Hoe zat dat ook alweer met een inlaatpakking?
Ik vond dat m'n motor nog steeds niet goed liep en dacht aan valse lucht op cilinders 4 en 6 omdat die bougies wit gekleurd waren, maar ik kon niks vinden door met remmenreiniger te spuiten. Hij verbruikte wel een beetje olie, maar dat hoort voor een gereviseerd blok.
Dan toch maar de inlaat er af gehaald en inderdaad was de pakking hier en daar nat van de olie en dan wel steeds aan de onderkant van de pakkingen die tegen de cilinderkoppen zitten.
Dat komt denk ik, omdat de rubberen seals, dus aan de voor -en achterzijde van de inlaat/motorblok, veel te dik zijn. In de kit van Felpro zijn deze maar liefst 6 mm dik. Daardoor sluit de onderzijde van de pakkingen tussen de cilinderkop en inlaat nooit goed aan, omdat ze omhoog gedrukt worden door die dikke rubberen seals.
Aan de bovenkant sluiten ze wel goed, omdat daar de bouten zitten om de inlaat vast te zetten.
Dus mijn theorie is dan om de rubberen seals weg te laten en deze te vervangen met een vloeibare pakking van bijvoorbeeld Loctite.
Zit ik nu op de goede weg?
Iemand had hier ooit eens wat foto's geplaatst over het monteren van een inlaat.
Gaat om een Ford 460 uit 1970.
Hoe inlaatpakking monteren?
Re: Hoe inlaatpakking monteren?
Ja zo heb ik het gedaan bij een sbc.
Loctite ultra copper. 5920 je kan ook de 5910 gebruiken, dit is zwarte rtv in een spuitbus. Alleen bij erg hete plekken moet je die niet hebben.
Loctite ultra copper. 5920 je kan ook de 5910 gebruiken, dit is zwarte rtv in een spuitbus. Alleen bij erg hete plekken moet je die niet hebben.
Re: Hoe inlaatpakking monteren?
als je de originele fel-pro afdichtingen behorend bij het inlaat-set,bedoelt tussen motorblok en intake aan de voor en achterzijde: die dikte heb je wel nodig, dit past zich vanzelf aan .
Re: Hoe inlaatpakking monteren?
Op een Buick site (waar ik geregeld kom) hebben ze er maten voor. Je legt je intake zonder rubbers op z'n plek en meet de afstand tussen blok en intake. (moet ik weer even opzoeken)
Groot- Dan rubber en RTV
Kleiner- alleen rubber.
Klein- dan alleen RTV.
maw je kan ook alleen de kit gebruiken.
Bij een vriend met een olds was de ruimte te klein want we persten het rubber er tussen uit bij het aandraaien.
We hebben het rubber weggelaten en het alleen met RTV gedaan. Nu al 4 maanden potdicht.
Gevonden:
Measuring Front And Rear Intake End Seals
Temporarily install the intake with gaskets but without the end seals in place. Measure the gap at the front and rear intake between
the bottom edge of the intake and the top edge of the block (the rail with the intake dowel pin
provisions).
Then measure the thickness of the end seal, if the gap is 75% the thickness of the end seal,
use the end seal only. If the gap is less, then use black silicone sealer without the seal. If the gap is
larger, use the end seal with an additional bead of silicone on top of the seal.
When using the end seals it is recommended to put a small amount of silicone sealer at each
corner where the heads meet the front and rear rails.
Groot- Dan rubber en RTV
Kleiner- alleen rubber.
Klein- dan alleen RTV.
maw je kan ook alleen de kit gebruiken.
Bij een vriend met een olds was de ruimte te klein want we persten het rubber er tussen uit bij het aandraaien.
We hebben het rubber weggelaten en het alleen met RTV gedaan. Nu al 4 maanden potdicht.
