14,6 volt laadstroom

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

14,6 volt laadstroom

Post by Jeroen_Sp »

Mijn Lincoln heeft bij stationair en op toeren 14,6 volt laadstroom. Te veel in mijn ogen.

Doe ik echter de lampen aan samen met je aanjager van de verwarming dan zakt de spanning onder de 12 volt.

Waar moet ik nu zoeken?

Klopt het dat dit de spanningsregelaar is en daar maar eens een nieuwe voor bestellen?

Het lampje "generator" staat niet aan tijdens het rijden.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: 14,6 volt laadstroom

Post by sjak_brak »

Jeroen_Sp wrote:Mijn Lincoln heeft bij stationair en op toeren 14,6 volt laadstroom.
Laadspanning.

Begin met een controle-meting met een andere multimeter. Klinkt simpel, maar je zal niet de eerste zijn die zn halve auto verbouwt vanwege een rotte meter....

De specifieke details van het laadsysteem in jouw auto ken ik niet, maar als de spanningsregelaar een onderdeel van een paar knaken is, dan kan het sowieso geen kwaad om een reserve te hebben :)
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: 14,6 volt laadstroom

Post by Jeroen_Sp »

Ik heb even contact gehad met K&K in best. Ze zeggen dat 14,6 nog niet direct te veel is, maar wel op de bovengrens zit.
Het inzakken van de spanning is erger.

Ik haal de dynamo en spanningsregelaar uit de auto, die kan ik dan gratis bij hun laten testen!
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Re: 14,6 volt laadstroom

Post by sansemiano »

ik zat laatst niet helemaal goed met m'n 14,8 volt laadspanning en werd daar door diverse forumleden op gewezen. het menselijk geheugen is zo onbetrouwbaar. 14,8 volt is een beetje aan de hoge kant. ik heb daarom een illustratie gezocht mbv een screenshot van het programma, waarmee ik de managementcomputer van m'n Chevy uit kan lezen. Deze meting werd jaren geleden gedaan niet zolang na het (de eerste keer vervangen) vervangen van de dynamo bij een kilometerstand van ongeveer 130.000 mijl. alles in optima forma dus. bij rijden op de snelweg blijkt de boordspanning (bij een dus volledig opgeladen accu) iets van 14,1 volt te zijn en ergens tijdens de rit is een maximale spanning van 14,6 volt gemeten.

Image
Last edited by sansemiano on Tue Oct 25, 2011 12:07 pm, edited 1 time in total.
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: 14,6 volt laadstroom

Post by Jeroen_Sp »

Gisteren alles nog eens door gemeten en ik kom op de volgende nieuwe (en wat volledigere) data, alles gemeten op de plus en min pool van de accu:Did a new check yesterday evening. This is the new list, al volts measured on the battery terminals:

- Motor stationair, geen stroomverbruikers aan, constant 14.5 volt
- motor verhoogd stationair, ong 2000 rpm, geen stroomverbruikers aan, constant 14.5 volt
- Motor stationair, 4x 55 watt koplampen en de rest van de verlichting aan (achterlichter etc), constant 14.3 volt
- Motor stationair, 4x 55 watt koplampen en de rest van de verlichting aan PLUS aanjager verwarmin op max aan, voltage valt naar beneden. Begint op 14.3 volt en zakt dan ongeveer elke seconden 0.1 volt. Dit tot 12.8 volt ongeveer en blijft daar even "stabiel". Dan daalt het voltage weer verder en net onder de 12 volt heb ik alle verbruikers uitgezet (lampen en aanjager) en het voltage gaat vlug weer terug naar 14.5 volt

Wat is er nu niet goed in mijn wagen??
- Dynamo stuk? Of misschien te klein? Het is een dynamo uit 1978 zag ik. Staat ook 40A op de zijkant, Is dit dan 40 Ampere?
- Spanningsregelaar stuk? Dynamolampje is niet aan, spanning is wellicht wel wat hoog bij onbelast.
- Accu slecht? Auto start wel elke keer goed, ook na weken stilstaan.

