Startmotor gooit 't blok gooit traag rond in de kou

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Startmotor gooit 't blok gooit traag rond in de kou

Post by sjak_brak »

Lite-On wrote:Knoppie op de verdamper indrukken tijdens het start nog niet geprobeerd, ik ben eigenlijk altijd alleen. Wel eens een paar het contact aan/uit gezet, en vervolgens op de knop gedrukt (je hoort het gas dan ontsnappen) - snel de auto in om de sleutel om te draaien.... maar helaas ook dan niet starten, geen kikje of niks.
Knop indrukken heeft alleen zin tijdens het starten, niet ervoor of erna.
Lite-On wrote:Maar zelfs zonder als die poespas knop dinges moet dat ding toch fatsoenlijk kunnen starten. Waarom kunnen andere ouders met -5 of kouder in notime starten (zelfde installatie), en loop ik te kloten met een bus remreiniger :?
Remmenreiniger is niet de meest effectieve toevoeging, iets op ether-basis werkt beter :D

Maar even serieus, zo moeilijk als jij beschrijft is niet goed. Probeer toch eens een keer iemand te charteren als je moeite hebt met starten, om tijdens de start die knop in te houden.
Lite-On
Posts: 522
Joined: Fri Apr 24, 2009 10:41 pm

Re: Startmotor gooit 't blok gooit traag rond in de kou

Post by Lite-On »

Tja, dat remmenreiniger is iets wat ik liever ook niet gebruik, maar dit was ff meer als "nood". Had geen ander spul bij de hand, en ik moest en zal de v8 aan de gang krijgen :lol:
Was in eerste instantie ook meer om te kijken of ik hem er wel/niet mee de gang kreeg.

Maar goed... morgen (vandaag :D) nog ff een nieuwe poging doen. Ga een maat van me vragen om die knop in te drukken tijdens het starten.
We'll see - laat het iig even weten zodra ik dit geprobeerd heb.
Lite-On
Posts: 522
Joined: Fri Apr 24, 2009 10:41 pm

Re: Startmotor gooit 't blok gooit traag rond in de kou

Post by Lite-On »

Nou, afgelopen avond eens geprobeerd om dat knopje op de verdamper in te drukken/in te houden.
Geen effect, geen kikje of niks.

Wat opvalt is dat het knopje na een keer indrukken gewoon "hard" blijft, of ja.... indrukken lukt dan gewoon totaal niet meer. :? Een keer kun je 'm indrukken en hoor je dat ie gas los laat, daarna noppes. Zoals ik een paar posts terug al aangaf... geen idee of dat "normaal" is.
Zodra de motor gewoon loopt kan ik dat knopje soepel indrukken, en is het effect hoorbaar (toerental omhoog).

Briesje remreiniger vooraf, en loopt gelijk op gas. :?
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Re: Startmotor gooit 't blok gooit traag rond in de kou

Post by sansemiano »

Lite-On wrote:Nou, afgelopen avond eens geprobeerd om dat knopje op de verdamper in te drukken/in te houden.
Geen effect, geen kikje of niks.

Wat opvalt is dat het knopje na een keer indrukken gewoon "hard" blijft, of ja.... indrukken lukt dan gewoon totaal niet meer. :? Een keer kun je 'm indrukken en hoor je dat ie gas los laat, daarna noppes. Zoals ik een paar posts terug al aangaf... geen idee of dat "normaal" is.
Zodra de motor gewoon loopt kan ik dat knopje soepel indrukken, en is het effect hoorbaar (toerental omhoog).

Briesje remreiniger vooraf, en loopt gelijk op gas. :?
duidt dit misschien op wat te weinig gasproduktie bij koud starten? een toch niet geheel goed werkende verdamper?
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Startmotor gooit 't blok gooit traag rond in de kou

Post by sjak_brak »

Het zou kunnen dat het membraan in de verdamper niet goed is, de hevel in de verdamper niet goed afgesteld, of bv het 3-hoekige kleinere membraan niet goed zit. Ook al is het nieuw, dat zegt niet alles.
meganix
Posts: 151
Joined: Mon Aug 30, 2010 6:09 pm

Re: Startmotor gooit 't blok gooit traag rond in de kou

Post by meganix »

krijgt je lpg installatie wel 12 volt tijdens het starten? en je bobine 9 of 12 volt of valt de stroom weg tijdens het starten?
Lite-On
Posts: 522
Joined: Fri Apr 24, 2009 10:41 pm

