Startmotor gooit 't blok gooit traag rond in de kou
Startmotor gooit 't blok gooit traag rond in de kou
Tja, de winter is weer eens begonnen :-( Nou ja... de koude dagen brrrr
Toch kon ik de laatste 2 weken niet laten om zo nu en dan eens de amerikaan uit de garage te pakken (wat nu met de pekel snel minder gaat worden )
Zoals elke winter begint starten steeds moeilijker te worden. Nu met de kou moet ik 's ochtends wel 4 of 5 (en soms langer) keer starten (in totaal ruim 1 minuut verder).
De startmotor krijgt het blok maar met moeite rond, gaat behoorlijk traag. Moet niet veel erger worden want dan hangt de startmotor vast.
Ik laat de startmotor ongeveer 10 sec. rondgooien, en wacht vervolgens 5 of 10 sec. voordat ik nog een poging waag. Uiteindelijk start ie gewoon en is er niks aan de hand (loopt stationair alleen ietsie trager maar dat lijkt me normaal).
Als 'm naderhand gewoon goed warm heb gereden en thuis parkeer, is ś middags of 's avonds starten geen probleem. Startmotor gooit het blok snel rond en 't blok loopt dan eigenlijk altijd binnen +/- 5 sec.
Probleem doet zich dus enkel voor als de auto een nacht of langer in de garage heeft gestaan. Zowel op LPG als op benzine. Met starten op LPG bevriest de verdamper overigens niet.
Zelfde probleem had een jaar geleden ookal en toen heb ik er een andere accu ingezet, maar dat heeft destijds ook niet geholpen.
Ik zit eraan te denken om nog wat extra massa te leggen, maar of dat wat gaat uitmaken betwijfel ik (start immers in de zomer of met warmte motor gewoon goed).
Startmotor rivisie lijkt me denk ik niet relevant, starten met een warm blok gaat gewoon altijd goed.
Zit sinds een paar maanden Gulf 20w50 mineraal olie in (via David), zou het toch de moeite zijn om er 15w40 of andere olie in te pleuren?
Toch kon ik de laatste 2 weken niet laten om zo nu en dan eens de amerikaan uit de garage te pakken (wat nu met de pekel snel minder gaat worden )
Zoals elke winter begint starten steeds moeilijker te worden. Nu met de kou moet ik 's ochtends wel 4 of 5 (en soms langer) keer starten (in totaal ruim 1 minuut verder).
De startmotor krijgt het blok maar met moeite rond, gaat behoorlijk traag. Moet niet veel erger worden want dan hangt de startmotor vast.
Ik laat de startmotor ongeveer 10 sec. rondgooien, en wacht vervolgens 5 of 10 sec. voordat ik nog een poging waag. Uiteindelijk start ie gewoon en is er niks aan de hand (loopt stationair alleen ietsie trager maar dat lijkt me normaal).
Als 'm naderhand gewoon goed warm heb gereden en thuis parkeer, is ś middags of 's avonds starten geen probleem. Startmotor gooit het blok snel rond en 't blok loopt dan eigenlijk altijd binnen +/- 5 sec.
Probleem doet zich dus enkel voor als de auto een nacht of langer in de garage heeft gestaan. Zowel op LPG als op benzine. Met starten op LPG bevriest de verdamper overigens niet.
Zelfde probleem had een jaar geleden ookal en toen heb ik er een andere accu ingezet, maar dat heeft destijds ook niet geholpen.
Ik zit eraan te denken om nog wat extra massa te leggen, maar of dat wat gaat uitmaken betwijfel ik (start immers in de zomer of met warmte motor gewoon goed).
Startmotor rivisie lijkt me denk ik niet relevant, starten met een warm blok gaat gewoon altijd goed.
Zit sinds een paar maanden Gulf 20w50 mineraal olie in (via David), zou het toch de moeite zijn om er 15w40 of andere olie in te pleuren?
-
- Posts: 1548
- Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm
Re: Startmotor gooit 't blok gooit traag rond in de kou
kan zo niet zien wat voor wat voor blok je het hebt, maar het moet al wel HEEEEL erg oud zijn wil je er niet zo'n moderne 0W40 synthetische olie in kunnen doen. 20W50 is hardstikke dik met dit weer.
-
- Crowd control
- Posts: 13063
- Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm
Re: Startmotor gooit 't blok gooit traag rond in de kou
Mijn daily Dart op LPG start altijd binnen 1 a 2 seconden, met warm of koud-weer geen verschil 's ochtends.
Gewoon een moderne mini-starter samen met een gel-accu doet wonderen.
