Mechanische vs electrische waterpomp op dyno

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Shev Ed
Posts: 5352
Joined: Thu May 18, 2006 9:35 pm

Re: Mechanische vs electrische waterpomp op dyno

Post by Shev Ed »

David - 71 camaro wrote:
En dan back on topic: een elec wp heeft zeker zijn voordelen in de (drag)racerij waar je je blok kan laten koelen zonder het te laten draaien, maar ook op straat in warme klimaten waar je veel stop/go, filerijden doet - het blok wordt beter gekoeld dan met een mech wp dat op stationair rpm draait en geen koeling krijgt van de rijwind.
Zeker mee eens, ik ontken de voordelen ervan ook niet.

Maar ik snap gewoon niet waarom je dan een oud lijk koopt.

Juist zulke kleine dingen, zoals het warm worden van de motor in een file, het zenuwachtig kijken naar je tempratuur meter, blij zijn wanneer je weer vooruit kan rijden met 10km/u in een file en de tempratuur zien dalen...

Dat is toch verdomme de hele charme van zo'n oud ding rijden ?
Waarom zou je zulke dingen koste wat kost willen voorkomen ?
Daar hebben ze nieuwe, saaie auto's voor uitgevonden.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Mechanische vs electrische waterpomp op dyno

Post by sjak_brak »

David - 71 camaro wrote:Let er verder ook op dat niet alle pompen (motor) gemaakt zijn op continue (langdurige) belasting. Dus een race uitvoering, is vaak ook echt daarvoor bedoeld, zoek dus naar straat uitvoeringen.
Goeie tip!

Made in china zegt verder weinig, kan perfect zijn, kan bagger zijn. Zelfde als met usa-spul. Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar made in Japan parts, dan past het direct zonder clearancing en t spul gaat gewoon een mooie poos mee :)
imperial
Posts: 896
Joined: Wed Feb 04, 2004 12:25 pm

Re: Mechanische vs electrische waterpomp op dyno

Post by imperial »

Heb nu 3 jaar een electr waterpomp op de burnout wagen.
Het eerste jaar met de normale pomp gedaan maar het ding werd wel erg warm.
Electr vin er op en electr waterpomp, geen probleem meer.
Kan het spul nu ook mooi na laten draaien na een demo.
Stook per jaar zo'n 350 setjes banden op en het blijft dus heel.
En dat voor een ford thunderbird met een 302.
Supervaags
Posts: 2835
Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm

Re: Mechanische vs electrische waterpomp op dyno

Post by Supervaags »

imperial wrote:Stook per jaar zo'n 350 setjes banden op
350 setjes?? :o :o .. tering.. die banden leverancier moet blij met jou zijn.
Thing
Posts: 3082
Joined: Mon Jul 25, 2005 5:38 pm

Re: Mechanische vs electrische waterpomp op dyno

Post by Thing »

zullen geen nieuwe zijn... allemaal ouwe meuk...
David - 71 camaro wrote: En dan back on topic: een elec wp heeft zeker zijn voordelen in de (drag)racerij waar je je blok kan laten koelen zonder het te laten draaien, maar ook op straat in warme klimaten waar je veel stop/go, filerijden doet - het blok wordt beter gekoeld dan met een mech wp dat op stationair rpm draait en geen koeling krijgt van de rijwind.
er zijn er tegenwoordig veel die het combineren... een kleine electrische om door te pompen zodra de motor warm wordt weggezet draaien de fans en de pomp nog even door om de meeste hitte eruit te krijgen met stilstaande motor...

geen omkijken naar... computer gestuurd.. hartstikke makkelijk :)
roadrage david
Posts: 5050
Joined: Tue Feb 03, 2004 10:54 pm

Re: Mechanische vs electrische waterpomp op dyno

Post by roadrage david »

Op onze nieuwe motor komt een electriese water pomp en zelfs geen timing chain maar een beld drive, mijn eerste vraag was maar gaat zo,n beld niet kapot en hoeveel water verplaatst de altijd met dezelfde snelheid draaiende elec pomp... andwoord cog belds gaan super lang mee en drij sump systeemen hebben er ook 1. wat betreft de elec water pomp goed voor 5000 uur. en geeft meer koeling bij langzamer rijden en of file, vanwegen de altijd zelfde snelheid. ook stroomt het water LANGZAMER door de radiateur dan bij een meganiese uit geruste high performance higer rpm engine ,waardoor de radiateur in de luchtstroom dus MEER warmte afgeeft!!!. een meganiese pomp draaid daar te snel en verplaatsen te snel te veel water , waarbij de HOTSPOTS in de koppen niet genoeg warmte af kunnen geven. dont shoot the mesenger please !!!....
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Mechanische vs electrische waterpomp op dyno

Post by Corp »

De enige electrische pomp die ik ooit zal gebruiken en heb is die van stewart emp

Image

Ik gebruik wel een meziere pomp voor mijn water interkoeler maat da's een ander verhaal
roadrage david
Posts: 5050
Joined: Tue Feb 03, 2004 10:54 pm

Re: Mechanische vs electrische waterpomp op dyno

Post by roadrage david »

Bij ons word er een customized ford pomp gebruikt die er wel als een mezire uitziet.. http://www.bopengineering.com/beltdrive ... ont2.shtml het WPK 10 nr geeft me hele andere water pomp voorbeelden, bedoelen ze volgens my de impeller mee.
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: Mechanische vs electrische waterpomp op dyno

Post by Detroitsteel »

Corp wrote: Image
Hmmm, ik geloof dat de zelfde fabriekant ook kunst harten leverd :lol:
Ze gebruiken in iedergeval de zelfde slakkenhuis gezien de rode kleur.
David - 71 camaro
Posts: 1054
Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm

Re: Mechanische vs electrische waterpomp op dyno

Post by David - 71 camaro »

Corp wrote:De enige electrische pomp die ik ooit zal gebruiken en heb is die van stewart emp
Idd, Stewart maakt rete goede produkten - had er niet aan gedacht omdat ik altijd bij hun mech pompen kijk - koelen erg goed en verbruiken nouwelijks wat, geloof 3pk bij 6000rpm......

