Verlichting klopt niet?

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Thompson
Posts: 703
Joined: Fri Oct 01, 2010 11:14 am

Verlichting klopt niet?

Post by Thompson »

78 Camaro;

Image
Klein licht
Image
Lichtopbrengst klein licht (vrijwel niks dus)

Image
Groot licht
Image
Lichtopbrengst groot licht

74 Firebird;
Image
Klein licht
Image
Groot licht

Lichtopbrengst foto van de Firebird (het grote licht althans) waren we vergeten, maar was minder dan het groot licht van de Camaro, leek eerder op normaal licht.


Het lijkt dus of het volgende aan de hand is;
1 - De camaro heeft te zwak klein licht
2 - De firebird heeft geen klein licht en te zwak groot licht

Kan iemand dit vergelijken (die ook een 2nd gen F body heeft) en heeft er iemand wellicht tips om het weer netjes te krijgen zoals het hoort? :)
Sorry voor de crappy kwaliteit, iPhone 3... Indien gewenst morgenavond betere kwaliteit foto's. (Evt. op industrie terrein oid met een object op een bepaalde afstand)
fleetwood74
Posts: 57
Joined: Sun May 29, 2011 11:39 pm

Re: Verlichting klopt niet?

Post by fleetwood74 »

Heb je al gemeten?anders kun je hier ook vrij weing mee..eerst accu spanning de spanning op je lamp mag hier niet teveel van afwijken zo wel ergens onderweg een weerstand spanning ok massa kabel doormeten hiervan moet de weerstand nagenoeg nul zijn anders krijg je zulke problemen als zwak licht.
Wat betreft de firebird komt hier überhaupt wel spanning bij de kleine verlichting?
Klinkt als een kapot relais omdat ze het beide niet doen..meten is weten 
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Verlichting klopt niet?

Post by SplitWindow »

Dit is de oplossing voor een betere lichtopbrengst:
http://www.rowand.net/Shop/Tech/WiringH ... Relays.htm
Thompson
Posts: 703
Joined: Fri Oct 01, 2010 11:14 am

Re: Verlichting klopt niet?

Post by Thompson »

SplitWindow wrote:Dit is de oplossing voor een betere lichtopbrengst:
http://www.rowand.net/Shop/Tech/WiringH ... Relays.htm
Top, thanks! Heb het even snel doorgekeken maar hiermee gaan we er zeer waarschijnlijk wel uitkomen.

Blijft enkel nog de vraag of er mensen met een 2nd gen F-body zijn die even wat foto's kunnen posten ter vergelijking van hoe het eigenlijk zou moeten zijn.
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Verlichting klopt niet?

Post by SplitWindow »

Het is erg moeilijk om dit verschil te laten zien met een foto.
De beste vergelijking is als beide wagens met hun verlichting op een stuk weg schijnen waar zich diverse objekten (hectometerpaaltjes, fietsreflectoren, mensen in donkere kleding, etc. ) bevinden.

Op die manier kun je een goede vergelijking maken tussen de lichtopbrengst van de verschillende auto's.
Iemand anders vragen om een foto te posten van zijn "lichtopbrengst" is geen goed vergelijkingsmateriaal.
Thompson
Posts: 703
Joined: Fri Oct 01, 2010 11:14 am

Re: Verlichting klopt niet?

Post by Thompson »

SplitWindow wrote:Het is erg moeilijk om dit verschil te laten zien met een foto.
De beste vergelijking is als beide wagens met hun verlichting op een stuk weg schijnen waar zich diverse objekten (hectometerpaaltjes, fietsreflectoren, mensen in donkere kleding, etc. ) bevinden.

Op die manier kun je een goede vergelijking maken tussen de lichtopbrengst van de verschillende auto's.
Iemand anders vragen om een foto te posten van zijn "lichtopbrengst" is geen goed vergelijkingsmateriaal.
Daar heb je inderdaad een punt. Auto's zullen ook op exact dezelfde positie moeten staan namelijk om het goed te kunnen vergelijken.
Maar het lichtbeeld zoals het nu is is bij beide in ieder geval niet correct vermoeden we, de vraag is iig of iemand met een 2nd gen f-body dat kan bevestigen en een indicatie kan geven hoe het zou moeten zijn. Dan komen we er met jouw artikel erbij waarschijnlijk wel uit morgen.
Supervaags
Posts: 2835
Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm

Re: Verlichting klopt niet?

