rookpluim na lang stilstaan
Re: rookpluim na lang stilstaan
zuiger altijd in onderste stand zetten, anders doet de perslucht dat wel, en niet zachtjes....
Re: rookpluim na lang stilstaan
Ik heb een kleine veercompressor gebruikt, constant 8 bar erop - zelfs een klap met een hamer direct op de klepsteel deed em nog niet naar beneden vallen.
Je drukt je veren tegen de zitting aan en niet tegen de klep, waardoor de spie'tjes vrijkomen en je die met een magneetje ertussenuit kan vissen.
En zoals Gert zegt: de luchtdruk duwt zelfs je zuiger naar beneden.
Maar, wat jij zegt gaat wel op als je enkel op compressiedruk werkt, als dan de compressie weg valt ... dan kan je klep naar beneden vallen.
Je drukt je veren tegen de zitting aan en niet tegen de klep, waardoor de spie'tjes vrijkomen en je die met een magneetje ertussenuit kan vissen.
En zoals Gert zegt: de luchtdruk duwt zelfs je zuiger naar beneden.
Maar, wat jij zegt gaat wel op als je enkel op compressiedruk werkt, als dan de compressie weg valt ... dan kan je klep naar beneden vallen.
Re: rookpluim na lang stilstaan
Daarom eerst een tik geven met een dop en een hamer..... dan druk je ze zo los...
-
- Posts: 2835
- Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm
Re: rookpluim na lang stilstaan
gert: pm
bedankt voor de reacties tot zover..
probleem is dat wij hier een hele (heeele ) oude compressor hebben staan, die slaat pas weer aan bij uit mijn hoofd ongeveer 4/4,5 bar..?
is dat ook voldoende?
bedankt voor de reacties tot zover..
probleem is dat wij hier een hele (heeele ) oude compressor hebben staan, die slaat pas weer aan bij uit mijn hoofd ongeveer 4/4,5 bar..?
is dat ook voldoende?
Re: rookpluim na lang stilstaan
dat is ruim voldoende, en anders schroef je de druk regelaar gewoon op.
Re: rookpluim na lang stilstaan
Ik heb ook de klepseals van mijn ford 460 vervangen. En wel door de koppen te laten zitten. Uit duitsland een mooie tool laten komen voor 3 tientjes. Verder wel gewoon met een touw gedaan. Heb een dik touw bij een botenwinkel gekocht welke niet uitzichzelf kan knopen. Heb zo 8 cilinders op mijn dooie gemak gedaan en ging perfect.
Ook dit touw en tooltje aan iemand met een 429 ford motor uitgeleend en die heeft het ook perfect voor mekaar gekregen.
Ik had ook last inderdaad van blauwe pluim bij starten. Maar ook na gasgeven nadat de wagen even stationair had gelopen (stoplicht) en wat olieverbruik. Blauwe pluimen is weg, olieverbruik was minder (rear main en paar pakkingen waren nog lek).
Met compressor vond ik niks omdat inderdaad de zuiger omlaag wordt gedrukt en als je druk verliest toch je klep valt. Met touw kan je alle tijd nemen. Kan je zelfs nog je klepgeleider speling meten op alle kleppen, en dat kan met lucht niet.
Hier nog wat fotos:
Tooltje
Spietjes en magneet
Touw dr in
Met en zonder veer
Oude harde en gebroken seals
Niet veel ruimte, had geen rug meer over op het einde. Heb er op mijn dooie gemak 2 avonden over gedaan
Ook dit touw en tooltje aan iemand met een 429 ford motor uitgeleend en die heeft het ook perfect voor mekaar gekregen.
Ik had ook last inderdaad van blauwe pluim bij starten. Maar ook na gasgeven nadat de wagen even stationair had gelopen (stoplicht) en wat olieverbruik. Blauwe pluimen is weg, olieverbruik was minder (rear main en paar pakkingen waren nog lek).
Met compressor vond ik niks omdat inderdaad de zuiger omlaag wordt gedrukt en als je druk verliest toch je klep valt. Met touw kan je alle tijd nemen. Kan je zelfs nog je klepgeleider speling meten op alle kleppen, en dat kan met lucht niet.
