"Distributor" plaatsen.

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
bluesfreak1975
Posts: 524
Joined: Fri Apr 16, 2010 10:18 am

Re: "Distributor" plaatsen.

Post by bluesfreak1975 »

Bovenste dode punt
Thompson
Posts: 703
Joined: Fri Oct 01, 2010 11:14 am

Re: "Distributor" plaatsen.

Post by Thompson »

bluesfreak1975 wrote:Bovenste dode punt
Ah ok, nog niet zo bekend met die afkortingen :) Thanks.

Wil het inmiddels al wat meer vlotten Bromgabber?

Is het overigens voor iemand met vrij weinig (zo goed als geen) kennis van Amerikaanse motoren, maar wel gewoon een goede dosis gezond verstand, te doen om zelf een distributor te vervangen? Aan de hand van het eerder geposte instructie filmpje bijvoorbeeld.
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: "Distributor" plaatsen.

Post by thunderbuick »

Stelt geen drol voor, alleen het afstellen zul je misschien moeten laten doen, je hebt vast geen lamp daarvoor.
1. verdelerkap van distributor halen, kabels niet!
2. Draai de motor tot de rotor precies naar een van de kabels wijst(welke maakt niet uit op deze manier) en doe een stukje tape om die kabel zodat je later zeker weet welke het is en verdraai de motor niet meer!
3. Nieuwe distributor plaatsen en wel zo dat de rotor precies naar een van de aansluitingen wijst, welke maakt niet maar plaats hem zo dat je de distributor nog kunt verstellen zonder dat hij in de knoei komt met andere delen(hoe de oude zat maakt niet uit).
4. Kijken naar welke aansluiting de rotor in de nieuwe verdelerkap wijst, kap er goed opzetten en dan komt de kabel met het stukje tape op die plek aangesloten en vervolgens doe je de andere kabels één voor één op de nieuwe in de volgorde zoals ze op de oude zitten.
5. Ontsteking afstellen, vastzetten, klaar.
Thompson
Posts: 703
Joined: Fri Oct 01, 2010 11:14 am

Re: "Distributor" plaatsen.

Post by Thompson »

thunderbuick wrote:Stelt geen drol voor, alleen het afstellen zul je misschien moeten laten doen, je hebt vast geen lamp daarvoor.
1. verdelerkap van distributor halen, kabels niet!
2. Draai de motor tot de rotor precies naar een van de kabels wijst(welke maakt niet uit op deze manier) en doe een stukje tape om die kabel zodat je later zeker weet welke het is en verdraai de motor niet meer!
3. Nieuwe distributor plaatsen en wel zo dat de rotor precies naar een van de aansluitingen wijst, welke maakt niet maar plaats hem zo dat je de distributor nog kunt verstellen zonder dat hij in de knoei komt met andere delen(hoe de oude zat maakt niet uit).
4. Kijken naar welke aansluiting de rotor in de nieuwe verdelerkap wijst, kap er goed opzetten en dan komt de kabel met het stukje tape op die plek aangesloten en vervolgens doe je de andere kabels één voor één op de nieuwe in de volgorde zoals ze op de oude zitten.
5. Ontsteking afstellen, vastzetten, klaar.

Hmm als je het zo zegt lijkt het inderdaad best mee te vallen. Kan iemand anders hier eens zijn mening over geven en waar het dan precies fout kan gaan op deze manier?
Hoe zit dan dan overigens met je BDP?

Onsteking afstellen, hoe gaat dat precies in z'n werk dan? Ik heb daar inderdaad geen lamp voor maar ik vind het zeker niet erg om tools te moeten aanschaffen! :)
Excuus Bromgabber voor de topic kaap, maar ik hoop dat jij aan deze informatie ook wel wat hebt!
johnny
Posts: 1593
Joined: Wed Aug 25, 2004 5:55 pm

Re: "Distributor" plaatsen.

Post by johnny »

Thompson wrote:Hoe zit dan dan overigens met je BDP?

zet je krukaspoelie precies op 't streepje, trek je verdeelkap eraf en dan kijk je of de rotor naar de bougiekabel van cil. 1 wijst, zoniet dan draai je de poelie nog 1 volledige slag rond tot-ie weer op 't streepje staat en dan wijst de rotor wel naar cil.1 dan snok je de hele verdeler eruit en plaatst de nieuwe er terug in en zorg je dat de rotor weer naar cil. 1 wijst... that's it...

als je het gemakkelijker vind werken door alle bougiekabels eraf te snokken is dat ook geen probleem als je weet wat de ontstekingsvolgorde is en als je weet wat de draairichting van de rotor is, als je daarna zorgt dat je eerste kabel op de nok komt waar de rotor naar wijst en dan de rest van de kabels volgens de ontstekingsvolgorde in de juiste draairichting erop en klaar ben je...

ontstekingslamp is niet zo gek duur en gemakkelijk om te hebben, verslijten doe je zo'n ding niet, na gebruik leg je hem in de kast dus je koopt zo'n ding voor je leven....
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: "Distributor" plaatsen.

Post by Bromgabber »

Heb vandaag de distributor er weer uitgehaald..
wat blijkt de borgpen die het tandwiel vast houd was stuk, wat ik vrij apart vind.
Zal er een nieuwe in doen en kijken wat er gebeurd..
Denk alleen dat er iets meer aan de hand is :(
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: "Distributor" plaatsen.

Post by Bromgabber »

Vandaag weer bezig geweest, eindelijk..
maar zonder succes.
Ik zette hem er weer in, draaien aan de krukas en de rotor draaide mee.
Vervolgens draai ik de motor linksom en toen was het "knak" en draaide de rotor niet meer mee.
Resultaat was dat de borgpen weer was gebroken.
Ik weet even niet wat ik hier nou mee aan moet :?
het pennetje dat onder in zit als je in het gat kijk, draait niet mee als ik aan de krukas draai.
Maar is deze van de oliepomp? Hij valt zegmaar in de as van de "distributor" die je er overheen schuif.
Want volgens mij hoeft deze ook niet mee te draaien, want die draait mee met de "distributor" als ik het zo zie?
Wie kan mij helpen :(
Frans455
Posts: 11812
Joined: Thu Apr 08, 2004 9:56 pm

Re: "Distributor" plaatsen.

Post by Frans455 »

Klopt, dat asje is van de oliepomp en wordt aangedreven via de verdeler - je kan em dus verdraaien zonder dat de nokkenas vergaat.
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: "Distributor" plaatsen.

Post by Pavement Pounder »

Ook nooit de krukas lingsom draaien, altijd rechtsom (CLOCKWISE)
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: "Distributor" plaatsen.

Post by boyanka »

:? zit je olie pomp toch niet vast?
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: "Distributor" plaatsen.

Post by Bromgabber »

Ik snap je even niet..
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: "Distributor" plaatsen.

Post by Bromgabber »

Hoort er nog iets van een afstandring tussen de as en het blok, of op de as zelf?
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: "Distributor" plaatsen.

Post by Pavement Pounder »

Als je ipv de ontsteking met een lange schroevedraaier je oliepomp verdraait, gaat dit makkelijk links en rechts om ?
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: "Distributor" plaatsen.

Post by Bromgabber »

Heb de oude "distributor" de as kaal gehaald en de as op dat asje geschoven van de oliepomp.
Griptang op de as, en kreeg hem niet rond..
Dus oliepomp waarschijnlijk aan puin.. :(
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: "Distributor" plaatsen.

Post by Pavement Pounder »

yep
Post Reply