Alvast bedankt voor de hulp!
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Re: 14,6 volt laadstroom

Post by sansemiano »

Jeroen_Sp wrote:Gisteren alles nog eens door gemeten en ik kom op de volgende nieuwe (en wat volledigere) data, alles gemeten op de plus en min pool van de accu:Did a new check yesterday evening. This is the new list, al volts measured on the battery terminals:

- Motor stationair, geen stroomverbruikers aan, constant 14.5 volt
- motor verhoogd stationair, ong 2000 rpm, geen stroomverbruikers aan, constant 14.5 volt
- Motor stationair, 4x 55 watt koplampen en de rest van de verlichting aan (achterlichter etc), constant 14.3 volt
- Motor stationair, 4x 55 watt koplampen en de rest van de verlichting aan PLUS aanjager verwarmin op max aan, voltage valt naar beneden. Begint op 14.3 volt en zakt dan ongeveer elke seconden 0.1 volt. Dit tot 12.8 volt ongeveer en blijft daar even "stabiel". Dan daalt het voltage weer verder en net onder de 12 volt heb ik alle verbruikers uitgezet (lampen en aanjager) en het voltage gaat vlug weer terug naar 14.5 volt

Wat is er nu niet goed in mijn wagen??
- Dynamo stuk? Of misschien te klein? Het is een dynamo uit 1978 zag ik. Staat ook 40A op de zijkant, Is dit dan 40 Ampere?
- Spanningsregelaar stuk? Dynamolampje is niet aan, spanning is wellicht wel wat hoog bij onbelast.
- Accu slecht? Auto start wel elke keer goed, ook na weken stilstaan.

Alvast bedankt voor de hulp!
misschien heeft de dynamo niet meer helemaal het vermogen wat ie had toen ie nieuw was. je beschrijving lijkt daarop te wijzen. die 40A slaat idd op 40 Ampere; dus maximaal 40*12=480 Watt. stationair zal het wat minder zijn. als je al die lampen en andere zaken aanzet bij stationair toerental wordt wellicht alle vermogen afkomstig van de dynamo opgesoupeerd en blijft er niks over om de accu bij te laden. vandaar de dalende spanning. ik neem aan, dat het een wisselstroom-dynamo is?
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: 14,6 volt laadstroom

Post by Jeroen_Sp »

Dynamo is inderdaad wisselspanning. Misschien upgraden naar een maatje zwaarder anders? Iets van 60-70A.

Binnenkort ga ik alles uitbouwen (dynamo, accu en spanningsregelaar) en alles afzonderlijk laten testen.

Als ik alleen even de verlichting al reken dan zit ik op iets van 330 watt.
(koplamp 4x55, achterlicht 4x 5 watt, parkeerlamp 2x 5 watt, sidemarkers 4x 5 watt, dashboard 15x 4 watt)

Dynamo zit op 13.8 volt, max 40A. Dus iets van 550 watt totaal.

Is een aanjager dan 200 watt, of 15A?
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Re: 14,6 volt laadstroom

Post by sansemiano »

Jeroen_Sp wrote:Dynamo is inderdaad wisselspanning. Misschien upgraden naar een maatje zwaarder anders? Iets van 60-70A.

Binnenkort ga ik alles uitbouwen (dynamo, accu en spanningsregelaar) en alles afzonderlijk laten testen.

Als ik alleen even de verlichting al reken dan zit ik op iets van 330 watt.
(koplamp 4x55, achterlicht 4x 5 watt, parkeerlamp 2x 5 watt, sidemarkers 4x 5 watt, dashboard 15x 4 watt)

Dynamo zit op 13.8 volt, max 40A. Dus iets van 550 watt totaal.

