Accu ellende

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
mohmie
Posts: 1241
Joined: Wed Jan 30, 2008 9:43 pm

Accu ellende

Post by mohmie »

LS,

Gisteren de El Camino opgehaald en van Damwoude naar Nieuwegein gereden. Auto heeft 12 weken stil gestaan dus werd gestart mbv acculader. Starten, lopen: geen probleem. Onderweg even tanken, klus van nog geen 5 minuten maar dan... niet meer starten?? Voltage staat net over 13 als de motor draait, als ik 'm wil starten komt deze niet verder dan ongeveer 8 (en dus te weinig om aan te slaan). Grappige is dat als ik mijn lichten uitzet de wijzer gelijk richting de 14 schiet? Met startkabels uiteindelijk zo weer draaiende maarre... dodelijk irritant :?: Als de motor eenmaal aanslaat is er geen probleem maar als het contact even wordt verbroken is er geen kracht meer om opnieuw op te starten. Zowel startmotor, accu alsook dynamo zijn redelijk nieuw (nog een 5000 km gedraaid over een ).

Iemand enig idee waar ik moet zoeken? Nieuwe accu lijkt me het meest voor de hand liggend maar ik ben niet helemaal zeker. Er ligt een AC Delco in en daarmee heb ik dus geen goede ervaring. Nog tips voor een nieuwe accu?

Groet, dank,
Jeroen
amtrans
Posts: 72
Joined: Tue Aug 21, 2007 8:26 pm

Re: Accu ellende

Post by amtrans »

ja hoor, nieuwe accu er in leggen...
als de spanning 13 volt tijdens het draaien is dat te weinig...
waarschijnlijk draait de dynamo over uren en is de accu na 13 weken
gewoon aan zijn einde... wij weten ook niet hier op het forum hoe
oud die accu al was voor die 13 weken dus gewoon wisselen. weet
je zeker dat het daar niet aan ligt... en met dit weer is een verse accu
nooit verkeerd...

groeten:
amtrans
mohmie
Posts: 1241
Joined: Wed Jan 30, 2008 9:43 pm

Re: Accu ellende

Post by mohmie »

amtrans wrote:ja hoor, nieuwe accu er in leggen...
als de spanning 13 volt tijdens het draaien is dat te weinig...
waarschijnlijk draait de dynamo over uren en is de accu na 13 weken
gewoon aan zijn einde... wij weten ook niet hier op het forum hoe
oud die accu al was voor die 13 weken dus gewoon wisselen. weet
je zeker dat het daar niet aan ligt... en met dit weer is een verse accu
nooit verkeerd...

groeten:
amtrans

Dank, dat dacht ik al.

Stomme is dat ik net even kijk of hij aanslaat en ja hoor... starten, draaien, geen probleem :?: ?? Voltage schiet net over de 8 en dat is dan schijnbaar voldoende om nu wel aan te slaan (koude motor). Er ligt een AC Delco, type 76 6YR accu in. De accu die erin ligt is 3 jaar oud en nogmaals, zo'n 5000 km gedraaid. Gisteren heb ik toch een aardig eind gereden (ruim 200 km) dus de accu zou dan voldoende opgeladen moeten zijn toch?

Anyway: nog tips voor wat voor nieuwe accu?
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: Accu ellende

Post by thunderbuick »

Yep, nieuwe accu halen.
Gaan stuk door volledige ontlading.
Keuze van de accu hangt dus ook af van het gebruik.
Als de auto veel stil staat zul je een andere willen dan wanneer hij dagelijks gebruikt wordt.
Ik had er zelf een ac delco in met dagelijks gebruik en die was na 2,5 jaar nog niet op en ging stuk door een defecte spanningsregelaar van de dynamo, gezien de lage prijs was het een beste accu :)
En als je een nieuwe haalt laad hem dan eerst volledig op met een lader voor je hem gaat gebruiken en op die manier de levensduur verkort.
the puritan
Posts: 249
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:42 pm

