rookpluim na lang stilstaan

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
gert
Posts: 3763
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: rookpluim na lang stilstaan

Post by gert »

zuiger altijd in onderste stand zetten, anders doet de perslucht dat wel, en niet zachtjes....
Frans455
Posts: 11812
Joined: Thu Apr 08, 2004 9:56 pm

Re: rookpluim na lang stilstaan

Post by Frans455 »

Ik heb een kleine veercompressor gebruikt, constant 8 bar erop - zelfs een klap met een hamer direct op de klepsteel deed em nog niet naar beneden vallen.
Je drukt je veren tegen de zitting aan en niet tegen de klep, waardoor de spie'tjes vrijkomen en je die met een magneetje ertussenuit kan vissen.

En zoals Gert zegt: de luchtdruk duwt zelfs je zuiger naar beneden.

Maar, wat jij zegt gaat wel op als je enkel op compressiedruk werkt, als dan de compressie weg valt ... dan kan je klep naar beneden vallen.
Thing
Posts: 3082
Joined: Mon Jul 25, 2005 5:38 pm

Re: rookpluim na lang stilstaan

Post by Thing »

Daarom eerst een tik geven met een dop en een hamer..... dan druk je ze zo los...
Supervaags
Posts: 2835
Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm

Re: rookpluim na lang stilstaan

Post by Supervaags »

gert: pm

bedankt voor de reacties tot zover..

probleem is dat wij hier een hele (heeele :D ) oude compressor hebben staan, die slaat pas weer aan bij uit mijn hoofd ongeveer 4/4,5 bar..? :?
is dat ook voldoende?
gert
Posts: 3763
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: rookpluim na lang stilstaan

Post by gert »

dat is ruim voldoende, en anders schroef je de druk regelaar gewoon op.
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: rookpluim na lang stilstaan

Post by Jeroen_Sp »

Ik heb ook de klepseals van mijn ford 460 vervangen. En wel door de koppen te laten zitten. Uit duitsland een mooie tool laten komen voor 3 tientjes. Verder wel gewoon met een touw gedaan. Heb een dik touw bij een botenwinkel gekocht welke niet uitzichzelf kan knopen. Heb zo 8 cilinders op mijn dooie gemak gedaan en ging perfect.

Ook dit touw en tooltje aan iemand met een 429 ford motor uitgeleend en die heeft het ook perfect voor mekaar gekregen.

Ik had ook last inderdaad van blauwe pluim bij starten. Maar ook na gasgeven nadat de wagen even stationair had gelopen (stoplicht) en wat olieverbruik. Blauwe pluimen is weg, olieverbruik was minder (rear main en paar pakkingen waren nog lek).
Met compressor vond ik niks omdat inderdaad de zuiger omlaag wordt gedrukt en als je druk verliest toch je klep valt. Met touw kan je alle tijd nemen. Kan je zelfs nog je klepgeleider speling meten op alle kleppen, en dat kan met lucht niet.

Hier nog wat fotos:
Tooltje
Image

Spietjes en magneet
Image

Touw dr in
Image

Met en zonder veer
Image

Oude harde en gebroken seals
Image

Niet veel ruimte, had geen rug meer over op het einde. Heb er op mijn dooie gemak 2 avonden over gedaan
Image
stef
Posts: 2849
Joined: Sat Nov 06, 2004 5:11 pm

Re: rookpluim na lang stilstaan

Post by stef »

Dat touw zat bij mij dus tussen een klep, en de kop. Kreeg het echt met geen mogelijkheid er meer uit. Resultaat: kop er af... ( eeh, ja, uiteraard bij de laatste....)
jobnu
Posts: 693
Joined: Sun Mar 11, 2007 9:12 am

Re: rookpluim na lang stilstaan

Post by jobnu »

He Hans met de BUICK..

Die pluim komt door dat erop de uilaatklep geen seal zit. Ik heb hetzelfde probleem, ook na revisie....
2 keer gas geven en het is weg.

Verder geen olie verbruik.
Thing
Posts: 3082
Joined: Mon Jul 25, 2005 5:38 pm

Re: rookpluim na lang stilstaan

Post by Thing »

sinds wanneer hoeft er geen seal op de uitlaat?
half werk dus...


dat tooltje is leuk.. maar niet als je een fatsoenlijke nokkenas heb met een beetje stoere veren..
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: rookpluim na lang stilstaan

Post by Jeroen_Sp »

Thing wrote:dat tooltje is leuk.. maar niet als je een fatsoenlijke nokkenas heb met een beetje stoere veren..
Mee eens, ook 2 klepveren in mekaar kan een uitdaging zijn.

Maar ik heb een bonestock 460 motor waar het erg goed mee te doen is. Heeft me een hoop werk bespaard door zo te kunnen werken.
Thing
Posts: 3082
Joined: Mon Jul 25, 2005 5:38 pm

Re: rookpluim na lang stilstaan

Post by Thing »

bonestock lame ass springs.... dat gaat prima... :D
Frans455
Posts: 11812
Joined: Thu Apr 08, 2004 9:56 pm

Re: rookpluim na lang stilstaan

Post by Frans455 »

Thing wrote:sinds wanneer hoeft er geen seal op de uitlaat?
half werk dus...

Dat tooltje is leuk.. maar niet als je een fatsoenlijke nokkenas heb met een beetje stoere veren..
Op de uitlaatkleppen is een klepseal van minder belang dan op de inlaat waar vacuum op staat, daarom zitten er vaak alleen op de inlaatkleppen seals. Op uitlaatkleppen staat druk, daar zal dus niet snel olie langs de klepstelen de verbrandingskamer naar binnen lopen).

Af fabriek (bijv. Buick, Olds en Pontiac) zit er in veel gevallen alleen een o-ringetje op de klepsteel en geen seals.
Was bij mijn Pontiac ook het geval ... ik heb de zittingen voor de klepveren laten afdraaien zodat er van die Chevrolet seals op konden worden gedrukt (jaja ... heb ook de uitlaatstelen meegenomen :) )

Die mini spring compressors werken overigens best goed hoor, ook bij meerdere klepveren en klepveren die wat stijver zijn.
Supervaags
Posts: 2835
Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm

Re: rookpluim na lang stilstaan

Post by Supervaags »

Frans455 wrote:Af fabriek (bijv. Buick, Olds en Pontiac) zit er in veel gevallen alleen een o-ringetje op de klepsteel en geen seals.
ik heb nu ook weer van die ringetjes, heeft het wel nut die te vervangen dan?
Frans455
Posts: 11812
Joined: Thu Apr 08, 2004 9:56 pm

Re: rookpluim na lang stilstaan

Post by Frans455 »

Supervaags wrote: ik heb nu ook weer van die ringetjes, heeft het wel nut die te vervangen dan?
Die ringetjes werken wel, maar vaak als een motor wat ouder is dan heb je ook wat meer speling op de klepgeleiders, en dan zijn die o-ringetjes minder effectief.
Nieuwe seals zijn beter, en dan van die seals met van die veertjes er rond ... chevrolet seals; daarmee bedoel ik dan deze mee:

Image

Maar ... je koppen moeten wel geschikt zijn voor die seals ... anders kun je ze wel proberen te monteren, maar dan blijven ze niet zitten.
Er zijn overigens andere seals ook, zonder veertjes - maar omdat ik daar niet zo'n vertrouwen in had heb ik de chevrolet seals aangeschaft.
Post Reply