TH400 vervangen door een automaat met overdrive?

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

TH400 vervangen door een automaat met overdrive?

Post by kikkegek »

ik heb een chevrolet suburban K20 met een TH400 en een 350 small block uit 1986.

Hij heeft een eindoverbrenging van 1:4.1 en daardoor maakt die bij 90 km/h ongeveer 2800 rpm.

omdat we 20.000 km per jaar rijden overweeg ik om de switchen naar een automaat met overdrive.

Nou lees ik dat een switch met een 2WD redelijk goed kan naar een TH700R4, maar ik kan nergens echt goede informatie vinden over een switch als je ee 4WD drive hebt.

Wel las ik ergens dat het misschien kan met een speciale 4L80E, maar die moet dan aangepast zijn, omdat die electrisch is en mijn auto geen ECU heeft. Maar die bakken zijn onwijs duur...geloof dat ze beginnen bij $2500...

iemand hier ervaring mee?
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: TH400 vervangen door een automaat met overdrive?

Post by Nick_nl »

Er bestaan ook 4wd th700 bakken.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: TH400 vervangen door een automaat met overdrive?

Post by gert »

als je de 4x4 nooit gebruikt kun je overwegen om de tussenbak te laten vervallen, dan wordt een bak zoeken een stuk simpeler.

ik heb in mijn 2WD 86 sub ook een overdrive, zelf met lock-up, dat rijdt een sutk prettiger.
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: TH400 vervangen door een automaat met overdrive?

Post by kikkegek »

gert wrote:als je de 4x4 nooit gebruikt kun je overwegen om de tussenbak te laten vervallen, dan wordt een bak zoeken een stuk simpeler.

ik heb in mijn 2WD 86 sub ook een overdrive, zelf met lock-up, dat rijdt een sutk prettiger.
dat is iets wat we misschien toch eens moeten overwegen...we hebben in de afgelopen 20.000km 1 keertje 50 meter in de sneeuw met 4x4 gereden en toen was het wel fijn, maar ja, dan komt het asfalt en moet de 4x4 echt weer uit...

thanks.
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: TH400 vervangen door een automaat met overdrive?

Post by kn@pestaart »

Ehm, je past je bak toch aan op de tussen bak? Met een uitgaande as en een adapterplaat? Zo ging dat bij mijn tussenbak. Die nog steeds ligt te verstoffen hier... :P
Ik heb een TH350 van een tussenbak geschroeft, uitgaande as verwisseld met de as uit de oude bak. Dit is best zelf te doen! Kun je meteen koppelingsplaatjes vervangen en een filterwisseltje doen ;)
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: TH400 vervangen door een automaat met overdrive?

Post by Detroitsteel »

kikkegek wrote: dat is iets wat we misschien toch eens moeten overwegen...we hebben in de afgelopen 20.000km 1 keertje 50 meter in de sneeuw met 4x4 gereden en toen was het wel fijn, maar ja, dan komt het asfalt en moet de 4x4 echt weer uit...

thanks.
Ik zou hem dr onder laten.
Orgineel houden wat aandrijflijn betreft (op de versnellingsbak na dan). Zo vaak zie je geen 4x4 Sub's
By the way, er wacht ons schijnbaar nog van dat weertype waar je het echt wel nodig hebt :lol:
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: TH400 vervangen door een automaat met overdrive?

Post by kikkegek »

ben een 700 op het spoor inclusief tussenbak van een 4WD. dat zou de wissel een stuk makkelijker maken. toch?

heeft iemand ervaring met zo een wissel op een 4WD?

kan ik mijn tussenbak blijven gebruiken? dus kan ik allen de th400 voor de 700m wisselen?

wat zou ik allemaal preventief moeten vervangen als ik hem er toch onderuit heb.

ik probeer een beetje inzicht te krijgen in de extra kosten buiten de bak om.
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: TH400 vervangen door een automaat met overdrive?

Post by Renev »

Je hebt in ieder geval ook een andere aandrijfas nodig want een 700 bak is langer dan een 350.
David - 71 camaro
Posts: 1054
Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm

Re: TH400 vervangen door een automaat met overdrive?