Hier nog wat fotos:
Tooltje
Spietjes en magneet
Touw dr in
Met en zonder veer
Oude harde en gebroken seals
Niet veel ruimte, had geen rug meer over op het einde. Heb er op mijn dooie gemak 2 avonden over gedaan
Re: rookpluim na lang stilstaan
Dat touw zat bij mij dus tussen een klep, en de kop. Kreeg het echt met geen mogelijkheid er meer uit. Resultaat: kop er af... ( eeh, ja, uiteraard bij de laatste....)
Re: rookpluim na lang stilstaan
He Hans met de BUICK..
Die pluim komt door dat erop de uilaatklep geen seal zit. Ik heb hetzelfde probleem, ook na revisie....
2 keer gas geven en het is weg.
Verder geen olie verbruik.
Die pluim komt door dat erop de uilaatklep geen seal zit. Ik heb hetzelfde probleem, ook na revisie....
2 keer gas geven en het is weg.
Verder geen olie verbruik.
Re: rookpluim na lang stilstaan
sinds wanneer hoeft er geen seal op de uitlaat?
half werk dus...
dat tooltje is leuk.. maar niet als je een fatsoenlijke nokkenas heb met een beetje stoere veren..
half werk dus...
dat tooltje is leuk.. maar niet als je een fatsoenlijke nokkenas heb met een beetje stoere veren..
Re: rookpluim na lang stilstaan
Mee eens, ook 2 klepveren in mekaar kan een uitdaging zijn.Thing wrote:dat tooltje is leuk.. maar niet als je een fatsoenlijke nokkenas heb met een beetje stoere veren..
Maar ik heb een bonestock 460 motor waar het erg goed mee te doen is. Heeft me een hoop werk bespaard door zo te kunnen werken.
Re: rookpluim na lang stilstaan
bonestock lame ass springs.... dat gaat prima...
Re: rookpluim na lang stilstaan
Op de uitlaatkleppen is een klepseal van minder belang dan op de inlaat waar vacuum op staat, daarom zitten er vaak alleen op de inlaatkleppen seals. Op uitlaatkleppen staat druk, daar zal dus niet snel olie langs de klepstelen de verbrandingskamer naar binnen lopen).Thing wrote:sinds wanneer hoeft er geen seal op de uitlaat?
half werk dus...
Dat tooltje is leuk.. maar niet als je een fatsoenlijke nokkenas heb met een beetje stoere veren..
Af fabriek (bijv. Buick, Olds en Pontiac) zit er in veel gevallen alleen een o-ringetje op de klepsteel en geen seals.
Was bij mijn Pontiac ook het geval ... ik heb de zittingen voor de klepveren laten afdraaien zodat er van die Chevrolet seals op konden worden gedrukt (jaja ... heb ook de uitlaatstelen meegenomen )
Die mini spring compressors werken overigens best goed hoor, ook bij meerdere klepveren en klepveren die wat stijver zijn.
-
- Posts: 2835
- Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm
Re: rookpluim na lang stilstaan
ik heb nu ook weer van die ringetjes, heeft het wel nut die te vervangen dan?Frans455 wrote:Af fabriek (bijv. Buick, Olds en Pontiac) zit er in veel gevallen alleen een o-ringetje op de klepsteel en geen seals.
Re: rookpluim na lang stilstaan
Die ringetjes werken wel, maar vaak als een motor wat ouder is dan heb je ook wat meer speling op de klepgeleiders, en dan zijn die o-ringetjes minder effectief.Supervaags wrote: ik heb nu ook weer van die ringetjes, heeft het wel nut die te vervangen dan?
Nieuwe seals zijn beter, en dan van die seals met van die veertjes er rond ... chevrolet seals; daarmee bedoel ik dan deze mee:
Maar ... je koppen moeten wel geschikt zijn voor die seals ... anders kun je ze wel proberen te monteren, maar dan blijven ze niet zitten.
Er zijn overigens andere seals ook, zonder veertjes - maar omdat ik daar niet zo'n vertrouwen in had heb ik de chevrolet seals aangeschaft.