Distributie Lincoln

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Distributie Lincoln

Post by Bromgabber »

Had laatst de carterpan onder men lincoln vandaan (continental mark v '79 ford 400)
Hier lagen ook een aantal hard plastic tandjes in, waarschijnlijk van mijn distributie tandwiel af..
Dat is wat ik kon vinden op internet.
Maar nou is mijn vraag, is dit prima te doen om zelf te vervangen?
En welk setje kan ik het best bestellen?
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Distributie Lincoln

Post by Pavement Pounder »

Wil je origineel of high performance ?
origineel dan gewoon origineel bij Rockauto met kunstof tanden, goed genoeg om weer een ton te rijden en stiller dan metalen tanden.
Is goed zelf te doen, maar begin eerst met een Haynes workshop manual en goed doorlezen, daar staat presies hoe te handelen.
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Distributie Lincoln

Post by SplitWindow »

In een ander topic typte Jeroen het volgende:
Jeroen_Sp wrote:
Distributie is inderdaad staal tandwiel met nylon tanden. VERVANGEN DUS!!!
Heb al verschillende verhalen van motoren welke zonder oliedruk zijn komen te staan doordat de tanden in de aanzuigbuis van de pomp zijn gekomen.
(al weet je niet hoeveel mensen nog met originele tanden rijden)
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Distributie Lincoln

Post by Pavement Pounder »

Dat komt omdat men te lang blijft doorrijden met een versleten distributie.
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Distributie Lincoln

Post by SplitWindow »

Hoe groot zijn de openingen in het zeefje onderaan de aanzuigbuis bij een Furd eigenlijk :?: ?
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Distributie Lincoln

Post by Jeroen_Sp »

Inderdaad even vervangen. Welk jaar is je lincoln? Als deze na 1974 is kan je gewoon een setje stalen tandwielen bestellen. Neem dan gelijk even de 0 degree variant. Je nokkenas loop namelijk achter (8 graden retarded) als je een wagen van midden tot eind 70 hebt. Tenminste dit is bij de 460 zo. Dus even belangrijk door te geven welk jaar en welke motor.

Zelf vervangen is goed te doen hoor. Je moet wel wat trekkers etc hebben, maar als je carter er onder uit hebt dan moet je dit ook wel kunnen. Meeste werk is alles te verwijderen. Zo moet je radiator er uit, waterpomp etc. En om bij je waterpomp te komen moet ook je airco etc los. Dat is het meeste werk. Ik heb er wel fotos van bij interesse.

@splitwindow; de aanzuigbuis is best groot. Er zit ook een zeef onder. Echter deze zeef ligt iets dieper waardoor hij alsnog verstopt kan raken zeg maar. Niet optimaal, maar het is bekend dus ik raad iedereen aan de tandwielen EN de klepseals te vervangen. Is gewoon onderhoud en doe je het niet dan kan je zonder oliedruk komen te zitten.
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Distributie Lincoln

Post by SplitWindow »

Ik vroeg ook specifiek naar de zeef, bij een GM motor is dat ding erg fijnmazig.
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Distributie Lincoln

Post by Jeroen_Sp »

Dat is bij lincoln ook zo (ford 460). Echter omdat de zeef iets dieper ligt kan deze toch nog verstoppen.
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Distributie Lincoln

Post by SplitWindow »

Maar jij stelde dat de tanden in de aanzuigbuis zelf terecht waren gekomen, dus daarom vroeg ik mij af hoe groot de openingen in de zeef zijn.
Jeroen_Sp wrote:Heb al verschillende verhalen van motoren welke zonder oliedruk zijn komen te staan doordat de tanden in de aanzuigbuis van de pomp zijn gekomen.
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Distributie Lincoln

Post by Jeroen_Sp »

De MEL motor van ford kunnen ze echt in komen, helaas geen foto van (daarom ook belangrijk dat topic opener even aangeeft welk jaar en welke motor)

Een 460 ziet er zo uit, daar blijft het dus tegen dat zeefje aan zitten omdat die dieper ligt:
Image

Image
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Distributie Lincoln

Post by Bromgabber »

Mijnes is uit '79 gaat om de 6,6Liter (400).
Ik heb alleen wel een andere oliezeef, die plaat zit er niet op en het is een iets anders gaas.
Verder redelijk het zelfde.
Plaatjes zijn van harte welkom, mocht ik er even niet meer uit komen kan ik daar even naar kijken ;)
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Distributie Lincoln

Post by Bromgabber »

Welke setje die op rockauto staat kan ik het beste aanschaffen?
Dan kan ik deze bestellen, en hoop ik heb over 2 weken binnen te hebben aangezien ik dan vakantie heb.

http://www.rockauto.com/catalog/x,carco ... ttype,5756
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: Distributie Lincoln

Post by Detroitsteel »

Als je iets meer betaald voor het verzenden, dan heb je het setje al binnen drie dagen binnen :)

Althans, als ze ze daar op de plank hebben liggen natuurlijk.
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Distributie Lincoln

Post by Bromgabber »

Okey, welke verzendwijze moet ik dan kiezen?
Heb er niet heel veel ervaring mee namelijk..
VetteV8
Posts: 417
Joined: Fri Feb 25, 2011 11:00 pm

Re: Distributie Lincoln

Post by VetteV8 »

Ik zou een van de pakjes firma's nemen, doe ik ook steeds, meen dat het FedEx is; dan kun je ook de BTW bij Rockauto vooruit betalen, en dan komt het zonder enige vertraging bij je thuis zonder inklaringskosten hier in NL; wordt afgeleverd door DPD.
Als je goedkoper transport neemt, dan moet je met name bij Priority mail maar afwachten hoe lang het bij de douane blijft liggen, laast per ongeluk met de mail gedaan, en het lag 10 dagen op schiphol, da's balen!
Cor
Post Reply