Dubbele gastanks onderbouw
Dubbele gastanks onderbouw
Ik hoor/lees graag ervaringen met dubbele gastanks onderbouw. Ik overweeg 2x70 liter onder de Sub te zetten. Wie heeft deze opstelling, en wat zijn de voor/nadelen?
Re: Dubbele gastanks onderbouw
er zijn geen nadelen.
je kan gewoon ouwe tanks nemen, als je al een G op kenteken hebt.
ik heb in een stationwagen 2x 80 liter tanks gehad, beide met een ouwewetse kraan-afsluiter die gewoon open staat, via een t-stuk gekoppeld aan de electrische afsluiter voor de verdamper.
tegelijk leeg rijden is het gemakkelijkst.
wil je ze 1 voor 1 leeg rijden ,dan kun je de kranen bedienen, maar heeeft geen voordelen.
vullen gaat oook met een t-stuk.
je kan gewoon ouwe tanks nemen, als je al een G op kenteken hebt.
ik heb in een stationwagen 2x 80 liter tanks gehad, beide met een ouwewetse kraan-afsluiter die gewoon open staat, via een t-stuk gekoppeld aan de electrische afsluiter voor de verdamper.
tegelijk leeg rijden is het gemakkelijkst.
wil je ze 1 voor 1 leeg rijden ,dan kun je de kranen bedienen, maar heeeft geen voordelen.
vullen gaat oook met een t-stuk.
Re: Dubbele gastanks onderbouw
Ik heb 2x 70 liter onder de Van en vind het ideaal. Ze zaten er al onder toen ik hem kocht en zijn met elektrische afsluiter en lopen tegelijk leeg. Er is bij mij ook zat ruimte eronder, je moet wel rekening houden met de afstand tot de grond en niet te dicht bij de uitlaat enzo maar voor de rest is het ideaal.
Re: Dubbele gastanks onderbouw
Zolang de tanks identiek zijn, is er niet zo veel loos. Bij verschillende maten electrische afsluiters gebruiken, en 1 voor 1 leegrijden. (vind ik zelf ook handiger eerlijk gezegd.)
Zowel vulslang als afname kan parallel.
Zowel vulslang als afname kan parallel.
Re: Dubbele gastanks onderbouw
heb 2 tanks onder liggen, schakel ze apart rijd ze dus 1 voor 1 leeg vind die meter met bolletjes niet al te precies zeg mar...
vullen heb ik 2 t-stukken tussen gedaan met aan elke kant een vulopening, aan welke kant ik ook sta bij de pomp kan ik ze tog beide volgooien...
Gr
vullen heb ik 2 t-stukken tussen gedaan met aan elke kant een vulopening, aan welke kant ik ook sta bij de pomp kan ik ze tog beide volgooien...
Gr
Re: Dubbele gastanks onderbouw
DAT vind ik wel een slimme oplossing!Birdje wrote: vullen heb ik 2 t-stukken tussen gedaan met aan elke kant een vulopening, aan welke kant ik ook sta bij de pomp kan ik ze tog beide volgooien...
Gr
Nog niet eerder van gehoord eerlijk gezegd.
Re: Dubbele gastanks onderbouw
Nou, da's duidelijk. Bedankt voor alle tips, ik weet wat me te doen staat.
Re: Dubbele gastanks onderbouw
dat heb ik nooit gedurfd, maar dat werkt dus gewoon, de terugslagklep in de vulslang is betrouwbaar genoeg?Birdje wrote:heb 2 tanks onder liggen, schakel ze apart rijd ze dus 1 voor 1 leeg vind die meter met bolletjes niet al te precies zeg mar...
vullen heb ik 2 t-stukken tussen gedaan met aan elke kant een vulopening, aan welke kant ik ook sta bij de pomp kan ik ze tog beide volgooien...
Gr
M@ik
Re: Dubbele gastanks onderbouw
Hoi,
met tanken werkt prima. zit klep in tank das het enige: 2 tanks, 2 t-stukken, 5 stukkies slang en 2 vulopeningen.
als je net gaat rijden na het tanken zakt de druk in de tank en gooit dan de terugslagklep in de tanken dicht.
liever lui dan moe zeg mar
suc6
Gr
met tanken werkt prima. zit klep in tank das het enige: 2 tanks, 2 t-stukken, 5 stukkies slang en 2 vulopeningen.
als je net gaat rijden na het tanken zakt de druk in de tank en gooit dan de terugslagklep in de tanken dicht.
liever lui dan moe zeg mar
suc6
Gr
Re: Dubbele gastanks onderbouw
Update: gisteren bij AGS in Zeist geweest om de mogelijkheden te bespreken: rechts ligt al een 70L tank onderbouw, links komt er één bij. Worden parallel aangesloten, met 1 indicator en een schakelaar binnen op het dashboard. De enkele vulnippel achter blijft bestaan, ik kan in één keer beide vol tanken. Dan eerst tank 1 leegrijden, daarna overschakelen op tank 2. Bij elkaar dus bruto 140 liter gas.
Ik geef wel weer even een update als het er onder ligt. Ga na onderbouw een week naar Frankrijk, ideaal om te testen......
Ik geef wel weer even een update als het er onder ligt. Ga na onderbouw een week naar Frankrijk, ideaal om te testen......
Re: Dubbele gastanks onderbouw
ik kan je sterk adviseren 2 indicatoren te nemen.
ik vind het erg handig om zeker te weten hoeveel ik heb, en er niet bij het overschakelen achter te hoeven komen dat je vrouw/vriendin dacht dat ze altijd eerst die andere tank leeg moest rijden...
Zeker in mijn geval met lpg-only, een goede waarborg.. 8)
ik vind het erg handig om zeker te weten hoeveel ik heb, en er niet bij het overschakelen achter te hoeven komen dat je vrouw/vriendin dacht dat ze altijd eerst die andere tank leeg moest rijden...
Zeker in mijn geval met lpg-only, een goede waarborg.. 8)
Re: Dubbele gastanks onderbouw
he ik heb 1 indicator (eigenlijk 1 stand voor benzine 1 voor gas) gebruik ze allebei voor gas maar moest wel zon diode tussen solderen anders gingen ze op mekaar reageren...
Gr
Gr
Re: Dubbele gastanks onderbouw
Dat heb ik ook zo gedaan op mijn camper; en omdat de vakanties meestal in het buitenland zijn, zit er op een kant een NL banjonet, en op de andere kant een [Duits/amerikaanse] ACME schroefkoppeling........Nòg handiger.stef wrote:""
vullen heb ik 2 t-stukken tussen gedaan met aan elke kant een vulopening, aan welke kant ik ook sta bij de pomp kan ik ze tog beide volgooien...""
................
DAT vind ik wel een slimme oplossing!
Nog niet eerder van gehoord eerlijk gezegd.
Cor
Re: Dubbele gastanks onderbouw
Net de Sub bij AGS opgehaald, ziet er allemaal perfect uit. 2 Tanks (70 liter) en 1 meter (op dashboard), naast de meter zit een schakelaar met 1 en 2. Meter geeft inhoud aan van tank die ingeschakeld is.