro
Posts: 1054
Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm

Re: Maximaal vermogen TH350

Post by David - 71 camaro »

Een goed werkende bak zal dat best een tijd volhouden, afhankelijk van factoren zoals hierboven genoemd. Er zijn een paar 'trucs' om het beter geschikt te maken voor een sterkere blok en/of sportievere rijstijl, oa:

De standaard race, vervangen voor een geharde.
Image

Het aantal bussen in de sun gear te verdubbelen van 2 naar 4.
Image

frictieplaten van de 3 de versnelling dual feeden, krijgen zo oliedruk van 2 kanten ipv maar 1.
Image

Je kan ook het aantal frictieplaten vergroten, door de zuiger af te draaien en een extra set erbij te plaatsen.
Image

Hardere shifts kunnen ook met een paar interne aanpassingen bereikt worden, zonder gebruik van een shiftkit. Er zijn wel een paar goede 'reprogramming' kits, die een aantal tekortkomingen van zo'n bak oplossen, bv deze die ik nu aan het inbouwen ben in een TH350 (op links):
Image
En voor de rest, net als bij elke opbouw, zorgen dat de toleranties goed zijn en dat er schoon wordt gewerkt.

Overigens, vreet een TH400 alleen meer energie bij het optrekken, vanwege de iets grotere massa van bepaalde trommels en andere onderdelen. Bij een constante snelheid is het energieverbruik hetzelfde. Sterker nog, een TH400 zal zelfde en soms nog snellere tijden op de 1/4 mile geven, doordat er veel minder drag is op de platen van de 3de versnelling dan bij een TH350, die wel meedraaien bij 1 en 2.

Wat ging er overigens mis met je bak?
69GTO-jr
Posts: 445
Joined: Mon Mar 21, 2005 10:10 pm

Re: Maximaal vermogen TH350

Post by 69GTO-jr »

Pavement Pounder wrote:Koppel en tractie is wat een bak molt.
Een standaart (niet versleten) 350 kan nog heel wat aan.
Een shiftkit verlengt de levensduur ook ivm minder remband slijtage.
Zit er een standaart converter in ?
Voor zover ik weet is het de originele converter wat zou een geschikte zijn? Het gaat om een 1979 Camaro en wil street/strip..
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Maximaal vermogen TH350

Post by sjak_brak »

Wat een geschikte converter is wordt bepaald door de combinatie van motor (welk toerengebied is de motor effectief), eindoverbrenging/bandenmaat, rijstijl (cruisen met 200+ op snelweg, of vooral stoplichtsprints) etc.
69GTO-jr
Posts: 445
Joined: Mon Mar 21, 2005 10:10 pm

Re: Maximaal vermogen TH350

Post by 69GTO-jr »

sjak_brak wrote:Wat een geschikte converter is wordt bepaald door de combinatie van motor (welk toerengebied is de motor effectief), eindoverbrenging/bandenmaat, rijstijl (cruisen met 200+ op snelweg, of vooral stoplichtsprints) etc.

oke mooie informatie! dit ga ik dan pas uitzoeken als ik de motor af heb..
bedankt voor je reactie
69GTO-jr
Posts: 445
Joined: Mon Mar 21, 2005 10:10 pm

Re: Maximaal vermogen TH350

Post by 69GTO-jr »

David - 71 camaro wrote:
Wat ging er overigens mis met je bak?

Bedankt voor je mooie uitleg! :)

nou ik wilde mijn bak (zomer 2010) vast laten verstevigen omdat ik de bak zelf perongeluk had gesloopt, ik gooide de pook in "D" toen ik al 3000rpm had en de auto stond stil ja dat was een domme fout waar ik goed van geleerd heb!! :!: :lol: maargoed ik wild het toch al laten versterken voordat ik de motor ging kietelen, dit heb ik toen uitbesteed aan een revisiebedrijf waarvan de naam hier al eerder genoemd werd

dus ik had idd. een zwarte (geharde) tandwiel, sterkere frictieplaten en remband en een shiftkit.. volgens het revisiebedrijf moest de bak makkelijk 400PK aankunnen..

nog geen halfjaar later (januari 2011) liep mijn bak kapot op een weg waar ik gewoon 50km/u reed (misschien had ik daarvoor wat wild gereden) :?: maar goed dan nog mag het niet kapot gaan. maar het viel nog onder garantie en werd kostenloos gerepareerd, weer een halfjaar later (juni 2011) rijd ik met een koude motor "normaal" de straat bij mij uit en: bam de bak schakelde vervolgens niet meer naar de 2e versnelling.. weer laten repareren en de kosten werden gedeeld tussen het bedrijf en mij.. maar natuurlijk was het allemaal mijn schuld! ik rijd veelste hard, ik doe alleen maar kickdown, ik was alleen maar aan het burnen/driften enz. enz.

en dat allemaal met een 350cui ca. 250PK en een auto van 1750kg.. yeah right!! :lol: geloof mij: mijn auto kan niet eens een burnout maken op droog asfalt!

toen ik thuis kwam zag ik ook nog een beschadiging op mijn voorbumper wat zekerweten nog niet was, maar ja dat kan ik natuurlijk nooit bewijzen..

ik heb thuis een doosje waar alle kapotte materialen van de bak in zitten van die 2X.. en bij beide geharde tandwielen die gebroken waren kon je zien dat het zwak metaal was.. het metaal had een minimale hechting waarschijnlijk te gehard en daardoor te bros geworden..
kortom slechte ervaring met dit bedrijf!!
the puritan
Posts: 249
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:42 pm

Re: Maximaal vermogen TH350

Post by the puritan »

69GTO-jr wrote:mijn auto kan niet eens een burnout maken op droog asfalt!
Dus je hebt het wel geprobeerd! :D
69GTO-jr
Posts: 445
Joined: Mon Mar 21, 2005 10:10 pm

Re: Maximaal vermogen TH350

Post by 69GTO-jr »

the puritan wrote:Dus je hebt het wel geprobeerd! :D
tuurlijk! wie niet!? ;) maar heb het een paar keer geprobeerd toen ik de auto net had maar heb het allang opgegeven :lol:

vandaar dat ik de motor aan wil pakken :thumbs:
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: Maximaal vermogen TH350

Post by kn@pestaart »

Dat "tandwiel" is niet eens het zwakste onderdeel, dat is de low-roller-clutch, die breekt bij dit soort acties...
69GTO-jr
Posts: 445
Joined: Mon Mar 21, 2005 10:10 pm

Re: Maximaal vermogen TH350

Post by 69GTO-jr »

kn@pestaart wrote:Dat "tandwiel" is niet eens het zwakste onderdeel, dat is de low-roller-clutch, die breekt bij dit soort acties...

heb er verder geen verstand van :?: maar weet wel dat het erg breekbaar was
Thing
Posts: 3082
Joined: Mon Jul 25, 2005 5:38 pm

Re: Maximaal vermogen TH350

Post by Thing »

nou.. je ben intussen wat wijzer.. die 350 kan mits door de juiste persoon in elkaar gezet met goeie onderdelen makkelijk jou nieuwe blok verdragen...
Hotjerod
Posts: 288
Joined: Fri Apr 08, 2011 12:26 am

Re: Maximaal vermogen TH350

Post by Hotjerod »

En? Al opnieuw opgebouwd? :) Ik ga er namelijk ook mee aan de gang.
Post Reply