Mechanische vs electrische waterpomp op dyno
-
- Posts: 1054
- Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm
Mechanische vs electrische waterpomp op dyno
Aardige dynotest van een elec/mech wp op een SBC.
BangShift
[youtube]qizv46ZVMt0&feature=player_embedded[/youtube]
Conclusie: tot 5000rpm geen verschil; daarboven < 10pk met een max van 8pk bij 6000rpm.
Dus tenzij je 90% van de tijd boven de 5000rpm zit en/of een echte raceblok bouwt, kun je beter voor de betrouwbaarheid van een mech pomp kiezen...
BangShift
[youtube]qizv46ZVMt0&feature=player_embedded[/youtube]
Conclusie: tot 5000rpm geen verschil; daarboven < 10pk met een max van 8pk bij 6000rpm.
Dus tenzij je 90% van de tijd boven de 5000rpm zit en/of een echte raceblok bouwt, kun je beter voor de betrouwbaarheid van een mech pomp kiezen...
Re: Mechanische vs electrische waterpomp op dyno
Over die betroubaarheid:
Zijn electrische pompen dan erg onbetrouwbaar? Of komt dat omdat dat meestal van die "proudly-made"-aftermarket-bagger is?
Ik zit nu nl met een project waarbij de ruimte voor een mech.pomp beperkt is en ik misschien wel voor een remote electrische waterpomp moet gaan.
Zijn electrische pompen dan erg onbetrouwbaar? Of komt dat omdat dat meestal van die "proudly-made"-aftermarket-bagger is?
Ik zit nu nl met een project waarbij de ruimte voor een mech.pomp beperkt is en ik misschien wel voor een remote electrische waterpomp moet gaan.
-
- Posts: 1054
- Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm
Re: Mechanische vs electrische waterpomp op dyno
Meningen zijn verdeeld. Er zijn er genoeg die op straat zonder problemen met een elec. pomp rondrijden.
Maar als er problemen zijn, dan is het (iig bij Chevrolet) nooit een mech pomp die het begefeeft, het is altijd een elec.
En net als met andere onderdelen er is een verschil in merken;kwaliteit; prijs Procomp/Weiand/Meziere enzv.
Maar als er problemen zijn, dan is het (iig bij Chevrolet) nooit een mech pomp die het begefeeft, het is altijd een elec.
En net als met andere onderdelen er is een verschil in merken;kwaliteit; prijs Procomp/Weiand/Meziere enzv.
-
- Posts: 249
- Joined: Tue Mar 25, 2008 10:42 pm
Re: Mechanische vs electrische waterpomp op dyno
Wat echt winst opleverd is een mechanische koelvin vervangen voor een electrische.
Re: Mechanische vs electrische waterpomp op dyno
Daar kan ik me wel goed in vinden.the puritan wrote:Wat echt winst opleverd is een mechanische koelvin vervangen voor een electrische.
De waterpomp electrisch maken zie ik ook echt het nut niet van in, zoals dit filmpje ook beaamd..
Voor die andere halve PK meer een electrische pomp erin zetten, die natuurlijk de nodige storingen gaat geven, neuh.
Zoiezo snap ik er al weinig van dat iemand die oude Yanken rijd (en dus een liefde heeft voor oldtimers en alles wat simpel kwa techniek is) om zou schakelen op 'moderne' 'electrische' troep.
Het klinkt namelijk nogal hypocriet.
*ja, dis me ouwe wagen, maar kijk, overal zitten electrische dingetjes*
Dat klopt toch gewoon niet ? Koop dan een nieuwe auto.
-
- Posts: 2982
- Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm
Re: Mechanische vs electrische waterpomp op dyno
Tja, met electrische waterpompen vraag je natuurlijk wat amperage van je dynamo.
De dynamo wordt dus zwaarder belast. De dynamo vraagt dus op zijn beurt extra vermogen van de motor.
Dus ja, met een V riem of electrisch, het vergt altijd energie.
Voor de zuinigheid zou ik het niet de moeite vinden.
Voor wedstrijden juist wel aangezien je hem dan zo kunt schakelen dat die effe alleen op accu power draaid waardoor je dan geen energie vergt van je motor.
Ook een voordeel van electrisch is dat je een continue aantal liters per min hebt ongeacht de toerental van de motor. Zeker na een flinke belasting van de motor (veel warmte ontwikkeling) is het een + dat die de koelvloeistof met de zelfde snelheid rond pomt terwijl die
nadien stationair draaid of zelfs (dit kan je dan dus ook doen) stil staat.
Maar voor een street doeleind lijkt het me een beetje overdreven dat die, terwijl je voor een stoplicht staat bvb, vol de max liters staat te pompen terwijl de blok op dat moment met veel minder liters af kan voor de koeling. Hij staat dan telkens tegen een open en dicht gaande thermostaat te boxen. Voor de zuinigheid niet echt handig lijkt mij
De dynamo wordt dus zwaarder belast. De dynamo vraagt dus op zijn beurt extra vermogen van de motor.
Dus ja, met een V riem of electrisch, het vergt altijd energie.
Voor de zuinigheid zou ik het niet de moeite vinden.
Voor wedstrijden juist wel aangezien je hem dan zo kunt schakelen dat die effe alleen op accu power draaid waardoor je dan geen energie vergt van je motor.
Ook een voordeel van electrisch is dat je een continue aantal liters per min hebt ongeacht de toerental van de motor. Zeker na een flinke belasting van de motor (veel warmte ontwikkeling) is het een + dat die de koelvloeistof met de zelfde snelheid rond pomt terwijl die
nadien stationair draaid of zelfs (dit kan je dan dus ook doen) stil staat.