Post by Supervaags »

je praat over kleinlicht en groot licht.. bij de firebird zie je bij het "klein licht" alleen de stadsverlichting branden en bij het grootlicht de koplamp zelf (dim of grootlicht)

bij de camaro hetzelfde verhaal.. dus ik snap niet helemaal wat je onder "klein" licht verstaat..

verder is de lichtopbrengst voor een groot deel afhankelijk van de staat van je spiegel in je koplamp.. die is bij oudere auto's nog wel eens versleten(aanslag erop)
Thompson
Posts: 703
Joined: Fri Oct 01, 2010 11:14 am

Re: Verlichting klopt niet?

Post by Thompson »

Supervaags wrote:je praat over kleinlicht en groot licht.. bij de firebird zie je bij het "klein licht" alleen de stadsverlichting branden en bij het grootlicht de koplamp zelf (dim of grootlicht)

bij de camaro hetzelfde verhaal.. dus ik snap niet helemaal wat je onder "klein" licht verstaat..

verder is de lichtopbrengst voor een groot deel afhankelijk van de staat van je spiegel in je koplamp.. die is bij oudere auto's nog wel eens versleten(aanslag erop)
Er zijn maar 2 standen voor het licht. Dus niet zoals bij een moderne auto stad/klein/groot. Daarom noem ik het maar gewoon klein/groot.
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Verlichting klopt niet?

Post by SplitWindow »

Je weet wel dat er een voetschakelaar in de auto zit ?
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Verlichting klopt niet?

Post by sjak_brak »

Je hebt wel degelijk 3 verlichtingsstanden, alleen is de schakeling anders dan je misschien gewend bent vanuit je les- of leaseauto. Je hebt stadslicht, en de stand waar je kan kiezen tussen dim- en grootlicht.

De eenvoudigste manier om lichtbeeld te testen is om even langs te gaan bij een garage waar ze zon apk-ding hebben voor de koplampen, die kan je zo vertellen wat er mankeert en bijstellen is ook zo gepiept.
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Verlichting klopt niet?

Post by SplitWindow »

Hij is nu aan het zoeken naar de voetschakelaar in zijn autootje.... :D

De dimmer switch zit bij jou vrijwel op dezelfde plaats als in dit gemodificeerde Pontihokje:

Image
Supervaags
Posts: 2835
Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm

Re: Verlichting klopt niet?

Post by Supervaags »

ik wou nog niet over die schakelaars beginnen :P

maakt niet uit, toen ik de chevy net had kon ik hem eerst ook niet vinden 8)
fbird92
Posts: 704
Joined: Sun Dec 24, 2006 3:01 pm

Re: Verlichting klopt niet?

Post by fbird92 »

Zover ik het in mijn second gen T/A ('79) heb zitten, heb je een trekknop met 2 standen, 1ste stand is alleen stadslicht, 2de stand stads/dim licht en grootlicht krijg ik door het knipperlichtpookje naar me toe te trekken.... :?
Thompson
Posts: 703
Joined: Fri Oct 01, 2010 11:14 am

Re: Verlichting klopt niet?

Post by Thompson »

Die schakelaar ken ik inderdaad en ik wist dat het iets met de lichten te maken had, maar ik dacht dat dat de "knipper" stand was (flitsen met groot licht). Dom dat ik dat niet ook daadwerkelijk even heb geprobeerd. Mogelijk zit daar de oplossing!
Champy
Posts: 196
Joined: Wed Sep 29, 2010 9:38 pm

Re: Verlichting klopt niet?

Post by Champy »

In ieder geval wel een beetje faal, bij de Camaro was het inderdaad die voetschakelaar.
Bij de Firebird nog niet helemaal duidelijk, niet te zien in het zonlicht op het moment.
Post Reply