6V LED

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Catalina 1954
Posts: 51
Joined: Wed Jun 29, 2011 10:05 pm

6V LED

Post by Catalina 1954 »

Hallo,

ik heb een 6 volt auto uit 1954. De achterlichten zijn echter erg lastig te zien, dat merk ik bij het in- en uitvoegen. Ik wil niet overstappen naar 12 volt maar wil wel beter licht. Vandaar mijn vraag:
Heeft iemand ervaring met 6 Volt LED's inbouwen / gebruiken? Niet te verwarren met 12 V... :D

Op google vond ik dit:

http://www.highspeedmotors.com/Webled.html

idee?

Grtz!
VetteV8
Posts: 417
Joined: Fri Feb 25, 2011 11:00 pm

Re: 6V LED

Post by VetteV8 »

't Ziet er naar uit, dat je dus een oplossing voor je probleem hebt gevonden?
Of is er een vraag?

Cor
Catalina 1954
Posts: 51
Joined: Wed Jun 29, 2011 10:05 pm

Re: 6V LED

Post by Catalina 1954 »

:lol: Okee, de vraag is of iemand ervaring heeft met zoiets als wat ik gevonden heb.. ik heb het nog niet aangeschaft namelijk.. dus nog geen oplossing..
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: 6V LED

Post by Pavement Pounder »

Ebay staat er ook vol mee.
Ik heb de 12v versies gehad en die werken op zich goed en zijn heel helder, maar de bol is iets groter dan de originele glazen bol dus check of je genoeg ruimte hebt, als je te hard duwt en drukt verdraai je de bol ipv de fitting en is ie kapot.
Ze zijn erg cheap dus bestel een paar extra.
Er zijn ook nog hallogeen lampjes in de handel maar ik weet niet in 6v uitvoering, even checken op ebay, die worden overgens wel warm !
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: 6V LED

Post by Wilf »

Wat je ook kan doen is alle aansluitingen en bekabeling controleren, aansluitingen schoonmaken en waar het kan (ligt aan materiaal/legering) en nodig is een beetje opschuren etc. Als je te weinig lichtopbrengst hebt dan is dat een spanningsprobleem. Meet anders eerst wat voor voltage je hebt op de socket van je lampje.

Ik heb geen ervaring met LEDverlichting in knipperlichten dus weet niet of je je knipperlichtrelais moet aanpassen ivm weerstandsverschil. Wel weet ik, zoals er ook in de tekst staat op de website, dat LEDverlichting zéér geconcentreerd is; bundels van 10 tot 20 graden meestal. Dit betekent dat er weinig licht van de zijkant te zien is. Ook verandert je lichtbeeld en -kleur en de snelheid van je licht (origineel 6v-verlichting gaat vloeiend aan en uit, LED gaat acuut aan en acuut uit).

Mijn systeem is nog origineel en ik heb genoeg licht uit de voor- en achterverlichting. De lampen zijn dus niet per sé inferieur maar bij 6v telt elk beetje weerstand harder. Immers: 1 volt minder op 12 volt is 9% minder spanning, 1 volt minder op 6 volt is 20% minder spanning. Dat terwijl je verlichting bij 85% voorgeschreven voltage bijna 50% minder is.
64Redneck
Posts: 1652
Joined: Sun Jun 27, 2004 11:19 am

Re: 6V LED

Post by 64Redneck »

Led lampjes in US cars. Om op bovenstaande terug te komen over de knipperfunctie, Voor je rem/knipperfunctie heb je dus een NOLOAD relais nodig. dat is een relais wat zich niets aantrekt van wat er aan hangt, het zal altijd goed knipperen.
Tijdelijke oplossing is je Hazardlightrelais omwisselen met je knipperrelais. Je Hazardlichten doen het gewoon, maar je knipperlichten met ledjes zullen nu wel knipperen, alleen een fractie sneller dan gewoon, Niet veel sneller maar iets sneller.

Zo heb ik het in mijn Blazer en werkt prima.

En nu ledjes van 12 volt op 6 volt? Voor zover ik weet zijn er geen 6 volt ledjes die je kan gebruiken in auto's.

Edit jawel : http://www.highspeedmotors.com/Webled.html Speciaal voor classic cars.
Ik zag dat je dit ook gevonden had, en Ja het lijkt mij precies wat je zoekt.
Linfiel
Posts: 81
Joined: Sat Sep 02, 2006 8:59 pm

Re: 6V LED

Post by Linfiel »

Volgens mijn loopt het voltage van een led licht van 2 volt naar 24 volt,lekker makkelijk kan overal op.
Shev Ed
Posts: 5352
Joined: Thu May 18, 2006 9:35 pm

Re: 6V LED

Post by Shev Ed »

Linfiel wrote:Volgens mijn loopt het voltage van een led licht van 2 volt naar 24 volt,lekker makkelijk kan overal op.
Exact.

