14,6 volt laadstroom

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: 14,6 volt laadstroom

Post by kn@pestaart »

Alles boven de 14,4 Volt is gewoon teveel, tenzij je op waterstof wilt gaan rijden... :P
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: 14,6 volt laadstroom

Post by Jeroen_Sp »

Dan zal ik alles gewoon eens laten testen, weet ik precies waar ik aan toe ben.

Ff die regelaar eerst eens zoeken. In de fabriek van ford monteren ze nooit dingen op dezelfde plaats :(
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: 14,6 volt laadstroom

Post by Jeroen_Sp »

Ik had alles laten testen, lagers van de dynamo lagen er uit die dus vervangen voor 1 met 65 amp. Ik had met de oude piekspanningen tot over de 16 volt en geen mooie constante spanning.
Na vervangen alleen dynamo geen bijgeluiden meer maar spanning bleef gelijk zoals hiervoor beschreven. Dus ook een nieuwe electronische spanningsregelaar besteld en nu is er wel wat positieve verandering.

Dit is nu de situatie:
Stationair, alles uit. 14,5 volt
Stationair, alleen lampen OF aanjager aan. 14,4 volt
Stationair, lampen EN aanjager aan. Spanning zakt tot 12,3 volt en niet verder. (dat is al een hele verbetering, eerst zakte deze tot onder de 10 volt)

Bij iets verhoogde toeren gaat de spanning wel weer omhoog.

Mijn nieuwe dynamo heeft een klap gehad tijdens transport (doos stuk en een koelblad krom). Als jullie naar bovenstaande kijken. Is mijn dynamo dan niet goed?

Ben benieuwd naar jullie expertise!!
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Re: 14,6 volt laadstroom

Post by sansemiano »

zolang de afgenomen stroom onder die 65 amp blijft zou de spanning rond de 14.5 volt moeten blijven.
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: 14,6 volt laadstroom

Post by Jeroen_Sp »

sansemiano wrote:zolang de afgenomen stroom onder die 65 amp blijft zou de spanning rond de 14.5 volt moeten blijven.
Dat dacht ik dus ook...

Even snel uitgerekend:
Aan verlichting; 4x koplamp 55w, 4x achterlicht 12w, 4x zijlicht 5w, 15x dashboardlicht 3w, 2x stadslicht 5w. totaal ongeveer 350 watt. Dat is (bij 14 volt) een krappe 25 amp.
Dan nog een aanjager...wat zou die zijn bij vol vermogen??
Verder nog wat verlies over de oude kabels maar dat zal niet enorm zijn.

Als de aanjager onder de (65-25) 40A zou zitten dan is de dynamo dus wel stuk. 40A is 560W.
ik vermoed dan een diode achterin de dynamo zelf welke de klap van het vallen niet heeft overleefd (transport). Als ik het goed begrijp zitten er 3 van die diodes in en 1 stuk zorgt voor 33% uitval.
Lite-On
Posts: 522
Joined: Fri Apr 24, 2009 10:41 pm

Re: 14,6 volt laadstroom

Post by Lite-On »

Vergeet ook niet dat een beetje dynamo pas zijn volle vermogen levert bij 2000 a 2500rpm.

Ik heb een 63A dynamo, en deze heeft stationair ook moeite om de spanning rond de 14V te houden.
Maar dat komt voornamelijk omdat ik een hoop audio spul in de auto heb liggen :D
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Re: 14,6 volt laadstroom

Post by sansemiano »

goed punt; het toerental zal er wel wat invloed op hebben. maar die kachelfan is geen apparaat, dat 40A afneemt. iets van 3 a 4 denk ik. kijk nog es wat er gebeurt als je het toerental van de motor wat opvoert.
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: 14,6 volt laadstroom

Post by Jeroen_Sp »

Opvoeren toerental zorgt ervoor dat er weer spanning kan worden opgebouwd.

Ik twijfel nu heel erg wat ik de schuld moet geven. Dat de spanningsregelaar niet goed was is duidelijk....die enorme spanningsdip heb ik niet meer.

maar in mijn ogen moet de spanning ook stationair boven de 13 volt blijven. Al zegt me pa "dat dit normaal is voor oude autos" :x
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Re: 14,6 volt laadstroom

Post by sansemiano »

wat je pa bedoelt slaat op wagens met gelijkstroomdynamo's. ik neem aan, dat je een wisselstroomdynamo op je lincoln hebt. dan moet met een belasting van 30A de boordspanning ook bij stationair draaien hoger zijn dan de rustspanning (12.6 volt) van de accu zelf.
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: 14,6 volt laadstroom

Post by Renev »

Helemaal goed, gewoon doorrijden en minder denken en vragen want dan krijg je steeds meer antwoorden en weet je nog niet waar je aan toe bent.
brinky
Posts: 101
Joined: Sat Sep 24, 2011 4:30 pm

Re: 14,6 volt laadstroom

Post by brinky »

Diode heb je niet stuk omdat hij onbelast wel tot 14.5v komt. Zou gewoon de massa, B plus en D plus aansluitingen controleren. Ken best wezen dat hij door vuil spanningsverlies heeft als de dynamo moet leveren. Deze aansluitingen zijn der wel gevoelig voor bij die oude beestjes:) tot hoeveel gaat hij bij laden met verhoogd toerental? Groetjes mike
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: 14,6 volt laadstroom

Post by Jeroen_Sp »

brinky wrote: tot hoeveel gaat hij bij laden met verhoogd toerental? Groetjes mike
Komt nooit hoger als 14,5 volt.

Ik ga gewoon eens wat nieuwe draden van en naar de accu etc trekken. Van die fijne nieuwe dikke kabels :lol:

Dynamo zal wel goed zijn nu dus.

Thnx.
stef
Posts: 2849
Joined: Sat Nov 06, 2004 5:11 pm

Re: 14,6 volt laadstroom

Post by stef »

dynamo en regelaar zijn o.k.
vermogen loopt op met toerental.
Stationair is dacht ik 30% van je te leveren opgegeven vermogen....
Daarom heb ik ook een 200Amp. modelletje gemonteerd... Heb ik altijd minimaal 60A laadstroom :)
meganix
Posts: 151
Joined: Mon Aug 30, 2010 6:09 pm

Re: 14,6 volt laadstroom

Post by meganix »

oke en dan nu dezelfde test doen met de 2010 golf van je buurman (ofzo).
alle lampen aan kachel/airco aan, ruitverwarmingen, radio, stoel verwarming enz.

als je daar nu stationair de laadstroom van gaat meten, dan trekt ie ook zekerweten de accu leeg.

oja en onze ex ambu chevyvan :P (een van de beroerdste in zn soort) die laad al 3 jaar lang op toeren met 16 volt, en stationair 14 volt. en de accu is nog nooit gaan koken en alles werkt nog prima, er komt trouwens ook nog een bak licht uit de koplampen waar je u tegen zegt.

succes met het testen e.d.
brinky
Posts: 101
Joined: Sat Sep 24, 2011 4:30 pm

Re: 14,6 volt laadstroom

Post by brinky »

Ja als hij stationair met alles aan iets van 12.5v levert en met verhoogd toerental naar dik 14v gaat vind ik het zeker niet verkeerd. Maar de aansluitingen schoonmaken ken nooit kwaad. Over die chevy van: die grens van 14.4v is gewoon een veiligheids marge die ze vast hebben ingesteld. In werkelijkheid kan het elektrische systeem veel meer hebben. Alleen nieuwere ontstekingen kunnen der aan kapot gaan maar verder valt het allemaal wel mee. As je amperage te hoog ligt is het wel foute boel. Groetjes mike
Post Reply