wat is dit in de dop voor mijn motorolie?

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: wat is dit in de dop voor mijn motorolie?

Post by Jeroen_Sp »

Ik had dit op mijn daily ook. Inderdaad door veel kleine stukken.

Als ik dan een stuk op de snelweg ergens heen ging (meer als 50km) en weer thuis kwam dan was al die zooi weg. Om vervolgens na enkele korte stukken rijden weer terug te zijn. Denk inderdaad dat het type olie er ook invloed op kan hebben.
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: wat is dit in de dop voor mijn motorolie?

Post by kikkegek »

ik gebruik nu gewoon GAMMA SAE 15W40 en daar doet die het al anderhalf jaar prima op. Heb nu voor het eerst dat schuim.

Maar aangezien die 1 liter olie per 1.000km verlies vind ik GAMMA wel prima als motorolie. Daarbij is naar mijn mening de goedkoopste motorolie op dit moment altijd nog een stuk beter als de duurste motorolie van 25 jaar geleden? toch?

geen idee waar ik de motorolie kwijtraak:
- geen lek onder de auto (grond eronder ligt soms eens een druppeltje, maar niks bijzonders)
- geen blauwe rook
- net klepdekselpakkingen vervangen
- bougies zijn mooi lichtbruin en niet vet ofzo
- koelvloeistof blijft mooi helder en schoon

Ik heb dus wel recentelijk de klepdeksels eraf gehad en aan de binnenkant mooi schoon gemaakt en aan de buitenkant netjes gespoten. Je hebt best kans dat ze nu door die schoonmaak wat makkelijker condenseren als daarvoor en daardoor nu dat schuim ontstaat.

Ik heb de PCV in en uitgangs gecontroleerd er die werken goed en daar zit geen schuim...alleen in de dop dus.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: wat is dit in de dop voor mijn motorolie?

Post by sjak_brak »

kikkegek wrote:Daarbij is naar mijn mening de goedkoopste motorolie op dit moment altijd nog een stuk beter als de duurste motorolie van 25 jaar geleden? toch?
uhm, hoe moeten wij weten wat jouw mening is :?:
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: wat is dit in de dop voor mijn motorolie?

Post by Jeroen_Sp »

Mijn lincoln verbruikte ook zoveel olie. Voor de rest ook nergens tekenen van olie verbruik of verlies.
Af en toe alleen wat rook achter uit de uitlaat bij starten of na lang stationair lopen.

Toch maar eens mijn klepseals vervangen en dat scheelde veel!!
Bullywagon
Posts: 231
Joined: Thu Apr 15, 2010 8:36 am

Re: wat is dit in de dop voor mijn motorolie?

Post by Bullywagon »

1 liter olie op 1000km betekend dat je zuigerveren en klepseals zijn beste tijd ook gehad hebben.
Daarbij opgeteld dat je veel op LPG rijdt (wat water en CO2 als afvalprodukt heeft na verbranden) denk ik wel te weten waar het water in de olie vandaan komt. Zeker in combinatie met die fietsafstandritjes :D

En voor popcorn gebruik je echte boter, geen olie ! :P
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: wat is dit in de dop voor mijn motorolie?

Post by boyanka »

8) of ik nu een tijd korte stukjes rijdt dan heb ik nog geen sluts op m'n oliedop. Ik heb er met het vorige blok wel veel last mee gehad, koppakingen vervangen enz en het bleef. Vervolgens de koppen afgeperst en die waren goed, ander onderblok gepakt en het probleem was opgelost.
Supervaags
Posts: 2835
Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm

Re: wat is dit in de dop voor mijn motorolie?

Post by Supervaags »

boyanka wrote:geen sluts op m'n ....
:lol: af en toe moet kunnen :oops: :D

maar (sludge) zo erg als hier op de foto's heb ik het nog nooit gehad, ook niet met erg korte stukjes :?
een beetje is niet erg.. maar dit is net iets te imho
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Re: wat is dit in de dop voor mijn motorolie?

Post by sansemiano »

als je na dit alles alsnog denkt, dat er wellicht toch wat ongewenste verbinding is tussen koelsysteem en motorolie nog de tip om een busje Bar's Leaks toe te voegen aan de koelvloeistof. werkt heel goed in het dichten van kleine lekkages. ik heb het preventief altijd in de chevy en de bx zitten.

maar ik hou het op die korte ritjes als oorzaak van die drab aan de dop.
arthur
Posts: 1627
Joined: Sun Jun 03, 2007 8:58 am

Re: wat is dit in de dop voor mijn motorolie?

Post by arthur »

Brad Penn erin, stoot water af en repareerd kop pakkingen.
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: wat is dit in de dop voor mijn motorolie?

Post by kn@pestaart »

Motor-up®!!! :!:




:D
Caprice89
Posts: 1305
Joined: Mon Sep 26, 2005 8:45 pm

Re: wat is dit in de dop voor mijn motorolie?

Post by Caprice89 »

Oh no... nou komen de toevoegingen... Zo heeft de schepper het niet bedoeld. Symptomen bestrijden.
Met name bars leaks dicht misschien wel het lek, maar verstopt ook je radiator. Van kwaad tot erger dus. Niet doen, maar de oorzaak zoeken én vinden. Of laten doen...
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Re: wat is dit in de dop voor mijn motorolie?

Post by sansemiano »

Caprice89 wrote:Oh no... nou komen de toevoegingen... Zo heeft de schepper het niet bedoeld. Symptomen bestrijden.
Met name bars leaks dicht misschien wel het lek, maar verstopt ook je radiator. Van kwaad tot erger dus. Niet doen, maar de oorzaak zoeken én vinden. Of laten doen...
:)

zou die chevy van mij het 350.000 mijl uitgehouden hebben met een verstopte radiateur?
Caprice89
Posts: 1305
Joined: Mon Sep 26, 2005 8:45 pm

Re: wat is dit in de dop voor mijn motorolie?

Post by Caprice89 »

sansemiano wrote:zou die chevy van mij het 350.000 mijl uitgehouden hebben met een verstopte radiateur?
Dat zou mooi zijn, maar ik neem het risico niet. Net iets teveel kokende motoren gezien na een slokje BL.
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: wat is dit in de dop voor mijn motorolie?

Post by kikkegek »

kn@pestaart wrote:Motor-up®!!! :!:




:D
he knapestart dat klinkt als een wondermiddeltje. heb ik al wat vaker gehoord. Zelf ook al eens gebruikt?
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: wat is dit in de dop voor mijn motorolie?

Post by boyanka »

:x ik heb die zooi wel eens gebruikt, erin gooien en je hebt een olie zuiper
Post Reply