Gevonden:
Measuring Front And Rear Intake End Seals
Temporarily install the intake with gaskets but without the end seals in place. Measure the gap at the front and rear intake between
the bottom edge of the intake and the top edge of the block (the rail with the intake dowel pin
provisions).
Then measure the thickness of the end seal, if the gap is 75% the thickness of the end seal,
use the end seal only. If the gap is less, then use black silicone sealer without the seal. If the gap is
larger, use the end seal with an additional bead of silicone on top of the seal.
When using the end seals it is recommended to put a small amount of silicone sealer at each
corner where the heads meet the front and rear rails.
Re: Hoe inlaatpakking monteren?
@Nick_nl; Ik heb Loctite 5926, daarmee lukt het ook wel.
@jobnu; Zo ga ik het proberen, ik had er al over nagedacht en het er met wat collega's over gehad (die ook aan auto's sleutelen). Eerst maar even goed kijken hoe groot de ruimte nu is en dan de juiste actie nemen.
Ik hou jullie op de hoogte.
Ja, die bedoel ik en nee, het past zichzelf dus niet aan zoals je kunt lezen in m'n stukje.gert wrote:als je de originele fel-pro afdichtingen behorend bij het inlaat-set,bedoelt tussen motorblok en intake aan de voor en achterzijde: die dikte heb je wel nodig, dit past zich vanzelf aan .
@jobnu; Zo ga ik het proberen, ik had er al over nagedacht en het er met wat collega's over gehad (die ook aan auto's sleutelen). Eerst maar even goed kijken hoe groot de ruimte nu is en dan de juiste actie nemen.
Ik hou jullie op de hoogte.
Re: Hoe inlaatpakking monteren?
Okay, het is gelukt. Ik heb het op deze manier gedaan.
Eerst de raakvlakken heel goed schoon gemaakt.
Daarna de nieuwe pakkingen tegen de koppen gelegd en de afstand voor en achter gemeten. Deze was 4 mm, dus net goed genoeg om de seals te gebruiken, zonder vloeibare pakking. Bedankt voor de tip jobnu!
Daarna de inlaat weer er af gehaald en in de hoeken en rond de waterkanalen wat vloeibare pakking gedaan.
Dan de pakkingen en de rubberen seals er op. De pakkingen heb ik ingesmeerd met vloeibare pakking, de rubbers niet.
Inlaat even bijgewerkt.
Inlaat weer gemonteerd en de bouten in de juiste volgorde met 30 Nm aangedraaid en starten en lopen maar!
De motor draaid nu eindelijk perfect, hij ligt lekker stil te spinnen.
Bedankt voor de tips allemaal!
Morgen weer 'even' alle bouten natrekken en wat kleine dingetjes bijwerken.
Best nog wel wat werk.
Eerst de raakvlakken heel goed schoon gemaakt.
Daarna de nieuwe pakkingen tegen de koppen gelegd en de afstand voor en achter gemeten. Deze was 4 mm, dus net goed genoeg om de seals te gebruiken, zonder vloeibare pakking. Bedankt voor de tip jobnu!
Daarna de inlaat weer er af gehaald en in de hoeken en rond de waterkanalen wat vloeibare pakking gedaan.
Dan de pakkingen en de rubberen seals er op. De pakkingen heb ik ingesmeerd met vloeibare pakking, de rubbers niet.
Inlaat even bijgewerkt.
Inlaat weer gemonteerd en de bouten in de juiste volgorde met 30 Nm aangedraaid en starten en lopen maar!
De motor draaid nu eindelijk perfect, hij ligt lekker stil te spinnen.
Bedankt voor de tips allemaal!
Morgen weer 'even' alle bouten natrekken en wat kleine dingetjes bijwerken.
Best nog wel wat werk.
Re: Hoe inlaatpakking monteren?
Mooi gelukt, daar is nou een forum voor....
Ziet er goed uit.
Wel even de rubbers controleren of ze blijven zitten.
Ziet er goed uit.
Wel even de rubbers controleren of ze blijven zitten.