Elek. ontsteking

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Lite-On
Posts: 522
Joined: Fri Apr 24, 2009 10:41 pm

Elek. ontsteking

Post by Lite-On »

Ik heb al een hele tijd op het lijstje staan om elektrische ontsteking in te bouwen ipv de huidige puntjes ontsteking (waar ik vermoedelijk weer problemen mee heb).
Daarom ben ik een beetje aan het rondkijken naar een vervangend alternatief voor m'n huidige "antieke" ontsteking.
Betreft een '63 Pontiac bonneville met orginele 389cui.

Ik rij eigenlijk uitsluitend op LPG.
Bougies (accel) en kabels (7mm) zitten er +/- 2500KM in, geen idee of het nog de moeite waard is om deze te opnieuw te gebruiken.

Iemand die me wellicht wat advies kan geven / bepaald merk/type elektrische ontsteking kan aanraden?
Zat keus op op summit, van eigen merk tot;
- Taylor Cable
- Proform Parts
- PerTronix D120... Flame Thrower
- PerTronix D120... Flame Thrower with Ignitor II module
- PerTronix D7120... Flame Thrower with Ignitor III module
- MSD
- Mallory
- David Unified Ignition

Natuurlijk zat andere shops waar dat spul verkrijgbaar zal zijn.

Ik hoef niet het goedkoopste van het goedkoopste. Het moet gewoon goed zijn, zodat ik er jaren plezier van heb.
Het betreft hier gewoon een normaal blok, dus heel dat race spul lijkt me vrij overbodig :)
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Elek. ontsteking

Post by Pavement Pounder »

Qua gemak en prijs neem een Hei ontsteking de bobine zit bovenin de verdeelkap en je hoeft maar 2 draadjes aan te sluiten.
Hij is wel wat lomper in omvang maar 10X beter als wat je nu hebt.
De Accel kabels, als die nog heel zijn gewoon hergebruiken.
Lite-On
Posts: 522
Joined: Fri Apr 24, 2009 10:41 pm

Re: Elek. ontsteking

Post by Lite-On »

Pavement Pounder wrote:Qua gemak en prijs neem een Hei ontsteking de bobine zit bovenin de verdeelkap en je hoeft maar 2 draadjes aan te sluiten.
Hij is wel wat lomper in omvang maar 10X beter als wat je nu hebt.
De Accel kabels, als die nog heel zijn gewoon hergebruiken.
Nog een betaald type welke "goed" is?
Gewoon een PerTronix I? (ik las hier wel ergens een post dat de petronix 1 door kan fikken bij lang op contact staan, geen idee of dat daadwerkelijk moet meenemen in m'n uiteindelijke beslissing) :-)
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Elek. ontsteking

Post by Pavement Pounder »

Alle bobines branden door met lang contact aan.
Er zijn verschillende prijzen en merken.
Ik weet niet wat jouw doel/budget/rijgedrag is.
Het beste is duur, het goedkoopste kan nooit lang goed gaan.
Lite-On
Posts: 522
Joined: Fri Apr 24, 2009 10:41 pm

Re: Elek. ontsteking

Post by Lite-On »

Pavement Pounder wrote:Alle bobines branden door met lang contact aan.
Er zijn verschillende prijzen en merken.
Ik weet niet wat jouw doel/budget/rijgedrag is.
Het beste is duur, het goedkoopste kan nooit lang goed gaan.
Ik rij in de zomer bijna dagelijks rond in de auto. Meestal hier in de buurt, maar zo nu en dan ook snelweg (wat langere afstanden dus).
Redelijk rustige rijstijl, maar zo nu en dan bij het stoplicht wel eens doortrappen :D
Op de snelweg 100-120, afentoe wat harder en wat doortrappen.

Geen race rijstijl, maar wel zo nu en dan sportief :)

Ik hoef niet het goedkoopste van het goedkoopste. Zoals ik al aangaf moet het gewoon goed zijn. Wat onder "goed" valt weet ik niet precies, aangezien dit de eerste keer is dat rond kijken voor elektrische ontsteking - vandaar ook dit topic.
Zolang het maar betrouwbaar is, en gewoon goed werkt.
Ik heb geen dragster of wat dan ook, dus race spul hoeft er echt niet op :)
Wat mijn budget is weet ik dus niet precies, maar ik hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Goedkoop is duurkoop :)
rene74monte
Posts: 4630
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Elek. ontsteking

Post by rene74monte »

ik heb nu 2 keer een mallory verdeler gehad , en die bevielen prima ,
ik ben trouwens ooit wel gewaarschuwd voor procomp verdelers , die schijnen niet zo best te zijn , maar of dat echt zo is weet ik natuurlijk niet
57Belair
Posts: 287
Joined: Fri Aug 19, 2011 7:42 pm

Re: Elek. ontsteking

Post by 57Belair »

