Bobine kapot, hoe..?

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Bobine kapot, hoe..?

Post by Detroitsteel »

Ontopic qua technische vraag, oftopic qua voertuig.

Gelukig is het wel een Amerikaanse fabrikaat :)

Het betreft een Simplicity zitmaaier waarvan de bobine -die net vervangen was- weer kapot is.
Ik heb trillingen en oververhitting genoemd als mogelijke oorzaken.
Maar eh, zijn er nog meer invloeden die schadelijk zijn voor een bobine..?

I'm all ears :)
Thing
Posts: 3082
Joined: Mon Jul 25, 2005 5:38 pm

Re: Bobine kapot, hoe..?

Post by Thing »

slechte ingangs spanning...

Productie fout....
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: Bobine kapot, hoe..?

Post by Detroitsteel »

Slechte ingangs spanning in de vorm van te lage spanning of te hoog (piek spanningen), slechte verbinding..?

En ja, het zou simpelweg een fabrieksfout kunnen zijn natuurlijk.
Shev Ed
Posts: 5352
Joined: Thu May 18, 2006 9:35 pm

Re: Bobine kapot, hoe..?

Post by Shev Ed »

Verkeerde ingangsspanning lijkt me uitgesloten.

Als je een bobine op ingangs spanning kapot wil maken moet het voltage hoger zijn als dat de bobine aankan, erg onwaarschijnlijk.
Te lage spanning geeft een zwakke vonk, maar sloopt de bobine niet. En dan zal de motor niet of nauwelijks lopen.

Wat waarschijnlijk is, is dat het vonkje ergens een hoop weerstand krijgt.

Bougie draad, bougiekap! of de bougie zelf. electrode afstand nog wel binnen de specs, niet te grote afstand ? (meestal is 0.6mm goed)

Verder natuurlijk zorgen voor schone contacten, massa bobine en natuurlijk het draadje dat uit het blok komt. (al zal die laatste niet zorgen dat de bobine naar de klote gaat als dat contact slecht is)

En externe oververhitting kan natuurlijk, maar dat is onwaarschijnlijk, oververhitting komt meestal door foute spanning/weerstand/dat gekut.

Extern oververhitting wil op die gare oude stink wagens van ons natuurlijk wel eens voorkomen als we ze met een warme motor parkeren op een zomerdag, en na 10minuten weer willen starten, en de bobine nog op de motor gemonteerd zit.
:D

Fabrieksfout kan natuurlijk ook, maar daar zou ik niet vanuit gaan, dat is te makkelijk :D
Gearz
Posts: 3033
Joined: Thu Jan 04, 2007 1:34 am

Re: Bobine kapot, hoe..?

Post by Gearz »

Shev Ed wrote:Verkeerde ingangsspanning lijkt me uitgesloten.

Als je een bobine op ingangs spanning kapot wil maken moet het voltage hoger zijn als dat de bobine aankan, erg onwaarschijnlijk.
Een Bobine moet kunnen ontladen, kan hij dit niet dan gaat hij op den duur defect.
Eveneens de reden waarom er op wagens met contactpunten vroeger een accessoirestand op het contactslot zat.
Dit deed men zodat je met niet lopende motor o.a radio kan luisteren zonder dat de bobine accuspanning krijgt.
Shev Ed
Posts: 5352
Joined: Thu May 18, 2006 9:35 pm

Re: Bobine kapot, hoe..?

Post by Shev Ed »

Weet ik wel, maar als dat hier het geval is merk je dat wel omdat het zitmaaiertje niet wil starten of heel erg beroerd loopt. (in geval van verkeerde/te lage spanning)

De bobine gaat dan naar de knoppen omdat hij veelste warm word, geen idee hoe lang dat duurt, maar daar zal vast wel een half uurtje overheen gaan. En ik neem niet aan dat meneer het contact een half uur aan heeft laten staan voordat hij ging proberen of ie het weer deed... :D

En er zit misschien ook nog een zit beveiliging op die de ontsteking onderbreekt wanneer je afstapt..

Misschien dat je daar ook naar moeten kijken indien dat erop zit.. :)
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: Bobine kapot, hoe..?

Post by Detroitsteel »

Heren, bedankt voor jullie antwoorden :)

Ik zal de eigenaar dr over inlichten. Aan hem de taak de opgenoemde dingen te controleren.
Post Reply