72 Cadillac coupe deville tikkende motor (met filmpje)

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
don brodka
Posts: 10
Joined: Sat Feb 19, 2011 2:32 pm

72 Cadillac coupe deville tikkende motor (met filmpje)

Post by don brodka »

Dag allemaal,

Daarnet iets raars opgemerk aan mijn cadillac: hij had een maand ofzo stilgestaan terwijl ik aan de vering aan het werken was. Daarstraks start ik hem voor de eerste keer en nu maakt hij een heel raar geluid. Er komt luid getik uit de motor, ik denk ter hoogte van de kleppendeksels.

Heb langs 1 kant het kleppendeksel verwijderd en de binnenkant was droog, alsook de klepstoters en tuimelaars. Dit hoort toch vol olie te hangen als de motor net daarvoor heeft gedraaid? Of niet? Ik zou denken dat de oliepomp de geest heeft gegeven maar op mijn dashboard gaat het lampje "engine oil" uit als ik start. Dit is toch voor de oliedruk, of niet?

Heeft iemand een tip waar ik moet beginnen zoeken? toen ik hem een maand geleden heb binnen gezet was er niets mis mee. En ik heb in tussentijd enkel de voorste vering uit elkaar gehad.

Hier is een filmpje, het is wel erg donker maar het is het geluid dat telt



Alle tips zijn welkom. Zit ik met de oliepomp op het juiste spoor? Ik durf er alleszinds niet meer mee rijden.

Dank bij voorbaat voor jullie antwoorden
Noto
Posts: 106
Joined: Fri May 20, 2011 5:15 pm

Re: 72 Cadillac coupe deville tikkende motor (met filmpje)

Post by Noto »

zou er ook niet meer mee rijden als er geen olie in de kleppendeksels komt.
is het bij 1 vd kleppendeksels droog en de ander wel gewoon olie?
don brodka
Posts: 10
Joined: Sat Feb 19, 2011 2:32 pm

Re: 72 Cadillac coupe deville tikkende motor (met filmpje)

Post by don brodka »

ik ben nog maar 1 kant open gehaald.

ik heb gelezen in een ander topic hier dat het mogelijk is dat de hydraulische klepstoters kunnen leeglopen bij lange stilstand. In mijn geval heeft de auto 1 maand met zen neus in de lucht gestaan omdat ik aan de voorvering moest werken. Misschien is dit de oorzaak?

mijn mening is dat normaal van stil te staan en motor niet kan kapot gaan, en ik heb hem in werkende toestand weggezet...

als er nog iemand tips heeft laat maar weten want ben in dit domein niet echt thuis

thanks
fleetwood74
Posts: 57
Joined: Sun May 29, 2011 11:39 pm

Re: 72 Cadillac coupe deville tikkende motor (met filmpje)

Post by fleetwood74 »

het is lastig te zeggen veel geruis op het filmpje, maar denk dat je een hoerig klepstotertje hebt.
Lampje gaat idd pas uit als je oliedruk hebt in theorie zit je dus goed, ben persoonlijk een voorstander van een meter ipv enkel een lampje dus als je 100% op save wil gaan hang je er een meter aan..
Heb je een kookplaat?zo'n camping ding ofzo?
Als je deze een paar uur onder je carter zet word je olie wat dunner en zal je klepstotertje (die het tikken naar mijn inziens veroorzaakt) sneller volstromen.
Maar zou niet te bang zijn als je een paar keer gas geeft/ ff rond 3000rpm houd, gaat het 9 van de 10x over.
don brodka
Posts: 10
Joined: Sat Feb 19, 2011 2:32 pm

Re: 72 Cadillac coupe deville tikkende motor (met filmpje)

Post by don brodka »

ok thanks voor je antwoord, ik heb alleszinds nog niet tot 3000rpm gas durven geven. heb de motor 1x gestart maar na 30 sec uitgezet omdat ik dacht dat er iest mis was, en dan nog een 2de maal gestart stationair voor een minuutje om het filmpje te maken.

zal hem vanavond eens laten warmdraaien, hopelijk lost het probleem zichzelf op :)
don brodka
Posts: 10
Joined: Sat Feb 19, 2011 2:32 pm

Re: 72 Cadillac coupe deville tikkende motor (met filmpje)

Post by don brodka »

Heb hem dus stationair een beetje laten opwarmen en een paar keer flink gas gegeven, en het tikken is zo goed als weg. Ik denk als ik er eens mee ga rijden en de olie wordt 90° dat het dan wel volledig terug ok zal zijn.

Voorlopig dus paniek voor niets, maat toch iets dat ik van dichtbij ga opvolgen :)

Thanks voor de tips
the puritan
Posts: 249
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:42 pm

Re: 72 Cadillac coupe deville tikkende motor (met filmpje)

Post by the puritan »

Een keer een blikje motor flush erdoorheen kieperen, een stuk rijden en dan motorolie en filter vervangen.
johnny
Posts: 1593
Joined: Wed Aug 25, 2004 5:55 pm

Re: 72 Cadillac coupe deville tikkende motor (met filmpje)

Post by johnny »

the puritan wrote:Een keer een blikje motor flush erdoorheen kieperen, een stuk rijden en dan motorolie en filter vervangen.

werkt hetzelfde als een halve liter ATF erin mikken, werkt wel, gevaar ervan is dat vastgekoekte brol losweekt en tussen de lagers komt te zitten met alle gevolgen vandien....
had een paar jaar geleden ook een keihard tikkende motor zomaar ineens, dacht gaat wel over maar na twee weken was het nog steeds niet weg.....heb toen na een tip van een kennis Classic Motoroil van Brezan huismerk erin gedaan i.p.v. 10W40, volgens het etiket uitermate geschikt voor auto's uit de jaren 50,60 en 70 en gelijk is het getik volledig verdwenen en nooit meer teruggekomen ( 6 jaar geleden alweer )
the puritan
Posts: 249
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:42 pm

Re: 72 Cadillac coupe deville tikkende motor (met filmpje)

Post by the puritan »

Dat is niet zo raar. Meestal is dat 20w50. Dikke stroop, daar gaat je oliedruk wel van omhoog.
johnny
Posts: 1593
Joined: Wed Aug 25, 2004 5:55 pm

Re: 72 Cadillac coupe deville tikkende motor (met filmpje)

Post by johnny »

the puritan wrote:Dat is niet zo raar. Meestal is dat 20w50. Dikke stroop, daar gaat je oliedruk wel van omhoog.

klopt 20W50 is dat....heb een jaar later weer eens ververst en terug 10W40 erin gedaan wat er al die 25 jaar voorheen in had gezeten ( heb die auto van de eerste eigenaar gekocht ) maar heeft nooit meer getikt...
Post Reply