grijs of geel ? apk eisen

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

grijs of geel ? apk eisen

Post by boyanka »

:? ik denk er over om mijn dodgeB250 bwjr 1985 van grijskenteken met kampeerinrichting om te laten zetten naar geel (personenkenteken).
Zijn er nog grote verschillen in de apk eisen als ik dit zou doen?

Ik weet dat ik nu geen gordel moet hebben, ik dacht dat het remverschil op de achterwielen groter mag zijn, co gaat niet op omdat ik op lpg rijdt.
heeft iemand nog aanvullingen?
VetteV8
Posts: 417
Joined: Fri Feb 25, 2011 11:00 pm

Re: grijs of geel ? apk eisen

Post by VetteV8 »

Er zijn veel van die kleine details, die je zo gauw over het hoofd ziet omdat ze per jaar soms verschillen, bv een geel kenteken moest veel eerder ruitensproeiers hebben dan grijs.
Maar waarom zou je dat willen?
Gewoon wat meer plaats voor passagiers lijkt me het enigste voordeel. Misschien dat er achter dan gordels in moeten? ...Goed doet er niet toe; ik zou het gewoon aanvragen en als ze kleinigheden opsporen, dan moet je er nog eens heen, dat is ook het ergste niet.
Cor
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: grijs of geel ? apk eisen

Post by boyanka »

8) gordels achterin hoef ik niet, daar is ie te oud voor.
ik wil het juist om van de minimale kampeer eis af te komen
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: grijs of geel ? apk eisen

Post by boyanka »

:? Ik kreeg net een mailtje van een bekkende met de mededeling dat rolpunt/3puntsgordels verplicht zijn vanaf 1975 voorin
VetteV8
Posts: 417
Joined: Fri Feb 25, 2011 11:00 pm

Re: grijs of geel ? apk eisen

Post by VetteV8 »

Mijn Corvette van '81 is recentelijk goed gekeurd door de RDW met 2 heupgordels voorin (en die rollen ook niet op), en achter in dus niets .
Cor
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: grijs of geel ? apk eisen

Post by sjak_brak »

VetteV8 wrote:en achter in dus niets .
dat is inedrdaad een vrij accurate beschrijving van "achterin" bij een corvette :P :D
VetteV8
Posts: 417
Joined: Fri Feb 25, 2011 11:00 pm

Re: grijs of geel ? apk eisen

Post by VetteV8 »

Sorry, dat was eigenlijk een vergissing, er zitten wèl riemen achterin, standaard nog wel, om de T-tops te verankeren :P
Cor
The Fixer
Posts: 45
Joined: Sat Apr 26, 2008 10:58 pm

Re: grijs of geel ? apk eisen

Post by The Fixer »

Alles wat je wilt weten over de apk vind je hier: http://www.rdw.nl/nl/voertuigbranche/er ... g2011.aspx

Kijken onder keuringseisen en onder aanvullende permanente eisen.

Even een citaat hieruit:
gordel:
een geheel van banden met sluiting, verstelinrichtingen en bevestigingselementen dat in een motorvoertuig
kan worden bevestigd en zodanig is ontworpen dat de kans op verwondingen voor de gebruiker bij botsing of
plotselinge vertraging van het voertuig wordt verminderd doordat het de bewegingsmogelijkheid van het
lichaam van de gebruiker beperkt en dat mede omvat alle onderdelen die energie kunnen opnemen of
waarmee de gordel wordt ingetrokken.

Hier staat nergens een 2-punts, 3-punts of zelfs maar 4-punts gordel in beschreven.

Bij artikel 5.2.47 lid 6 staat ook nog eens dat als er n oprolmechanisme inzit deze de gordel om je lichaam dient aan te trekken.

Dus een heupgordel zonder oprolmechanisme is ook voorin, voor de apk geen probleem voor auto's tot op heden.
Dat t tegen je gevoel ingaat snapt bijna iedereen, maar apk technisch geen bezwaar.

Succes met de keuring maar laat je niet verleiden om de apk gelijk maar te laten doen door de rdw.
Pakt vaak niet zo best uit.

Gr.
VetteV8
Posts: 417
Joined: Fri Feb 25, 2011 11:00 pm

Re: grijs of geel ? apk eisen

Post by VetteV8 »

Wat dat laatste betreft, je hebt geen keus als de wagen van buìten de EU komt, zoals de meeste oude yanken
Dan MOET de RDW de APK ook uitvoeren.
Uit de EU dus niet, dan mag elke garage dat doen.
Cor
The Fixer
Posts: 45
Joined: Sat Apr 26, 2008 10:58 pm

Re: grijs of geel ? apk eisen

Post by The Fixer »

Apk erbij uitvoeren is inderdaad het geval als je de US-auto invoerd of omgebouwd hebt naar kampeerauto. Alleen deze wagen staat al op nederlands kenteken en wordt teruggebouwd. Dan wordt er alleen gekeken of de delen die niet van toepassing waren voor een kampeerauto nu wel zijn aangebracht cq functioneren.
VetteV8
Posts: 417
Joined: Fri Feb 25, 2011 11:00 pm

Re: grijs of geel ? apk eisen

Post by VetteV8 »

'Tuurlijk je hebt gelijk!
Was de 'draad' even kwijt, dit betreft geen nieuwe invoer, en dus wordt er alleen gekeken naar hetgeen van toepasing is.
Cor
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: grijs of geel ? apk eisen

Post by boyanka »

:? ik heb de rdw nog maar even een mailtje gestuurd met de vraag of heupgordels mogen voor de ombouw
Linfiel
Posts: 81
Joined: Sat Sep 02, 2006 8:59 pm

Re: grijs of geel ? apk eisen

Post by Linfiel »

co gaat niet op omdat ik op lpg rijdt.
heeft iemand nog aanvullingen?[/quote]
Waarom gaat je co niet op ,Je moet gewoon aan de waarde van jou bouwjaar aan co voldoen hoor,ook al rij je L.P.G.
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: grijs of geel ? apk eisen

Post by boyanka »

:) co moet 1,5% zijn maar als hij op benzine had gestaan mag hij op grijs 4,5% hebben dus daarom bedoelde ik dat het co verhaal niet opgaat
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: grijs of geel ? apk eisen

Post by sjak_brak »

Op geel ook. Komt ie weer :)

Image
Post Reply