Hulp gevraagd bij het kiezen van een radiateur.

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Wolfman
Posts: 634
Joined: Tue Jan 25, 2011 8:40 pm

Hulp gevraagd bij het kiezen van een radiateur.

Post by Wolfman »

Zoals in mijn andere topic te lezen is moet ik op zoek naar een nieuwe radiateur.
Omdat ik vanaf ik de Ford heb al problemen heb met de koeling wil ik een zwaardere radiateur hebben.
Na ongeveer een half uur snelweg rijden word de Ford te heet. Rustig binnendoor gaat het goed.

Nu heb ik de volgende vraag. De vorige eigenaar heeft de radiateur voor de Airco beschadigd.
Hij heeft een “tuitje” afgebroken waar een van de slangen naar de airco aanzit.
De airco radiateur is net zo groot als de normale en word ervoor geplaatst.
Nu heb ik al zitten zoeken naar een radiateur voor mijn auto en zie nu dat er diverse type zijn.
Normale, heavy duty en dan nog voor beide de keuze met of zonder airco.
Zou als je kiest, met airco, hier dan ook je airco op aangesloten kunnen worden? Of is er alleen wat afmeting en vorm rekening mee gehouden dat er nog een airco radiateur bij moet komen?

Normaal gesproken moet dit dus niet uitmaken omdat er een aparte radiateur in zat voor de airco.
Maar het zou mooi zijn als ik nu natuurlijk twee vliegen in een klap kan slaan.
Gelijk een radiateur waarmee ik ook weer de airco aan kan sluiten. En dan natuurlijk een zwaardere een zogenaamde drie kolommen radiateur.

Wie weet hier meer van en kan mij adviseren in mijn keuze.

Edit
Nu heb ik ook nog een aluminium uitvoering gevonden. Zie hier
Alleen is er hier geen onderscheid tussen met en zonder airco.
De prijs is zeer aantrekkeljik.
Dus weer een vraag, wat is het voordeel cq nadeel van een aluminium radiateur?
Last edited by Wolfman on Sun Aug 28, 2011 11:39 am, edited 1 time in total.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Hulp gevraagd bij het kiezen van een radiateur.

Post by sjak_brak »

Met airco moet een motor meer arbeid leveren en genereert dus meer warmte. Een radiator voor een AC-uitvoering van een auto zal dan soms wat zwaarder uitvallen.

De AC-radiator zal niet bijgeleverd zijn.

En neem aan dat je aluminium bedoelt? Voordeel is dat het materiaal uit zichzelf sterker is dan koper, waardoor een radiator dunner en dus lichter kan worden gemaakt.

Je 30+ jaar oude radiator vervangen is waarschijnlijk geen slecht idee, ding kan intussen aardig dichtgeslibd zijn, of een grote kalkbende zijn geworden als een vorige eigenaar kraanwater als koelvloeistof heeft gebruikt...
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Hulp gevraagd bij het kiezen van een radiateur.

Post by Pavement Pounder »

Een alu gaat langer mee en koelt sneller, zeker met rijwind.
airco is altijd gescheiden van de motor koeling dus als je de airco wil gebruiken moet je een nieuwe airco radiator (condenser) kopen.
De reden waarom je keuze hebt voor een koelwater radiator met of zonder airco is 1 rij of 2 rijen, met airco wordt de motor wat warmer en moet dan beter gekoelt worden.
Ze noemen het ook wel heavy duty cooling of desert cooling.
Ik heb een lijn met een vriend in de Usa die alumium radiateuren verkoopt en heb er inmiddels al 3 binnen gehad en allemaal rond de Euro 200-250 totaal, ook 1 voor mij zel.
Als je interesse hebt doe mij een pm met je wensen en auto gegevens.
Wolfman
Posts: 634
Joined: Tue Jan 25, 2011 8:40 pm

Re: Hulp gevraagd bij het kiezen van een radiateur.

Post by Wolfman »

Bedankt voor jullie antwoorden.

Pavement Pounder, wat is het verschil dan met de radiateur die in de link van mijn eerste post staat?
Deze kost 106 dollar ex verzendkosten of zijn de verzend kosten zo hoog?
Plus dat deze nog ook eens een drie rijen is.
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Hulp gevraagd bij het kiezen van een radiateur.

Post by Pavement Pounder »

Verzendkosten zijn +/-$150 ivm omvang/gewicht.
Hier in NL betaal je nog btw/invoer over het totaal.
3 rijen is dik genoeg voor je koelproblemen te verhelpen en eventueel airco te gebruiken.
gert
Posts: 3763
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Hulp gevraagd bij het kiezen van een radiateur.

Post by gert »

ik zou gewoon een messing /koper radiator nemen, die kun je repareren.

aluminium kun je weggooien als ie lek raakt
stef
Posts: 2849
Joined: Sat Nov 06, 2004 5:11 pm

Re: Hulp gevraagd bij het kiezen van een radiateur.

Post by stef »

Ik heb zowel een koperen als een alu model in de aangeboden sectie staan...
Mocht je interesse hebben..
Wolfman
Posts: 634
Joined: Tue Jan 25, 2011 8:40 pm

Re: Hulp gevraagd bij het kiezen van een radiateur.

Post by Wolfman »

Pavement Pounder wrote:Een alu gaat langer mee en koelt sneller, zeker met rijwind.
airco is altijd gescheiden van de motor koeling dus als je de airco wil gebruiken moet je een nieuwe airco radiator (condenser) kopen.
De reden waarom je keuze hebt voor een koelwater radiator met of zonder airco is 1 rij of 2 rijen, met airco wordt de motor wat warmer en moet dan beter gekoelt worden.
Ze noemen het ook wel heavy duty cooling of desert cooling.
Ik heb een lijn met een vriend in de Usa die alumium radiateuren verkoopt en heb er inmiddels al 3 binnen gehad en allemaal rond de Euro 200-250 totaal, ook 1 voor mij zel.
Als je interesse hebt doe mij een pm met je wensen en auto gegevens.
Je hebt een PM.
Post Reply