Maar voor een street doeleind lijkt het me een beetje overdreven dat die, terwijl je voor een stoplicht staat bvb, vol de max liters staat te pompen terwijl de blok op dat moment met veel minder liters af kan voor de koeling. Hij staat dan telkens tegen een open en dicht gaande thermostaat te boxen. Voor de zuinigheid niet echt handig lijkt mij
Re: Mechanische vs electrische waterpomp op dyno
ik hou van het typische geluid van een dikke 8 cilinder... het MODEL van een wagen... achterwiel aandrijving.. staal.. enz enz..Shev Ed wrote: Zoiezo snap ik er al weinig van dat iemand die oude Yanken rijd (en dus een liefde heeft voor oldtimers en alles wat simpel kwa techniek is)
ik heb niets met de "simpelheid" van usa cars...
en ik hou van techniek en doorontwikkeling...
carburateurs en 3 traps automaten vind ik niks aan..
dus ik bouw zelf een auto die ik leuk vind... 6 bak.. bi turbo... fuel injection enz enz... daar hou ik van..
ieder zijn smaak..
niks hypocriet's aan Ed..
-
- Posts: 7963
- Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm
Re: Mechanische vs electrische waterpomp op dyno
^ Zo is het.
Men neme een auto die je mooi vind en gaat hem naar eigen smaak verbeteren.
Men neme een auto die je mooi vind en gaat hem naar eigen smaak verbeteren.
Re: Mechanische vs electrische waterpomp op dyno
In de praktijk komt dat in de meeste gevallen neer op...Pavement Pounder wrote:^ Zo is het.
Men neme een auto die je mooi vind en gaat hem naar eigen smaak verbeteren.
"Men neme een auto die net iets goedkoper is en gaat hem naar eigen smaak verneuken".
Re: Mechanische vs electrische waterpomp op dyno
Customizen heet dat geloof ik.....Pavement Pounder wrote:^ Zo is het.
Men neme een auto die je mooi vind en gaat hem naar eigen smaak verbeteren.
Bestaat al een poosje....
-
- Posts: 7963
- Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm
Re: Mechanische vs electrische waterpomp op dyno
Juist, maar hier op dit forum is custom juist datgene aan je auto veranderen volgens de smaak van andere anders val je buiten de boot.
Re: Mechanische vs electrische waterpomp op dyno
Ja best, maar wie neemt dit forum serieus?
Alleen niet hypocriete mensen.
Dus ach. 8)
Alleen niet hypocriete mensen.
Dus ach. 8)
-
- Posts: 1054
- Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm
Re: Mechanische vs electrische waterpomp op dyno
Ik ben blij dat deze oer-Hollandsche stroming geen overwicht heeft gekregen op de autoindustrie na de invoering van de verbrandingsmotor - ben benieuwd waarin we dan hadden gereden.Shev Ed wrote:Zoiezo snap ik er al weinig van dat iemand die oude Yanken rijd (en dus een liefde heeft voor oldtimers en alles wat simpel kwa techniek is) om zou schakelen op 'moderne' 'electrische' troep.
Het klinkt namelijk nogal hypocriet.
Ieder zijn eigen afwijking - die van mij is dat ik zelf wil prutsen aan mijn auto om het technisch te verbeteren zonder alles kant en klaar van de plank te kopen. Ik kan de bv beste AFR Eliminator serie alu koppen kopen, maar in plaats daarvan ben ik mij aan het verdiepen in de princiepes van koppen bewerken om eerst het maximale uit mijn ijzeren Sportsman II koppen te halen.....(een ander legt heeul veel geld op de plank, koopt het beste van het beste en noemt het een Gay-machine )
Ook damals in de VS was het niet anders - probeer dit maar: Old school/Day2
En dan back on topic: een elec wp heeft zeker zijn voordelen in de (drag)racerij waar je je blok kan laten koelen zonder het te laten draaien, maar ook op straat in warme klimaten waar je veel stop/go, filerijden doet - het blok wordt beter gekoeld dan met een mech wp dat op stationair rpm draait en geen koeling krijgt van de rijwind.
Re: Mechanische vs electrische waterpomp op dyno
Yep dat is nog een bijkomstigheid. Zijn er bepaalde merken van die electrische die de voorkeur genieten, of waar je juist bij moet wegblijven?David - 71 camaro wrote:En dan back on topic: een elec wp heeft zeker zijn voordelen in de (drag)racerij waar je je blok kan laten koelen zonder het te laten draaien, maar ook op straat in warme klimaten waar je veel stop/go, filerijden doet - het blok wordt beter gekoeld dan met een mech wp dat op stationair rpm draait en geen koeling krijgt van de rijwind.
-
- Posts: 1054
- Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm
Re: Mechanische vs electrische waterpomp op dyno
Dan moet ik mij weer gaan herhalen: de meningen (op het net) zijn verdeeld. Er zijn genoeg die jarenlang geen problemen hebben met goedkope Proform pompen (best veel, lijkt wel of die pompen best deugen ondanks Made in China of ergens in de buurt). De wat meer vertrouwde merken zijn CSI/Mezeire/Weiand/Moroso.sjak_brak wrote:Zijn er bepaalde merken van die electrische die de voorkeur genieten, of waar je juist bij moet wegblijven?
Maar....de meesten op de bekende (USA) fora die met deze (elec) pompen rondrijden, gebruiken hun auto niet als daily. Als jij dat wel van plan bent, zoek naar info (van de producent) over levensduur (in uren) van de pomp die je voor ogen hebt. Je ziet vaak staan 2000 of 3000 uur - doe je rekenwerk.
Let er verder ook op dat niet alle pompen (motor) gemaakt zijn op continue (langdurige) belasting. Dus een race uitvoering, is vaak ook echt daarvoor bedoeld, zoek dus naar straat uitvoeringen.