Koelvin, elektrisch??

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Koelvin, elektrisch??

Post by Bromgabber »

Op mijn Lincoln heb ik een koelvin zitten die altijd mee draait.
Nou weet ik dat als ik een elektrische vin zou nemen dat dat energie scheelt.
Maar scheelt dit zoveel dat je het aan z'n verbruik of iets zal merken?
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Re: Koelvin, elektrisch??

Post by sansemiano »

Bromgabber wrote:Op mijn Lincoln heb ik een koelvin zitten die altijd mee draait.
Nou weet ik dat als ik een elektrische vin zou nemen dat dat energie scheelt.
Maar scheelt dit zoveel dat je het aan z'n verbruik of iets zal merken?
jaren geleden heb ik zo'n altijd meedraaiende fan van een v8 eens vervangen door een elektrische setup. het scheelt idd in het verbruik. een procent of 5 a 6. met name tijdens rijden op de snelweg.
Thing
Posts: 3082
Joined: Mon Jul 25, 2005 5:38 pm

Re: Koelvin, elektrisch??

Post by Thing »

sansemiano wrote:jaren geleden heb ik zo'n altijd meedraaiende fan van een v8 eens vervangen door een elektrische setup. het scheelt idd in het verbruik. een procent of 5 a 6. met name tijdens rijden op de snelweg.

had jij geen rijwind dan?? 1:3+ 5% winst= niet om over naar huis te schrijven...

lekker die fan laten zitten...
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Re: Koelvin, elektrisch??

Post by sansemiano »

Thing wrote:had jij geen rijwind dan?? 1:3+ 5% winst= niet om over naar huis te schrijven... lekker die fan laten zitten...
op je vraag of we in die dagen (1981/1982) rijwind hadden kan ik je bevestigend antwoorden.
Bean Bandit
Posts: 337
Joined: Thu May 27, 2010 2:02 am

Re: Koelvin, elektrisch??

Post by Bean Bandit »

Hi,
Lees eens het volgende artikel :

http://harisha.home.xs4all.nl/frans/dutch/w200fan.htm

Er staan overigens meer interessante artikeltjes.

Groeten, Remco
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Koelvin, elektrisch??

Post by sjak_brak »

Thing wrote:1:3+ 5% winst= niet om over naar huis te schrijven...
Gezien de kosten/moeite is het vaak wel de moeite.

Stel hok rijdt 6000km per jaar, met 1 op 3 is dat 2000 liter brandstof. 5% daarvan is 100 liter, oftwel jaar in/jaar uit ca 70 euro of 170 euro voordeel. Na 3 jaar heb je zo ruim 200 of 500 euro bespaard, voor een zeer geringe begin-investering.
Thing
Posts: 3082
Joined: Mon Jul 25, 2005 5:38 pm

Re: Koelvin, elektrisch??

Post by Thing »

als die 5% nou eens realistisch was Sjak... ;)

je kan er een pk of 3 tot 5 op pakken... that's it.. dat gaat echt geen 5% verschil maken...
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Koelvin, elektrisch??

Post by sjak_brak »

Thing wrote:als die 5% nou eens realistisch was Sjak...
Dat is een ander verhaal natuurlijk.

Maar een flexfan eruit ten faveure van visco-koppeling of electrische fan zal wel verbetering geven. Als is het maar dat je wagen minder als een oversture graasmaaier klinkt :D

Maar als je veel rijdt dan is het zeker de moeite om een procentje hier en daar te pakken. In mijn rekenvoorbeeld ging ik uit van heel weinig kilometers maar voordeel loopt natuurlijk snel op als je meer rijdt.
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Koelvin, elektrisch??

Post by Pavement Pounder »

ik vind dat met een electr. fan de motor sneller op temperatuur komt ook een + punt.
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Re: Koelvin, elektrisch??

Post by sansemiano »

Thing wrote:als die 5% nou eens realistisch was Sjak... ;) je kan er een pk of 3 tot 5 op pakken... that's it.. dat gaat echt geen 5% verschil maken...
puur op highway speed en rpm is het nog meer. laten we es een redenering opzetten uitgaande van jouw 5pk. hoeveel pk's zouden er nodig zijn om een 2nd gen v8 camaro van zo'n 1800 kilo uit de zeventiger jaren op een steady 120kph te houden? 50 pk? lijkt me meer dan voldoende. als we dan die 5pk van jou nemen (het is meer) komen we al op een besparing van 10%.
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Koelvin, elektrisch??

Post by Bromgabber »

Okey, dan ga ik het misschien gewoon proberen.
Merk ik het vanzelf 8)
bluesfreak1975
Posts: 524
Joined: Fri Apr 16, 2010 10:18 am

Re: Koelvin, elektrisch??

Post by bluesfreak1975 »

't verschil ga je echt wel merken. Ik ga niet meer terug naar een vaste fan.
Zelf vindt ik het beter dat niet gelijk de fan op volle kracht gaat staan blazen terwijl het blok nog ijskoud is.

Mike
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Koelvin, elektrisch??

Post by Jeroen_Sp »

Ik kan me voorstellen dat een fan welke direct aan de waterpomp zit een behoorlijke besparing kan opleveren door die te verwijderen.

Echter hoe zit het dan met een fan waar zo een koppeling tussen zit? Die draaien toch bijna niet mee en zal daar dus ook niet zoveel winst te behalen zijn?
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Koelvin, elektrisch??

Post by Pavement Pounder »

Die draait wel mee alleen niet voluit, dus minder erg maar veel betrouwbaarder dan elecrrich.
en denk eraan dat een elec. fan ook vermogen kost, je hebt minimaal 2500 cfm nodig voor een V8, en ook een shroud en een knappe dynamo die stationair de fan op vol vermogen kan laten draaien, anders heeft het geen nut.
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Re: Koelvin, elektrisch??

Post by sansemiano »

Jeroen_Sp wrote:Ik kan me voorstellen dat een fan welke direct aan de waterpomp zit een behoorlijke besparing kan opleveren door die te verwijderen.

Echter hoe zit het dan met een fan waar zo een koppeling tussen zit? Die draaien toch bijna niet mee en zal daar dus ook niet zoveel winst te behalen zijn?
inderdaad; als er al iets aanwezig is, dat er voor zorgt, dat die fan alleen draait als de temperatuur dat nodig maakt dan zul je die besparing niet bereiken. ik had het hier over een 2nd v8 camaro met zo'n grote vaste fan, die ik verving door 2 elektrische koelventilatoren van een renault 5 gemonteerd op een zelfgemaakt frame.
Post Reply