Re: Startmotor gooit 't blok gooit traag rond in de kou

Post by Lite-On »

Ik ben afgelopen avond weer eens aan het stoeien geweest met de installatie.
Vandaag eens wat metingen gedaan om, en volgende tegengekomen:

Tijdens het starten bleek het voltage naar 6V te zakken (dashboard gemeten), belachelijk laag. Accu echter +/- 10V tijdens het rondgooien.
Duidelijk een probleem met de spanningstoevoer van de auto zelf. Alle elektronica van de auto zit op dezelfde kabel welke ook naar de startmotor loopt (wordt voor de startmotor nog een keer onderbroken met een aftakking naar het claxon relair / en "dashboard").
Dit is overigens nog helemaal orgineel, maar heeft duidelijk aandacht nodig.

Omdat het LPG schakel kastje op de voeding van het contactslot draait (en dus ook naar 6V zakt) had ik in eerste instantie het vermoeden dat de spanning dermate laag was dat de afsluiters weer dicht gingen.
Onder het dashboard heb ik zelf ooit een extra dikke voeding aangelegd voor de radio en nog wat ander zooi (hierop meet ik ook +/- 10V tijdens het starten). Ik heb het LPG schakel kastje daarom van het contactslot gehaald en rechtstreeks aan de continu voeding gelegd, helaas maakte dit niks uit (voltage bleef nu wel op 10V hangen tijdens het starten).

Na wat meten onder motorkap erachter gekomen dat de afsluiters niet open gaan als het contact op Ignition staat. LPG kastje heeft dan een knipperende ledje van Gas - zodra ik start blijft dit ledje netjes branden en gaan de afsluiters open. Dat moet dus verklaren waarom de verdamper geen gas los laat als ik op de knop druk.
Als ik het contact aan/uit zet hoor je de afsluiters even heel snel klikken, zo kort dat de multimeter nauwelijks de kans krijgt om de spanning te meten :D
Na een paar keer aan/uit (klik, klik, klik, klik :D ), lijkt er een beetje gas in de verdamper gekomen te zijn - ik moet hard op de knop drukken, maar er komt een heel klein beetje gas vrij.

Ik gok dus dat er meer een brandstof probleempje is, wat mogelijk ook gerelateerd is/was aan het lage voltage op het contact slot.
Iemand hier meer ervaring mee? Is het normaal dat de afsluiters dicht blijven staan op het moment dat het contact op ignition staat?

Als LPG schakel "kastje" gebruik ik de AEB 722A, deze is door Vogels aanbevolen/geleverd - ook volgens hun gegevens geprogrammeerd. Mogelijk dat er wat fout staat:
Reservoir filling and emptying; deze staat bij mij op "2/4, Reservoir Emptying"
Priming Time; Off
Image
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Startmotor gooit 't blok gooit traag rond in de kou

Post by sjak_brak »

Waarom zo'n fancy schakelaar voor een carburatie-systeem :o

Als je niet op benzine rijdt kan je heel die schakelaar wegflikkeren trouwens.

Terug naar je vraag: Als je contact aan zet, gaan je afsluiters open, en als er niet binnen een paar tellen een inductie-signaal komt dan gooit je veiligheidsrelais de boel weer dicht. Althans, zo zou het moeten werken bij een carburatie-wagen.

Laag voltage op contactslot duidt weer op ander probleem, waarschijnlijk symptoom van oud/gaar electrisch systeem.
Lite-On
Posts: 522
Joined: Fri Apr 24, 2009 10:41 pm

Re: Startmotor gooit 't blok gooit traag rond in de kou

Post by Lite-On »

sjak_brak wrote:Waarom zo'n fancy schakelaar voor een carburatie-systeem :o

Als je niet op benzine rijdt kan je heel die schakelaar wegflikkeren trouwens.

Terug naar je vraag: Als je contact aan zet, gaan je afsluiters open, en als er niet binnen een paar tellen een inductie-signaal komt dan gooit je veiligheidsrelais de boel weer dicht. Althans, zo zou het moeten werken bij een carburatie-wagen.

Laag voltage op contactslot duidt weer op ander probleem, waarschijnlijk symptoom van oud/gaar electrisch systeem.
Tja, ik kreeg deze geleverd door Vogels, volgens mij hadden ze niks anders :?
Ik rij idd niet meer op benzine - heel de peut gaat er ook af, maar wil eerst het starten op LPG fatsoenlijk hebben.