Gewoon een moderne mini-starter samen met een gel-accu doet wonderen.
Re: Startmotor gooit 't blok gooit traag rond in de kou
Iets dunnere olie is idd te overwegen
Verder een upgrade in startmotor overwegen, zon modern hitorque ministartertje gooit je blok veel sneller rond dan zon antiek ding. Voor een Mopar kost zon ding rond de 70-100$, neem aan dat voor GM zoiets ook wel betaalbaar te vinden is.
Hoeft geen echte race-starter te zijn voor motoren met een compressie van 14:1 of zo.
Verder een upgrade in startmotor overwegen, zon modern hitorque ministartertje gooit je blok veel sneller rond dan zon antiek ding. Voor een Mopar kost zon ding rond de 70-100$, neem aan dat voor GM zoiets ook wel betaalbaar te vinden is.
Hoeft geen echte race-starter te zijn voor motoren met een compressie van 14:1 of zo.
-
- Posts: 2835
- Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm
Re: Startmotor gooit 't blok gooit traag rond in de kou
ik heb hetzelfde probleem, maar mijn accu is (nodig) aan vervanging toe..
lees net dat je al een andere accu hebt geprobeerd
lees net dat je al een andere accu hebt geprobeerd
Last edited by Supervaags on Thu Nov 17, 2011 12:23 pm, edited 1 time in total.
Re: Startmotor gooit 't blok gooit traag rond in de kou
Gaat hiet om een Pontiac 389cui uit 1963. Nog orgineel en heeft niet idioot veel gelopen, vrijwel geen olie verbruik. Heeft paar maanden terug nog een service beurtje gehad (heel de ontsteking en nieuwe olie)sansemiano wrote:kan zo niet zien wat voor wat voor blok je het hebt, maar het moet al wel HEEEEL erg oud zijn wil je er niet zo'n moderne 0W40 synthetische olie in kunnen doen. 20W50 is hardstikke dik met dit weer.
Blok is verder gewoon goed, alleen het starten met <3 graden is gewoon een uitdaging
Zo'n hitorque geval wil ik er tegen de tijd nog eens onderzetten, deze zal toch wel aan vervanging toe zijn.
Wat is de beste zet? Eerst andere olie erin voor in de winter? Zo ja, wat voor olie kan ik dat het beste gebruiken? 15w40, 10w40?
-
- Posts: 1548
- Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm
Re: Startmotor gooit 't blok gooit traag rond in de kou
wat schrijft pontiac voor als oliedikte in geval de motor op temperatuur is?Lite-On wrote:Gaat hiet om een Pontiac 389cui uit 1963. Nog orgineel en heeft niet idioot veel gelopen, vrijwel geen olie verbruik. Heeft paar maanden terug nog een service beurtje gehad (heel de ontsteking en nieuwe olie)
Blok is verder gewoon goed, alleen het starten met <3 graden is gewoon een uitdaging
Zo'n hitorque geval wil ik er tegen de tijd nog eens onderzetten, deze zal toch wel aan vervanging toe zijn.
Wat is de beste zet? Eerst andere olie erin voor in de winter? Zo ja, wat voor olie kan ik dat het beste gebruiken? 15w40, 10w40?
-
- Crowd control
- Posts: 13063
- Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm
Re: Startmotor gooit 't blok gooit traag rond in de kou
Wat Pontiac voorschrijft is nu natuurlijk vrij onrelevant meer. Het blok heeft bijna 50 jaar slijtage achter de rug als deze nog nooit is gereviseerd. Welke dikte olie je motor nu 'wil' zien hangt af van de oliedruk. Een oliemetertje monteren heeft meer zin.
Een motor met ruime lagerspelingen is meestal beter af met 20w50 terwijl een recent gereviseerde motor niet meer dan 10w40 nodig zal hebben vaak.
Een motor met ruime lagerspelingen is meestal beter af met 20w50 terwijl een recent gereviseerde motor niet meer dan 10w40 nodig zal hebben vaak.
Re: Startmotor gooit 't blok gooit traag rond in de kou
Met een koude motor zit de oliedruk op ongeveer 35 PSI, en met warmte motor zo rond de 25 PSI (ietsie meer meestal). Wanneer ik 'm in de toeren jaag gaat de druk richting de 40/45 PSI.BigBlockMopar wrote:Wat Pontiac voorschrijft is nu natuurlijk vrij onrelevant meer. Het blok heeft bijna 50 jaar slijtage achter de rug als deze nog nooit is gereviseerd. Welke dikte olie je motor nu 'wil' zien hangt af van de oliedruk. Een oliemetertje monteren heeft meer zin.