Ben aan het kijken voor een stage3 met 2 extra uitgangen aan de zijkanten om die aan te sluiten op de centers van de koppen waar 2 uitlaatkleppen bij elkaar zitten en waar de temperatuur significaant oploopt (zeker bij nitrous/turbo etc).
roadrage david wrote:ook stroomt het water LANGZAMER door de radiateur dan bij een meganiese uit geruste high performance higer rpm engine ,waardoor de radiateur in de luchtstroom dus MEER warmte afgeeft!!!. een meganiese pomp draaid daar te snel en verplaatsen te snel te veel water , waarbij de HOTSPOTS in de koppen niet genoeg warmte af kunnen geven. dont shoot the mesenger please !!!....
Hoeft ook niemand te doen, want het klopt....het kan gebeuren dat met een verkeerde pomp/pulley/radiateur kombi, in de hogere toeren het water ''eigenlijk'' te snel rondgepompt wordt, waardoor deze niet optimaal zijn warmte kan afvoeren.
Maar dan zou de eerste storingsrectie moeten zijn: checken of je geen overdrive pulley op de pomp hebt, checken of je radiateur niet te klein is voor je motor/hipo waterpomp combo en niet gelijk maar een elec wp erop knallen.
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: Mechanische vs electrische waterpomp op dyno

Post by Detroitsteel »

Inderdaad kan er bij teveel liters per min een gebrek aan warmte afgift in de radiateur ontstaan.
Maar ja, het lijkt mij dat je een behoorlijk marge moet houden om met al die verschillende lucht temperaturen en de afwisselende snelheden daarvan door de radiateur rekening te houden.

Zijn daar berekeningen/formules voor by the way..?
Shev Ed
Posts: 5352
Joined: Thu May 18, 2006 9:35 pm

Re: Mechanische vs electrische waterpomp op dyno

Post by Shev Ed »

Detroitsteel wrote:Inderdaad kan er bij teveel liters per min een gebrek aan warmte afgift in de radiateur ontstaan.
Maar ja, het lijkt mij dat je een behoorlijk marge moet houden om met al die verschillende lucht temperaturen en de afwisselende snelheden daarvan door de radiateur rekening te houden.

Zijn daar berekeningen/formules voor by the way..?
Je 40jaar oude tempratuur meter op je dashboard....
roadrage david
Posts: 5050
Joined: Tue Feb 03, 2004 10:54 pm

Re: Mechanische vs electrische waterpomp op dyno

Post by roadrage david »

David - 71 camaro wrote:De enige electrische pomp die ik ooit zal gebruiken en heb is die van stewart emp
Idd, Stewart maakt rete goede produkten - had er niet aan gedacht omdat ik altijd bij hun mech pompen kijk - koelen erg goed en verbruiken nouwelijks wat, geloof 3pk bij 6000rpm......

Ben aan het kijken voor een stage3 met 2 extra uitgangen aan de zijkanten om die aan te sluiten op de centers van de koppen waar 2 uitlaatkleppen bij elkaar zitten en waar de temperatuur significaant oploopt (zeker bij nitrous/turbo etc).

ook stroomt het water LANGZAMER door de radiateur dan bij een meganiese uit geruste high performance higer rpm engine ,waardoor de radiateur in de luchtstroom dus MEER warmte afgeeft!!!. een meganiese pomp draaid daar te snel en verplaatsen te snel te veel water , waarbij de HOTSPOTS in de koppen niet genoeg warmte af kunnen geven. dont shoot the mesenger please !!!....

Hoeft ook niemand te doen, want het klopt....het kan gebeuren dat met een verkeerde pomp/pulley/radiateur kombi, in de hogere toeren het water ''eigenlijk'' te snel rondgepompt wordt, waardoor deze niet optimaal zijn warmte kan afvoeren.
Maar dan zou de eerste storingsrectie moeten zijn: checken of je geen overdrive pulley op de pomp hebt, checken of je radiateur niet te klein is voor je motor/hipo waterpomp combo en niet gelijk maar een elec wp erop knallen.[/quote]
Daarom had mijn oude combo ook 15% underdrive pullies!!
DR Olds
Posts: 8796
Joined: Mon Feb 02, 2004 10:58 pm

Re: Mechanische vs electrische waterpomp op dyno

Post by DR Olds »

Shev Ed wrote:
Je 40jaar oude tempratuur meter op je dashboard....
Die, of ietsje moderner.

Image

Maar dan enkel en alleen als je heel erg hypocriet bent he. :D
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: Mechanische vs electrische waterpomp op dyno

Post by Detroitsteel »

Shev Ed wrote: Je 40jaar oude tempratuur meter op je dashboard....
Hardyhardyfuckinghar :idea:
Post Reply