Als ik deze schakelaar niet meer nodig heb, hoe kan ik het geheel dan het beste aansluiten / wat adviseer jij?
Het huidige veiligheidsrelais heeft een rode (plus), en een blauwe draad en die komen nu beide vanaf de schakelaar.
Of het veiligheidsrelais uberhaupt de kans krijgt om in werking te gaan is de vraag.... als de afsluiters dicht staan (contactslot op ignition), dan staat er op deze (blauwe) draad uberhaupt geen spanning. Dat de afsluiter gelijk weer dicht gaat bij het omdraaien van de sleutel (klik open, klik dicht) heeft daarom denk ik niks te maken met het veiligdheidsrelais onder de motorkap. Anders zou er wel spanning op de blauwe draad moeten komen lijkt me - ik vermoed dat de schakelaar hiermee loopt te kloten aangezien deze pas de afsluiters open laat gaan zodra er een ignition puls binnen komt vanaf de bobine.

Bovenste stuk samengevat;
Afsluiters blijven hier dus niet open staan. Contact op ignition -> KLIK (afsluiter open), en gelijk weer dicht. Dit gaat zo snel dat de multimeter nauwelijks de kant krijgt om aan te geven hoeveel spanning er liep.

En dat 6V-drop geval onder het dashboard heb ik al gelokaliseerd. Probleem is dat de elektronica van de auto op de kabel van de startmotor zit aangesloten.
Accu -> koppelstuk -> startmotor
.........koppelstuk -> kabel naar het dashboard voor alle auto elektra
Al bij het orginele koppelstuk/verdeelstuk (claxon relais) zakt de spanning naar +/- 6V tijdens het omdraaien van de sleutel.
Iig duidelijk dat deze kabel niet voldoende is (heeft een dikke mantel, maar lijkt er zo op dat er slechts 15mm2 koper inzit... niet gek dus).
Dit ga ik zeker aanpakken, vooral omdat de prik van de ontsteking hier ook overeen loopt..... desondanks slaat ie gelijk aan met een beetje peut of remmenreiniger in de carb.
Rob Rules
Posts: 3302
Joined: Thu Mar 08, 2007 5:59 pm

Re: Startmotor gooit 't blok gooit traag rond in de kou

Post by Rob Rules »

Lite-On wrote:Reservoir filling and emptying; deze staat bij mij op "2/4, Reservoir Emptying"
Priming Time; Off
Is dat het misschien?? :?:
Lite-On
Posts: 522
Joined: Fri Apr 24, 2009 10:41 pm

Re: Startmotor gooit 't blok gooit traag rond in de kou

Post by Lite-On »

Nou, inmiddels weer een stapje verder.
Vandaar een bekabelingsprobleempje aangepakt, waardoor alles onder het dashboard geen 6,3V meer geeft tijdens het starten. Komende week nog wat bekabeling van de startmotor vervangen (25mm2 wordt het nu).
Auto heeft afgelopen avond weer 6 uur buiten in de kou gestaan, en heb na 2x 9 sec. starten, en vervolgens 1x vooraf op de choke knop drukken + starten hem aan de gang gekregen. Iig al beter als dat het eerst was (ontsteking krijgt nu tenminste weer fatsoenlijke spanning tijdens het starten :D )

En ook deze keer weer.... choke knop indrukken gaat maar heel erg moeilijk, vrij hard duwen wil er een klein beetje gas uit ontsnappen.
Als ik met de auto gereden heb, en vervolgens op de inrit oid zet kan ik de knop gewoon soepel indrukken - ook nog na 3 uur. Zolang het blok/koelvloeistof nog een klein beetje lauw is kan ik de knop soepeltjes in blijven drukken, en ja - zonder ook maar een keer het contact aangehad te hebben :?
Maar wanneer de koelvloeistof gewoon echt koud is.... buitentemp, dan is de knop gewoon niet in te drukken.

Sjak, heb jij hier als LPG guru wellicht een verklaring voor? Jij weet immers hoe die dingen in elkaar steken :lol:
Ik heb hier al eens eerder een topic voorbij zien komen waar men het had over verschillende membranen m.b.t EB verdampers, waarin de TS het ook had over slecht koud starten met een bepaald membraan.
Post Reply