Een motor met ruime lagerspelingen is meestal beter af met 20w50 terwijl een recent gereviseerde motor niet meer dan 10w40 nodig zal hebben vaak.
Mij is destijds verteld dat dit in orde zou moeten zijn.
Blok is idd nog helemaal orgineel, geen revisie of wat dan ook.
Re: Startmotor gooit 't blok gooit traag rond in de kou
Begin bij controle/vervanging van de accu, startmotor en ontstekingsdelen.Lite-On wrote:Wat is de beste zet? Eerst andere olie erin voor in de winter? Zo ja, wat voor olie kan ik dat het beste gebruiken? 15w40, 10w40?
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een startmotor/accu/ontsteking het (te) zwaar kreeg met 20W50 bij dat beetje kou dat we in NL hebben. De olie kan voor het mooie door bv 15W40 vervangen worden voor de winter, als je veel gaat rijden en tegen een oliebeurt aan zit.
Re: Startmotor gooit 't blok gooit traag rond in de kou
Slechte koude start (langzaam rondgaan) ligt voornamelijk aan 2 dingen
- accu levert minder vermogen omdat deze zo koud is, dus minder ampere om de startmotor rond te laten gaan.
-Olie is een stuk dikker, dus ook meer weerstand voor de startmotor (en dat kan echt factor veel zijn, die dikte)
Combineer die 2 en je blok wil minder fijn rond.
- accu levert minder vermogen omdat deze zo koud is, dus minder ampere om de startmotor rond te laten gaan.
-Olie is een stuk dikker, dus ook meer weerstand voor de startmotor (en dat kan echt factor veel zijn, die dikte)
Combineer die 2 en je blok wil minder fijn rond.
Re: Startmotor gooit 't blok gooit traag rond in de kou
Bij het huidige Nederlandse weer mag dit niet echt een probleem zijn voor een gezonde startmotor.Jeroen_Sp wrote: -Olie is een stuk dikker, dus ook meer weerstand voor de startmotor (en dat kan echt factor veel zijn, die dikte)
-
- Posts: 1548
- Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm
Re: Startmotor gooit 't blok gooit traag rond in de kou
nou, dat weet ik niet. de op zegt, dat het blok weinig gelopen heeft. en te zien aan de oliedrukken, die hij opgeeft is dat ook zo. ik zou er een moderne 0W40 in doen. scheelt echt heel veel met een 20W50. ook bij deze temperaturen. aan de andere kant heeft sjak_brak natuurlijk ook gelijk als ie zegt, dat de motor nog vlot zou moeten starten met 20W50 en dit weer.BigBlockMopar wrote:Wat Pontiac voorschrijft is nu natuurlijk vrij onrelevant meer. Het blok heeft bijna 50 jaar slijtage achter de rug als deze nog nooit is gereviseerd. Welke dikte olie je motor nu 'wil' zien hangt af van de oliedruk. Een oliemetertje monteren heeft meer zin.
Een motor met ruime lagerspelingen is meestal beter af met 20w50 terwijl een recent gereviseerde motor niet meer dan 10w40 nodig zal hebben vaak.
misschien, dat de startmotor toch ook wat aandacht behoeft na al die tijd?
Re: Startmotor gooit 't blok gooit traag rond in de kou
Dat met een high-torque starter en gel-accu vind ik zelf niet echt nodig. Mijn Lincoln start binnen 2 seconden, koud of warm, gewoon met een standaard accu en startmotor.
Inderdaad eerst even je accu en aansluitingen controleren, meestal zit daar het probleem.
En het kan ook nooit kwaad om wat zuurvrije vaseline op de accu polen te smeren.
Inderdaad eerst even je accu en aansluitingen controleren, meestal zit daar het probleem.
En het kan ook nooit kwaad om wat zuurvrije vaseline op de accu polen te smeren.
-
- Crowd control
- Posts: 13063
- Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm
Re: Startmotor gooit 't blok gooit traag rond in de kou
Beetje dom advies om eerlijk te zijn... Betaal jij ook zijn blokrevisie als het in elkaar gelopen is na een weekje of 2 rijden op 0W40?sansemiano wrote:nou, dat weet ik niet. de op zegt, dat het blok weinig gelopen heeft. en te zien aan de oliedrukken, die hij opgeeft is dat ook zo. ik zou er een moderne 0W40 in doen.
Weet niet wat je zelf voor druk hebt in jouw blokkie maar 35/25 is niet echt hoog te noemen natuurlijk.
Acceptabel voor een 48 jaar oud standaard motor waar af en toe mee rondgetuft wordt, maar verre van 'nieuwstaat' uiteraard.