Extremer zelf, op het werk hebben we een nieuwe heftruck met ledjes, gewoon mooie Hella lampen met 4 ledjes erin, geeft echt een puist licht, staat op het kapje -6 to 110v-

Weet bijna wel zeker dat een ledje op bijna ieder NORMAAL voltage werkt.

6v zal ook gewoon werken.

Wat je anders even kan proberen : Ga naar de 1e bouwmaterialen zaak (of auto/brommer/motor zaak) , en koop het goedkoopste ledje waarop '12v' staat.

En sluit deze vervolgens aan op 6v, gewoon om even te kijken. (daarna koop je het goede spul)

Ben er zelf eigenlijk zo goed als zeker van dat het gewoon werkt. :)

edit : Oja, we hadden trouwens meteen de neiging om die lampen eraf te halen en op onze brommers te zetten :D
( ook 6v )
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: 6V LED

Post by Wilf »

De meeste LEDs gebruikt voor autoverlichting hebben een spanningsval van 3,5 volt. Om ze niet op te blazen bij 6, 12 of 230 volt worden er weerstandjes tussen de stroombron en de LED gezet. Deze weerstandjes zijn berekend op een bepaald voltage. Een 6v LEDlamp werkt dus niet op 12 volt; dan blaas je de boel simpelweg op. Omgekeerd heb je met een 12v LEDlamp minder lichtopbrengst (of mogelijk geen enkele opbrengst) wanneer je er 6 volt op zet.

Ik zou dus eerst maar eens beginnen met het doormeten van je armaturen (voltage). LEDs installeren als symptoombestrijding zou gewoon zonde zijn. Zelfs als je per sé LED wil inbouwen omdat je het mooi vind loont het om je bekabeling te controleren op slijtage en weerstand.
enrique
Posts: 1102
Joined: Thu Feb 07, 2008 9:31 pm

Re: 6V LED

Post by enrique »

Shev Ed wrote: Exact.

Extremer zelf, op het werk hebben we een nieuwe heftruck met ledjes, gewoon mooie Hella lampen met 4 ledjes erin, geeft echt een puist licht, staat op het kapje -6 to 110v-

Weet bijna wel zeker dat een ledje op bijna ieder NORMAAL voltage werkt.

6v zal ook gewoon werken.

Wat je anders even kan proberen : Ga naar de 1e bouwmaterialen zaak (of auto/brommer/motor zaak) , en koop het goedkoopste ledje waarop '12v' staat.

En sluit deze vervolgens aan op 6v, gewoon om even te kijken. (daarna koop je het goede spul)

Ben er zelf eigenlijk zo goed als zeker van dat het gewoon werkt. :)

edit : Oja, we hadden trouwens meteen de neiging om die lampen eraf te halen en op onze brommers te zetten :D
( ook 6v )

Leds geschikt voor 12 volt die ga je op 6 volt aansluiten :o branden dan niet zo fel als op 12 volt of helemaal niet,,andersom branden ze even :P
En een led armatuur die je van -6 tot 110 volt,,,zal wel geen twee aansluit contacten aansluiting hebben ;) -6 volt vindt ik al vreemd,,,om iets licht te laten geven :oops:

Groeten
Shev Ed
Posts: 5352
Joined: Thu May 18, 2006 9:35 pm

Re: 6V LED

Post by Shev Ed »

Nogmaals, ik weet het natuurlijk niet zeker, maar LEDjes kunnen een hoop hebben.

Als er inderdaad ledjes zijn met een extra weerstand ervoor, zou je dat weerstandje ervoor weg kunnen halen (indien van 12v naar 6v)
Maar ik betwijfel dat.

Zelf ben ik het gekut met 6v ook meer dan zat, veelste gevoelig voor storingen (dat is de reden waarom ze het besloten te verdubbelen) .

Ik ben meestal anti-modern, maar led's zijn gewoon een fantastische uitvinding, kan geen 6 of 12v bolletje tegenop.
Met 7watt haal je de licht capaciteit van 75watt. Ik bedoel maar...

Zeker oude voertuigen waarvan de energie opbrengst meestal toch al nihil is, zijn ledjes gewoon een erg mooie oplossing.
Naast dat het praktischer en veiliger is.

De ledjes hebben een erg brede tollerantie wat voltage betreft, zie ook dit :
http://www.led-auto-bulbs.com/replacement-bulb-3.html

6 tot 28v

De reden waarom de meeste automaterialen ledjes als 12v worden verkocht... tjah, lijkt me niet zo moeilijk.
Auto's met 6v bestaan niet meer...