Re: Accu ellende

Post by the puritan »

De algemene richtlijn zegt dat de accuspanning tijdens het starten niet onder de 10,5 Volt mag komen. Komt hij lager dan 10,5 Volt is de accu niet goed, of niet geheel geladen. Dus als je zeker weet dat de accu maximaal geladen is, is hij niet goed.
Lite-On
Posts: 522
Joined: Fri Apr 24, 2009 10:41 pm

Re: Accu ellende

Post by Lite-On »

Met de kou van afgelopen periode + lege accu, zijn ze snel kapot :)
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Re: Accu ellende

Post by sansemiano »

op zich is zo'n ac-delco zij-pool accu prima. gaan bij mij zo'n 10 jaar mee. niks op aan te merken.
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Accu ellende

Post by Pavement Pounder »

Vooral omdat mijn auto vaak stil staat heb ik gekozen voor een Optima redtop, die kunnen lang stilstaan zonder gebruik zolang ze maar niet volledig leeg zijn en hebben heel veel startvermogen om lang en vaak te starten.
Was het zo dat alleen als de startmotor warm is hij niet meer starte ?
Een startmotor kan ook te veel stroom trekken omdat hij aan zijn eind is.
meganix
Posts: 151
Joined: Mon Aug 30, 2010 6:09 pm

Re: Accu ellende

Post by meganix »

Of gewoon een dikke varta erin laten vallen. die werken ook altijd prima.
Electra65
Posts: 51
Joined: Fri Dec 10, 2010 10:28 am

Re: Accu ellende

Post by Electra65 »

optima is altijd goed
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Accu ellende

Post by Corp »

Electra65 wrote:optima is altijd goed
voor garantie tot de voordeur en kutkwaliteit perfect ja
grandlemans
Posts: 466
Joined: Sun Jun 19, 2011 12:46 pm

Re: Accu ellende

Post by grandlemans »

Die Hard,altijd gehad nooit problemen vaak ook echt na langdurig stilstaan ook gelijk starten en dan heb ik het ook echt wel over 2 a 3 maanden stilstaan van de auto :thumbs:
orange blazer k5
Posts: 321
Joined: Fri Sep 15, 2006 6:42 pm

Re: Accu ellende

Post by orange blazer k5 »

misschien overbodig om te roepen, maar zorg dat je bedrading richting accu ,vrij van corrosie/heel is en goed contact maakt,+ en - pool lichtjes insmeren met vaseline na verloop van tijd wil hier ook nogal eens het e.a. aan mankeren. :thumbs:
mohmie
Posts: 1241
Joined: Wed Jan 30, 2008 9:43 pm

Re: Accu ellende

Post by mohmie »

Pavement Pounder wrote:Vooral omdat mijn auto vaak stil staat heb ik gekozen voor een Optima redtop, die kunnen lang stilstaan zonder gebruik zolang ze maar niet volledig leeg zijn en hebben heel veel startvermogen om lang en vaak te starten.
Was het zo dat alleen als de startmotor warm is hij niet meer starte ?
Een startmotor kan ook te veel stroom trekken omdat hij aan zijn eind is.
Geen idee hoe de startmotor zich houdt: blijft irritant omdat ik probleemloos met een koude motor start maar met een warme niet. Er gebeurt helemaal niets met een warme motor, alleen met een koude??!?

Wat voor Optima heb jij? Ik heb een eenvoudige 350 met verder weinig speciaals. Ik zie meerdere soorten optima's staan maar weet niet zo goed welke ik moet hebben. Mijn polen zitten trouwens aan de zijkant, niet aan de bovenkant :) !
orange blazer k5
Posts: 321
Joined: Fri Sep 15, 2006 6:42 pm

Re: Accu ellende

Post by orange blazer k5 »

het komt vaker voor dat de solenoid vast gaat zitten(warmte) doordat deze te dicht op de headers/uitlaat zit
Post Reply