Gepolijst alu slaat dof uit

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Funk
Posts: 7655
Joined: Mon Jun 20, 2005 2:41 pm

Gepolijst alu slaat dof uit

Post by Funk »

Ik heb mn stuurkolom gepolijst, alleen nu blijkt dat het gedeelte waar het stuurslot in zit van een andere soort alu is.
Stuur, onderste helft stuurkolom en nog wat zelfgedraaide onderdelen blijven netjes hoogglans, maar dat ene deel niet. Met een paar weken is 'ie weer helemaal dof.
Ik heb er nu een waterafstotende (alu) sealer overheen om te kijken wat er gebeurt, maar heeft iemand anders een tip?
themidnightcruiser
Posts: 4564
Joined: Wed Feb 25, 2004 8:35 pm

Re: Gepolijst alu slaat dof uit

Post by themidnightcruiser »

Ik heb hetzelfde probleem met hetzelfde onderdeel.
Ik heb er blanke lak overheen gespoten, maar dat maakt niet uit.
Verchromen gaat niet.
Misschien polijsten en vervolgens blank poedercoaten?

Het is twijfelachtig of het Samac is.
Shev Ed
Posts: 5352
Joined: Thu May 18, 2006 9:35 pm

Re: Gepolijst alu slaat dof uit

Post by Shev Ed »

Aluminium oxideerd eigenlijk DIRECT als het in contact komt met zuurstof.

Mooi polijsten kan je doen, en het glimt ook echt wel even een paar weken, maar in theorie zit er direct na je 1e poetsbeurt al een laagje 'roest' op.

Het alu helemaal chroom poetsen doe ik zelf al nooit meer, heeft geen enkele zin. Bovendien vind ik die typische 'alu look' ook het mooiste.

Wat het beste helpt, busje Belgom Alu kopen (motorzaak heeft dat altijd wel) , is super goed spul en met een paar vegen glimt het aluminium als een keutel.

Daarna op een doekje, een heel klein beetje ZUURVRIJE vaseline smeren, en dat over het aluminium smeren zodat er een heel klein laagje overheen zit. (dun is dik genoeg, hoeft echt geen plakzooi te worden)

Dat werkt het beste en het snelste.

Daarna is het een kwestie van eens in de 3maanden of half jaar (net wat je tolerantie's zijn) , weer even schoonmaken en even snel poetsen met belgom alu.

Doe zelf met daily brommer ook al jaren zo, en het blok hangt in weer en wind... je stuurkolom zal het een stuk beter uithouden.

Maar de 'chroom-look' op aluminium moet je maar vergeten, geeft vaak meer gezeik als ontspanning, het is wel mogenlijk, maar ieder streepje ga je dan zien, en je moet dan iedere week poetsen.

En blanke lak is al helemaal een no-go, 1 streepje 'roest' eronder en je krijgt het niet meer mooi zonder de blanke lak er weer helemaal af te moeten schuren... nooit doen dus, zelfs niet op velgen.

Als je mooi aluminium wilt zal je er moeite voor moeten doen, maar nogmaals, die moeite kan je heel erg beperken met Belgom Alu (ben zelf nog geen beter spul tegen gekomen), en een klein beetje zuurvrije vaseline.
Funk
Posts: 7655
Joined: Mon Jun 20, 2005 2:41 pm

Re: Gepolijst alu slaat dof uit

Post by Funk »

Heb 'm na het polijsten diverse malen met Belgom gepoetst, maar alleen dat ene deel heeft er last van.
Ik weet dat alu gelijk oxideert, maar in het interieur moet het met een beetje zorg geen probleem opleveren.
Het is alleen zo dat dat ene deel heel snel wit uitslaat, mijn ervaring met Zamak is dat dat wat donkerder uitslaat, maar daar kan wellicht ook verschil in zitten.
Heb nu de sealer erop, zal eens kijken wat er gebeurt.
the puritan
Posts: 249
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:42 pm

Re: Gepolijst alu slaat dof uit

Post by the puritan »

Wij gebruiken op de zaak veel Belgom in combinatie met siliconenspray. Glimmen als een hondenl*l in de manenschijn! :D
Funk
Posts: 7655
Joined: Mon Jun 20, 2005 2:41 pm

Re: Gepolijst alu slaat dof uit

Post by Funk »

Siliconenspray is verboden bij ons in de garage :)
Shev Ed
Posts: 5352
Joined: Thu May 18, 2006 9:35 pm

Re: Gepolijst alu slaat dof uit

Post by Shev Ed »

Siliconen spray heb ik ook express niet gemeld... schijnt dat men er hier een hekel aan heeft... :?:

Anyway, het werkt wel...

Maargoed, alternatief voor siliconen spray is dus wat zuurvrije vaseline... werkt ook goed :)
burnerchief
Posts: 616
Joined: Thu Dec 23, 2004 8:50 pm

Re: Gepolijst alu slaat dof uit

Post by burnerchief »

Shev Ed wrote:Siliconen spray heb ik ook express niet gemeld... schijnt dat men er hier een hekel aan heeft... :?:

Anyway, het werkt wel...

Maargoed, alternatief voor siliconen spray is dus wat zuurvrije vaseline... werkt ook goed :)
doet vervelende dingen als je ergens moet bijspuiten enzo spuiters hebben er een bloedhekel aan
ROCKETMAN
Posts: 385
Joined: Thu Feb 05, 2004 9:20 am

Re: Gepolijst alu slaat dof uit

Post by ROCKETMAN »

weet je zeker dat het aluminium is?

ik heb nl hetzelfde probleem gehad, als je kijkt naar het dekseltje direct onder de fles op de foto zie je dat deze behoorlijk dof is geworden, en dat terwijl deze net zo als het frame glom (of glimde, moet wel ff uitkijken wat ik schrijf want voor je het weet krijg je hier op het forum een hele uitleg over de juiste spelling)

Image

dat blijkt dus een magnesium plaatje te zijn, blijft alleen mooi als je het met blanke lak behandeld

latersss
Image
Shev Ed
Posts: 5352
Joined: Thu May 18, 2006 9:35 pm

Re: Gepolijst alu slaat dof uit

Post by Shev Ed »

burnerchief wrote:
doet vervelende dingen als je ergens moet bijspuiten enzo spuiters hebben er een bloedhekel aan
Dat schijnt inderdaad zo te zijn ja...

Aangezien ik geloof dat het flauwekul is (want ik ben nou eenmaal eigenwijs :D ), zet ik het op mijn 'to try' lijstje. :)
Post Reply