Verder inderdaad natuurlijk gewoon zorgen dat de bekabeling in orde is, maar over het algemeen is 6v gewoon kudt, veelste storings gevoelig, zwak licht, etc.
Ledjes zullen een hoop gezeur besparen omdat ze zuiniger met de energie zijn, accu blijft voller en daarom heb je wat meer 'speling' in je electrische circuit.

Gewoon even de auto materialen zaak om info vragen, vragen of het net zo goed werkt op 6v, indien ze het niet weten, vragen of je het even uit mag proberen. (accu even op de toonbank zetten, en wat draad meenemen)
Catalina 1954
Posts: 51
Joined: Wed Jun 29, 2011 10:05 pm

Re: 6V LED

Post by Catalina 1954 »

Okee mensen, bedankt voor alle ideeen iedereen. Er zijn verschillende opties gegeven en verschillende prijzen te vinden. Ik denk nu zo: eerst maar eens voltage meten in de lamp en contacten poetsen en schuren en weer meten. Dan kijken of het al in voltage en lichtopbrengst scheelt. Ik heb ook iemand gevonden die 6 volt ledlampen zelf maakt voor oude engelse motoren, die spreek ik volgende week.

Er blijken globaal twee ideeen te zijn over led's: met en zonder weerstandjes ervoor. Met vaste (gecontroleerde) en variabele voltages.

Binnenkort meer hierover als ik heb uitgevonden wat het beste werkt voor mijn auto,

GRTZ!!
Catalina 1954
sampie
Posts: 34
Joined: Sun Jan 23, 2011 4:30 pm

Re: 6V LED

Post by sampie »

even een stukje achtergrond,een ledje is eigenlijk 1,6 volt bij 20miliampere dus je kan zelf uitrekenen hoe je tot 6volt kunt gaan,je kan er 4 in serie zetten dan zullen ze op 1,5 v branden,ik hou meestal 2volt per stuk aan dan branden ze wat feller en is de levensduur iets korter,met andere woorden:je kan bouwen wat je wil met of zonder weerstand.
zeg maar al je 1 ledje op 6volt wil laten branden heb je een weerstandje nodig van 200ohm.
als je meer wil weten stuur me maar pm,het is niet zo moeilijk als je denkt
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: 6V LED

Post by Wilf »

Shev Ed wrote:Nogmaals, ik weet het natuurlijk niet zeker, maar LEDjes kunnen een hoop hebben.
LEDs kunnen heel weinig hebben en zijn zeer afhankelijk van de juiste spanning.
Als er inderdaad ledjes zijn met een extra weerstand ervoor, zou je dat weerstandje ervoor weg kunnen halen (indien van 12v naar 6v)
Maar ik betwijfel dat.
Een LED zonder weerstand blaast zichzelf op.
Zelf ben ik het gekut met 6v ook meer dan zat, veelste gevoelig voor storingen (dat is de reden waarom ze het besloten te verdubbelen) .
6v is geen gekut als je bedrading op orde is. 6v is alleen gevoeliger voor slecht onderhoud. Dat in combinatie met het feit dat 6v meestal in oudere auto's zit doet voor de leek overkomen dat het slechter is.
Ik ben meestal anti-modern, maar led's zijn gewoon een fantastische uitvinding, kan geen 6 of 12v bolletje tegenop.
Met 7watt haal je de licht capaciteit van 75watt. Ik bedoel maar...
Je vergeet echter de inferieure rondstraalcapaciteiten. Een LED kan dan niet tegen een bolletje op.
De ledjes hebben een erg brede tollerantie wat voltage betreft, zie ook dit :
http://www.led-auto-bulbs.com/replacement-bulb-3.html

6 tot 28v
Ooit gedacht aan het feit dat dit gaat over meerdere types (hence de verschillende hoeveelheid LEDs in serie die er boven staan)?
Verder inderdaad natuurlijk gewoon zorgen dat de bekabeling in orde is, maar over het algemeen is 6v gewoon kudt, veelste storings gevoelig, zwak licht, etc.
Ledjes zullen een hoop gezeur besparen omdat ze zuiniger met de energie zijn, accu blijft voller en daarom heb je wat meer 'speling' in je electrische circuit.
Je auto technisch op orde houden en je hebt geen storing en prima licht.

Verdiep je eerst in de materie, Wikipedia is bij iedereen bekend inmiddels.

"Een led mag daarom nooit zonder meer op een spanningsbron worden aangesloten. Er dient altijd een stroombegrenzer aanwezig te zijn, zoals een transistor of een eenvoudige weerstand, omdat een led in feite een diode is."

Verplicht leesvoer voor de beginnende LEDfreak: http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/32
Post Reply