Rotors

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Rotors

Post by Nick_nl »

Voor normaal gebruik is een gladde schijf prima.
De sleuven schapen altijd een beetje remblok weg, dit is eigenlijk best goed, maar je blokken slijten sneller.
Door het remmen kunnen de blokken heet worden en een beetje verglazen, de groeven schapen deze verglazing weg. Bij motorfietsen is het een must, met regen remmen gladden schijven erg slecht door de water film, maar bij een auto is dit niet echt een probleem.
Ligt er dus een beetje aan wat je van plan bent en wil, geperforeerde remschijven met groeven ziet er natuurlijk wel racey uit :)
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Rotors

Post by Corp »

gleuven en gaten zijn voor de looks in dit segment. De rotor koelt door de lucht die er aan de binnenkant door gaat. De rotor massa werkt als energie opslag buffer bij remmen, de warmte wordt daarna afgevoerd door de koelende lucht. Ontgassen is allemaal lulsmoesjes, moderne blokken ontgassen niet of nauwelijks. Met gaten krijg je inderdaad sneller last van scheuren. Tevens verlagen ze de massa dus de rotor loopt juist "warmer" Daarbij komt dat 3e gen std remmen gewoon standaard kut zijn. Van die gaten en gleuven ga je echt niet beter remmen. Kun je beter wat betere blokken kopen. ER is geen vergelijk met wat er op race autos zit, daarbij komt dat je daar steeds minder van dit soort fratsen ziet, j hooks schijnt nu het laatste te zijn op gebied van gegoten schijven.

En wat betreft water van die gleuven krijg je bij een auto juist last, als het maar hard genoeg regent dan voel je na een tijd zonder te remmen (afslag snelweg) de boel pulseren door het water wat zich accumuleert in die gleuven. Met gladde schijven heb je dat niet.
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Re: Rotors

Post by sansemiano »

ja, idd, ik ben ook niet zo onder de indruk van de remmen van m'n camaro. vandaar ook die vraag. m'n ouwe bx diesel uit 1985 remt beter. maar goed, ik begrijp, dat die slots en drills niet zoveel zin hebben. de gewone dichte schijven met een coating moeten het dan maar worden.

kun je met keramische remblokken nog een verbetering van de remwerking verwachten?
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Rotors

Post by Corp »

neem maar semi metallics, da's het beste compromis voor de srtaat.

Er zijn wel kits voor grotere remmen op zo'n ding, misschien een optie
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Re: Rotors

Post by sansemiano »

Corp wrote:neem maar semi metallics, da's het beste compromis voor de srtaat.

Er zijn wel kits voor grotere remmen op zo'n ding, misschien een optie
de hele boel verbouwen? das meteen zo'n toestand. het is natuurlijk een wagen met alleen voor schijfremmen. achter zitten onverwoestbare, maar nauwelijks bijdragende trommelremmen.
Last edited by sansemiano on Tue Nov 15, 2011 8:47 pm, edited 1 time in total.
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Rotors

Post by SplitWindow »

Met een verstelbare proportioning valve kun je die trommelremmen gereduceerder laten meedoen.
sansemiano wrote:achter zitten onverwoestbare, maar nauwelijks bijdragende trommelremmen.
Volgens dit artikel uit CHP is het juist een probleem omdat ze te snel blokkeren.
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Re: Rotors

Post by sansemiano »

heb geen last van blokkerende trommelremmen hoor. :)
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Rotors

Post by SplitWindow »

Ja...."Vaak buj te bange" 8)
arthur
Posts: 1627
Joined: Sun Jun 03, 2007 8:58 am

Re: Rotors

Post by arthur »

sansemiano wrote:voor ik m'n camaro volgend voorjaar weer ga gebruiken wil ik de remschijven voor en de remblokken aldaar vervangen. heb al es op rockauto gekeken en zie daar van het merk raybestos 3 soorten rotors:

- daily budget;
- iets duurdere daily budget met een coating op de niet rem-gedeeltes;
- rotors met sleuven en gaten.

die laatste: hebben die een duidelijk betere remwerking tot gevolg?

Ik heb ook een 3rdgen camaro, en het maakt niet uit welke schijven je gaat gebruiken, het blijft een kut remsysteem.

De schijven zijn te klein, en de klauwen zijn met 1 piston, zeer achterhaald.

Misschien een idee om te upgraden naar een 4 piston klauw en grotere schijven?
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Re: Rotors

Post by sansemiano »

nou ja, het remt wel, maar die 4 schijfremmen van m'n bx voelen echt veel beter. ik wil best eens overwegen of zo'n upgrade wat is, maar beloof niks. kunnen jullie me een linkje geven, waar ik zo'n upgrade-set kan bekijken. hoort daar dan meteen een grotere rempomp bij? en de remmen achter?
Post Reply