Post by David - 71 camaro »

Gear Vendors overdrive tussen zetten: je behoud je TH400, de overdrive is sterker dan je (standaard) bak, en je hebt 6 ipv 3 versnellingen.

http://www.gearvendors.com/
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: TH400 vervangen door een automaat met overdrive?

Post by Pavement Pounder »

Ik heb ook een gv en een 4l80 notabene,
Het mooie van een gv is als je de auto weg doet dan neem je de gv weer mee naarde volgende auto.
Heb ook 4.11-1 op de achteras en maak 1800 rpm bij 100 kmph.
Het mooie van een 700r4 is de overdrive en lock up.
Echter ik heb 2 wiel drive.
orange blazer k5
Posts: 321
Joined: Fri Sep 15, 2006 6:42 pm

Re: TH400 vervangen door een automaat met overdrive?

Post by orange blazer k5 »

idd heerlijk zo,n gearvendor systeem ben er ook super tevreden over ( is ook voor de 4x4 leverbaar!) ,tis alleen niet goedkoop maar wel oersterk!! en waarom een unieke 4x4 sub verzieken??? zonde man!!
Peter Pontiac
Posts: 1948
Joined: Wed Feb 04, 2004 1:17 am

Re: TH400 vervangen door een automaat met overdrive?

Post by Peter Pontiac »

Nooit doen die 4x4 er tussenuit halen 8)

Met een Sub kan je met die 4x4 prima door sneeuw en zand, heerlijke wintersportauto enige nadeel is de wat stuggere bladvering.

Ik heb een K10 ( 4x4 met 700 overdrive ) en rijdt heerlijk, verbruik hou ik niet zo bij maar zal iets van 1 op 6 zijn op benzine :P

Blazerparts of van Dam zullen jou echt wel verder kunnen helpen en als je een centje over hebt idd een Gear Vendors.
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: TH400 vervangen door een automaat met overdrive?

Post by kikkegek »

ik ben een TH700R4 met NP208 op het spoor uit een Blazer. Ik kan zelfs de assen erbij krijgen wat het ombouwen stuk eenvoudiger zou moeten maken, omdat ik dan alleen de achteras moet laten verlengen volgens mij.

ik verwacht dat mijn huidige assen waardeloos zijn met die TH700?

heb ook nog interesante website gevonden:
http://www.rowand.net/Shop/Tech/Automat ... onSwap.htm

heb ff snel gerekend en ik zou van 2900rpm bij 90 km/h omlaag gaan naar 2800 * 0,7 = ~2000rpm en de lock-up zal er nog wel wat afhalen...lijkt me echt geweldig.

das dan meteen me volgende vraag. Mechanisch krijg ik het denk ik wel opgelost, maar die lockup.

op die website die ik hierboven heb gepost bespreekt die gast uitgebreid hoe je de lockup zelf zou kunnen aansluiten. hebben jullie daar ervaring mee? of advies?
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: TH400 vervangen door een automaat met overdrive?

Post by Pavement Pounder »

Er zijn verschillende setjes te krijgen of zelf maken, zie Google en http://motors.shop.ebay.com/i.html?_nkw ... m270.l1313

Overgens als je een 700R4 vind neem er 1 van na midden 85, die zijn wat sterker.
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: TH400 vervangen door een automaat met overdrive?

Post by kikkegek »

Pavement Pounder wrote:Er zijn verschillende setjes te krijgen of zelf maken, zie Google en http://motors.shop.ebay.com/i.html?_nkw ... m270.l1313

Overgens als je een 700R4 vind neem er 1 van na midden 85, die zijn wat sterker.
tis er eentje uit '87er

wij cruisen alleen met de Burb en trekken er niks mee. hooguit misschien in de toekomst een vouwccaravan ofzo...maar niks bijzonders...terrein rijden doen we al helemaal niet.

zoek nu vooral iemand die me kan vertelen/helpen wat ik kan verwachten met die ombouw?

tis me bijvoorbeeld niet duidelijk of ik mijn assen moet aanpassen? die 700 is langer als het goed is en schijnt andere aansluiting te hebben? splines?
Post Reply