Is een aanjager dan 200 watt, of 15A?
je hebt de ontsteking ook nog. die neemt ook zo'n 6 ampere, dacht ik. en als dan de dynamo niet meer z'n volle vermogen levert ga je kennelijk over het maximale vermogen heen en loopt de accu langzaam leeg met al die belasting.
VetteV8
Posts: 417
Joined: Fri Feb 25, 2011 11:00 pm

Re: 14,6 volt laadstroom

Post by VetteV8 »

Helemaal mee eens: bij normaal gebruik zal de dynamo alle stroom leveren voor alle gebruikers, maar als die afgenomen stroom meer is dan de dynamo KAN leveren, dan gaat de accu meedoen, en zal de spanning dus langzaam teruglopen
Conclusie: de dynamo is te klein voor de belasting die je erop zet.
Maar je hebt in feite geen 4x55 Watt aan koplampen nodig [mag trouwens alleen maar met ongedimd licht, en dan is het 4 x 60Watt]

Als je dat allemaal toch wilt gebruiken zal je naar een zwaardere dynamo toe moeten.
Cor
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: 14,6 volt laadstroom

Post by Jeroen_Sp »

Dat ik geen 4x dimlicht mag hebben is bekend.

Maar 14.5 volt (soms iets hoger) is geen probleem dus?
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Re: 14,6 volt laadstroom

Post by sansemiano »

Jeroen_Sp wrote:Dat ik geen 4x dimlicht mag hebben is bekend.

Maar 14.5 volt (soms iets hoger) is geen probleem dus?
een nieuwe en/of wat zwaardere dynamo is misschien een goed idee. die 14.5 volt lijkt me normaal. tenminste zolang de dynamo voluit bezig is de accu bij te laden. als de accu vol is regelt de spanningsregelaar de dynamo wat terug en zakt de accuspanning wat.

zit de spanningsregelaar in de dynamo bij jouw wagen? bij mijn chevy is het een klein zwart elektronisch dingetje, dat achterop/achterin de dynamo gemonteerd zit. kan je apart vervangen.
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: 14,6 volt laadstroom

Post by Jeroen_Sp »

Ik heb ergens een los kastje hangen als spanningsregelaar. Heb alleen nog geen idee waar deze hangt. Iig zeker niet op de dynamo.

Als de accu vol is (net van de lader) dan staat er ook 14.5 of hoger op de polen bij lopende motor.
VetteV8
Posts: 417
Joined: Fri Feb 25, 2011 11:00 pm

Re: 14,6 volt laadstroom

Post by VetteV8 »

Als je geen operationele problemen hebt, zou ik gewoon niets doen, die 14,6V is helemaal niet zoveel, maar misschien kan je hem op de regelaar ietsje lager zetten, als er al een afstelling op zit.
Anders alleen de regelaar wisselen, want DIE regelt tenslotte de dynamo spanning.
Cor
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Re: 14,6 volt laadstroom

Post by sansemiano »

Jeroen_Sp wrote:Ik heb ergens een los kastje hangen als spanningsregelaar. Heb alleen nog geen idee waar deze hangt. Iig zeker niet op de dynamo.

Als de accu vol is (net van de lader) dan staat er ook 14.5 of hoger op de polen bij lopende motor.
je plan om dynamo en regelaar te laten testen lijkt me een goed idee. bij mijn chevy is het zo, dat direct na de start en de accu-aderlating daarvoor de dynamo even voluit laad. de boordspanning is dan 14.4 a 14.6 volt. daarna als de accu weer vol is zakt de boordspanning wat.
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: 14,6 volt laadstroom

Post by Jeroen_Sp »

VetteV8 wrote:Als je geen operationele problemen hebt, zou ik gewoon niets doen, die 14,6V is helemaal niet zoveel, maar misschien kan je hem op de regelaar ietsje lager zetten, als er al een afstelling op zit.
Anders alleen de regelaar wisselen, want DIE regelt tenslotte de dynamo spanning.
Cor
Ik zat ook te denken niks te doen. Gewoon rekening ermee houden dat neit alles tegelijk aan kan. Heb inderdaad gezien dat er een regelaar op zit (volgens de boeken). Die zal ik wat lager zetten, eerst de regelaar maar eens zoeken.

Ik ben gaan zoeken nadat mijn cruise control steeds harder gaat lopen (snelheid niet vasthouden). Maar in die module zullen de condensatoren wel slecht zijn. Vreemde was dat de cruise control zijn snelheid wel weet te houden met de lampen aan.
Post Reply