carterventilatie

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Mark Sulman
Posts: 463
Joined: Sat Nov 06, 2010 6:08 pm

Re: carterventilatie

Post by Mark Sulman »

Klopt, maar als je dusdanige caterdamp hebt dat je het ook ruikt. Betekend dat wel dat er waarschijnlijk ook uitlaatdampen in zitten, omdat je zuigerveren ''versleten'' zijn e.d.
Een gewone normale caterdamp zal inderdaad meevallen, maar als ik de verhalen zo hoor is deze motor al iets verder heen.
Art56
Posts: 768
Joined: Wed May 05, 2004 11:15 pm

Re: carterventilatie

Post by Art56 »

normaal gesproken (origineel dus) heeft jou motor bovenop de olievul pijp een breathercap met daarin filterend materiaal (gaas oid). Achterop de motor zit dan een "road draft tube". Die loopt dan van je achterkant inlaat, laag onder het blok. Als je rijdt krijg je hierdoor onderdruk, waardoor de carterdampen worden weggezogen. De breather dient alleen om buitenlucht te filteren! us niet andersom!

Het beste is om de road draft tube af te zagen, een passtuk van nylon met daarin een pcv valve van een modernere (60-70 er jaren chevy of mopar, maakt niet heel veel uit), en deze aansluiten op een laag vacuum punt.
Ben je meteen van het gestink af als je de wagen wegzet. Om vervuiling tegen te gaan kun je een "oil catch can" tussen zetten, dan komt er geen olievervuiling terug in de motor. Bovendien kun je zo de hoeveelheid olie in de gaten houden. Zal wat plaatjes van road draft tube en oil catch can erbij zoeken....
rene74monte
Posts: 4631
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: carterventilatie

Post by rene74monte »

Art56 wrote:normaal gesproken (origineel dus) heeft jou motor bovenop de olievul pijp een breathercap met daarin filterend materiaal (gaas oid). Achterop de motor zit dan een "road draft tube". Die loopt dan van je achterkant inlaat, laag onder het blok. Als je rijdt krijg je hierdoor onderdruk, waardoor de carterdampen worden weggezogen. De breather dient alleen om buitenlucht te filteren! us niet andersom

dit klopt , alleen als ik stil sta is het de bedoeling dat de fan lucht de breathercap in blaast , er zit een sleuf in de cap en die moet onder een bepaalde hoek naar voren gericht worden , en dat functioneert voor geen meter , onder het rijden heb ik niet zo veel last , dan zal het wel goed weg gezogen worden.

en wat betreft een revisie , no way! hij moet eerst maar eens fatsoenlijk wakker worden ik heb er nog niet zo heel veel mee gereden , hij loopt prima en zoals gezegd de compressie is goed , wordt ook niet hoger als ik er wat olie bij in doe dus die zuigerveren geloof ik wel , misschien de schraapveren maar daar ga ik dit blok nu nog niet voor los halen
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: carterventilatie

Post by Nick_nl »

Dit is misschien ook een optie?
rene74monte
Posts: 4631
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: carterventilatie

Post by rene74monte »

thanx voor de tip , maar daar kan ik niets mee , ik heb er heel ander spul op zitten
rene74monte
Posts: 4631
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: carterventilatie

Post by rene74monte »

nou , voor nood even een pcv klep aangesloten op een vacuumpunt en wat een verschil zeg , geen gestink , en geen rook meer , ook niet uit de uitlaat .
maar nou heb ik nog iets , als je op lpg rijdt heb je dan nog een heat riser nodig , of is het beter om die vast te zetten?
Art56
Posts: 768
Joined: Wed May 05, 2004 11:15 pm

Re: carterventilatie

Post by Art56 »

Heat riser is alleen bedoeld om de motor wat sneller op te warmen door het uitlaatgas door het inlaatspruitstuk te jagen. Niet echt nodig als het geen dagelijkse auto is die door een strenge winter moet kachelen...Klep kan ook op een ongewenst moment vast roesten in de "" dicht" stand. Wat voor motor is het eigenlijk?
rene74monte
Posts: 4631
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: carterventilatie