MSD altijd goed (is mijn ervaring)
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Elek. ontsteking

Post by sjak_brak »

57Belair wrote:MSD altijd goed (is mijn ervaring)
Op zich ziet het er netjes uit aan de buitenkant. Een nadeel vind ik dat ze van binnen er snel niet meer uitzien, 1 grote roestige puinbende al na 2 jaar (en dat voor een wagen die gewoon gestald werd); vind ik eigenlijk niet kunnen voor het geld dat ze vragen voor hun made-in-china-stuff.
Ander (kleiner) nadeel is dat de verdelerkap/rotor niet lang meegaan (10.000km) en je dan aangewezen bent op de wat prijziger MSD-spullen ipv standaard service parts.
Maar wel makkelijke verdelers om mee te werken.
Pavement Pounder wrote:Qua gemak en prijs neem een Hei ontsteking de bobine zit bovenin de verdeelkap en je hoeft maar 2 draadjes aan te sluiten.
Hij is wel wat lomper in omvang maar 10X beter als wat je nu hebt.
De Accel kabels, als die nog heel zijn gewoon hergebruiken.
Moet je wel nieuwe stekkers erop zetten, aangezien een HEI andere aansluiting heeft voor bougiekabels dan standaard kappie.

Zelf zou ik ook voor een HEI gaan op deze wagen/toepassing, als het tenminste past.
Thompson
Posts: 703
Joined: Fri Oct 01, 2010 11:14 am

Re: Elek. ontsteking

Post by Thompson »

Heb voor mijn wagen nog een DUI liggen (Davis Unified Ignitions). Destijds besteld vanwege de vele goede reviews (eigenlijk geen slechte kunnen vinden).
Heb hem er nog niet inzitten maar ben ervan overtuigd dat het een prima distributor is.
Thing
Posts: 3082
Joined: Mon Jul 25, 2005 5:38 pm

Re: Elek. ontsteking

Post by Thing »

alles waar 'pro' voor of achter staat in het merk moet je lekker laten liggen...
gert
Posts: 3763
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Elek. ontsteking

Post by gert »

ik heb in 3 autos de Pertronix zitten, kost ongeveer $75 en werkt heel goed en kinderlijk simpel te installeren.
past in je bestaande verdeler.
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: Elek. ontsteking

Post by thunderbuick »

Als je ontsteking van '63 is, is de kans groot dat er ruimte op de as zit van je verdeler.
Dat is dan gelijk de reden dat je contactpunten snel aan eind zijn
Met Pertronix heb je dan nog steeds die ouwe versleten zooi er inzitten.
Ik zou voor een volledig nieuwe HEI gaan, dan ben je de losse troep kwijt, alles nieuw en je hebt een sterke vonk voor je lpg.
Die bougies en kabels zijn na 2500km nog wel goed als ze niet uit '63 zijn :)
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: Elek. ontsteking

Post by kn@pestaart »

Lite-On wrote: elektrische ontsteking ipv de huidige puntjes ontsteking
[mierenneukmodus aan] Iedere ontsteking is elektrisch, behalve in een diesel... :P [mierenneukmodus uit]
Lite-On
Posts: 522
Joined: Fri Apr 24, 2009 10:41 pm

Re: Elek. ontsteking

Post by Lite-On »

kn@pestaart wrote:[mierenneukmodus aan] Iedere ontsteking is elektrisch, behalve in een diesel... :P [mierenneukmodus uit]
:D :D

Ik heb besloten om iig voor een HEI te gaan ipv het "oplappen" van m'n oude.
Gelijk nieuwe kabels en. Ivm de HEI heb ik toch nieuwe kabels nodig, dus dan maar gelijk alles vernieuwen.

Bougies zitten er nog niet zolang (zeg 2500KM), en zijn van Accel. Destijds door C&P geadviseerd omdat ik op LPG ging rijden.
Het is en blijft C&P :D , dus geen idee of het wel/geen goede bougies.
Wellicht dat ik gelijk maar even rond shop voor een nieuw setje bougies, dan is de hele onsteking gewoon nieuw.
Is er nog een bepaald merk/type bougie waar ik voor moet gaan? Ik meen hier op het forum veel over NGK's gelezen te hebben.

Wat betreft de HEI ben ik er nog altijd niet uit. :?
Een Petronix I HEI ($ 239 @ Summit), of een David Unified Ignition HEI ($ 305 @ Summit).
Collector
Posts: 935
Joined: Mon Nov 01, 2010 6:09 pm

Re: Elek. ontsteking

Post by Collector »

rene74monte wrote:ik heb nu 2 keer een mallory verdeler gehad , en die bevielen prima ,
ik ben trouwens ooit wel gewaarschuwd voor procomp verdelers , die schijnen niet zo best te zijn , maar of dat echt zo is weet ik natuurlijk niet
Heb er ook een Mallory inzitten nu, super tevreden over.
Post Reply