Post by rene74monte »

ik had begrepen dat de heat riser bedoeld was om het brandstof mengsel warmer te maken bij een koude motor , en of dat met lpg ook noig is weet ik dus niet .
wat ik al wel een paar keer gelezen heb is dat je motor niet echt lekker loopt als de heat riser niet goed is , maar dat was geloof ik alleen als hij in warme toestand niet meer dicht gaat.
het is een 4.4 lijn 8 motor van een meter lang :D
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: carterventilatie

Post by kn@pestaart »

Dus je hebt nu je carterventilatie op een vacuümpunt aangesloten?
Zal die lekker arm lopen zeker?? :eek:
meganix
Posts: 151
Joined: Mon Aug 30, 2010 6:09 pm

Re: carterventilatie

Post by meganix »

je heat riser kun je wel vast zetten, op de stand waarin hij niet werkt uiteraard.
Bij lpg is het gunstiger als het mengsel kouder je motor in komt, dan heb je een betere verbranding,
op benzine kan het met koud weer inderdaad wat langer duren voor hij mooi loopt en oppakt.
Watvoor lpg systeem heb je erop zitten?
Als je een pvc valve op intake vacuum aangesloten hebt moet je misschien weer even je lpg mengsel afstellen.
Tenminste als je voorheen zonder die klep ook op lpg gereden hebt.
rene74monte
Posts: 4631
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: carterventilatie

Post by rene74monte »

hij liep al zo arm als wat :D ik heb hem nu opnieuw afgesteld en hij loopt er mooi op .

ik hadook begrepen dat een koud mengsel beter is vooe lpg , als hij nu koud is en de heat riser klep is open dan slaat hij af en toe een slag over , misschien komt dat wel door dat ding .
ik heb er inderdaad een pcv valve tussen , en het is een omvl systeem .
als het weer iets beter wordt dan zal ik er eens verder mee prutsen
Maurice
Posts: 1814
Joined: Tue Mar 15, 2005 8:26 am

Re: carterventilatie

Post by Maurice »

Dus als ik het goed begrijp kan je dus in plaats van de originele olievuldop die met een slang naar het luchtfilterhuis gaat, vervangen door een enkele breather en op het andere kleppendeksel de leiding of slang die op de pcv-klep zit aangesloten en naar het luchtfilterhuis gaat, vervangen door een breather met aansluiting voor een slang naar de carburateur? Zodat je dus via de zuiging van je carburateur je carterdampen kwijtraakt. Er onstaat dus aanzuiging aan de enkele breather?

En wat doe je dan met de aluminium leiding die van het koolstoffilter voor de benzinedampen uit de tank naar het luchtfilterhuis gaat?
De aluminiumbuis van het spruitstuk naar het luchtfilter kan je wel weglaten weet ik.

Ik wil namelijk ook zo'n open chromen luchtfilter met bijbehorende kleppendeksels en breathers.
rene74monte
Posts: 4631
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: carterventilatie

Post by rene74monte »

het gaat bij mij om een lijn 8 blok , dat zit wel wat anders dan een v blok ,
maar in jou geval moet je inderdaad een pcv klep in een kleppendeksel zetten en aansluiten aan de voorkant onder in de carb , waarschijnlijk zit daar wel een aansluiting , en op de andere deksel gewoon een breather ,
normaal zit die op je luchtfilterhuis maar dat is eigenlijk alleen maar om te zorgen dat er schone gefilterde lucht door je blok gaat

en dat koolstrof filter kan je er wel uit halen , ik had dat bij mijn monte carlo ook gedaan , en heb op de leiding die naar de tank gaat een klein filtertje gezet zodat er geen troep in kan komen maar dat de buis nog wel gewoon kan ademen om eventueel te voorkomen dat de benzine tank vacuum gezogen zou worden ,
of het nodig is weet ik niet
meganix
Posts: 151
Joined: Mon Aug 30, 2010 6:09 pm

Re: carterventilatie

Post by meganix »

Dat kan wel wat je beschrijft, als je carter oliedampen maar afgezogen worden.
Die leiding aan het koolstof filter kun je afdoppen als je nog een andere tank ontluchting hebt.
Persoonlijk vind ik een open luchtfilter helemaal niks, het klinkt ook nergens naar.
Een mooi gespoten origineel luchtfilterhuis vind ik veel vetter. Maar goed dat is je eigen keuze ;)
Post Reply